De grootschalige herinrichting van de Amsterdamsestraatweg zit erop. Het idee is dat een van de drukste straten van Utrecht nu veiliger, groener en leefbaarder is. Na ruim een jaar aan werkzaamheden wordt opening van de vernieuwde Amsterdamsestraatweg op 4 oktober gevierd met een ‘Eg Utregs’-feestje.
Vanaf juli 2025 is de Amsterdamsestraatweg weer in beide richtingen open voor verkeer. Eind augustus zijn de fietspaden geasfalteerd en vanaf september is de weg weer begaanbaar zoals vanouds. De komende maanden worden alleen nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het aanplanten van de laatste bomen en het herstellen van zogenoemde ‘opleverpunten’ – tekortkomingen die na oplevering aan het licht komen.
Straatfeest
Op zaterdag 4 oktober wordt de herinrichting feestelijk gevierd met het straatfeest Eg Utregs, georganiseerd door de ondernemers van de Amsterdamsestraatweg. Tussen 13.00 en 18.00 uur zijn er tussen de Weerdsingel en Bethlehemweg diverse activiteiten, zoals workshops, kinderactiviteiten, live muziek en eetkraampjes. Wethouder Dennis de Vries verricht de officiële opening. Het feest is gratis toegankelijk.

Wethouder Dennis de Vries is tevreden met het resultaat. “De straatweg is veel aantrekkelijker geworden, met meer groen, ruimere stoepen en veilige oversteekplaatsen. Daarmee kan de Amsterdamsestraatweg weer decennia vooruit.” Volgens De Vries is er gekozen voor een zo kort mogelijke doorlooptijd. “De aannemer, collega’s van de gemeente en vele anderen hebben keihard gewerkt. Veel van het werk is niet zichtbaar, zoals het vernieuwde riool, maar het verschil op straat is duidelijk merkbaar.”
1,4 miljoen straatstenen
Sinds de start van het project in juli 2024 is in totaal ruim 30.000 vierkante meter straat vernieuwd: meer dan 10.000 vierkante meter asfalt en bijna 20.000 vierkante meter bestrating – volgens de gemeente goed voor zo’n 1,4 miljoen straatstenen. Ook is 4.400 meter riolering vervangen en is 2.500 vierkante meter extra groen toegevoegd, bijna vijf keer zoveel als voorheen. In het najaar worden de laatste van de 116 nieuwe bomen geplant. Maar wat betekenen al deze cijfers in de praktijk?
De Amsterdamsestraatweg is opnieuw ingericht als een 30 kilometer-per-uur-straat. Om de snelheid van het autoverkeer te beperken, zijn om de honderd meter verkeersdrempels aangelegd. Daarnaast is het zicht op en vanuit zijstraten verbeterd, onder meer door het verwijderen van parkeerplaatsen en fietsrekken op onhandige locaties.
Meer ruimte voor fietsers en voetgangers
Voor fietsers en voetgangers is er meer ruimte gekomen: de bestaande fietspaden zijn verbreed en er zijn 155 nieuwe fietsenrekken geplaatst; in totaal staan er nu 688. Daarbij zijn juist zo’n 45 autoparkeerplekken komen te vervallen om ruimte te maken voor groen en veilige oversteekplaatsen. Volgens de gemeente is de parkeercapaciteit ook tijdens drukke momenten nog steeds voldoende.

De stoepen zijn waar mogelijk vrijgemaakt voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. Obstakels zoals lantaarnpalen en afvalbakken zijn verplaatst of verwijderd. Ook is bij pleinen extra ruimte gecreëerd voor terrassen.
Vertraging en hogere kosten door complexiteit
Hoewel de werkzaamheden volgens planning – na de zomer van 2025 – zijn afgerond, vielen de kosten hoger uit dan begroot. Dit kwam onder meer door extra maatregelen voor bereikbaarheid, communicatie en veiligheid. Ook bleek de ondergrond complexer dan gedacht en leidden archeologische vondsten tot tijdelijke vertraging. Tijdens het werk zijn resten van middeleeuwse bebouwing, putten en gebruiksvoorwerpen gevonden. Hierdoor bleven delen van de straat eind 2024 twee weken langer afgesloten voor autoverkeer.
Impact op de buurt
Tot slot had de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg forse impact op de omgeving. Zo moest buslijn 3 tijdelijk worden omgeleid en was de straat meerdere keren volledig afgesloten voor autoverkeer. De gemeente erkent dat de periode van werkzaamheden geen gemakkelijke tijd is geweest voor de buurt. “Sommige ondernemers en bewoners hebben behoorlijk wat hinder ervaren. Bij zo’n ingrijpende klus kunnen we dat helaas niet voorkomen, maar we hebben alles op alles gezet om het werk zo goed en snel mogelijk af te ronden.”

