Nieuw entree Utrecht Centraal met grootste fietsenstalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant Nieuw entree Utrecht Centraal met grootste fietsenstalling ter wereld | De Utrechtse Internet Courant

Nieuw entree Utrecht Centraal met grootste fietsenstalling ter wereld

Nieuw entree Utrecht Centraal met grootste fietsenstalling ter wereld

Een nieuw entree voor Utrecht Centraal én de grootste fietsenstalling van de wereld. Dat is Stationsplein oost.

Het definitieve ontwerp voor het plein met onderliggende fietsenstalling en de HOV-baan in het Stationsgebied ten oosten van het spoor is nu klaar en vastgesteld door het college. De herinrichting van het gebied levert een duidelijker scheiding tussen station en Hoog Catharijne en een aantrekkelijkere looproute tussen station en binnenstad.

De oplevering van het eerste deel van de stalling is in 2016 en het tweede deel in 2018. De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw zijn inmiddels gestart.

Naast Stationsplein west wordt Stationsplein oost één van de twee nieuwe volwaardige entrees van Utrecht Centraal. Het is een verhoogd plein met daaronder een grote fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Op het plein is plek voor terrassen en winkeltjes. De doorgaande route voor auto’s door de Nieuwe Stationsstraat verdwijnt waardoor een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers komt er wel een doorgaande route. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de drie verdiepingen en is zo in het station.

7 Reacties

Reageren
  1. Ronald van Voorthuizen

    hahaha, “invalide parkeerplaatsen”..

  2. jos goos

    Het ziet er verschrikkelijk uit. Veel te groot en lomp. Verdeling van de stallingen over meerdere plekken zou ook handiger zijn.
    En we missen deerlijk enkele gekleurde homo-oversteekplaatsen, ter opvrolijking.

  3. pedant

    Leve de nieuwe junken kelder! En dan te bedenken dat de fiets doorgaande route van west naar oost en andersom door deze tunnel / kelder loopt. Een tunnel van 100 (?) meter lang, zonder sociale controle, zonder vluchtweg. Durf jij daat savonds en snachts langs? Ik liever niet. Sociale veiligheid was zeker geen criterium. Omfietsen? Eh langs het water van de C-singel kan niet, dan wordt het door de stad – Jansstraat. Jaja, Utrecht wordt dé fietsstad!

  4. HH

    Waarom zijn die fietspaden zo smal?Als er twee fietsers naast elkaar rijden kan er niet meer worden ingehaald.

  5. Freek

    Eindelijk een eigentijdse en volwassen oplossing voor fietsparkeren op de plek met (waarschijnlijk) de hoogste fiets-dichtheid van de wereld.

    Ik denk dat het met de veiligheid wel meevalt. Vermoedelijk hangt het straks vol met camera’s. Als fietsers moeten betalen voorzie ik wel een probleem, maar die lost zich met een boycot wel op 😉

    Drie trappen op lopen om de trein te halen lijkt me geen prettig vooruitzicht. Misschien roltrappen, of op de bovenste verdieping alleen kort parkeren (betalen als je fiets overnacht)?

  6. Ronald van Voorthuizen

    gratis, maar betalen als je fiets overnacht – goed idee!

  7. josgoos

    De reacties van DUIC-volgers vallen mij weer eens tegen.
    Niemand stelt deze vragen:
    = wat kost dit, wie gaat dat betalen? De fietsers natuurlijk, maar hoe?
    = wordt dit allemaal even afstotend-lelijk als huidige HC? Filmpje is niet veelbelovend.
    = het filmpje is akelig. Wij zien daar ‘mensen met Noordafrkaans uiterlijk’ (politiejargon) rondlopen, alleen witten (meer v dan m) nijver ergens heen fietsen. Waarschijnlijk realistisch, er zal over zijn nagedacht. Of niet?
    DUIC heeft weinig volgers, en helaas niet de slimsten. Behalve mij.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).