Na vragen van lezers: Hoe breed is de nieuwe singel in Utrecht? Na vragen van lezers: Hoe breed is de nieuwe singel in Utrecht?

Na vragen van lezers: Hoe breed is de nieuwe singel in Utrecht?

Na vragen van lezers: Hoe breed is de nieuwe singel in Utrecht?
Foto's: Robert Oosterbroek
Na verschillende artikelen op DUIC over het uitgraven van het laatste stukje singel kwamen er vragen en opmerkingen binnen over de breedte, of het gebrek eraan, van de watergang. We deden daarom navraag bij de gemeente Utrecht.

Na verschillende artikelen op DUIC over het uitgraven van het laatste stukje singel kwamen er vragen en opmerkingen binnen over de breedte, of het gebrek eraan, van de watergang. We deden daarom navraag bij de gemeente Utrecht.

Er wordt flink gegraven om de singel weer helemaal rond te krijgen. De afgelopen weken verschenen er daarom meerdere berichten over het slotstuk van dit iconische project. Daarbij vroegen meerdere lezers zich af of het stuk tussen de Marga Klompébrug en de bestaande Catharijnesingel nou zoveel smaller is. In verschillende reacties werd het zelfs een ‘slootje’ genoemd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Nou moeten we vooral blij zijn dat met de laatste werkzaamheden de historische fout van demping is hersteld, maar we deden toch even navraag over de breedte van de singel.

Weerdsingel: 14,40 meter
Catharijnesingel ter hoogte van park Paardenveld: 19 meter
Catharijnesingel ter hoogte Catharijnekade: 18,80 meter
Catharijnesingel ter hoogte van TivoliVredenburg: 20 meter
Stadskamer: 19,50 meter
Catharijnesingel ter hoogte van Rijnkade: 20,50 meter
Catharijnesingel zuid: breedte varieert hier tussen de 17,70 en 22,00 meter. De breedte is hier wisselend, de gemeente laat weten dat er namelijk bewust is gekozen voor een meanderende waterlijn.

De breedtes staan vast, nu moet het laatste graafwerk nog gedaan worden. Op 12 september is de singel weer helemaal rond.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Tom

    En dan natuurlijk de volgende vraag: hoe diep is en wordt de singel?

  2. M.

    Een ‘meanderende waterlijn’. Dat is toch wel ambtelijkerapporten- of marketingtaal pur sang! Maar goed, het water is terug en je kunt weer om de binnenstad heenvaren. En dat is al heel wat nadat er zelfs ooit plannen zijn geweest om de hele singel te dempen.

  3. Erwin

    Dit lijken mij onjuiste cijfers. Ten zuiden van de Klomperbrug is het water een meter of 10 breed.

  4. Koel Hoofd

    Verschillende breedtes over een recht stuk moeten dus een meanderende waterstroom nabootsen.
    Met een speedboot kan je dus op hoge snelheid rechtdoor. Leuk scenario voor een sequal op Amsterdamned, Udamned….

  5. Herman

    Misschien nog even toevoegen dat de breedtw van de Singel op de tweede foto een vertekend beeld geeft vanwege de gekozen instellingen?

  6. Henk

    En waarom is de doorvaarhoogte niet het zelfde gemaakt als De Oudegracht? Zodat de grote vaart (grote verhuur boren zoals le boat) die botsend en stotend door de Oudegracht gaat om De historische gracht kan hiermee worden ontzien en kan naast vergunninghouders tol worden geheven als mensen er graag doorheen willen varen.
    Beetje gebrek aan visie me dunkt.

  7. Jan

    Gewoon eenrichtingsverkeer voor de rondvaartboten , Daar is het water tenslotte toch voor teruggekomen .

  8. Scherpschutter

    Het blijft in mijn optiek maar een verbijsterende verspilling van extreem zeldzame en kostbare grond. Deze singel is 6000 meter lang en gemiddeld 20 meter breed. Dat betekent in totaal een verbijsterende 120.000(!) vierkante meter (aan kostbare centrumgrond waar bijvoorbeeld ook duizenden en duizenden woningen op gebouwd hadden kunnen worden. Om dit in een behapbaar perspectief te plaatsen: dat zijn 17(!) voetbalvelden aan ruimte in een van de meest dichtbevolkte gebieden van Nederland….

