De naamswijziging van De Uithof naar het Utrecht Science Park blijft de gemoederen bezighouden. Op zondag publiceerde de Volkskrant een column van Teun van de Keuken over de nieuwe naam: “Als iets goed is, is het goed en als het slecht is is het slecht. Een Engelse naam verandert daar niks aan.”
Afgelopen donderdag stemde een meerderheid van de gemeenteraad voor de naamswijziging. De Uithof wordt Utrecht Science Park. De nieuwe naam zou beter passen bij de positionering en branding van het gebied. Verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen die gehuisvest zijn in het gebied steunen de naamswijziging dan ook. Het invoeren van de nieuwe naam kost zo’n 400.000 euro, waarvan ongeveer 75.000 euro door de gemeente Utrecht wordt betaald.
Bewoners
Of de vele duizenden bewoners van de Utrechtse buurt ook voorstander zijn van de nieuwe naam is niet bekend. De gemeente zag geen noodzaak in het spreken van bewoners. DUIC, AD Utrecht en Student & Starter vroegen Utrechters wel naar hun mening over de naamswijziging.
Bij het AD bleek 88 procent van de lezers voor de naam De Uithof. Bij DUIC gaven 522 mensen hun mening over de vraag of de bewoners betrokken moeten worden bij deze besluitvorming, een meerderheid van 63 procent was het daarmee eens. Ook Student & Starter hield een enquête onder bewoners en studenten. Een meerderheid van 72 procent is voor de naam De Uithof.
Discussie
Op Twitter wordt bijna uitsluitend afwijzend gereageerd op de naamswijziging. Mensen vragen zich af of andere Utrechtse buurten nu ook zomaar een nieuwe naam kunnen krijgen.
Met de nieuwe column van Teun van de Keuken wordt nu extra voer aan de discussie gegeven. Over de naamswijziging zegt hij: “Onder andere omdat Danone, dat daar ook is gevestigd, de oude naam ‘niet meer van deze tijd’ vindt. Science Park zou beter zijn voor ‘de internationale uitstraling en lobbykracht’ […] Als iets goed is, is het goed en als het slecht is is het slecht. Een Engelse naam verandert daar niks aan. De naamsverandering kost vier ton. Klein denken verpakt in dure woorden.”
Het universiteitscentrum in Utrecht omdopen van ” De Uithof ” tot “Utrecht Science Park” kostte 4 ton. Lees ik in De volkskrant. De tragiek is dat bestuurders met de Engelse taalziekte niet aansprakelijk zijn voor de financiering van hun eigen gekte.
— henk westbroek (@henkwestbroek) 3 december 2018
Omdat @Danone de naam #Uithof niet meer van deze tijd vindt, gaat de stad geld uitgeven om de wijk @UtrechtSciPark noemen. Belachelijk ? Ook @Teunvandekeuken vindt het niets: ? https://t.co/IVpBcV3uKJ https://t.co/HK6S0xp154
— Agnes Jongerius (@a_jongerius) 2 december 2018
Utrecht Science Park ipv de Uithof? Doe het niet. Gaat om een gebied dat uit kan groeien tot fantastisch levendig stadsdeel. Science Park benadrukt juist weer monofunctionaliteit & bubbelafzondering. @RaadUtrecht @groenlinks @CUUtrecht @D66Utrecht @uithof_utrecht @GemeenteUtrecht https://t.co/9QzNc5hQLP
— Josse de Voogd (@Jossedevoogd) 29 november 2018
Ik woon niet meer op de Uithof. Ze hebben de naam officieel veranderd in Utrecht Science Park.
Alsof ik echt in een wetenschappelijk reservaat woon.
