Na ruim jaar aan werkzaamheden en kleine tegenslagen is de Amsterdamsestraatweg weer open Na ruim jaar aan werkzaamheden en kleine tegenslagen is de Amsterdamsestraatweg weer open

Na ruim jaar aan werkzaamheden en kleine tegenslagen is de Amsterdamsestraatweg weer open

Na ruim jaar aan werkzaamheden en kleine tegenslagen is de Amsterdamsestraatweg weer open
Foto: Cas Bergsma
De grootschalige herinrichting van de Amsterdamsestraatweg zit erop. Het idee is dat een van de drukste straten van Utrecht nu veiliger, groener en leefbaarder is. Na ruim een jaar aan werkzaamheden wordt opening van de vernieuwde Amsterdamsestraatweg op 4 oktober gevierd met een ‘Eg Utregs’-feestje. 

De grootschalige herinrichting van de Amsterdamsestraatweg zit erop. Het idee is dat een van de drukste straten van Utrecht nu veiliger, groener en leefbaarder is. Na ruim een jaar aan werkzaamheden wordt opening van de vernieuwde Amsterdamsestraatweg op 4 oktober gevierd met een ‘Eg Utregs’-feestje. 

Vanaf juli 2025 is de Amsterdamsestraatweg weer in beide richtingen open voor verkeer. Eind augustus zijn de fietspaden geasfalteerd en vanaf september is de weg weer begaanbaar zoals vanouds. De komende maanden worden alleen nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het aanplanten van de laatste bomen en het herstellen van zogenoemde ‘opleverpunten’ – tekortkomingen die na oplevering aan het licht komen.

Straatfeest

Op zaterdag 4 oktober wordt de herinrichting feestelijk gevierd met het straatfeest Eg Utregs, georganiseerd door de ondernemers van de Amsterdamsestraatweg. Tussen 13.00 en 18.00 uur zijn er tussen de Weerdsingel en Bethlehemweg diverse activiteiten, zoals workshops, kinderactiviteiten, live muziek en eetkraampjes. Wethouder Dennis de Vries verricht de officiële opening. Het feest is gratis toegankelijk.

Begin van de Amsterdamsestraatweg. Foto: Cas Bergsma

Wethouder Dennis de Vries is tevreden met het resultaat. “De straatweg is veel aantrekkelijker geworden, met meer groen, ruimere stoepen en veilige oversteekplaatsen. Daarmee kan de Amsterdamsestraatweg weer decennia vooruit.” Volgens De Vries is er gekozen voor een zo kort mogelijke doorlooptijd. “De aannemer, collega’s van de gemeente en vele anderen hebben keihard gewerkt. Veel van het werk is niet zichtbaar, zoals het vernieuwde riool, maar het verschil op straat is duidelijk merkbaar.”

1,4 miljoen straatstenen

Sinds de start van het project in juli 2024 is in totaal ruim 30.000 vierkante meter straat vernieuwd: meer dan 10.000 vierkante meter asfalt en bijna 20.000 vierkante meter bestrating – volgens de gemeente goed voor zo’n 1,4 miljoen straatstenen. Ook is 4.400 meter riolering vervangen en is 2.500 vierkante meter extra groen toegevoegd, bijna vijf keer zoveel als voorheen. In het najaar worden de laatste van de 116 nieuwe bomen geplant. Maar wat betekenen al deze cijfers in de praktijk?

De Amsterdamsestraatweg is opnieuw ingericht als een 30 kilometer-per-uur-straat. Om de snelheid van het autoverkeer te beperken, zijn om de honderd meter verkeersdrempels aangelegd. Daarnaast is het zicht op en vanuit zijstraten verbeterd, onder meer door het verwijderen van parkeerplaatsen en fietsrekken op onhandige locaties.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Voor fietsers en voetgangers is er meer ruimte gekomen: de bestaande fietspaden zijn verbreed en er zijn 155 nieuwe fietsenrekken geplaatst; in totaal staan er nu 688. Daarbij zijn juist zo’n 45 autoparkeerplekken komen te vervallen om ruimte te maken voor groen en veilige oversteekplaatsen. Volgens de gemeente is de parkeercapaciteit ook tijdens drukke momenten nog steeds voldoende.

De gemeente heeft de fietspaden verbreed en 155 extra fietsenrekken geplaatst. Foto: Cas Bergsma

De stoepen zijn waar mogelijk vrijgemaakt voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. Obstakels zoals lantaarnpalen en afvalbakken zijn verplaatst of verwijderd. Ook is bij pleinen extra ruimte gecreëerd voor terrassen.

