Nachtelijk onderzoek naar elektromagnetisch veld van trams op Utrecht Science Park Nachtelijk onderzoek naar elektromagnetisch veld van trams op Utrecht Science Park

Nachtelijk onderzoek naar elektromagnetisch veld van trams op Utrecht Science Park

Nachtelijk onderzoek naar elektromagnetisch veld van trams op Utrecht Science Park
Archieffoto Uithoflijn
Om onderzoek te doen naar het elektromagnetisch veld dat de trams op het Utrecht Science Park (USP) produceren, worden in de nacht van 19 op 20 januari testritten gereden. Deze metingen zijn volgens de provincie vooral in dit gebied van belang, omdat er verschillende instellingen zijn die gebruikmaken van gevoelige apparatuur.

Om onderzoek te doen naar het elektromagnetisch veld dat de trams op het Utrecht Science Park (USP) produceren, worden in de nacht van 19 op 20 januari testritten gereden. Deze metingen zijn volgens de provincie vooral in dit gebied van belang, omdat er verschillende instellingen zijn die gebruikmaken van gevoelige apparatuur.

Om dit elektromagnetisch effect van de trams op het USP te minimaliseren is bij de aanleg van de trambaan de bovenleiding in kleine secties opgedeeld. Het resultaat hiervan wordt meerdere keren gemeten. Zo ook deze week.

Voor de test wordt meetapparatuur langs de trambaan en bij gebouwen op het USP geplaatst. Zo komen er magneetveldsensoren naast het Nicolaas Bloembergengebouw en in het Centrum voor Beeldgestuurde Oncologische Interventie.

Traject

In de nacht van 19 op 20 januari rijdt de tram tussen 22.30 en 5.30 uur testritten tussen station Utrecht Centraal en het eindpunt bij P+R Utrecht Science Park. In totaal worden zo’n acht ritten gereden. De trams stoppen bij iedere halte en rijden onderweg de normale snelheden. Op het USP is dit niet harder dan 30 kilometer per uur.

Volgens de provincie Utrecht kunnen mensen overlast ervaren omdat er ’s nachts een tram rijdt. “Los van het geluid van deze tram verwachten we geen hinder voor de directe omgeving.”

11 Reacties

Reageren
  1. André Veenbrink

    Was die bovenleiding dan nodig? Een aantal jaren geleden heb ik hetzelfde type trams in Zaragoza zien rijden. Het viel me op dat ze in het oude centrum zonder bovenleiding reden, daarbuiten weer wel met bovenleiding.

  2. BdV

    Alvast even vooruitlopend op het onderzoek, als de uitkomst ‘ja’ is gaat het geld kosten. Misschien is de goedkoopste oplossing een koperdiefstalbestendige kooi van Faraday rondom de gevoelige gebouwen plaatsen.

  3. Marcel 59

    @ André: de trams in Zaragoza rijden op zogenaamde supercondensatoren, die bij iedere halte opgeladen worden, door een installatie onder het wegdek. Die installatie maakt gebruik van een sterk elektromagnetisch veld (!) om de energie over te dragen. Waarschijnlijk wordt het probleem daar alleen nog maar veel groter door.

  4. Realist

    @André. Was een tram in dit gebied überhaupt wel nodig?

  5. herman

    Dieseltrams……

  6. Realist

    Een elektromagnetisch opwekkend apparaat in een voor elektromagnetisch gevoelige omgeving laten rijden is op z’n minst opmerkelijk. Wielen die piepen waardoor er een sloot olie op de rails gespoten moet worden is ook al zo opmerkelijk. (Waar blijft die olie eigenlijk?). Al met al, zowel tijdens de aanleg als in het gebruik, een enorme kostenpost voor de gemeenschap.

  7. Koel Hoofd

    Zijn eBussen al een optie?
    Lijkt me stuk goedkoper en functioneler dan deze puinhoop.
    De busbanen liggen er al.

  8. Berend

    dit was een eis in het contract bij aanbesteding, met name bij het UMC, dat zal niet gecontroleerd zijn door de bouwmanagers, projectmanagers en overig ingehuurd toezicht, dus weer dokken..

  9. Luuk Upuuk

    Misschien terug naar de milieuvriendelijke paardetram?

  10. EMC mannetje

    Volop geëxperimenteerd met gesegmenteerde bovenleiding. Extra transienten gecreëerd terwijl stroom door de grond dominant is voor stationaire velden op afstand. Mijn inziens zeer twijfelachtige oplossing

  11. Berend

    Dit is echt bizar, het was een eis uit het bouwcontract. Ik neem aan dat de project- en bouwmanager hier op gestuurd hebben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).