— Matthijs Meulblok ? (@MMeulblok) 29 november 2018
Gisteren besloot @RaadUtrecht dat ‘De Uithof’ definitief ‘Utrecht Science Park’ gaat heten. Vandaag stond @UtrechtSciPark op de stoep met taart. Een goeie ontwikkeling is nóg iets beter geworden 🙂 Dank, partners! pic.twitter.com/RNyvcEez6T
— Hogeschool Utrecht (@HU_Utrecht) 30 november 2018
27 Reacties
ReagerenDus trekt de politiek den drol in en blijft het gewoon De Uithof. Prachtig, prachtig, prachtig
De naam Danone doetook niet echt professioneel aan. Geen uitstraling meer iets voor een merk laffe toetjes. Oh, wacht……
Nou prima hoor dat ze het een andere naam geven, en ik zie ook niet wat er mis is met het feit dat het een “Engels talige” is. Gewoon snel doorvoeren dan is het “gedoe” erover ook weer rap voorbij. En ach.. dat die Van de Keuken het niets vind zegt niet zoveel. Die man treft op iedere straathoek en elk winkelschap wel iets aan waar hij wel weer zijn cynische commentaar op weet te geven.
Nergens lees ik waarin de Catalaanse naam Danone in gaat veranderen.
Dannon yogurt from Utrecht Science Park,maybe.
Het is inderdaad buitengewoon hilarisch dat een internationaal bedrijf, wiens naam ik tot in lengte van dagen zal associëren met een inmiddels zwaar gedateerde en mierzoete kindersnack, zich nu druk maakt om een wijknaam die te weinig internationale allure zou uitstralen. Misschien moet Danone die totaal wereldvreemde citymarketeer zelf maar eens in dienst nemen voor het verzinnen van een naam met meer internationale allure. Dat de Utrechtse gemeentepolitiek zijn oren laat hangen naar dergelijke nonsens vind ik onvoorstelbaar.
400.000 eur. Waar gaat dat aan op? Nou, laten we beginnen om elkaar wat dure taarten te sturen op kosten van de gemeenschap!
Is Danone niet Frans?
Als zelfs Fransen een Engelstalige naam eisen, dan is het echt goed mis…..
Lijkt wel op het dividend belast plan van Rutte. Die werd gechanteerd door de Unilever.
Hopelijk verhuisd Danone niet volgend jaar.
De politiek doet alsof het niet begrijpt waarom mensen zich door de globalisering steeds meer vervreemd voelen van hun omgeving. Die ongevoeligheid is een knappe prestatie van zelfgerichtheid. Well done, Groen Links, ga zo door met de eigen marketing!
De verandering van topografische namen met een verwijzing naar de Nederlandse taal, streek en cultuur in een pudding van kleurloze Engelstaligheid geeft aan wie het in Nederland voor het zeggen hebben. Niet de politiek, laat staan de burger die geen inspraak heeft over de eigen omgeving, maar het bedrijfsleven en een oncontroleerbaar lichaam als de Stichting Utrecht Science Park dat een stadsdeel haar eigen naam afdwingt.
Het zelfbewustzijn over de eigen taal zoals dat in landen als Frankrijk bestaat is bij de vertegenwoordigers van het openbaar bestuur van Nederland ver te zoeken. Of het naïviteit, lui denken, zelfverloochening of gebrek aan historisch besef is valt te bezien. Maar het is een ernstig falen als men zichzelf meent weg te moeten cijferen vanwege rendement en economisch belang. Dit toont aan hoe verregaand in Nederland de politiek geëconomiseerd is.
Daarnaast hebben universiteiten door de marktwerking zoveel ingeleverd aan geloofwaardigheid, kracht, status, zelfstandigheid en intellectuele uitstraling dat het de academische tegenkracht aan politieke ruimte ontbreekt om nog overtuigend voor zichzelf op te komen. Een nefaste ontwikkeling.
Het domme is dat het een het ander niet hoeft te bijten. Want de naam van de plek en een bedrijvenpark dat op die plek gevestigd is zijn niet in tegenspraak met elkaar. De werkelijkheid is altijd meervoudig en complex. Noem de plek ‘De Uithof’ en het park ‘Utrecht Science Park’. De geschiedenis is evenmin simpel, eenduidig en ‘idiot proof’. Laat overlappingen bestaan en streef nooit naar het simplisme van overduidelijkheid want dat dekt de werkelijkheid toch nooit af.
