Langere looproute van station naar Vredenburg tussen 22:00 en 06:00 uur | De Utrechtse Internet Courant Langere looproute van station naar Vredenburg tussen 22:00 en 06:00 uur | De Utrechtse Internet Courant

Langere looproute van station naar Vredenburg tussen 22:00 en 06:00 uur

Langere looproute van station naar Vredenburg tussen 22:00 en 06:00 uur
Foto: DUIC / Robert oosterbroek.
De looproute van Utrecht Centraal naar het Vredenburg is sinds kort langer geworden na tien uur ‘s avonds. Voetgangers kunnen dan niet door Hoog Catharijne lopen, maar worden ter hoogte van de nieuwe Catharijnesingel naar buiten geleid. 

De looproute van Utrecht Centraal naar het Vredenburg is sinds kort langer geworden na tien uur ‘s avonds. Voetgangers kunnen dan niet door Hoog Catharijne lopen, maar worden ter hoogte van de nieuwe Catharijnesingel naar buiten geleid. 

Wandelaars moeten nu via de draaideuren op de begane grond ter hoogte van TivoliVredenburg naar buiten, om vervolgens in een recent geopende steeg tussen de achtergevel van TivoliVredenburg en Hoog Catharijne naar het plein te lopen. De ingang aan het Vredenburg is na 22.00 eveneens gesloten.

De maatregel is door de eigenaar van het gebouw, Klépierre, in samenspraak met de gemeente ingesteld, meldt het Algemeen Dagblad. Dat men eerder wel kon doorlopen, heeft te maken met het feit dat de route buitenom toen nog niet klaar was.

Ook vroege vogels moeten rekening houden met de afsluiting: de route gaat pas na 06.00 uur ‘s ochtends weer open.

19 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Ha fijn, was al even bang dat het nieuwe stationsgebied te leefbaar zou worden. Gelukkig moeten NS-klanten weer gewoon door donker kruip-door-sluip-door steegje naar station.

  2. JdV

    De Hollandse Toren is geen steeg. Het is een doorgaande route op het moment dat de laatste werkzaamheden aan de singel klaar zijn, ergens volgende maand, en zal dan ook een terras met 200 stoelen hebben vanuit de nieuwe horecavoorziening van Tivoli Vredenburg. Ook kun je dan vanaf de bussen langs het Gegeven Paard naar het Vredenburg lopen, parallel aan de Vlaamse Toren.

  3. Jan D

    Het is inderdaad krom dat Utrecht niet een mooie ingang heeft naar het station, maar dat men vanaf het centrum via een steegje en een draaideur naar het station moet. De gemeente zou wat meer op haar strepen moeten staan.

  4. Ramon

    Wat een stemmingmakerij. De route is exact even lang . Alleen ga je 20 meter verder de hoek om. Bij de ingang van HC waar je naar binnen gaat , boven de nieuwe singel zit zowel in HC als in TivoliVredenburg straks een restaurant en andere horeca. En zoals door JvD gezegt. Dit is geen steeg maar een straat.

  5. Ramon

    Jan D . Dit natuurlijk niet de ingang van het station. Maar slechts de route er naar toe. De gemeente heeft het voor mekaar gekregen dat HC en CS zijn los gemaakt van elkaar. Als je straks richting het station loopt door HC of er omheen. Kom je op een mooi groot nieuw Stationsplein met de ingang van het Station.

  6. Jeanine

    Ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat er een veilige, goed verlichte doorgaande route vanaf het Vredenburgplein naar het station zou komen. Blijkbaar gaat HC dus op slot ‘s nachts en moet de door die steeg (achteruitgangen van winkels) richting singel lopen. En dan kan JdV wel zeggen dat er horeca komt, maar ‘s winters en ‘s nachts staat daar natuurlijk geen terras en wordt het net zo freaky als die grote overkluizing. Wie heeft dit toch allemaal verzonnen?!?!

  7. Willem

    @Ramon: het gaat er nu juist om dat je dus ‘s avonds NIET door HC naar het stationsplein kunt lopen. Lees anders het artikel nog even.

  8. Herman

    Utrecht krijgtvwederom een kronkelroute naar station. Na hetvslopen van HC is alles bijna recht en helder in plaats van deze rechte route te gebruiken worden gaan we weer draaien en moeilijk doen

  9. Yo

    Nee hoor; Corio/ Kleppierre hebben helemaal niet te veel macht gekregen in Utrecht. Hoe kom je erbij.

