Utrecht gaat bekijken of de maximumsnelheid van 30 km/uur in één keer ingevoerd kan worden. Nu is nog het plan om dit gefaseerd te doen tot 2040. Een motie om te onderzoeken of dit niet plotsklaps ingevoerd kan worden behaalde donderdagavond een meerderheid in de gemeenteraad.
30 kilometer per uur moet de norm in Utrecht worden. Dat is overigens niet nieuw. In de mobiliteitsplannen uit 2016 stond al dat alle centrum- en wijkstraten dit snelheidslimiet moeten krijgen. Het huidige beleid is erop gericht om de maximumsnelheid van 30 km/uur in alle straten stap voor stap in te voeren. Dat gaat mogelijk veranderen.
Donderdagavond werd door D66-raadslid Joost Vasters een motie ingediend waarmee het college van B&W opgeroepen werd om te onderzoeken of dit niet in één keer ingevoerd kan worden. De gemeente Amsterdam heeft dit in december 2020 ook gedaan. De motie van Vasters kon op steun rekenen van een meerderheid van de raad in Utrecht.
Vasters: “Dit is het startschot van iets dat écht helpt om de verkeersveiligheid te verhogen. Als het aan D66 ligt voeren we 30 km/u net als in Amsterdam in één keer in op de meeste wegen in Utrecht.”
Vasters legt uit: “Het huidige beleid is erop gericht dat op termijn alle wegen naar een maximumsnelheid van 30 km/uur gaan, dat gebeurt gefaseerd omdat het college aan heeft gegeven dat wegen ook heringericht moeten worden om de snelheid te verlagen. We willen dit graag versnellen.”
Amsterdam
Volgens Vasters toont Amsterdam goed aan dat het verlagen van de snelheid ook plotsklaps kan. “Daar is eind vorig jaar ook de maximumsnelheid in de hele stad verlaagd naar 30 km/uur, als een soort big bang. Daar zitten voordelen aan in de communicatie naar de stad, maar het lijkt daar ook zo te zijn dat het werkt zonder elke straat opnieuw ingericht moet worden. Met bebording, kleinere ingrepen en handhaving gaat de gereden snelheid ook echt omlaag.”
De motie kreeg steun van ChristenUnie, D66, EenUtrecht, GroenLinks, Horizon, Partij voor de Dieren, PvdA, Student & Starter, Utrecht Solidair en Volt. De gemeente Utrecht gaat nu onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van het plotsklaps invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur. Hier moet begin 2025 meer duidelijk over worden. Goed om te vermelden, er blijven wegen, zoals de Waterlinieweg, waar wel harder gereden mag worden.
56 Reacties
ReagerenUitstekend idee!
Goed bezig gemeente! Mensen gaan elkaar in de stad weer ontmoeten i.p.v. lekker anoniem voorbij scheuren in hun stalen harnas.
Kan iemand mij vertellen of dit enkel voor straten geld of ook voor wegen zoals bijvoorbeeld de Kardinaal de Jongweg of de Vleutenseweg?
Want ik vind het helemaal niet zo gek als er in straten die direct grenzen aan huizen maar 30km/u gereden mag worden maar ik zou het wel heel naar en onnodig vinden als dat ook moet op de wegen of andere grote verkeersaders.
ik pak de popcorn vast voor de reacties, wordt lekker zuur waarschijnlijk.
Mooi zo! Doorpakken nu!
Wauw dit zou fantastisch zijn! Veel stukken kan je toch amper harder; dit zou een veel relaxer verkeersbeeld opleveren. En 70+% van de stad heeft op inmiddels al jarenlang progressief gestemd. Dit is dus wat mensen in Utrecht zelf óók willen.
VeRbIeD dAn GeLiJk dE AuTo
Het lijkt mij handig als de regels overal in de stad (meteen) hetzelfde zijn, anders levert dat alleen maar veel verwarring op. Het zou nog veel mooier zijn als het overal in Nederland hetzelfde is, zonder dat iedere stad of dorp zijn eigen regeltjes verzint.
Terwijl ik dit zit te typen scheurt er trouwens een luidruchtige motorscooter door mijn 30 m/u-straat, de zoveelste vandaag. Het probleem van Nederland in een notendop: te veel mensen om regeltjes te bedenken, te weinig om ze te handhaven.
