Nieuw beleid woonwagenlocaties Utrecht moet leiden tot integratie | De Utrechtse Internet Courant Nieuw beleid woonwagenlocaties Utrecht moet leiden tot integratie | De Utrechtse Internet Courant

Nieuw beleid woonwagenlocaties Utrecht moet leiden tot integratie

Nieuw beleid woonwagenlocaties Utrecht moet leiden tot integratie

Het college van burgemeesters en wethouders hebben het beleid met betrekking tot de woonwagenlocaties in Utrecht aangepast. Zo zullen er niet meer standplaatsen komen dan de nu aanwezige 137 plaatsen op 34 woonwagenlocaties. Ook krijgen de woonwagenbewoners meer invloed bij de keuze van nieuwe bewoners en gaat de gemeente meer proactief handhaven op overlast rondom de woonwagenlocaties.

Naar verhouding zijn het aantal woonwagenstandplaatsen in Utrecht hoog. De gemeente is in juli een onderzoek gestart naar de woonwagenbewoners omdat ze niet langer worden gezien als een bijzondere groep maar als een normale groep met een bijzondere woonwens. Gehoopt wordt dat met deze strategie de woonwagenbewoners integreren in de maatschappij. Ook zijn de kosten, beheer en exploitatie van standplaatsen erg hoog evenals het ruimtebeslag, dit is gemiddeld 260 m2 per standplaats. Dit is veel meer dan een woonhuis of appartement. Dit alles heeft de gemeente doen besluiten het aantal standplaatsen niet te verhogen.

Nu gebeurt de toewijzing van standplaatsen op basis van woonduur en inschrijvingstijd, maar dit gaat ook veranderen. Op uitdrukkelijke wens van woonwagenbewoners zelf krijgen zij voortaan meer invloed bij de keuze van nieuwe bewoners: “Dat gebeurt op soortgelijke wijze zoals bij bijvoorbeeld woongroepen gebruikelijk is. Dat betekent in dit geval dat een vrije standplaats wordt vermeld via het reguliere traject van Woningnet. Vervolgens krijgen de woonwagenbewoners invloed bij het selecteren van mogelijke kandidaten”, vertelt persvoorlichter van de gemeente Ingrid van der Aa. Door de woonwagenbewoners invloed te geven zou de onderlinge betrokkenheid groter worden: “Wat over het algemeen leidt tot een vergroting van de leefbaarheid. Binnen woongroepen is de sociale samenhang groot, daar plaatsen we ook niet zo maar een nieuwe bewoner.” Om daarnaast woonoverlast te bestrijden gaat de gemeente samen met onder andere de politie verrommeling, illegale bouw en criminaliteit bestrijden.

6 Reacties

Reageren
  1. Krakeling

    “een normale groep met een bijzondere woonwens”, halleluja! Wie verzint zoiets?
    Ik denk dat je half Utrecht wel in die categorie kan indelen. Voor mij graag een vrijstaande woning met vrij uitzicht en toch overal lekker dichtbij.

    Volgens mij is een woonwagen een verplaatsbaar object, met wielen er onder. Maar wat ik op Overvecht zie zijn dikke villa’s met dikke Audi’s voor de deur.

  2. Ton

    Huren worden laag gehouden, beheerlasten zijn erg hoog (een expoitatietekort van € 200.000), veel werk met incidenten en handhaving en men wil het makkelijker maken dat kinderen de huur overnemen van de ouders!
    Die €200.000 wordt dus uiteindelijk door de huurders van gewone huurhuizen opgebracht Dit terwijl er veelal hele dure auto’s (meerdere) voor de deur staan. Wie zijn nu de scheefwoners?
    Nu dus direct actie: het tekort van ca €122 per standplaats binnen twee jaar bij de bewoners via huurverhoging ophalen, dit los van de inkomenstoets voor extra huurverhoging. Dus ook hier marktconform huren net zoals iedereen.
    Niet voortrekken van familieleden bij het toewijzen, er zijn betere volksbuurten waar andere families dat ook graag willen maar waar dat niet toegestaan wordt en kinderen na het overlijden van de hoofdhuurder op straat komen te staan..

  3. Realist

    Ik heb mij ooit eens verdiept in deze materie,en kwam tot de conclusie dat de tekorten juist veroorzaakt werden door de beheerders zelf.
    En dan heb ik het over zeer exclusieve salarisen voor de directie en zgn aannemers.
    Heb sterk de indruk dat de ww bewoners de dupe zijn van faalend beleid en zelf het allemaal wel prima vinden en zich niet druk maken,jammer.
    Ik weet ook dat er ww bewoners zijn die werken of een eigen onderneming hebben en zelfs belasting betalen,misschien betalen zij juist wel belasting om de uitkeringen van zure reaguurders op te brengen die de hele dag reageren.

  4. Woonwagenbewoner.

    Utrecht is zeker nog niet op de hoogte van het EVRM inzake Gypsy”s & Travellaar”s.
    Net zoals Utrecht meewerkt aan een moskee voor Moslims of zgn multiculturele stichtingen voor allochtonen, zal men ook mee moeten werken aan plaatsen voor Gypsy”s &Tavellaar”s.
    Maar ik neem aan dat het ook te maken heeft met de politieke invloed/stemgedrag van de bevolkings groep.

  5. Bram de Goede

    moeten we niet juist de regels voor woningtoewijzing van woonwagens ook voor gewone huizen laten gelden, moet niet iedereen invloed hebben op zijn buurt?

  6. De Jurist

    Het is inderdaad zo dat overheden verplicht zijn om stukjes grond beschikbaar te stellen voor de Roma,Sinti,Reizigers.
    De Vlaamse overheid is juist door het Europese Hof op zijn vingers getikt inzake standplaatsen voor deze groepen.
    En dit heeft niets met een woonwens te maken maar simpelweg met het feit dat dit erkende culturen zijn met een erkende woonvorm.
    De overheid heeft er weer niets van gebakken en deze bevolkingsgroepen zijn de dupe van een failliet beleid.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).