Beste Theo,
Welke “totaal vervreemde citymarketeer” heb je hier voor ogen?
Dhr. van de Keuken noemt mij in zijn stukje, dus ik vermoed dat je mij bedoelt.
Echter, het AD-interview waar de citaten van mij vandaan komen laat duidelijk zien dat ik ook geen voorstander was van de naamswijziging. Het kwam Dhr. van de Keuken alleen goed uit om in zijn column te doen alsof dat anders zat, zodat hij lekker vernietigend kon doen over citymarketing.
Daarnaast wil ik graag benadrukken dat ik hierin niet heb geadviseerd. Ik ben domweg gebeld door het AD, en heb geprobeerd de voor- en nadelen duidelijk te maken tijdens een autorit over de A12. Van die nuance bleef in de tekst uiteindelijk niet zoveel over.
Het is altijd makkelijk om af te geven op mensen of voorstellen zonder om te weten hoe het echt zit.
Overigens fijn dat Dhr. van de Keuken een krom opgeschreven citaat van mij uit het AD gebruikt om het begrip nuance voor goed dood te verklaren: “Als iets goed is, is het goed en als het slecht is is het slecht. […] Klein denken verpakt in dure woorden.” – ik vraag me vooral af in hoeverre dat laatste zinnetje toch stiekem niet over zijn eigen stuk gaat? 🙂
Als iemand interesse heeft in het AD-stuk waaraan gerefereerd wordt: https://www.ad.nl/utrecht/uithof-of-utrecht-science-park-dit-vinden-de-bewoners-ervan~aa9ba68e/?fbclid=IwAR3OQ0_XSVCQDGUIeuwlyo2AfLQ66UtHLqZcR8hNBCX9TwMnVLQpVswkWD0
…. de pudding van kleurloze Engelstaligheid.’
Geweldig wanneer humor in deze discussie opduikt..
wat een volkomen overbodig onderwerp zo’n naamswijziging. stop de 4 ton in meer groenvoorziening van de Uithof in plaats van iedere m2 volstouwen met steen
vrienden van me wonen er en zij Johannapolderen met “Science Park de Uithof”
Wijk C wordt Central Park.
De naam ‘De Uithof’ voor het gebied is ook pas in gebruik sinds de jaren ’50. Daarvoor heette het gebied Johannapolder. Over het algemeen is het historisch besef van de reageerders vooral gebaseerd op hun eigen herinnering. DUs als bedrijven en instellingen in dit gebied voordelen zien in een andere naam en daar grotendeels zelf voor betalen, wat is dan het probleem? In het dagelijks gebruik blijft iedereen natuurlijk gewoon de naam ‘Uithof’ gebruiken.
Beste Martin,
De woorden van Van de Keuken zijn inderdaad uit hun oorspronkelijke context gehaald – gelukkig bent u blijkbaar niet zo wereldvreemd als zijn column doet vermoeden.
De enige zin waar ik in uw interview in het AD moeite mee heb, is “En het Utrecht Science Park straalt ook internationale ambitie uit.”
Die internationale ambitie op De Uithof is er al decennia, daar is echt geen naamsverandering voor nodig. Iedereen die op De Uithof werkt, weet hoe ontzettend internationaal de instituten daar opereren, of dat nu Danone, de UU, het UMC of andere organisaties zijn. Stuk voor stuk instituten die meetellen in de wereldtop op onder meer wetenschappelijk en medisch gebied. Ik werk er al jaren samen met briljante mensen uit werkelijk alle denkbare windstreken op aarde. Die zijn hier allemaal naartoe gekomen, ondanks dat deze instituten in een gebied liggen dat blijkbaar te weinig international allure zou uitstralen. Denken dat de naam van een gebied een verhoging van de kwaliteit van die instituten gaat bewerkstelligen, is in mijn ogen hopeloos naïef en pure geldverkwisting. De kwaliteit op De Uithof zit hem in de inhoud, niet in de vorm. Pogingen aan het gebied een ander naamkaartje te hangen, zijn in mijn ogen vooral pogingen van bestuurders voor een persoonlijke politieke nalatenschap. Geef die vier ton liever aan wat productievers uit.