Top!!! Ik hoop dat het snel gebeurt en gehandhaafd wordt! En dan niet alleen voor auto’s, maar ook fatbikes en snelle ebikes. Zal een hoop leed schelen.
Ze kunnen de boom in met die 30. Ik ben toch geen slak!
Gewoon doen.
Niet dat ik nou echt op die verlaging zit te wachten.
Heb’n auto, maar doe er binnen Utrecht vrij weinig mee, vrij zelden een noodzaak voor (voor mij dan). En ik verwacht er eerlijk gezegd niet al te veel van qua veiligheid, en voor het milieu maakt het al helemaal geen drol uit.
Ik prefereer simpelweg een 30-big-bang over een 30-in-16-jaar-bang met in die 16 jaar minimaal 327 geld vretende meetpunt-, herijkings-, herevaluatie-, en sociale impact onderzoeken.
Daarnaast schept het ook een precedent voor een toekomstig bestuur om het met een big bang ook weer in één keer terug te kunnen draaien (indien wenselijk).
Dit was te verwachten en ik vermoed dat het plan er al lang ligt. Toen Amsterdam 30km invoerde, wist ik al dat Utrecht weer zou volgen.
Jammer hoor.
Doe maar! 🙏 Hoe langer we wachten, hoe meer mensen onnodig doodgaan. Ik reis vaak door Amsterdam en daar is de verbetering al vanzelfsprekend!
30km/uur zonder uitzonderingen? Tram niet harder, speed pedelecs, rollerskates, hulp voertuigen zonder middelen ook maar 30km/uur?
Hebben we dan nog wel aparte fietspaden nodig?
Iedereen is te gast op de weg.
Maak in de straten dusdanige drempels dat electrische scooters direct gelanceerd worden.
De auto’s zijn vaak het probleem niet. De elektrische scooters (die gaan tegen de 70 door smalle straatjes, we doen niet aan handhaving) en fatbikes, al zijn die toch wel redelijk gelimiteerd op 40/50kmh, zijn het grootste probleem.
Geweldig dan ben je een uur bezig om uit de stad te komen en een uur extra om weer bij je woning te komen. Ik weet wel dat ik in een andere gemeente zal gaan wonen. Je kan er zeker op rekeningen dat winkels bij hun bevoorrading dat door gaat berekenen aan hun klanten, ze zijn immers veel langer bezig om op hun bestemming te komen en dan kan Groen66 weer klagen waarom alles toch zo duur is in de stad en dat de uitkeringen weer om hoog moeten gaan en ook de toeslagen, want mensen met een laag inkomen voelen dat direct in hun portemonnee, want hun bestaanszekerheid komt in gevaar.!!!
Huidige collega voelt de bui al hangen. Bij volgende verkiezingen inde gemeente krijgt ook Utrecht te maken met de nieuwe politieke realiteit en is het afgelopen met de GL/D66 plannetjes.
30 km op de hoofdstruktuur wegen…waar nu in praktijk vaak 60/70 wordt gereden..
Ben benieuwd na de handhaving, welk % dat gaat gebeuren.
Op zich niet op tegen. Het argument dat dit meer reistijd kost is niet zo relevant, mits de doorstroming maar goed is. Uit onderzoek blijkt dat 100 km of 130 km op afstand tussen Amsterdam en Utrecht nauwelijk tijd verlies betekend, 5 min ongeveer..
Prima plan, ik ben voor!
hoop dat het getüter achter me dan wat afneemt; ik reed altijd al 30
@v puffelen; ok doei!
Erg goed idee.
30 voor de auto 45 op het fietspad 🤷🏼♂️
Van de rand van Utrecht (Leidsche Rijn/ De Meern) naar centrum Utrecht met de auto is het nu al 27 minuten rijden, met dus stukken van 50/ 70 ertussen. Over een afstand van 15/ 16 km.
Straks wordt dit 40/45/50 minuten (misschien wel een uur, enkele reis, binnen de stad). En dat alles om mensen op de fiets te krijgen.
Probleemsingalering:
1) Gezinnen doen hun grote weekboodschappen (1 in één x) niet op de fiets.
