Naast deelfiets en deelauto volgend jaar ook elektrische deelbromfietsen in Utrecht Naast deelfiets en deelauto volgend jaar ook elektrische deelbromfietsen in Utrecht

Naast deelfiets en deelauto volgend jaar ook elektrische deelbromfietsen in Utrecht

Naast deelfiets en deelauto volgend jaar ook elektrische deelbromfietsen in Utrecht
In Utrecht komen volgend jaar naast onder andere deelfietsen en deelauto’s, ook elektrische deelfietsen en elektrische deelbromfietsen. De gemeente hoopt hiermee het gat tussen de auto en de fiets op te vullen.

In Utrecht komen volgend jaar naast onder andere deelfietsen en deelauto’s, ook elektrische deelfietsen en elektrische deelbromfietsen. De gemeente hoopt hiermee het gat tussen de auto en de fiets op te vullen.

Waar de vervoersmiddelen worden aangeboden moet nog worden bepaald samen met de aanbieder. Het idee is wel dat in het centrum van Utrecht met name elektrische deelfietsen komen te staan. Buiten de binnenstad, bij onder meer de P+R’s en knooppunten voor openbaar vervoer, worden vooral de elektrische deelbromfietsen aangeboden.

Voor dit nieuwe beleid moest de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden gewijzigd. Dit is donderdag door de gemeenteraad gedaan. Met de nieuwe regelgeving kunnen bedrijven hun zogenoemde deelmobiliteit via een vergunning in Utrecht aanbieden.

Leefbaar

Deze deelmobiliteit is volgens de gemeente belangrijk om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Als meer inwoners vervoersmiddelen delen, zijn namelijk minder vervoersmiddelen nodig. Ook zijn er daardoor minder parkeerplekken nodig voor bijvoorbeeld de fiets.

Om overlast te voorkomen is plaats voor een beperkt aantal aanbieders en ook een beperkt aantal vervoersmiddelen.

24 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    De deelfietsen en deelauto’s lopen al voor geen meter, dus volkomen ‘logisch’ om dan ook deelbromfietsen te introduceren…

    Zucht. Geef het nou gewoon op jongens. Niemand zit op de gedroomde bezitloze samenleving te wachten. Die ’68 droom in stand proberen te houden is absurd. Mensen zijn rationeel-egoistische individuen. Het blijven ontkennen van de natuur van de mens heeft in 50 jaar niets opgeleverd….

  2. Lexus

    Wat zeurt die Scherpschutter weer: die deelbromfietsen maken toch gewoon deel uit van de commercie, dus vraag en aanbod, de vrije markt waar hij zo gek op is. Waar ik me als fietser en vooral voetganger zorg over maak is dat er weer een groot aantal ongedisciplineerde weggebruikers met forse snelheid bijkomen, elektrisch en dus ook nog niet op afstand hoorbaar. Het wordt hoog tijd de maximumsnelheid in de stad terug te brengen tot 30 en onder meer in de binnenstad tot 15 kilometer per uur. Al zullen veel weggebruikers zich ook daar geen r… van aantrekken.

  3. JdV

    Deelbromfietsen zullen vooral werken als je ze in de buitenwijken neerzet. Achter op overvecht of kameleneiland. In vleuten, de meern, leidse rijn.
    En ik durf te wedden dat er daar 0,0 komen te staan. Dus bij voorbaat gebaat tot mislukking. Maar vast wel een “ondernemer” die met een dikke subsidie gaat binnenlopen.

  4. Koel Hoofd

    @Scherpschutter, je hebt helemaal gelijk.
    Verdiep je eens in de Sokal affaire en de science wars, echt hilarisch want die betawetenschappers hadden ruim 20 jaar geleden al gewoon keihard gelijk.
    Maar wanneer houdt die deel-ideologie op, waar gaat het heen? De fiets moet al gedeeld worden, net zoals de auto, en nu ook de deelscooter want de openbare ruimte moet gedeeld worden. Moeten mensen straks ook hun huizen gaan delen omdat D66 en GL heilig in die deelsamenleving geloven en energieparken van de weinig beschikbare bouwgrond willen maken omdat dit enkel in hun beleving goed is voor milieu en klimaat?

