Nagenoeg alle bomen die langs de Kanaalstraat in Utrecht staan worden later deze maand weggehaald. Vanaf mei begint namelijk de herinrichting van het deel tussen de J.P. Coenstraat en de Damstraat. Op het deel rond de Pieter Bothstraat, waar de werkzaamheden in oktober vorig jaar begonnen, worden weer nieuwe bomen geplant.
Onder meer het riool onder de Kanaalstraat wordt vervangen en ook wordt de straat opnieuw aangelegd. Vanwege deze werkzaamheden moeten alle bomen plaatsmaken. Op woensdag 22 en donderdag 23 februari worden daarom 22 bomen langs de Kanaalstraat gekapt. Vanaf maandag 27 februari tot uiterlijk 1 maart worden 8 bomen, die volgens de gemeente een goede overlevingskans hebben, verplaatst naar de Timorkade.
Parkeerverbod
Op 22 en 23 februari kunnen bepaalde parkeerplaatsen langs de Kanaalstraat niet worden gebruikt. “Want we willen schade aan auto’s voorkomen”, is te lezen in een wijkbericht. Omdat er tijdens het verplaatsen van de 8 andere bomen een vrachtwagen heen en weer door de Javastraat rijdt, geldt in deze hele straat een parkeerverbod. “Vergunninghouders kunnen hun auto verderop in het gebied parkeren.”
Op vrijdag 24 februari worden tussen het kruispunt bij de J.P. Coenstraat en de Pieter Bothstraat nieuwe bomen geplant. In de lente komen hier meer planten bij en worden ook de geveltuintjes ingericht.
89 bomen
De eerste fase van de herinrichting is in oktober vorig jaar van start gegaan. Toen werd het deel tussen de Billitonkade en de J.P. Coenstraat aangepakt. Vanaf mei gaat het deel tussen de J.P. Coenstraat en de Damstraat op de schop. Wanneer alle werkzaamheden zijn afgerond moeten er langs de Kanaalstraat, Damstraat en Kerkplein in totaal 89 bomen staan. Dat er volgens de gemeente 52 meer dan nu.
“De bomen komen in grote plantvakken, waardoor er ruimte ontstaat voor extra groen. Dat helpt tegen droogte, omdat het regenwater vasthoudt en bomen schaduw geven in de zomer. Zo bereiden we de wijk verder voor op het veranderende klimaat.”
Gekoppelde berichten
Herinrichting Kanaalstraat van start: deel tussen Billitonkade en J.P. Coenstraat eerst op de schop
De herinrichting van de Kanaalstraat is maandag 31 oktober van start gegaan. De werkzaamheden beginnen…
Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen
De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de…
20 Reacties
ReagerenBomen in plantenbakken, Utrecht kan dat.
Laat die bomen staan het duurt jaren voor ze op het zelfde niveau zijn en al het boomleven als vogels die er in nestelen terug zijn.
Zetten ze er dan ook geen palmbomen voor in de plaats? Dat past wel, zo lekker tropisch, net als de Kanaalstraat.
Wanneer leren de planers eens plannen te maken, waarbij ze uitgaan van het behoud van waardevolle bomen? In de Kanaalstraat zijn het juist de bomen die bijdragen aan de leefbaarheid. Deze bomen heben er tientalle jaren over gedaan om groot te worden en zijn onvervangbaar..
Niet kappen svp maar uitgraven en na werk herplaatsen.
En waar zijn de activisten die eerder deze week bij Rijkswaterstaat op de stoep stonden?
Ruimen die zooi, er kom jong spul voor terug,
Fijn dat ze er 8 van de 30 proberen te behouden. Is iig al (een keer) iets.
Maar de nieuwe kunnen, wat hier al gezegd wordt, inderdaad nog geen tientallen jaren op tegen wat er staat.
En ja er komt meer terug, maar dat betreft ook 3 straten i.p.v. 1.
bij de Vleutenseweg heeft het ook jaren geduurd voordat de bomen een beetje gegroeid waren.
@Utrecht 11:58
Niet bij de biomassacentrale in ieder geval.
Ik lees al dat gezeur maar zo n boom word niet voor niks weggehaald. Waarschijnlijk zijn het oudere bomen en die gaan ooit een keer dood. Er komen mooie nieuwe bomen voor terug. Het zou leuk zijn als ze met het hout iets moois maken voor in de straat. Ik vind het goed dat deze straat eindelijk vernieuwing krijgt!
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet in een boom die gewoon in een boomspiegel staat , of ‘n boom die in ‘n grote bloemenbak staat, wat is de winst van deze geld verspilling …. Ik denk , kijk heel goed naar de kwaliteit van al deze bomen , en bepaal dan pas , welke moet vervangen worden !!!
De Kaalstraat.
My god, we maken ons zorgen om wat bomen terwijl de auto’s daar dagelijks zoveel roetdeeltjes de lucht in slingeren dat je er spontaan astma van krijgt. Overal om Lombok heen is het milieuzone maar ín de wijk mogen bestelbussen en dieselbakken af en aan blijven ronken. Lekker Utreg!
@Waarheid : wie zorgt voor de zuurstpfproduvtie ? Juist.
En op de 2e Daalsedijk wil men ter hoogte van de Fabriekstraat er ook al zo’n kappen. En die waren er in 2001 juist geplant. Ontwerp nou eens gewoon eromhéén.
Zucht..kan er niet een keer een plan gemaakt worden met behoud van groen?
Wat een gezanik omdat er een paar bomen worden gekapt. Er komen nieuwe voor terug, en elders in Utrecht staan nog duizenden andere bomen. Ik zie het probleem niet.
Normaal zou ik gillend in het verweer springen bij berichten over bomenkap, maar als door de kap van die bomen die griebusbende van de Kanaalstraat significant wordt opgekalefaterd, dan moet het maar.
wat een prachtige impressie helaas zal de middenstand er weer snel een vuilstort van maken. je moet voor de gein eens om 05 .00 uur door deze wijk fietsen.
Ed Landsmeer en Utrechts Jantje hebben het over bomen in plantenBakken. Waar halen jullie die vandaan?
In het artikel staat plantVakken. De bomen staan dus gewoon in de grond, met rond de stam ruimte waar ook andere planten kunnen staan, in plaats van tegels. Zo krijgen de wortels voldoende lucht, een bekend probleem bij stedelijke bomen.
Het impressie plaatje bestaat voor 1/3 uit bladgroen van de bomen.
Dat zal na realisatie vast wel (weer) anders aanvoelen, als je daar staat.
Mss leuk als DUIC eens een impressie en realisatie (voor en na) fotoreportage maakt van diverse projecten in Utrecht van de afgelopen jaren.