Het was een Volkswagen Golf die als eerste auto na een lange herinrichting weer gebruik mocht maken van de Kanaalstraat in Utrecht. Om 14.30 uur gingen de hekken aan de kant en kon iedereen de rijbaan weer gebruiken. Wel vanuit één kant, want het is eenrichtingsverkeer vanaf de moskee richting het stadsklooster. Er was een handjevol verkeersregelaars en stewards nodig om dat aan iedereen uit te leggen.
“Het is natuurlijk even wennen voor veel weggebruikers”, vertelt Ben Norg. Hij houdt zich als projectleider bij de gemeente bijna zes jaar bezig met de herinrichting van de Kanaalstraat, maar ook daarvoor was men al druk met de weg. In 2017 lag er een buurtvisie, toen begon het ontwerpen, anderhalf jaar geleden ging eindelijk de schop in de grond en vrijdagmiddag 14.30 uur was het werk aan de Kanaalstraat grotendeels klaar.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De Kanaalstraat heeft een eigen identiteit, zo omschrijft Norg het ook. Het is een multiculturele straat. Een straat waar ook de nodige aandacht voor is. De herinrichting die nu is afgerond is onderdeel van een ‘integrale aanpak’, aldus Norg. Er is niet alleen oog voor de verkeerssituatie, maar ook voor veiligheid en leefbaarheid, voor de omwonenden en ondernemers. Het gebied is in het verleden in het nieuws geweest vanwege overlast en onveiligheid. Ook was de verkeerssituatie verre van ideaal, werd er veel dubbel geparkeerd en waren fietsers ook niet altijd veilig.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Vrijdagmiddag, een paar uur na de opening, is er van overlast weinig te merken. De straat is van gevel tot gevel anders ingericht. De rijbaan is net breed genoeg voor een auto en fietser, dubbel parkeren is niet mogelijk zonder de weg echt te blokkeren. Er wordt gewandeld over de nieuwe veel bredere trottoirs, er worden zoetigheden voor de iftar verkocht, enkele terrasjes zijn gevuld en ook op de nieuwe bankjes zitten mensen, de grote bomen op de artist impressions zien er in het echt toch anders uit en automobilisten zoeken met behulp van stewards en verkeersregelaars de weg. Dat laatste blijkt ook nodig te zijn, want het gaat nog regelmatig fout.
Tekst gaat verder onder afbeelding

“U mag hier niet in”, roept een verkeersregelaar die op de kruising met de J.P. Coenstraat staat. Af en toe moet hij letterlijk voor de auto’s springen om ze tegen te houden. “Sinds wanneer is dit dan?”, vragen veel automobilisten. “Sinds een uur, maar het is definitief. Het is een eenrichtingsstraat geworden”, vertelt de verkeersregelaar. De meeste mensen reageren met een omhooggestoken duim, een klein aantal gepikeerd en een enkeling wil er toch langs om een paar meter verderop te kunnen parkeren.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Grote chaos is het niet op de kruising, maar het is duidelijk dat het wennen is. Er zijn geen verkeerslichten meer te vinden en veel automobilisten lijken maar wat te doen, en willen maar al te vaak tegen het verkeer inrijden. “Dit is natuurlijk ook de reden dat we hier met verkeersregelaars en stewards zijn. We begrijpen dat het voor mensen echt even wennen is. De komende tijd gaan we iedereen wijzen op de nieuwe situatie”, vertelt Norg. “Bij excessen wordt er natuurlijk beboet, maar het is nu vooral mensen aanspreken.”
Het helpt ook niet dat de situatie op Google Maps nog niet geactualiseerd is en daarbij mochten automobilisten de afgelopen maanden tijdens de werkzaamheden juist wel die richting op rijden.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Verkeersborden leggen de situatie overigens gewoon uit, al lijkt niet iedereen daar gevoelig voor. Met zo’n twintig zijstraten tussen de moskee en het stadsklooster is het af en toe ook wel een oerwoud aan borden.
Die zijstraten zijn wel een punt van zorgen bij omwonenden. De Kanaalstraat kent namelijk ‘showverkeer’, aldus Norg. Automobilisten die over de bekende weg rijden om te showen. Omdat het nu eenrichtingsverkeer is kunnen ze niet meer heen en weer rijden.
Norg vertelt: “Er leven zorgen dat showverkeer, maar ook andere auto’s, de zijstraten gebruiken om het eenrichtingsverkeer als het ware te omzeilen. Dat gaan we uiteraard monitoren.” Eerder is al het autoverkeer via tientallen meetpunten geteld, dat gaat de komende tijd weer gebeuren om te zien of het verkeer meer gebruikt maakt van de zijstraten.
Tekst gaat verder onder afbeelding