    Vergeet niet beste Scherpschutter, er is intussen een generatie opgestaan die overal de lusten van wil hebben, maar niet de lasten en ook weigert om verantwoordelijkheid te nemen. Het ‘v-woord’ geeft hun een allergische reactie wat resulteerd in een trauma waarvoor ze langdurig in traumatherapie moeten.

  5. HArry

    Nu nog de deel vrouw en man.

    Scheelt een hoop flappen, toch.

  6. De Baliekluiver

    Steps, deelsteps, elektrische deelsteps! die zal men veel eerder gebruiken. Het is een vervoermiddel dat niet veel gebruikt wordt en dus ook een nieuwe ervaring geeft (beleving verkoopt!). Nemen minder ruimte in beslag en zijn goedkoper in de aanschaf.

  7. Rob H.

    De deelauto, dat snap ik. Die gebruik ik zelf ook. Maar de deelfiets/bromfiets? Wat willen ze daar mee bereiken? Waar moet je naar toe? Voor de inwoners van Utrecht, lijkt me het geen toevoeging. Gezellig met de hele familie op de brommer vanaf de P en R naar het centrum? Dan lijkt me de tram logischer…

  8. Karla

    HUURmobiliteit, laten we het beestje bij de juiste naam noemen. Delen klinkt veel idealistischer dan het is: je moet er gewoon voor betalen.
    Het is te verwachten dat deze dingen in de schaars openbare ruimte worden gestald (want “meer ruimte voor de voetganger”, toch?) en dat zij overal gaan rondslingeren, want als het niet je bezit is hoef je er ook niet netjes mee om te gaan. Lekker makkelijk, wie doet me wat, geen boodschap aan netjes parkeren.
    Het kan handig zijn om eerst even aan Amsterdammers te vragen wat zij vinden van Felyx en Check, de eerste twee asobrommermerken in hun openbare ruimte. En vraag ook even wat Solgu hier van vindt.
    Oftewel: onze openbare ruimte wordt alweer verkwanseld voor commercieel gewin.

  9. Zonnewende

    Helemaal eens met Karla.

    Commercie drijft de boventoon.

    En zuinig zijn de mensen er al helemaal niet op.
    Het levert een enorme berg afval op.
    Google maar eens op projecten uit Azië.

  10. HArry

    Eigendom is een zonde!

    Als je dit nou maar vaak genoeg herhaalt ga je het van zelf geloven.

    Zo werkt massabeïnvloeding en psychose.

  11. Pee

    @De Baliekluiver
    Ja,maar die zijn verboden op de openbare weg.

  12. Erwin

    @ss: hoe kom je er toch bij man dat deelauto’s niet werken! Wens vader van gedachte? Waar maak je je bovendien druk op, blijkbaar zien commerciële partijen (VW) hier wel degelijk een markt. Je bent toch van de marktwerking altijd…?,.

  13. Binnenstadbewoner

    Den Haag is ons voorland … . Daar heb je al heel veel elektrische deelscooters en ook van verschillende aanbieders. In de praktijk staan die scooters vooral in het centrum, aan de stadsgrenzen (je mag ze niet buiten de stadsgrenzen inleveren) en bij treinstations en tramhaltes etc.. Die scooters staan altijd breeduit op de stoep en nemen veel plek in beslag. De stoepen in Utrecht zijn nog veel smaller, veel meer voetgangers, waardoor die scooters verhoudingsgewijs veel meer plek in beslag nemen.

    En daar komen dan nog allemaal deelfietsen bij. OV-fiets zou genoeg moeten zijn.

    Meer chaos in de publieke ruimte … .

  14. Bakfiets

    Waar blijven de stepjes? Die gaan een werkelijk verschil maken namelijk!!

  15. wollie

    “Mensen zijn rationeel-egoistische individuen.”