    Trouwens, als de schoonmaak in het nieuwe Hoog Catherijne wegbezuinigd is/ evenals de beveiliging, binnen nu en 5 jaar, net als in het oude Hoog Catherijne (want er is heel wat kunst en vliegwerk nodig om het er zo schoon en veilig te houden), dan is het binnen 5 tot 10 jaar weer dezelfde onveilige verpauperde bende die het altijd al was. Het oude Hoog Catherine zag er ook ooit fris, schoon en modern uit. Weet u nog?

  10. MtU

    Weer een sitautie waarbij Klépierre bepaalt wat er gebeurt; niet de gemeente. Het wachten is op de eerste straatroof in deze steeg…

  11. Ramon

    Willem

    Ik zou me er nog eens in verdiepen als ik u was. Alleen het entree gebouw gaat opslot. Je gaar straks bij de singel gewoon HC in en loopt dan binnen door naar het CS. Alleen van Vredenburg plein naar de singel dus buiten om

  12. Herman

    Het is wellicht wat verwarrend, het af te sluiten deel van HC betreft het gebouw “op” het Vredenburg.
    Daarna is er een deel vanaf de stadskamer (waar de Singel onder komt te lopen) richting station, dit deel blijft toegankelijk.
    Dit deel is slechts voor een zeer gering deel klaar (rond C&A en HM). De rest van dit deel gaat “straks” richting station en komt dan uit op het stationsplein, dat is waar nu de enorme steiger staat en het witte bollendank in aanbouw is. Momenteel is dit deel volop in aanbouw en loop je vooral door witte tijdelijke omleidingsgangen.

  13. JdV

    De “steeg” waar steeds over gesproken wordt is breed genoeg om als 2-baans weg te kunnen dienen. Breder dan bijvoorbeeld de Zadelstraat of Willemsstraat. Dus echt een verkeerde benaming. Met wat extra verlichting, kunst en groen is dit een straat die prima geschikt is als route. Omlopen is geen issue, of je nou door HC loopt of aan de zijkant HC in gaat scheelt max 10 meter. Maar ik merk dat veel reageerders zoals Jeanine een mening hebben over een plek waar ze nog nooit geweest zijn.

  14. BramD

    Als de Hollandse Toren net zo volgeplempt wordt met fietsen als nu de Vlaamse Toren dan wordt het een unheimisch straatje

  15. Ramon

    Het valt mij bij berichtgeving over het stationsgebied elke keer weer op hoe slecht de lokale media ( AD, RTVU en DUIC ) geïnformeerd zijn. Iets meer onderzoek en navraag zou een hoop gefrustreerde reacties schelen. Kijk even op Cu2030 of het Utrecht gedeelte van het Holland Hoogbouw Forum en alles wordt veel duidelijker.

    Graag een mooie reportage in Januari als de hele route Vredenburg-CS af is….

  16. Erik

    Het is helemaal geen steeg, die straat is superbreed, wel een verkeerd ingerichte straat met alleen maar achterkanten. Maar daar zie ik Kleppiere niets aan veranderen.

  17. Jeanine

    @jdv: wie ben jij potverdorie om te beweren dat ik een mening heb over een plek waar ik nooit geweest ben?!?! Ik werk in TiVre man!
    Blijft het feit dat het een steeg is, met slechts achteringangen, donker en onveilig. Zeker voor dames!

  18. Ramon

    Ben het niet eens met de benaming steeg. Deze straat is breder dan de DrieharingenSTRAAT. En dus gewoon een straat. Ben het ook niet eens met de stelling dat de loop route langer wordt. Hij schuift hoog uit 15-20 meter op ten opzichte van de route binnendoor het Entreegebouw. Ben het wel eens met Jaenine dat het nu een donkere lege straat is , maar Jeanine je zal als medewerker van Tivoli ook weten dat het Restaurant op de hoek een stukje door loopt de straat in. En er ook plannen zijn on op de hoek aan het plein een horeca voorziening te openen door Tivoli. Daarnaast komt er aan de HC kant ook horeca bij de ingang van HC . Het stuk straat wat straks leeg is zal zo’n 70 meter zijn. Hiervoor dient een goed lichtplan gemaakt te worden.

    Laat iedereen met zijn oordeel wachten tot het over een kleine 3 maanden allemaal af is daar.

  19. Sjaak

    Als het allemaal zo mee valt, zoals sommige reaguurders ons willen doen geloven, dan vraag ik me af waarom de politiek vragen gaat stellen over deze nieuwe tegenvaller. Er is wel degelijk iets loos hier!!
    De route moet prettiger worden, en beter verlicht. Er zitten aan deze route slechts achterdeuren en deuren van gesloten kantoren van TiVre.
    Lekkere hoofdroute naar het station! Not!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).