De projectleider is tevreden als hij door de straat loopt, en maakt overal even een praatje. Hij ziet ook wel de kleine pijnpunten en geeft ook toe dat er geen 24/7 verkeersregelaars zijn. “Uiteindelijk moeten de mensen de weg ook gaan gebruiken zoals die bedoeld is. Dat blijven we in de gaten houden. Mocht dat niet vanzelf gaan, en met een beetje hulp, zullen we uiteraard gaan bijsturen en handhaven.”
GroenLinks in Utrecht vroeg eerder aan de wethouder al om opheldering nadat hij signalen had ontvangen dat veel automobilisten de regels overtreden. De komende tijd is het voor iedereen vooral aankijken of de ontworpen situatie goed uitpakt, en verkeersdeelnemers zich gaan conformeren aan de nieuwe regels.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Hierboven is vooral de situatie op de Kanaalstraat tussen het Moskeeplein en de J.P. Coenstraat beschreven – en dan boven de grond, want onder de grond is er ook van alles gebeurd zoals de riolering. De Kanaalstraat vanaf de J.P. Coenstraat tot aan de Laan van Nieuw-Guinea is ook anders ingericht, maar daar is de impact een stuk minder groot; er is daar nog tweerichtingsverkeer mogelijk en het is ook niet een drukke winkelstraat. Er wordt nog gewerkt aan het plein voor de Antoniuskerk.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het hele project is overigens nog niet afgerond, want ook de Damstraat moet nog worden aangepakt. De werkzaamheden zijn daar wel een paar maanden vertraagd door onverwachte problemen aan het riool.
Gekoppelde berichten

GroenLinks maakt zich zorgen over nieuwe inrichting Kanaalstraat in Utrecht; wethouder wil eerst afwachten
De herinrichting van de Kanaalstraat is bijna afgerond en dat betekent dat buurtbewoners steeds meer…

Werkzaamheden aan Kanaalstraat in Utrecht vertraagd; ‘We wilden graag voor de start van de ramadan klaar zijn’
De werkzaamheden aan de Kanaalstraat in Utrecht hebben vertraging opgelopen. Daardoor is de herinrichting waarschijnlijk…

Eerste deel herinrichting Kanaalstraat bijna klaar; eind juni starten werkzaamheden tussen J.P. Coenstraat en Lombokstraat
De herinrichting van de Kanaalstraat tussen de Ouderijnbrug en de J.P. Coenstraat in Utrecht is…

Herinrichting Kanaalstraat in Utrecht duurt paar weken langer vanwege de vondst van asbest
De herinrichting van de Kanaalstraat in Utrecht duurt naar verwachting een paar weken langer omdat…