    …die echt geen eigen auto voor de deur zetten als dat duurder is dan een deelauto. ik rij een elektrische deelauto voor een kwartje per kikometer, als ik dat privé moet organiseren red ik het daar niet mee.

    om dezelfde reden heb ik natuurlijk geen swampfiets: dat sommetje kan bijna nooit uit.

  16. Anne

    De titel had moeten zijn
    “Naast huurfiets en huurauto volgend jaar ook elektrische huurbromfietsen in Utrecht”
    Delen doe je als je je eigen voertuig deelt, dit is dus vooral marketing om die woorden te gebruiken.

  17. Scherpschutter

    @wollie

    Al is een deelauto gratis en een eigen auto twee keer zo duur: dan nog gebruik ik geen deelauto. Een auto is voor mij (en heel veel andere mensen) ook iets heel persoonlijks. Een auto gaat vaak veel verder dan het zijn van een vervoersobject. Het is een troetelkind. Een statussymbool. Een hobby. Een uitdrukking van persoonlijkheid. Auto’s vertolken voor velen een bredere rol in het leven.

    Daarnaast vind ik deelauto’s (net als al die andere deel-vervoersmiddelen en het OV) persoonlijk ook gewoon goor. Weet jij veel wat voor een enorme viespeuk er voor je achter het stuur heeft gezeten…Of daarvoor? Wist je bijvoorbeeld dat slechts 50% van de Nederlanders de handen wast na een toiletbezoek?

    Al is een deelauto gratis: hou maar!

  18. wollie

    “Een auto is voor mij (en heel veel andere mensen) ook iets heel persoonlijks. Een auto gaat vaak veel verder dan het zijn van een vervoersobject. Het is een troetelkind. Een statussymbool. Een hobby. Een uitdrukking van persoonlijkheid. Auto’s vertolken voor velen een bredere rol in het leven.”

    rationeel-egoistische individuen, zei je toch? 🤣

  19. Lexus

    “Een auto is voor mij (en heel veel andere mensen) ook iets heel persoonlijks. Een auto gaat vaak veel verder dan het zijn van een vervoersobject. Het is een troetelkind. Een statussymbool. Een hobby. Een uitdrukking van persoonlijkheid. Auto’s vertolken voor velen een bredere rol in het leven.”

    Eigenlijk kan ik het alleen maar zielig vinden als je het moet hebben van allerlei zogenaamd statusverhogend privébezit, maar we moeten niet vergeten dat deze verspillende bokitomentaliteit gaat leiden tot de vernietiging van de menselijke soort (en een heleboel andere soorten) op vrij korte termijn.

    Daarom is deelvervoer op zich zo gek nog niet, maar helaas zijn veel (gelukkig niet alle) mensen inderdaad, om met Scherpschutter te spreken, “rationeel-egoistische individuen” en daardoor te ongedisciplineerd om goed met deelgebruik om te gaan.

  20. HArry

    Betalen voor delen is toch een beetje object prostitutie.

    Hoe zit het aldus met de hygiene en ontsmetting van al deze spulletjes na gebruik?

  21. Scherpschutter

    @Lexus 17:02

    Eigenlijk kan ik het alleen maar zielig vinden als je het moet hebben van allerlei zogenaamd statusverhogend privébezit”

    Wat u er ook van vindt, zo werkt de natuur nu eenmaal, goede man. De mannetjes die het hardst pronken met de veren trekken de mooiste vrouwtjes aan. Wie in een Porsche aan komt rijden scoort eerder de zakelijke deal dan wie in een deel-Peugeot aan komt sloffen en diegenen met een fraaie bos haar zullen sociaal succesvoller zijn dan kalenden. Natuurwetten trekken zich weinig aan van uw of mijn mening.

    “maar we moeten niet vergeten dat deze verspillende bokitomentaliteit gaat leiden tot de vernietiging van de menselijke soort (en een heleboel andere soorten) op vrij korte termijn.”

    LOL! Kijk, als u wilt dat mensen u serieus nemen kunt u beter verwijderd blijven van dit soort uitspraken. We’re fine. Neemt u even een thee’tje.