2) Mensen die ergens op een industrieterrein werken in een straal van 20 km rond Utrecht of verder gaan niet met de fiets of het OV naar werk. Het OV is te slecht/ ombetrouwbaar hiervoor, of rijdt er simpelweg niet; heel veel industrieterreinen kennen geen of een beperkte bereikbaahreid met het OV, ook niet de combi met voet naar OV hub, of OV fiets voorzieningen in de nabijheid. De meeste werkgelegenheid vindt plaats op industrieterreinen.
3) Mensen van een zekere leeftijd, die een groter risico hebben op botbreuken en vallen, gaan stukken die verder fietsen zijn dan 7 á 10 km niet op de fiets afleggen. Zeker niet bij slecht weer of in de avonduren. Veiligheidsargumenten gaan dan immers gelden. Een groot deel van onze bevloking is 50+ of 60+.
De reisduur wordt dus onnodig langer gemaakt en doelbewust gefrustreerd, waardoor zaken niet meer stromen en vloeien en mensen voor kleine taken en bezigheden zeer veel tijd zullen kwijt zijn. Het meest kostbare in het leven is echter tijd. Mensen zijn dus niet geneigd veel tijd kwijt te zijn met kleine zaken. Dit wordt dus een probleem. Die ook niet goed is voor de mentale gesteldheid van de inwoners.
Ik mag dus hopen dat de 30km/u voor de straten in wijken gaat gelden en niet voor interwijkverbindingen. Dit zou, zelfs als pro fietser zijnde zonder auto, de domste maatregel ever zijn die de stad juist meer problemen gaat opleveren en het leidt tot onnodige frustratie bij een deel van de inwoners. Daarnaast vraag je jezelf af welk probleem hier wordt opgelost. Ja, 30km uur is veiliger voor fietsers en voetgangers (bij aanrijdingen), het creëert meer rust en minder geluid en uitstoot, tegelijkertijd kan je ook zeggem dat grote verbindingswegen, waarbij fietspaden los liggen van de weg en waar (veel) ruimte is ten opzichte van bebouwing, bovengenoemde problemen niet kennen. Ook leven we in een autoafhankelijke economie en daar zijn nog geen goede alternatieven voor bedacht. Een maatregel invoeren die doet alsof dat wel zo is, levert dus problemen op, totdat er oplossingen zijn.
De dienstregeling van U/OV is niet berekend op 30 km/ u. Het OV wordt door invoering van 30 km/ u nog onaantrekkelijker en de dienstverlening nog slechter, waardoor dit alternatief, voor mensen die slecht ter been zijn bijv, of mensen die snel afstanden willen overbruggen binnen de stad, ook bij slecht weer, verdwijnt/ nog meer uitgehold wordt. Utrecht heeft voor een middelgrote stad, ten opzichte van vergelijkbare steden in Europa, bizar slecht OV (bleek ook uit het Zwitsrese krantenartikel vorige week), met weinig tramverbindingen (er is slechts 1 lijn) en bizar slecht georganiseerd vervoer via bussen (met veel overstaps, lange rijtijden). Van wijk A naar B kan je soms ook een uur kostten. En let wel, Utrecht is slechts een middelgrote stad op Europese schaal. Geen metropool. Er komt een tijd dat Utrecht voorbijgestreefd wordt door de Metropool Regio Eindhoven. Eigenlijk is dit al aan het gebeuren (die regio kent al ongeveer 750.000 inwoners en groeit snel door naar 800.000, met hoogwaardige werkgelegenheid). Eindhoven organiseert de groei van haar stad en regio wel goed en krijgt hier ook veel geld voor van het Rijk. Eindhoven kent een goed functionerend (electrisch) snelbusnetwerk bijv., met vele betere en snelere verbinding dan Utrecht kent. Ook de hoeveelheid lokale treinstations in de regio kent een betere logica en bediening, waardoor Sprinters meer fungeren als S bahnen.
Hierboven wordt al ergens het probleem van bevoorrading in Utrecht in de toekomst genoemd. Zo lang er geen overslaghubs aan de rand van de stad zijn die vracht van grote vrachtwagens overladen op keine electrische voertuigen, gaan leveranciers echt niet blij worden van dit soort maatregelen. Het gaat ze namelijk te veel tijd, dus geld kosten, om rondjes langs bepaalde steden en winkels te maken.