    Natuurlijk zijn niet al die m2’s direct bruikbaar of op te offeren, maar dit soort dwaze keuzes blijven maar lastig te bevatten. Een zielloze singel…of duizenden woningen en bedrijfspanden voor kapitaalkrachtigen die de stad verrijken. Ik zou het wel weten…

  9. Lauk

    Het zou prachtig zijn als aan de oostkant van de catharijnesingel struiken of andere beplanting zouden komen zodat het autoverkeer vanuit de binnenstad aan het oog wordt onttrokken, het geluid wordt gedempt en zelfs de viezigheid een beetje wordt afgevangen. Autoverkeer op die plek is reëel, maar graag de effecten minimaliseren

  10. Rinke Doornekamp

    ‘Snelweg dwars door Utrecht’ In de jaren vijftig stelde de gemeente de (Duitse) verkeersdeskundige Feuchtinger aan om de verkeerssituatie van de stad te verbeteren. Hij had de oplossing voor de verkeersproblematiek: de singel rondom Utrecht zou gedempt worden en plaats maken voor een tweebaansweg om de doorstroom van auto’s te bevorderen. Je kunt je waarschijnlijk nu niet meer voorstellen dat dit plan werd goedgekeurd door de gemeente. Toch werd in 1959 besloten het plan door te zetten: ‘Het stadshart moest blijven kloppen!’ Ook de wallen, de plantsoenen en de bolwerken zouden verdwijnen. Er kwam direct veel tegenstand. ‘Monumentmaniakken’ verzuchte de burgemeester De Ranitz. Maar ook zijn eigen gemeenteraad stond niet helemaal achter het plan. Het is uiteindelijk gelukkig gebleven bij het dempen van de Weerdsingel en een gedeelte van Catharijnesingel.

  11. Theo

    Aha, we hebbe3n in Scherpschutter zelfs een tegenstander van herstel van de singel.
    Zulke geluiden zijn zeldzaam.

  12. Scherpschutter

    @Theo

    Niet per definitie. Als er geen ruimtetekort en woningtekort zou zijn met ernaast ook een ambtelijke schuld van meer dan een miljard, maar een ruimteoverschot, enorm financieel surplus en balans in de woningmarkt dan kan het best een geinig idee zijn. Mits je het goed aanpakt natuurlijk, zodat je niet eindigt met een zielloze betonnen bak met bruingroen water….

  13. Jaap

    ok
    14 meter
    mijn eigen kano, inclusief armen en peddels, is nog geen 4
    dus dat moet voldoende zijn
    maar hoe breed worden die (toekomstige elektrische rondvaartboten ?)

  14. Ramon

    @henk,. Omdat alle bruggen over de stadsbuitensingel dezelfde hoogte hebben. Dat is een andere hoogte als de bruggen over de Oudegracht.

  15. wollie

    dank voor dit verlossende antwoord! ik kon de slaap nauwelijks vatten met deze onzekerheid… of was het toch de warmte?

  16. Henk

    @ramon, De stadsbuitensngel heeft hier mijn inziens niets mee te maken. Het gaat er mij in dit geval om, dat de drukte en bezetting van de net gerestaureerde(of nog te restaureren) oudegracht voor grote boten een alternatief geboden kan worden. En op den duur mogelijk zelfs sturen dat er alleen groene boten over de gracht gaan. Maar dan moet je een alternatief hebben.

  17. Piet

    @ Theo
    Zulke geluiden zijn niet zeldzaam, alleen niemand van de Monumentenmaniakken wil ze horen. Ik heb 30 jaar geleden al eens ruzie gehad met zo’n typetje toen ik voorstelde om de Domtoren maar weg te halen. Staat alleen maar in de weg en het kost miljoenen om dat ding overeind te houden.

  18. Anne Marie ten Berge

    We zijn weer belazerd. Een meander is een bocht in de loop van een rivier ontstaan door de stroming die riviermateriaal verplaatst. De Singel is een uitgegraven Stads- buitengracht. Ons erfgoed. Het kanaaltje van tien meter breed is politiek bedrog. Het water is dan wel terug maar de Singel NIET.

  19. Ramon

    @henk

    Ik snap je punt, Maar als je de Oudegracht wilt ontlasten door grote boten om te leiden tussen Ledig Erf en de Weerdsluis zal je dus alle bruggen over de singel aan moeten passen. Ook de oude. Vaarroute Oudegracht is 3.25m. Via de singel 1.90m. Dus zelfs als je dit nieuwe stuk 3.25 had gemaakt. Dan had het nog niet gekunt. Dan hadden ook de Tolsteegbrug en de Monica brug omhoog gemoeten,. Wat met de aanlanding bijna niet mogelijk is

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).