Herinrichting Kanaalstraat van start: deel tussen Billitonkade en J.P. Coenstraat eerst op de schop
De herinrichting van de Kanaalstraat is maandag 31 oktober van start gegaan. De werkzaamheden beginnen…
44 Reacties
ReagerenDe eerste auto die de Kanaalstraat in reed was een Volkswagen Golf, haha classic.
Als je het bovenste plaatje (“auto rijdt in verkeerde richting”) vergelijkt met het een na laatste, dat valt op dat het bordje ‘verboden inrijden’ er nog niet hing toen die auto daar wilde inrijden
Erg rommelig, vernauwend, benauwend en zorgt ervoor dat verkeersdeelnemers nog meer het gevoel heben op elkaars nek te zitten. Dat doet psychisch iets met mensen waar de ontwerpers nul rekening mee houden. Dat er iets moest gebeuren: mee eens. Of dit de oplossing is? Twijfel.
voor fietsers gevaarlijker geworden, terwijl de auto maar in 1 richting mag mogen fietsers wel in 2 richtingen, op een veel smallere baan als voorheen, gevolg is dat de doorsnee automobilist aldaar niet braaf achter fiets blijft wachten maar wil inhalen, en dus tegemoetkomende fietsers blokkeert.
in de oude situatie had je als fietser volop uitwijkruimte
@ Engel. Je kijkt niet goed. De bovenste foto is van grotere afstand. Als je goed kijkt, zie je ook daar in de verte de oranje dixie met daarboven (door het perspectief half verscholen achter een ander bord) ook jouw verbodsbord.
@ w
Eens, het is nogal krap voor fietsers in twee richtingen en daartussen Volkswagen Golfjes. Ben benieuwd of en hoe het gaat werken.
Ik hoop dat de gemeente de eerste paar weken niet gaat zitten afwachten hoe het zich ontwikkeld, maar meteen flink inzet op handhaving, Ook ‘s avonds en ‘s nachts, want dan vind de meeste rottigheid plaats.
Het is jammer dat de gemeente niet meteen de nachtelijke openingstijden van de vreetschuren heeft beperkt, want dat is mijns inziens de grootste oorzaak van de overlast. De ietwat rommelige verkeerssituatie als op zaterdagen van heinde en verre mensen boodschappen komen doen is wat mij betreft niet zo’n probleem, dat heeft zelfs wel wat gezelligs.
@W: oplossing is simpel nl ook eenrichtingsverkeer voor fietsers.
” De Kanaalstraat kent namelijk ‘showverkeer’, aldus Norg. Automobilisten die over de bekende weg rijden om te showen. ”
Dat word dus normaal gevonden.
Hoe een weidse straat weer zo beklemmend kan worden gemaakt. Past meteen al in de serie ‘de veranderende stad in beeld’ van morgen.
Ze proberen met een aangepaste verkeerssituatie de leefbaarheid te verbeteren daar, maar het probleem is gewoon de mentaliteit van de ‘show’ weggebruikers.
Enige manier om dat aan te pakken is flink handhaven, maarja dat kost geld, tijd en veel energie. Uiteindelijk is opvoeding thuis & cultuur het grote probleem.
Het zou me niets verbazen als over 10 jaar de samenstelling er totaal is veranderd.
@Katjing
eens.
@Pee
Multiecultie is inclusief in de bubbel.
Jan Latten stelt echter dat het culturele verzuiling buiten de bubbel is.
De tijd zal leren of ze er straks lopend flaneren ipv rijdend in een gehuurd bolidetje. Dat zou dan integratie in de groene multiecultiebubbel buiten de bubbel zijn.
Ik weet niet wie de belachelijke plannen maakt voor de straten in Utrecht, altijd complexer en drukker geworden. Misschien hij of zij in een kleine dorpje woont.
Mooie samenvatting in een klein tijdsbestek en ook alles omvattend. Weet iemand waar al die Golfjes en Audi’s nu hun rondjes gaan rijden de hele tijd?
Het is super mooi geworden. Vandaag heerlijk gewinkeld. Verkeer lijkt zich prima aan te passen.
Prachtige straat geworden, wordt daar als fietser en wandelaar en buurtbewoner heel blij van!
@A321: gewinkeld?! Groente, vlees en simkaart gekocht waarschijnlijk
Liep er gisteren en vandaag doorheen. Mooi geworden. Heerlijk brede stoepen, veel voetgangers en minder auto’s. Mooi straatmeubilair en dat groen gaat met de tijd zeker zichtbaar worden.
Het is net als met het verkeersluw maken van het centrum destijds; eerst nog wat gemok maar uiteindelijk wil bijna niemand meer terug naar een binnenstad vol auto’s.
Ik moet vooral wennen aan de verkeersregels. Het is gewoon megalastig om jezelf te dwingen om iets verder te rijden en in een parkeervak te parkeren. Terwijl je weet dat je toch altijd eerst een waarschuwing krijgt voor dubbelparkeren en geen boete. Waarom zou je dan verder parkeren? Lopen is vermoeiend, dus ja.
“Multiculti” het is maar hoe je dat bedoeld.
Rotterdam dát is multiculti.
Utrecht en multiculti dat klinkt niet echt lekker in de oren.
@ Claire
Ik heb er hier toevallig een paar gezien.
Dus, iedereen eigenlijk weer te vroeg lopen klagen. Gezien de reactie van ervaringsdeskundige a321 en suzannen is het er een stuk op vooruit gegaan