Ja top idee, ingehaald worden door Fatbikes en fietsen. Terug naar de Middeleeuwen, Onee toen waren er nog geen fietsen, maar wel CO2 uitstotende koeien en varkens in de straten. Wappies, leef op, dit is de 21e eeuw, al die ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat jullie met al je luxe kunt leven in een wereldstad. DUIC zal dit wel weer niet plaatsen, politiek gekleurde media!
Heel mooi. Uit onderzoek blijkt dat dit de verkeersveiligheid ten goede komt en het aantal doden en gewonden door verkeersongevallen drastisch omlaag brengt.
Bijzonder weer. We gaan niet handhaven op de snelheid van fatbikes maar wel op 30 km voor auto’s….
Zulen we dan maar weer paard en wagen invoeren. Want een auto 30 km laten rijden is onrealistic daar je dan alleen maar naar de km teller moet kijken.
😂😂😂wat een stad is het geworden.
Hoop dat iedereen dan 30 moet 😂😂😂
Best een goed plan maar zorg dat toegangswegen wel op snelheid blijven, dus Kardinaal de Jongweg, Vleutense weg, Graad van Roggenweg, Rubenslaan op 50. Als je van die wegen afkomt overal 30, prima. Ook alle bussen buiten de hoofdwegen naar 30, ook op de busbanen door het centrum.
Schaf dan ook meteen alle stoplichten voor fietsers en voetgangers af.
Daar trekt > 50% zich nu al niets van aan!!
Een uitstekend idee wat bovendien, blijkens bovenstaande reacties – op een ruim draagvlak kan rekenen. Meteen invoeren.
30 km, goed idee. Direct doen, maar wel handhaven dan.
“… het college aan heeft gegeven dat wegen ook heringericht moeten worden om de snelheid te verlagen…”
D’66 heeft nog niet begrepen dat er een begrotingstekort is van meer dan 80 miljoen euro oftewel 80.000.000 euro?
Stop eens met nieuwe projecten die geld kosten!
Gaan we weer
Wat een geroeptoeter. Ik fiets van de gageldijk naar de Biltstraat. Wordt door racefietsers ingehaald. Wordt verder door niemand ingehaald. Ook niet door auto. Je kan nergens harder dan 30. Niet op de Amsterdamse street niet Kanaalstraat en soms de Vleutens weg. Waar hebben jullie het over? In de stad kan je niet harder. Maakt ook niks uit. Op de weg wordt ik ook met 130 ingehaald waar 100 mag. Niemand die zich ook maar ergens wat van aantrekt. Stoort mij ook niet meer. Je doet maar. Ze doen maar dat bestuur. Maakt hun ook niks uit.
Lees allemaal de geweldige analyse van @Janssen.
Mooi die vergelijking met Eindhoven. ASML gaat daar op een ex Philips terrein 20.000 werkplekken creëren. Met toeleveranciers erbij worden dat er 72.000.
Dat gaat voor een grote toename van het nationaal inkomen en de export zorgen. Daar betalen wij onze gezondheidszorg, ouderenzorg, e.d. van én slaan wij straks de aanval van Putin op Europa mee af.
Met Jeroen Dijsselbloem heeft Eindhoven een burgemeester die sterk inzet op economische groei. Onze burgemeester is voorzitter van de VNG. Dat is een mooie en belangrijke persoonlijke tijdvulling. Van de wethouders mag zij namelijk in Utrecht niet doen wat Dijsselbloem voor Eindhoven doet.
@Janssen zo’n overslaghuis is er al (cityhub)
Het lijkt mij een raar plan dit voor heel Utrecht te doen, dat betekent namelijk dat auto’s op de snelweg vol in de rem moeten om van 120/130 km naar 30 terug te gaan. Ik zou het als Utrecht zijnde toch enkel op een paar wegen doen.
wE MoGEn ooK HeLemaaL nieTS meer!!11
In de binnenstad kun je nu al nauwelijks sneller dan 30.
in amsterdam heb je de grachten gordel met groenlinkse rakkers en in utrecht gaan ze nu ook verder met automobilsten pesten … prima maar zodra het kan worden ze meteen terug gedraaid na de verkiezingen …
In woonwijken 30 is prima maar in de hele stad is niet slim .
