Negen dagen lang geen treinen tussen Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Leiden | De Utrechtse Internet Courant Negen dagen lang geen treinen tussen Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Leiden | De Utrechtse Internet Courant

Negen dagen lang geen treinen tussen Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Leiden

Negen dagen lang geen treinen tussen Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Leiden
Van de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 oktober tot maandagochtend 29 oktober rijden er geen directe treinen tussen Utrecht Centraal en Rotterdam, Den Haag en Leiden. Reizigers moeten omreizen via Schiphol. Tussen Woerden en Utrecht Centraal rijden er bussen.

Van de nacht van vrijdag 20 op zaterdag 21 oktober tot maandagochtend 29 oktober rijden er geen directe treinen tussen Utrecht Centraal en Rotterdam, Den Haag en Leiden. Reizigers moeten omreizen via Schiphol. Tussen Woerden en Utrecht Centraal rijden er bussen.

Het treinverkeer is negen dagen ontregeld vanwege werkzaamheden aan het spoor. In de herfstvakantie werkt ProRail namelijk dag en nacht aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. “Een gigantisch project met een schitterende nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal”, omschrijft ProRail.

Het traject Utrecht Centraal – Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity’s rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden.

De verdubbeling van het spoor is een enorm project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd.

Grande finale

ProRail spreekt nu van de ‘grande finale’ van de werkzaamheden. Van zaterdagnacht 20 oktober tot maandagochtend 29 oktober 05.00 uur werken ze dag en nacht aan de afrondende werkzaamheden van de spoorverdubbeling. Er kunnen dan geen treinen rijden.

Reizigers op de trajecten Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal, Den Haag Centraal-Utrecht Centraal en Leiden Centraal-Utrecht Centraal kunnen omreizen via Schiphol Airport. Reizigers die naar Woerden moeten kunnen met de bus. Afhankelijk van het gereisde traject varieert de geschatte extra reistijd van een kwartier tot drie kwartier.

19 Reacties

Reageren
  1. jeroen

    Leuk als je, zoals ik, werkt in Den Haag. Hoe komen ze erop om alles dag en nacht dicht te gooien? Herfstvakantie geldt alleen voor de scholen ProRail!

  2. Jasper

    Wou je het liever tijdens jouw vakantie gepland hebben, Jeroen? Speciaal voor jou op maat geregeld?

  3. Robh H.

    @Jeroen: wanneer moeten ze het dan doen?

  4. MichielK

    Tja Jeroen, als je er elke dag langskomt met de trein dan weet je hoe ingrijpend de werkzaamheden zullen zijn in die week. Dat doe je niet even in een weekend of een paar avonden. Lijkt me niet meer dan logisch dat er een periode door ProRail wordt uitgekozen dat het relatíef rustig is, een vakantieperiode dus. Er bestaan simpelweg geen periodes waarin iedereen vrij is.

    Ik begrijp best dat het vervelend is, maar een weekje via Schiphol reizen is niet het andere eind van de wereld. Daarnaast is de situatie die je ervoor terugkrijgt een stuk beter: vanaf de nieuwe dienstregeling kunnen er meer treinen gaan rijden en is er minder kans op uitval.

  5. jeroen

    Als ze bijvoorbeeld alleen ‘s nachts hadden gewerkt had het wellicht langer geduurd maar was het voor reizigers lang niet zo ingrijpend. Dank jullie wel allemaal voor het inlevingsvermogen in ieder geval, het is hartverwarmend!

  6. herman

    @Jeroen, ook als ze alleen ‘s nachts werken heb je overlast, ‘s nachts kunnen ze maar paar uur werken, ergens tussen 1 en 5, dat schiet ook niet op. Bovendien zijn de werkzaamheden te ingrijpend om in kleine stukjes te hakken.

    Tenslotte versnipperd in de nacht werken kost aanzienlijk meer dan in een aaneengesloten periode van aantal dagen. De extra kosten mogen we met z’n allen betalen, namelijk via ons belastinggeld, neem aan dat slechtst weinigen bereid zijn extra belasting te gaan betalen, dan maar wat omreizen, of alternatieven als thuiswerken, carpoolen, logeren, vakantie e.d. bedenken.