Tja
@S ja precies dat. Je lijkt verbaasd. Oh ja, ook een ijsje
ik wil zeggen dat de stoepen verbreed zijn zodat er meer spullen kunnen staan van de winkels en het verkeer dat moet er voor wijken jammer
Echte verbetering die meteen strikte handhaving vergt. Er hangen al camera’s. Nu ook meteen fotograferen bij overtredingen, zeker op vrij-zat-zondagen.
Als fietser kun je alleen maar veilig over de stoep fietsen wie verzint dit super onduidelijke gevaarlijke situatie. .
Waar zijn de bomen gebleven kijk naar de artist impression of moeten we zeggen fake impression en zie de zielige sprietjes die er nu staan. Wat een volksverlakkerij.
Een handhaver kan in die straat voor een jaar aan bekeuringen uitdelen in een weekje tijd
Vandaag (30 maart, vrijdag) tussen 18.00 – 19.00 veel meer auto’s door de JP Coenstraat dan voorheen! Niet fijn. Laat die karren toch gewoon lekker (gezond) thuis!
De bedoeling vd herinrichting vd Kanaalstraat was ook: minder autoverkeer dacht ik, o.a. door het 1 richtingsverkeer. Het zal mij benieuwen.
Sinds mensenheugenis is het een straat met asfalt. Ouderwets asfalt (dus niet het nieuwe type) is makkelijk te onderhouden , schoon te houden en maakt veeeeeeeeeel minder herrie (banden) dan dit. Ik vind het er niet uitzien en snap dan ook niet dat er weer overal asfalt terug komt ook in de binnenstad. Ideaal, schoon, strak ipv al die onrust door die stenen en keien op de grond
Toch wel bijzonder dat er een complete herinrichting nodig is omdat de weggebruikers de verkeersregels totaal negeren. “Wennen aan nieuwe situatie” is ook een parel, want de “nieuwe situatie” is eenrichtingsverkeer. Dat lijkt me niet het meest ingewikkelde concept en als er een regiment verkeersregelaars en stewards nodig is om dat af te dwingen, dan dekt “schijt aan nieuwe situatie” de lading waarschijnlijk beter.
Het is vooral wennen voor automobilisten (waarvan meest ‘showverkeer’) die uit gewoonte borden niet lezen of simpelweg negeren.
Waarom al die regelaars? We hebben toch allemaal rij-examen gedaan en weten wat borden betekenen? Als ik in een andere stad rij krijg ik ook gewoon een boete zodra ik ergens inrij waar een groot rood bord met witte horizontale streep hangt.
Mensen hebben lak aan de regels want die snappen ze echt wel maar zolang we zaken oplossen met regelaars, verandert er nooit wat natuurlijk.
Goed, we gaan het zien vanaf morgen. Ik verwacht tenminste dat de regelaars niet permanent zijn?
al talloze malen ben ik afgesneden op de fiets, omdat men met auto naar rechts knijpt als er tegenliggende fietsers aankomen! had ik reeds voorzien toen het plan bekend werd gemaakt, en de praktijk blijkt te kloppen! in de oude situatie had je nog voldoende uitwijkruimte, nu niet meer!
ps: de nieuwe bredere stoepen worden gewoon als parkeerplek gebruikt
@Zakeria Janssen
u beschikt over een fijne mentaliteit, een voorbeeld voor anderen!!
Ach jo het is gewoon wennen, Kanaalstraat is wel 1 van de gezelligste straten van Utrecht. Mensen kunnen daar lekker eten drinken en shoppen. Wanneer er straks ook een leuke park komt en het wordt meegenomen met de centrum zal het alleen maar gezelliger worden. Al die mensen die commentaar op de Kanaalstraat zijn daar nooit geweest! Er gebeuren overal incidenten ook in de stad bij de blanke straten. Laat lekker terrasjes daar toe en meer winkelruimte dan wordt het nog levendiger en gezelliger.
Links maakbaarheidsdenken dus, maar goed, even aankijken…
@Y
leuke park=leuk park
de centrum=het centrum
Al die mensen die commentaar *hebben* op de Kanaalstraat zijn daar nooit geweest?
U weet van iedereen die reageert zijn/haar adres?
Minstens 75% van al het autoverkeer in Utrecht is showverkeer. Zou veel meer aangepakt kunnen worden.
Rob H., de eenzame fietser
@ Rob H.
Is dit een 1 april grap?
Wat dacht je er van dat 75% vd autobezitters deze nodig heeft om te werken en de BV Nederland in stand te houden zodat de andere 25% zijn groene thee,havermelk of veganistisch vlees kan drinken of eten!
Onder diezelfde 25% zitten inderdaad ook showrijders, maar dat is vooral in bepaalde wijken zoals Lombok,Kanaleneiland en Overvecht!
Nu staan de dubbel parkeerder verderop in de wijk.
Haroekoeplein, bijvoorbeeld.
Laat de binnen schrijvers maar massaal uitrukken, voorlopig.
Vandaag 2x mijn leven gewaagd om even boodschappen te halen op de Kanaalstraat. Beide keren reed er in volle vaart een auto over de stoep. En vandaag waren er dus ‘straatcoaches’ aanwezig. Je kunt het proberen te verklaren door de verbouwing, slechte bewegwijzering, de ramadan…. Moeten deze mensen echt eerst gewaarschuwd worden? Waar is de politie?