Vertraging en hogere kosten door complexiteit

Hoewel de werkzaamheden volgens planning – na de zomer van 2025 – zijn afgerond, vielen de kosten hoger uit dan begroot. Dit kwam onder meer door extra maatregelen voor bereikbaarheid, communicatie en veiligheid. Ook bleek de ondergrond complexer dan gedacht en leidden archeologische vondsten tot tijdelijke vertraging. Tijdens het werk zijn resten van middeleeuwse bebouwing, putten en gebruiksvoorwerpen gevonden. Hierdoor bleven delen van de straat eind 2024 twee weken langer afgesloten voor autoverkeer.

Impact op de buurt

Tot slot had de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg forse impact op de omgeving. Zo moest buslijn 3 tijdelijk worden omgeleid en was de straat meerdere keren volledig afgesloten voor autoverkeer. De gemeente erkent dat de periode van werkzaamheden geen gemakkelijke tijd is geweest voor de buurt. “Sommige ondernemers en bewoners hebben behoorlijk wat hinder ervaren. Bij zo’n ingrijpende klus kunnen we dat helaas niet voorkomen, maar we hebben alles op alles gezet om het werk zo goed en snel mogelijk af te ronden.”

 


Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Het resultaat mag er zijn!

  2. Wim

    Eerlijk is eerlijk: het is er inderdaad een stuk mooier op geworden.

  3. Cees

    Zeker goed gelukt.
    Nu nog even de mislukte/gevaarlijke grappenmakerij van afgelopen jaren even opnieuw.
    Misschien kan mevr. Van Hooijdonk dat klusje klaren.
    Het zal onderhand wel duidelijk zijn wat er niet goed ging……

  4. Peter

    Is erg verbeterd, het fietspad is tov de stoepen misschien iets te breed maar al met al mooi. Hoeveel duurder is het geworden?

  5. Gert-Jan | winkelier Straatweg

    Kon alleen wel bijna mijn winkel sluiten aan de Straatweg door ruime halvering van mijn omzet. 3 maanden lang een stoep voor de deur van 80cm breed met rijplaten en een fietspad aan de overkant met allerlei hekken en afzettingen ertussen, was toch niet helemaal wat ik had voorzien. Zeker niet omdat de Gemeente had beloofd voor goede fiets-en wandelbereikbaarheid van de winkels te zorgen. Ik dacht altijd dat onze Gemeente Utrecht klein ondernemerschap stimuleerde en koesterde, dat mis ik wel in dit project. Ondernemersrisico is prima, maar dit risico was niet in te schatten. We hebben een hele mooie straat voor gekregen waar overigens nog wel steeds ‘oerend hard’ wordt gereden ondanks alle maatregelen. Jammer dat er zo weinig aandacht en hulp voor de ondernemers is vanuit de Gemeente en media. Alle focus van onze wethouder gaat naar de euforie over het harde werken, wat ook zeker gedaan is door aannemers en ambtenaren, maar de aderlating en overlevingsdrang van de ondernemers wordt een beetje overgeslagen. Ben zeker een jaar bezig om alle ontstane schulden weg te werken, als dat al lukt. Mocht er een grote winkelketen interesse tonen voor mijn winkelpand, weet ik niet wat ik doe.

  6. Wies

    Mooi geworden! Ook echt fijner om er te verblijven nu door de verlaagde snelheid en het verbeterde asfalt.

  7. Katja

    Even tegengas…er wordt géén 30 gereden (want harder is mogelijk, en dat doen ze vaak enthousiast), oversteken is moeilijk, vooral als je slecht ter been bent (vanwege ontbreken middenberm, en daardoor halen auto’s elkaar in, of passeren met hoge snelheid de bussen).
    Er moeten nog bomen komen bezuiden het viaduct (die komen er ook).
    Nu nog een gevarieerder winkelaanbod, en dan pas gaan we op de goede weg.

  8. Greg

    Wel mooi en met de fiets is het echt verbeterd!

  9. Karel walet

    Scheitziek wordt ik van die 12 Drempels als ik met lijn 3 meerijdt (Slaat nergens op/Belachelijk)

  10. sjakie

    @kat: ja automobilisten zijn nou eenmaal van het soort lekker hard rijden…
    Tijd dat het een fietsstraat wordt, weg met die aso-auto’s!

  11. Lunatic

    Cees. Kom eens onder die steen vandaan. Lot is allang niet meer betrokken bij de gemeente. Wel lekker populistisch.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).