Door deze naamswijziging keren de instellingen op De Uithof (gewoon zo blijven noemen hoor!) zich af van de Utrechtse bevolking in hun drang om voor vol aangezien te worden in de wereld. Klein hoor!
@Hans, ter info voor het historisch besef:https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Utrechtse_boerderij)
Ja, belachelijk. Utrecht, weer lekker smal. Maar het belet ons idd niet om gewoon Uithof te blijven gebruiken.
Het moestuincomplex van de uu heeft al jaren als naam DE UITHOVENIER. Dit gaan wij niet veranderen. Dit is de mening van het bestuur.De groene long met een orginele naam en daar zijn we trots op.
Kunnen we het niet veranderen in Amsterdam Science Park? Die gekke toevoeging ‘oetrekt’ snapt niemand bij Danone
@Martin Boisen
Vanuit de column wordt inderdaad heel duidelijk dat je al rijdend op de A12 wat voors en tegens (nuance) hebt gewikt. Maar het komt uiteindelijk toch neer op gebakken lucht, niet geheel toevallig de kern van (city)marketing.
Daar kan je met achteraf lullen ook niet veel aan veranderen.
@Cico,
Helemaal mee eens. Utrecht is onderdeel van greater Amsterdam. Eindhoven is Utrecht op het gebied van science volledig voorbij gegaan. Nog even en dan is Utrecht in de wereld louter als fietsstad bekend. Aangenaam, maar loopt achter.
Dumb city of course
Prima, ik wil best Utrecht Science Park zeggen vanaf nu, maar dan wel als tegenprestatie Amelisweerd heel laten alstublieft.
@Theo
Dank dat je het oorspronkelijke interview heeft gelezen en je mening ietwat bij hebt gesteld. Dat laatste komt tegenwoordig steeds minder voor – in ieder geval niet op online fora.
Ik ben het met je eens dat die internationale ambitie er al lang is. Ik heb er zelf ook gewerkt (aan de UU) van 2005-2011 en weet dat. Toch kan een naamgeving wel degelijk zorgen voor een meer ambitieuze uitstraling. Met andere woorden: inhoud blijft de kern, maar de verpakking doet er ook toe. Het lastige aan dit verhaal is dat deze naamswijziging mijns inziens helemaal niet nodig was: het gebied kan toch prima ‘De Uithof’ blijven heten, terwijl het bedrijvencluster zichzelf ‘Utrecht Science Park’ noemt? Dat was al lang zo. Problemen zaten vooral bij gebiedsaanduidingen op bussen/trams/blauwe boorden, maar ik weet dat daar andere oplossingen voor beschikbaar zijn.
Voor wat betreft de vier ton heb ik begrepen dat de Gemeente Utrecht daar zelf €75.000,- voor neertelt. Waar de resterende €325.000,- vandaan komen weet ik niet.
@Cico
Over ‘citymarketing’ bestaat behoorlijk wat misvattingen, en ik heb de afgelopen dertien jaar in uiteenlopende rollen als docent, onderzoeker en adviseur geprobeerd om het niveau van ‘gebakken lucht’ omlaag te krijgen. Ondertussen is het vakgebied behoorlijk geprofessionaliseerd en gaat het gelukkig niet langer alleen over logo’s en slogans overal opplakken of volstrekt inwisselbare promotiefilmpjes produceren (hoewel dit nog regelmatig voorkomt).
Als je zin hebt in een kop koffie om ‘verder te lullen’ wil ik je graag een keer uitleggen waaruit mijn werk en vakgebied daadwerkelijk bestaat.