@japie: zijn er binnenkort weer verkiezingen? Haha proest okee doei
En dan ingehaald worden door kinderen op een fatbike.
Ik kan echt genieten van de ironie die spreekt uit de reacties van autobezitters, welke het bovenin niet bij elkaar krijgen dat hun “wagen” niet meer het snelste vervoersmiddel is.
Ja maar dan is de tram zelfs sneller of straks wordt ik nog ingehaald door een fiets!
Die Amsterdamse marketing consultant in de dure groene D66 bubbel heeft niet helemaal begrepen dat er hier in Utrecht voor meer dan 75 miljoen euries moet worden bezuinigd
en
dat een voor 30km/u noodzakelijke herinrichting vele miljoenen euries per strekkende kilometer kost.
Kijk maar naar die €30 miljoen/1.3km wat een herinrichting van-gevel-tot-gevel Vleutenseweg tot 30km/u zone zou kosten, en ook de reden waarom dat is afgeblazen.
De hele stad in een keer tot geloofwaardig (NB!) 30km/u gebied maken kost vele ettelijke tientallen miljoenen euries welke er niet zijn en welke Den Haag ze ook niet zomaar zal geven omdat ook daar fors bezuinigd moet gaan worden dankzij de rariteitenkabinetten rutte 3 en 4 waar D66 een hoofdrol in had.
Daarnaast, er zitten straks twee PVV-ers op infra.
D66/GL-P hebben die PVV tot aartsvijand nr 1 verklaard en dat gevoel zal ongetwijfeld wederzijds zijn.
@Janssen
Uitstekende analyse.
Klein puntje: al in 1984 is in Utrecht het 30km/u regime voor woonwijken/verblijfsgebieden ingevoerd waarbij de wijkverbindende en doorgaande wegen 50km/u bleven (en grote drukke verkeersaders 70km/u) zodat hulpdiensten snel in wijken ter plaatse en het OV op tijd konden zijn alsook om congestie (met ongewenste milieuvervuiling toen ook al bekend) te voorkomen. Zie de kleine bordjes ‘zone 30’ bij alle in-/uitgangen verblijfsgebieden van/naar een doorgaande weg.
Dus feitelijk is de hele stad al sinds 1984 een grote 30km/u zone, behalve op die paar grote doorgaande verkeersaders welke de stad bereikbaar houden voor iedereen. Zouden ze dat eigenlijk wel door hebben bij links?
Dat bussen, trams en taxi’s nu ook nog maar 30 mogen is goed nieuws.
@IIB 12:20
Ja, prachtig hé? Ik vind het ook enorm amusant om Utrecht nu met de frisse blik van een buitenstaander te bekijken na er decennia gewoond te hebben. Werkelijk genieten, zodra je de pijn van de afbraak voorbij bent en het onvermijdelijke lot van ooit de beste stad van Nederland accepteert. Het is afgelopen met Utrecht…Done.
Utrecht is letterlijk een groot openlucht-gesticht geworden voor angstige kinderen in volwassen lichamen, waarbij de heftigste patiënten besloten hebben het meest geschikt te zijn om de kliniek te besturen.
Dertig kilometer per uur in een stad. Werkelijk…Dat is wel zo geretardeerd dat alleen een 6-jarige, een brute dictator of een 6-jarige dictator het kan verzinnen. En de gekkies maar enthousiast klappen om het beleid van de oppergekkies. Het is werkelijk hilarisch…LOL.
Serieuze vraag: HOE wil men een stadwijde 30 Km p/u zone gaan handhaven? Handhavingscapaciteit… Daar is nu toch ook al een tekort van?
Diegenen die nu al ver over 50 rijden zullen straks toch ook gewoon over 30 rijden. (Auto/scooter/fatbike/whatever). En harder dan 30 is sowieso nog makkelijker dan harder dan 50.
Mensen die vragen naar handhaving zijn net kinderen. Mag het niet? Neen. Mag het ook niet als de juf niet kijkt? Nee dan ook niet. Daar hebben ze god voor uitgevonden. Die ziet alles en dan kom je in de hel. Ook onzin. Want wij mensen handhaven onszelf. Dat is beschaving.
