De gemeente Utrecht wil het potentieel van Maarschalkerweerd beter gaan benutten. Het gebied tussen het Utrecht Science Park en Lunetten is nu te veel naar binnen gekeerd en moet intensiever worden gebruikt voor recreatie en sport. Ook zou er ruimte zijn voor woningen in het gebied bij stadion Galgenwaard.
De gemeente Utrecht heeft een stip op de horizon gezet voor Maarschalkerweerd. Het Concept Ontwikkelperspectief moet verschillende partijen in het gebied enthousiast maken en ideeën geven om deelplannen te maken. Die plannen kunnen gefaseerd worden uitgevoerd om meer samenhang te brengen in het natuurgebied aan de oostkant van de stad.
Maarschalkerweerd moet samen met de Landgoederen van Amelisweerd een groene long van de stad worden. Het natuurgebied heeft al honderd jaar een belangrijke sportieve rol in Utrecht, maar zou tegenwoordig door verschillende autowegen een afgelegen natuurgebied zijn geworden en te weinig worden gebruikt.
Sport
Om Maarschalkerweerd beter te benutten moet er meer ruimte komen voor recreatie, erfgoed, natuur en nieuwe vormen van sport. Belangrijk is dat het over een aantal jaar beter verbonden is met stad en regio en beter bereikbaar wordt.
Het gebied moet een sportcampus worden waarbij topsport, talentontwikkeling en breedtesport gecombineerd zijn. Momenteel zitten er met onder meer FC Utrecht, Kampong en zwembad Krommerijn al grote sportcomplexen in het gebied.
De bestaande veldcapaciteit van de sportverenigingen in het gebied kan intensiever worden gebruikt. Er komt dus geen grote uitbreiding van velden, maar de bestaande capaciteit wordt beter benut.
Landschap
Ook wordt de openbare ruimte geschikt om te sporten. Het accent ligt hierbij op ‘actieve, sportieve recreatie en sporten in de openbare ruimte zoals bootcampen, hardlopen, intervaltraining of urban fitness’. In combinatie met het sportlandschap, die toegankelijk is voor recreanten, ontstaat één samenhangend sportief landschap: een ‘open sportpark’.
Bezoekers worden gestimuleerd om Maarschalkerweerd niet met de auto maar lopend, met de fiets of het ov te bezoeken. Voor voetgangers en fietsers komt er een betere infrastructuur met meer bruggen, onderdoorgangen en gelijkvloerse kruisingen komen.
Lunetten en woningen
De vier Lunetten in Maarschalkerweerd moeten weer worden hersteld en toegankelijker worden. De forten liggen verscholen en enigszins overwoekerd tegen de Waterlinieweg aan. Door barrières zijn ze van elkaar gescheiden geraakt en grotendeels afgesloten met hekwerk. Dat moet met oog voor de cultuurhistorische waarde worden hersteld.
Daarnaast biedt het gebied bij stadion Galgenwaard en station Lunetten, ontwikkelkansen voor wonen, werken en voorzieningen. Het stadion wordt uitgebreid met een programma van sport gerelateerde functies, werken, onderwijs, gezondheid en wetenschap. Ook kunnen 500 tot 1000 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Hierdoor blijft het gebied overdag levendig.
Volgende stap
Het is overigens nog onduidelijk wat de uitspraak van de Raad van State voor het ontwikkelperspectief betekent. Rijkswaterstaat werkt aan de verbreding van de A27. Een aantal ingrepen liggen in Maarschalkerweerd zoals een wandel- en fietsbrug over de Kromme Rijn en een overkapping van de A27 bij Amelisweerd. De ambitie voor Maarschalkerweerd blijft voor wethouder Klaas Verschuure in ieder geval overeind en er wordt onderzocht welke gevolgen de uitspraak heeft.
De volgende stap in de ontwikkelingen in het gebied is de ideeën van betrokkenen te verwerken in een definitief perspectief. Daarna zal ook duidelijk worden hoe de plannen moeten worden gefinancierd.
14 Reacties
ReagerenZe kunnen die hele Galgenwaard natuurlijk ook gewoon slopen. Bespaart ons tweewekelijks een flinke partij voetbaldroevenis en kun je er een leuk woonwijkje bouwen.
