De Nederlandse bouwbedrijven BAM Rail en VolkerRail gaan samen voor ruim 140 miljoen euro de sporen rond Utrecht ontvlechten en vernieuwen. De combinatie, die werkt onder de naam U-centRaal, kreeg de opdracht van ProRail. Dat maakte de spoorbeheerder maandag bekend.
De klus rond het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland moet binnen 2,5 jaar zijn geklaard en is volgens ProRail een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit.
Dat ProRail de sporen gaat ontvlechten is al langer bekend. In april werd bekend gemaakt dat het Rijk hier 270 miljoen euro voor uittrekt. “Utrecht Centraal is het drukste station van Nederland. Wie van bovenaf naar het station kijkt, ziet een spaghetti van sporen. Door deze spaghetti te ontwarren, geven we het treinverkeer meer ruimte. Zo kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven en tussen Schiphol en Nijmegen straks nog vaker een trein pakken en neemt de betrouwbaarheid op dit spoorknooppunt toe”, zei staatssecretaris Mansveld destijds.
Kortere wachttijden
De werkzaamheden zijn gericht op het creëren van duidelijke doorgangen. Daar moet de ‘spaghetti’ aan sporen rond Utrecht voor worden ontvlochten en nieuwe sporen aangelegd. Dat leidt onder andere tot kortere wachttijden voor seinen en minder files op het spoor. Ook neemt de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht toe voor de reizigers en wordt het veiliger, aldus ProRail.
Reizigers zullen in het weekend van 3 en 4 augustus voor het eerst iets merken van de werkzaamheden. Dan rijden er geen treinen tussen Utrecht en Driebergen. Ook nadien zullen op meerdere momenten geen treinen rijden op bepaalde trajecten. Daarover wordt nog overlegd met de NS. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in 2015.
2 Reacties
ReagerenDat is een hoop geld voor een optimalisatie. Bedenk dat er dagelijks ongeveer een miljoen mensen met de trein reizen en maar een deel daarvan via Utrecht Centraal reist. Stel dat dit er 300.000 zijn, dan kost de ontvlechting bijna 500 euro per reiziger. Alleen om de reis iets soepeler te laten verlopen.
Joost: maar goed dat nieuw spoor meer dan 1 dag meegaat. Oftewel: wat een rare berekening.
Dat ‘iets soepeler’ houdt volgens dit artikel ook in dat er op dit spoor 1) meer treinen zullen rijden 2) meer treinen op tijd zullen rijden 3) een betere veiligheid zal zijn. Op de langere termijn levert dit dus ook meer geld op.