De meeste mensen houden zich aan de regels maar helaas vallen de overtreders extra op. En dan nog .. moeten we regels achterwege laten omdat het ‘niet of moeilijk te handhaven’ is? Een regel komt tot stand via een democratisch proces en veel inspraak. Omdat er draagkracht is. Soms veel soms minder. De draagkracht is de handhaving. Het is niet ‘jij tegen de overheid’. De politie is niet je juf. Die gedachte maakt democratie stuk en klinkt hier veel te vaak onder de vaste reaguurders. “ze” hebben het altijd gedaan. ‘Dictatuur’ klinkt het vanuit de werkkamer van Scherpschutter en diens gelijkgestemde ‘er mag ook niks meer’ types.
“En trouwens kunnen ze niet eerst beter … (vul in je eigen prioriteit)”
Prachtig citaat @Ed ‘Een regel komt tot stand via een democratisch proces en veel inspraak. Omdat er draagkracht is. Soms veel soms minder. De draagkracht is de handhaving.’
Nou @Ed, het is met die draagkracht in Utrecht slecht gesteld. Fietsen worden overal neergekwakt, ga eens in Den Haag kijken; daar is wel handhaving, dus worden fietsen netjes geparkeerd op toegelaten plekken. Neem het gelal en de overlast na het zuipen in de binnenstad. Éen keer in de drie jaar wordt ik door een door rood rijdende of van links komende fietser van de weg gereden. De ANWB leden vinden Utrecht de meest onveilige fietsstad van Nederland. Eens in de zoveel tijd is er een aanrijding tussen een fietser en een OV bus. Die rijden al minder dan 30 km.
Draagkracht in Utrecht voor goed gedrag i.p.v. handhaving? Laat me niet lachen.
@Ed
“Want wij mensen handhaven onszelf. Dat is beschaving.”
Dream on, zonder wetgeving gewapend met handhaving is het totale anarchie.
Homo sapiens is een kale aap, geen door een of andere god uitverkoren wezen.
@Marcel, hoe bedoel je dat je niet harder dan 30 kan op straatweg? Ben je er wel eens geweest vraag ik mij dan af. Een paar weken terug is iemand gepakt met 152km/u op de straatweg, en dat is echt geen uitzondering. Ik woon hier nu 16 jaar en ik heb zelfs vrachtwagens 90 km/u zien rijden. Meermaals per dag rijden idioten op quads en in patserbakken kleine stukjes boven de 100km/u over de de drukste delen van de straatweg, soms zelfs tegen de rijrichting in. Ik heb zelfs een keer iemand op hoge snelheid een politiewagen in zien halen, die hem gewoon liet gaan. Als je me niet gelooft moet je maar een keer komen kijken. 30km/u in de hele stad kan niet snel genoeg worden ingevoerd!
Uitstekend plan. Je kunt tijdens de spits toch al niet sneller. Mijn stem hebben ze.
@lhsan. Klopt wat u zegt maar dat gebeurt ook in andere delen van Utrecht. Maar de oplossing is handhaven en niet 30km gaan invoeren omdat je niet wil of kan handhaven.
Uiteindelijk zullen die idioten op quads, motoren en in patserbakken gewoon doorgaan en is de nette weggebruiker de dupe.
@Krakend Gebit. Wat heb je aan handhaving als de straffen zo laag zijn? De politie schrijft trouwens al sinds mei geen boetes meer uit voor snelheidsovertredingen. We zijn daarnaast ook afhankelijk van landelijke financiering voor de politiecapaciteit in de stad, en ik denk niet dat dit rechtse kabinet deze linkse stad meer capaciteit gaat gunnen. We kunnen dus niet rekenen op het justitieapparaat of de nationale overheid wat betreft verkeersveiligheid op onze straten. De enige optie is om het fysiek onmogelijk te maken dat er zo hard gereden kan worden in de bebouwde kom.
Wat een achterlijk idee. lost niks op ongevallen komen voort uit niet uitkijken. en we moeten maar eens accepteren dat er doden vallen want we hebben niet het eeuwige leven!
En dan te bedenken dat ALLE hulp wat met spoed nodig is nu ook structureel later is . Maar ik hoor de gemeente dat eerlijke verhaal vooral niet vertellen. Politie Brandweer en Ambulance krijgen structureel langere aanrijdtijden!