Groene long? Groen ademt CO2 in en zuurstof uit, een long doet het omgekeerde…
De gemeente Utrecht wil het potentieel van Maarschalkerweerd beter gaan benutten. Hierbij kan ook gedacht worden aan het beter benutten van de A27.
Want het is eigenlijk geheel onlogisch dat er plannen liggen om de A27 te verbreden terwijl er niet eerst alles uit de kast wordt gehaald om een kostbare wegverbreding niet meer noodzakelijk te hoeven maken.
De A27 door Amelisweerd zou naar mijn mening een uitstekende plek zijn om te gaan experimenteren met een spitsheffing zodat het verkeer wat niet noodzakelijkerwijs gebruik hoeft te maken van de spitstijden niet meer van de A27 gebruik maakt in de drukke spitstijden.
De vier Lunetten I t/m IV zijn toch al grotendeels hersteld en hebben al een bestemmingsplan? Deze forten liggen “verscholen” tussen bomen en aan het Wilhelminapark, waar overigens alle bovengenoemde activiteiten reeds kunnen worden uitgevoerd. Van overwoekering is geen sprake, het is nu een mooi gebied met wandel- en fietspaden. De genoemde barrière betreft de spoorlijn Lunetten-Houten, dus dat los je niet zo maar even op. Vreemde keuzes weer, maar vast afkomstig uit dezelfde hoge hoed van de paarse marketingbroek (M/V) die het gebied “te veel naar binnen gekeerd” vindt.
Kampong hockey is van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat bezet.
Zwembad kan je weinig veranderen en stadion idem.
En dat er gebouwd gaat worden op de overkapping
Betekent dit soms dat cricket / voetbal onder druk komen?
van de a27 als die er ooit komt?
Als je A27 overkapt, zet er dan bomen op.
Woningbouw ? doe me een lol…
@ Katja, ik denk dat woningbouw het enige is dat de gemeente interesseert…. Het liefst zien ze alle sportclubs daar verdwijnen.
@Katja
Ik zou er ook het liefst bomen op willen zien, alleen is er het probleem dat bomen diep wortelen en ook afhankelijk zijn van grondwater in de droge perioden.
Mooie plaatjes worden er weer geschetst. Uiteindelijk wordt het weer gewoon dertien in een dozijn (hoog) bouw.
Overkapping A27 bij Amelisweerd zou absolute prioriteit moeten krijgen.
Misschien wat horeca, starters en studentenwoningen en nog een of andere opvang?
Stuk van de Waterlinieweg afbreken vanaf Berenkuil tot bv afslag Stadion bijvoorbeeld… en groene long maken met evt. sportmogelijkheden. En de wijken weer met elkaar verbinden met fiets- en wandelpaden. Fijn voor al die bewoners op de Laan van Minsweerd die veel te dicht op de weg wonen. En ook zo naar de forten kunnen komen.
Haal al dat verkeer uit de wijken waar de bestemming van dat verkeer niet is.
Dan gaat verkeer via de A27/A12 om de stad heen… en daar tol heffen. En/of overkappen. Of de fiets nemen/ov. Ook stadionplein wordt zo ontlast.
Veel kritischer zijn welk verkeer door de stad en wijken rijdt.
Lachwekkend, een gebied ‘naar binnen gekeerd’ noemen omdat er weinig bewoning is. Dus het is inderdaad een verkapte manier om er meer flats te bouwen voor gezondheidsfanaten. Immers, mensen die met de auto carpoolen naar de sportvereniging worden geweerd. Maar met 8 kleine kinderen op de fiets is levensgevaarlijk, ook op het fietspad met die mamils en ebikes op hoge snelheid.
Ook heel dubieus is de stelling dat natuurgebied Amelisweerd te weinig wordt gebruikt. Die groene rakkers van de gemeente willen maar niet begrijpen dat de natuur helemaal niet zit te wachten op mensen in hún achtertuintjes.
Kortom, de natuur gaat eraan om ruim baan te maken voor groene mensen. Veel succes!
Woningbouw komt er toch niet. Ligt veel te dicht bij Amelisweerd en wordt door het PAS afgeschoten. Beetje wie de bal kaatst….