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.
Gekoppelde berichten
Laatste grote afsluiting Amsterdamsestraatweg in Utrecht; deel weg gaat ruim twee weken dicht
Er rest nog één grote afsluiting op de Amsterdamsestraat, totdat de herinrichting van de weg…
Werkzaamheden Amsterdamsestraatweg in Utrecht ‘aanzienlijk’ duurder dan beoogd
De werkzaamheden aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht verlopen volgens de gemeente weliswaar ‘voorspoedig’, maar zijn…
Amsterdamsestraatweg en Weerdsingel in Utrecht langer dicht vanwege historische vondsten
De Amsterdamsestraatweg en Weerdsingel blijven twee weken langer dicht omdat er tijdens werkzaamheden historische bouwwerken…
11 Reacties
ReagerenHet resultaat mag er zijn!
Eerlijk is eerlijk: het is er inderdaad een stuk mooier op geworden.
Zeker goed gelukt.
Nu nog even de mislukte/gevaarlijke grappenmakerij van afgelopen jaren even opnieuw.
Misschien kan mevr. Van Hooijdonk dat klusje klaren.
Het zal onderhand wel duidelijk zijn wat er niet goed ging……
Is erg verbeterd, het fietspad is tov de stoepen misschien iets te breed maar al met al mooi. Hoeveel duurder is het geworden?
Kon alleen wel bijna mijn winkel sluiten aan de Straatweg door ruime halvering van mijn omzet. 3 maanden lang een stoep voor de deur van 80cm breed met rijplaten en een fietspad aan de overkant met allerlei hekken en afzettingen ertussen, was toch niet helemaal wat ik had voorzien. Zeker niet omdat de Gemeente had beloofd voor goede fiets-en wandelbereikbaarheid van de winkels te zorgen. Ik dacht altijd dat onze Gemeente Utrecht klein ondernemerschap stimuleerde en koesterde, dat mis ik wel in dit project. Ondernemersrisico is prima, maar dit risico was niet in te schatten. We hebben een hele mooie straat voor gekregen waar overigens nog wel steeds ‘oerend hard’ wordt gereden ondanks alle maatregelen. Jammer dat er zo weinig aandacht en hulp voor de ondernemers is vanuit de Gemeente en media. Alle focus van onze wethouder gaat naar de euforie over het harde werken, wat ook zeker gedaan is door aannemers en ambtenaren, maar de aderlating en overlevingsdrang van de ondernemers wordt een beetje overgeslagen. Ben zeker een jaar bezig om alle ontstane schulden weg te werken, als dat al lukt. Mocht er een grote winkelketen interesse tonen voor mijn winkelpand, weet ik niet wat ik doe.
Mooi geworden! Ook echt fijner om er te verblijven nu door de verlaagde snelheid en het verbeterde asfalt.
Even tegengas…er wordt géén 30 gereden (want harder is mogelijk, en dat doen ze vaak enthousiast), oversteken is moeilijk, vooral als je slecht ter been bent (vanwege ontbreken middenberm, en daardoor halen auto’s elkaar in, of passeren met hoge snelheid de bussen).
Er moeten nog bomen komen bezuiden het viaduct (die komen er ook).
Nu nog een gevarieerder winkelaanbod, en dan pas gaan we op de goede weg.
Wel mooi en met de fiets is het echt verbeterd!
Scheitziek wordt ik van die 12 Drempels als ik met lijn 3 meerijdt (Slaat nergens op/Belachelijk)
@kat: ja automobilisten zijn nou eenmaal van het soort lekker hard rijden…
Tijd dat het een fietsstraat wordt, weg met die aso-auto’s!
Cees. Kom eens onder die steen vandaan. Lot is allang niet meer betrokken bij de gemeente. Wel lekker populistisch.