Omdat de klinkers van de Nicolaasstraat in het centrum van Utrecht los liggen en tegen elkaar aan kletsen wanneer er verkeer overheen rijdt, worden de stenen opnieuw geplaatst. Dit betekent dat de weg straks anderhalve week is afgesloten.
In 2016 zijn de Twijnstraat en Nicolaasstraat opnieuw ingericht. Er is onder andere meer ruimte gekomen voor voetgangers en het idee was ook dat de straten autoluwer zouden worden. In 2022 is de Twijnstraat weer onder handen genomen omdat de klinkers los lagen.
Nu wordt hetzelfde gedaan in de Nicolaasstraat. “De stenen op de rijbaan van de Nicolaasstraat klapperen als verkeer eroverheen rijdt. […] Daarom gaan we dit deel van de Nicolaasstraat opnieuw leggen. We halen de stenen eraf, vervangen de zandlaag die eronder zit en leggen de stenen daarna weer terug”, aldus de gemeente.
Zand
De werkzaamheden beginnen op 28 oktober en duren naar verwachting tot 7 november. In die periode moeten auto’s en fietsers omrijden. Voetgangers kunnen wel gebruik blijven maken van de straat.
Zodra de nieuwe stenen liggen wordt zand over de weg gestrooid. Het idee is dat dit tussen de stenen zakt, waardoor de klinkers straks goed vastliggen. “We vragen u om dit zand niet weg te vegen. Wees voorzichtig wanneer u door de straat rijdt of fietst. Door het zand kan de weg wat glad zijn.”
Gekoppelde berichten
Vanaf maandag wordt de Twijnstraat een autoluwe winkelstraat
De Twijnstraat en de Nicolaasstraat gaan heringericht worden. Maandag beginnen de werkzaamheden aan de oudste…
Twijnstraat in Utrecht wordt in drie weken opnieuw bestraat; auto’s en fietsers moeten omrijden
De Twijnstraat in Utrecht is vanaf 4 april een aantal weken in delen dicht voor…
26 Reacties
ReagerenBijna onvoorstelbaar dat de Utrecht na eeuwenlang probleemloos straten leggen ineens niet meer weet hoe dat moet. Wat een geldverspilling weer! Worden de verantwoordelijken nog aangesproken? Ik weet eigenlijk het antwoord al.
Hahahaha niet alleen instortende gebouwen maar okm straten leggen blijkt onmogelijk te zijn voor Bouwend NL.
Wat een afgang
Mooie foto van fietsstad Utrecht. Jammer dat blinden dit niet kunnen zien.
Ik begrijp dat het voor bewoners heel vervelend is dat de stenen tegen elkaar kletsen, maar als fietser heb ik het profijt dat de hordes toeristen die met hun hoofd in de lucht lopen mij horen aankomen.
Het probleem is dat de straat nooit goed is in gewassen met zand, als je dat nu als nog doet, dan verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon en het bespaart heel veel werk en vooral veel geld. (maar dat zal ik wel tegen dovemansoren verteld hebben)
Maar nu gooien ze het over deze boeg, dat de stenen klapperen, maar het gaat werkelijk om het idee dat de straten autoluwer moeten worden!!!!!
Ja, het mag best wat kosten kosten van het college, (rupsje nooit genoeg), om het de automobilist onmogelijk te makken, om zijn boodschappen te halen in de binnenstad!!! Veel succes ondernemers, er komt een tijd dat de wal het schip keert, kijken of ze dan thuis zijn in het college.
Gewoon nu al zand ivet die weg strooien̈ zodat het tussen de stenen komt, is het herleggen niet nodig.
Is het niet zo dat klinkers een tijd lang met opzet los gelegd werden om hemelwater af te voeren? Dat was achteraf niet zo’n goed idee. De Oosterstraat bijvoorbeeld rammelde zelfs als je er met de fiets over reed. Die is al een hele tijd terug hersteld.
@Bill
…en kinderwagens en rollators over de rijweg moeten
@Wim
Dat zou best wel eens kunnen.
Ook hier kan het niet in 1 x goed.
Het stratenmakersbedrijf dat de gemeente inhuurt schatert all the way to the bank.
Even een vraag aan de heren van de Stratenmaker op Zeeshow (Wim en van Puffelen): zijn jullie aantoonbaar geschoolde vaklui op dit vlak? Dat houd ik niet voor onmogelijk. In dat geval: maak een afspraak met de wethouder en leggen jullie die mij niet onlogische zienswijze eens voor. Dat kan heel wat verspilde moeite voorkomen!
