Niet langer voor 20 cent parkeren aan Dam- en Kanaalstraat | De Utrechtse Internet Courant Niet langer voor 20 cent parkeren aan Dam- en Kanaalstraat | De Utrechtse Internet Courant

Niet langer voor 20 cent parkeren aan Dam- en Kanaalstraat

Niet langer voor 20 cent parkeren aan Dam- en Kanaalstraat
De Kanaalstraat. Archiefbeeld DUIC
De gemeente is niet tevreden over de test met het eerste half uur goedkoop parkeren in de Dam- en Kanaalstraat in Lombok. De beoogde doelen van de pilot zijn volgens de gemeente niet behaald. 

De gemeente is niet tevreden over de test met het eerste half uur goedkoop parkeren in de Dam- en Kanaalstraat in Lombok. De beoogde doelen van de pilot zijn volgens de gemeente niet behaald. 

Op 1 januari 2014 is de pilot Kanaalstraat van start is gegaan en is tussentijds op verzoek van omwonenden een keer verlengd. Met de pilot konden bezoekers in een gedeelte van de Kanaalstraat en in de Damstraat voor een half uur parkeren tegen een tarief van €0,20. Daarna moest het reguliere tarief betaald gaan worden.

Met deze pilot wilde de gemeente tegemoet komen aan een wens van de ondernemers. Zij zijn van mening dat het normale tarief voor het parkeren te hoog is in relatie tot de inkopen die gedaan worden en dat dit bezoekers afschrikt.

Conclusies

De gemeente heeft meerdere redenen om de test als mislukt te beschouwen. Zo draagt de maatregel niet bij aan het genereren van meer bezoekers. De parkeersituatie is onveranderd, alleen de parkeerdruk is hoger en de parkeerduur ongewijzigd.

Daarnaast leidt het goedkopere tarief ertoe dat mensen uit Lombok zelf steeds meer met de auto komen voor afstanden die ook lopend of met de fiets afgelegd kunnen worden.

13 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Wil de gemeente niet meer bezoekers aan de Kanaalstraat?
    Willen ze dan wellicht minder,minder,minder bezoekers?

  2. Hans Oudwijk

    islamitische terreuraanslagen of het verlies van goedkoop parkeren?
    Wat ‘n dilemma zal dat zijn te kiezen waartegen, met de gebruikelijke tamboer, te demonstreren.

  3. G

    @JdV “De gemeente heeft meerdere redenen om de test als mislukt te beschouwen. Zo draagt de maatregel niet bij aan het genereren van meer bezoekers. “

  4. Wim Vreeswijk

    Hoezo goedkoop parkeren in de Damstraat en Lombok? Dat is weer een typisch staaltje van rechtsongelijkheid tussen Utrechtse burgers. Ik vind overigens dat betaald parkeren alleen maar een vorm van burgertje pesten is want de openbare weg is van iiedereen. Dus voor de hele stad afschaffen !

  5. Geenstijl@Utrecht

    Wat heerlijk toch dat faciliteren van die multiculturele straat, het mag weer wat kosten, hoe zit het met de winkels in de binnenstad, of nee dat mag ik natuurlijk niet benoemen hier.
    Dat krijg je met een linkse VVD burgemeester en een links stadsbestuur.

  6. Henk

    Was het probleem nu echt dat er te weinig auto’s waren op de damstraat en de kanaalstraat? Want meer auto’s trekken is precies wat je bereikt met gereduceerde parkeertarieven.

    We hebben juist MINDER auto’s nodig op die straten om meer bezoekers voor de ondernemers daar te krijgen. Op dit moment kan je tijdens de drukste uren er nauwelijks doorheen komen op de fiets waardoor ik juist ergens anders heenga tijdens deze uren.

  7. Rutger

    Gratis parkeren in de kanaalstraat kan in principe al prima, door gewoon de alarmlichten aan te zetten.

  8. Steven

    Wat Rutger zegt is waar. Dat doet zeker de helft van de bezoekers an. De rest parkeert op de hoeken met de zijstraten.

  9. Marcopolo

    Gelukkig is deze proef afgelopen. Als alle dubbel parkeerders en knipperlicht parkeerders is de parkeergarage gaan staan, die overigens altijd leeg staat, dan hoeven de bezoekers een klein stukje te lopen, goed voor de gezondheid en we krijgen meer ruimte voor de fietsers die bijna overhoop gereden worden. Ik woon zelf in Lombok en irriteer me dagelijks aan het parkeergedrag van de bezoekers. Natuurlijk heel gezellig zoveel bezoekers maar maak er dan een wandelgebied van. En het is helemaal geen burgertjes pesten. De winkeliers vereniging heeft er zelf om gevraagd. En ook de reden als je geen parkeergeld vraagt, kan niemand meer zijn auto kwijt in de straat. Ik heb een eigen bedrijf en moet dagelijks mijn kisten met gereedschap in en uitladen. Dat is geen lolletje als je daar 500 meter mee moet sjouwen. En als je het er niet uithaalt, halen anderen het er wel voor je uit. Met een vernielde ruit en slot kom je al gauw op € 800,00. Dus niet zeuren Wil Vreeswijk. Jij woont zeker aan de rand van Utrecht!

  10. Lombokker

    Ben blij dat deze parkeermaatregel (ooit ingevoerd op verzoek van de ondernemers niet de bewoners) wordt afgeschaft. Dit hoewel ik toch weinig parkeerders ooit een kaartje heb zien kopen. Met de 30 km zone in aantocht hoop ik dat de ergste problemen straks over zijn en je je er als fietser wat veiliger zal wanen en lekker door kan fietsen.

    Dan wordt het wellicht ook voor winkeltjes en horeca anders dan shoarma/groente en halaldingen interessant om zich in de Kanaalstraat te vestigen. Dan komen de bewoners vaker kijken en stijgen de omzetten van de winkeliers. Iedereen blij lijkt me.

  11. truus

    Misschien een idee om gewoon de parkeerplaatsen af te schaffen en op kenteken te zetten voor omwonenden zodat het winkelpubliek lekker in de parkeergarage kan parkeren. waarvoor ie bedoeld is. vrees elke keer voor m’n leven als ik door die twee straten moet fietsen

  12. Ronald

    @truus
    De parkeerplaatsen op kenteken zetten?
    Gelukkig ‘moet’ je niet via de Damstraat of Kanaalstraat in het geval van levensvrees.
    Ik kan je het fietspad langs de Leidsekade bijv. aanraden.

  13. truus

    @ronald
    parkeervergunningen verstrekken, niet zo ingewikkeld toch 😉

    als ik op mijn sportschool aan het haroekoeplein wil zijn vind ik het nogal omslachtig om via de leidsekade te fietsen vanaf de moskee. lijkt me logischer dat ik gewoon via de kanaalstraat moet kúnnen fietsen wanneer ik dat wil ipv dat ik het niet doe omdat het gevaarlijk is omdat de automobilisten daar als dwazen rijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).