    “Daarom is deelvervoer op zich zo gek nog niet, maar helaas zijn veel (gelukkig niet alle) mensen inderdaad, om met Scherpschutter te spreken, “rationeel-egoistische individuen” en daardoor te ongedisciplineerd om goed met deelgebruik om te gaan.”

    Zo is de natuur. Een kind van 4 wil zijn speelgoed al niet delen (velen dwingen het wild protesterende kind dit toch te doen tegen alle natuur in, vraag me niet waarom…), een jachtluipaard zal zijn prooi ook niet delen en de succesvolste mensen in het leven zijn doorgaans niet succesvol omdat ze hun bezit delen, maar omdat ze niet delen of juist strategisch (egoistisch) delen… Delen (als in: bezit opgeven) zit eenvoudigweg niet in de menselijke natuur, hoe hard een paar politieke wappies ook hun best doen om mensen tegen hun natuur in te laten doen handelen.

    Daarbij moet overigens natuurlijk ook worden opgemerkt dat het niet gaat om mensen te laten delen, maar om mensen overheidsafhankelijk te maken door eigendom als zodanig af te schaffen, zoals dit in elke socialistische heilstaat het geval is. Dat elke socialistische heilstaat ooit is ingestort omdat de mens dat afhankelijk bezitloze bestaan *kuch* niet zo ziet zitten (omdat de mens rationeel egoistisch is), lijken de ‘grote denkers’ achter deze faal-cultus maar niet te kunnen bevatten.

    Dit is gewoon weer een zoveelste verkapte maakbaarheidspoging tot heropvoeding van struisvogels met socialistische idealen die de les maar niet willen leren. Deelauto’s: FLOP. Deelfietsen: FLOP. “Hee, laten we ook deelbrommers invoeren, misschien dat ze dan wel…”. Het is deerniswekkend hoe dik de plaat voor de kop van deze dwazen is.

  22. Nina

    Ik vraag mij inmiddels af of onze gemeenteraad wel zo goed bezig is voor het milieu:

    https://www.ad.nl/den-haag/waar-laten-we-al-die-giftige-zonnepanelen-haagse-exasun-komt-met-de-oplossing~a0ffc458/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F

    Wat een berg afval ligt er op de daken in Utrecht. Wie gaat dat allemaal afvoeren over 10-20 jaar?

  23. W.

    OV-fietsen zijn al jarenlang een enorm succes en buitengewoon handig als je een andere stad bezoekt en/of in gebied komt waar geen directe busverbinding naartoe is. Elektrische deelbrommers kunnen daar toch een prima aanvulling voor zijn. In Rotterdam en Den Haag zie je die Felyx brommertjes heel veel. En als je met de hele familie op pad wilt is het nogal wiedes dat je niks aan een brommer hebt. Dan behoor je niet tot de doelgroep. Je belt toch ook geen taxi als je moet verhuizen?

    Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Het enige waar ik wel een beetje bang voor ben is dat die dingen, net als Swapfietsen, overal neergeplempt worden. Misschien valt het meer op omdat het zulke kenmerkende dingen zijn, maar mensen lijken er nogal onachtzaam mee om te gaan.

  24. cas

    De grote ergernis is natuurlijk het voorbeeld in Adam geweest. Daar werden ze gewoon maar overal gestald en neergezet. De bedrijven hadden zich daar delen van de openbare ruimte toegeëigend voor commerciële doeleinden. Dat mag natuurlijk niet of er moeten gewoon dure vergunningen voor komen.

    En nog een kleine toevoeging voor de bezit loze mensen, het is altijd iemands eigendom. Maar blijkbaar vinden veel mensen het beter als er een groot bedrijf achter zit die rekent in winst maximalisatie, belasting technische constructies opwerpt, duurzaam praat maar kapitalistisch is en wanneer er dividend betaald moet worden gewoon de prijs voor de consument opschroeft. In de bezit loze samenleving die veel mensen voor ogen hebben blijft iedereen arm behalve een paar slimme mensen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).