  7. Paul

    Nu alles platleggen voor de spoorverdubbeling?
    Dacht dat al gedaan was met de nieuwe brug er tussen. Rijden daar nog steeds geen treinen over dan?
    En bij plaatsing brug lag het werk toch al 3 dagen stil? Had nu dan mooi een paar dageb gescheeld.

  8. Herman

    @Paul, aardig idee, helaas onuitvoerbaar. Nadat de nieuwe brug is geplaatst wordt het treinverkeer daarover geleid, daarna zijn ze de “oude” brug gaan opknappen, dat wil zeggen een hogere doorvaarhoogte, nieuw spoor e.d. Deze werkzaamheden konden niet in een keer worden uitgevoerd.

    De praktijk is soms wat gecompliceerder, dan we vanachter ons toetsenbord kunnen bedenken.

  9. Mark

    @Jeroen: Omrijden, auto lenen, thuiswerken…..het is allemaal niet zo ingewikkeld. De wereld vergaat niet….toch? Ik rijd ook elke dag dat traject en ga er van uit de werkzaamheden voor een goed doel zijn. liever dat het zo rigoureus gebeurt dan een paar weken vertragingen, minder treinen, uitval etc.

  10. Henk

    Paul zit te trollen

  11. Peter

    @Jeroen, dat je er overlast van hebt, is natuurlijk duidelijk en zeker vervelend. Een megaklus uitvoeren waar je alleen maar ‘s nacht aan mag werken en waarbij overdag steeds alles weer goed moet functioneren, is soms gewoon niet uitvoerbaar. Het is net als wanneer je thuis bijvoorbeeld je badkamer laat verbouwen, tijdens de verbouwing ga je niet eisen dat je iedere dag gewoon moet kunnen blijven douchen en badderen in diezelfde badkamer.

  12. Jerry

    Mijn ervaring is dat 90% van de vertraging vanuit Utrecht ná Gouda zit op dat traject. Maar goed.

    @Herman. Belasting? Is ProRail weer een staatsbedrijf?

  13. Herman

    @Jerry, ProRail wordt gefinancierd door de Overheid, volledig voor wat betreft nieuwbouw en deels voor onderhoud . De vervoerders zoals NS, Arriva betalen wel wat infraheffing.

  14. Mieke

    Baal er ook van, maar willen we een keer een volwassen alternatief voor de auto, dan moeten we er iets voor over hebben.

  15. Jeroen

    Eind juli was er ook al een week geen treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag. Kunnen ze dat soort dingen niet tegelijk doen? Het wordt gewoonweg te irritant om met de trein te reizen tussen Utrecht en Den Haag. Op deze manier ga ik toch gewoon de auto pakken op een gegeven moment. Dat kan toch niet de bedoeling zijn..

  16. Cico

    Straffe taal, Jeroen zet ProRail keihard voor het blok! Op 1 of andere manier moeten ze maar in de nachten die extra brug plaatsen, waarna het overdag op magische wijze open is. Anders pakt Jeroen de auto!

    Zonder dollen: ik snap dat het irritant is. Maar als je besluit om in een andere stad te werken dan je woont, dan horen de ongemakken van forenzen erbij.

  17. Hankie Pankie

    Jeroen hou eens op met zeuren zeg. Lees de post van Peter en zoek een oplossing. Gewoon een weekje douchen bij ije buren.

  18. Utrechter

    @Jeroen: twee keer met de auto en je bent genezen. De files leveren je meer vertraging dan omreizen via Amsterdam Zuid en de A12 is brakker dan het spoorlijntje na Gouda. Even een weekje met 2 x 23 minuten per dag meer reistijd en het spoor ligt er weer goed bij. De grootste irritatie van reizen met de trein is nog altijd wel dat je je fiets amper fatsoenlijk kwijt kan bij het station.

  19. Erik

    Jeroen werkt in Den Haag, maar niet bij het ministerie van infrastructuur..

    Sommige klussen vragen nou eenmaal tijd.
    Het gaat niet om een laagje asfalt en een trein kan niet omgeleid worden over de vluchtstrook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).