Mochten er anderen zijn die er verstand van hebben omdat ze in het vak zitten dan ben ik benieuwd maar hun inzichten.
Het geld klappert tegen de plinten aan op het stadshuis
Wat een geldverspilling weer net als aanleg Kanaalstraat nog gevaarlijker geworden dan het al was.Straat Bankaplein opnieuw bestraat reden niet bekend geldverspilling .Maar gewoon de rekening weer bij de burger leggen
Dit probleem is aanwezig bij alle recent herbestraatte wegen in de binnenstad. Op de Mariaplaats en de Lange Nieuwstraat begint het ook al te klapperen. Waardoor ontstaat dit: doordat het ambtelijk apparaat meende het beter te weten dan de aannemer. Uit bezuiniginsoverwegingen eiste de gemeente dat de bestrating op grind gefundeerd werd ipv op zand. Grind zet zich niet, waardoor de bestrating niet in het funderingsbed inklinkt, maar er los op blijft liggen. Met als resultaat geklapper alom en moet er nu alsnog zand onder komen.
Typisch geval weer van penny wise pound foolish, die gemeente van ons.
@ W
Je weet niet waar je het over hebt. Bouwend Nederland gaat niet af: de gemeente gaat als opdrachtgever weer eens af.
@ Wim
Opnieuw zand strooien werkt niet, dat zakt weg in het grindbed en de stenen blijven er alsnog los op liggen klapperen.
@ Boogschutter
Lees dus mijn feitenrelaas.
@ boogschutter
Je kunt zand blijven wassen tot je een ons weegt maar dat helpt niet. Het zand zakt weg in de fundering, die is niet goed.. Foutje bedank. Het mag allemaal wel wat in ons stadsie.
“Zodra de nieuwe stenen liggen wordt zand over de weg gestrooid. Het idee is dat dit tussen de stenen zakt, waardoor de klinkers straks goed vastliggen”
Het idee!!?
Het moet niet zotter worden of zijn ze het nou echt een stel hobbyprutsers?
Dat idee is al namelijk al eeuwen geleden bewezen, je kan het zien op alle oude klinkerwegen in heel Nederland en daarmee ook overvloedig in Utrecht. Vakmanschap is meesterschap. Klapperende klinkers is duurzaam broddelwerk.
@ Johan
Dit is dus het zoveelste brevet van Utrechts bestuurlijk onvermogen.
Wat wordt er toch een geld door het putje gespoeld.
De straatstenen in de Detmoldstraat klapperen al jaren. En van de Nijeveldsingel (bij de Harnaslaan en Bazuinhof, verderop niet) ook. Maar ja, ver van de binnenstad. Als fietser nooit last van gehad. Eerder een grappig geluid. Maar ik woon er niet naast.
Ik vind dat geklepper, als je over die straten fietst, wel gezellig.
Dit hele verhaal hangt als los zand aan elkaar.
Wat een getob in Utrecht, er komt maar geen eind aan.
@ W
Hahahahaha inderdaad.
Het lijkt tijd dat jij de opleiding gaat volgen en op je knieën gaat om de straat goed aan te leggen. Iemand moet het doen en er is een tekort aan werklui 😃 💪🏻
@ Johan
Bedankt voor je toelichting en uitleg!
“Zodra de nieuwe stenen liggen wordt zand over de weg gestrooid. Het idee is dat dit tussen de stenen zakt, waardoor de klinkers straks goed vastliggen”
Allemachtig, dit wordt je toch standaard geleerd bij de stratenmakersopleiding ?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het een combinatie is van de tegenwoordig gebruikte gladde steen, verkeerde zand en het zuigvermogen van de weegwagens…………. er natuurlijk van uitgaande dat de ondergrond is zoals een ondergrond behoord te zijn.
Nee, Charles, de ondergrond deugt dus niet. Vanwege een domme bezuiniging. Dat is de oorzaak.
Ik vind het echt opvallend hoe de bestrating is veranderd. Voegzand wordt erover gekieperd en niet in de voegen geveegd. Ja, dan gaan die bakstenen bewegen, vooral met zwaar verkeer dat optrekt of afremt. Dan krijg je zijwaartse druk en gaan ze los liggen. Dit fenomeen kan je op idioot veel plekken in de stad zien en het is ook niet iets nieuws. We bouwden ooit onze Rijkswegen met baksteen, omdat we asfalt maar matig vonden tov Nederlandse baksteen traditie. Die bestonden tot en met de jaren 60 zelfs. Het type steen, voegzand en legverband is cruciaal, stratenmaken is een vak
@ Cico
Nogmaals, de fundering deugt niet. Dat is het probleem. Voegzand zakt weg in de fundering.