Nieuw incheck systeem fietsenstallingen zorgt voor fietsfile bij Vredenburg - De Utrechtse Internet Courant Nieuw incheck systeem fietsenstallingen zorgt voor fietsfile bij Vredenburg - De Utrechtse Internet Courant

Nieuw incheck systeem fietsenstallingen zorgt voor fietsfile bij Vredenburg

Nieuw incheck systeem fietsenstallingen zorgt voor fietsfile bij Vredenburg
In de fietsenstallingen rond de binnenstad wordt een nieuw inchecksysteem geïntroduceerd. De fietser krijgt niet langer een papieren bonnetje, maar een anonieme barcode op zijn fiets.

In de fietsenstallingen rond de binnenstad wordt een nieuw inchecksysteem geïntroduceerd. De fietser krijgt niet langer een papieren bonnetje, maar een anonieme barcode op zijn fiets.

Het invoeren van het systeem kost meer tijd dan verwacht waardoor er vandaag, en vermoedelijk ook de komende tijd, lange rijen staan bij de fietsenstalling op het Vredenburg.

Voortaan krijgt je in de aangesloten stallingen dus geen papieren bonnetje meer. De eerste keer ontvang je bij binnenkomst een gratis barcode-pasje (sleutelhanger). Dit pasje bewaar je en gebruik je ook de volgende keren bij het stallen van de fiets. Ook wordt op je fiets een kleine barcode-sticker geplakt. Beiden worden vervolgens gescand om in te checken. Als je de fiets weer ophaalt, worden jouw barcode-pasje en barcode-sticker opnieuw gescand.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Joop

    Is dit de zoveelste manier waarop de overheid je whereabout registreert ? Digid met smscode is ook al zoiets.

  2. Kees N

    Ik ben benieuwd. Ik stal daar bijna altijd mijn fiets.
    Waarom geen check met de OV-pas zoals bij de jaarbeurs? (om de 3 mensen zonder OC

  3. Kees N

    Ik ben benieuwd. Ik stal daar bijna altijd mijn fiets.
    Waarom geen check met de OV-pas zoals bij het jaarbeursplein? (om de 3 fietsers zonder OV tegemoet te komen misschien?).
    En kan ik in plaats van weer iets aan mijn sleutelbos ook een pasje krijgen dat ik naast mijn OV-pas kan opbergen?
    En laten we hopen dat de files door de eerste uitreiking werden veroorzaakt 🙂

  4. Jeroen

    Want de papiertjes werkten niet goed? Wat is de bedoeling van dit nieuwe onhandige systeem met nog weer een pasje en een barcode?

  5. Pieter

    Haha de allerbeste dag om dit te introduceren

  6. Johan

    Superhandig systeem is het, al tijdje in gebruik bij andere stallingen. Hooguit niet zo heel slim om het nu te introduceren met alle drukte.
    Barcode is klein kaartje, dus kan aan je sleutelbos.
    En als je denkt dat de overheid op deze manier je whereabouts kan bijhouden ben je misschien wat paranoïde aan het worden @Joop…

  7. Johan

    Zal wel bij de groenlinkse logica horen. We pesten de mens de auto uit en als ze dan eindelijk op de fiets zitten werpen we ook daar weer onvriendelijke barrieres op.

  8. NAj

    Wat een zooitje was het zondag, alles lag plat dus er kon niemand in en uit. toen er meerdere mensen doorliepen om de stalling te verlaten schoot meneer nog al uit zn slof.

    echt top!

  9. EA

    Fijn! Nog een pasje………. Begrijp werkelijk waar niet dat als je zo iets bedenkt, het niet koppelt aan een systeem wat bijna iedereen al heeft op op korte termijn gaat krijgen. Bijvoorbeeld een NFC chip in je telefoon of betaalpas oid. Zie het al gebeuren dat die paar keer per jaar dat ik m’n fiets in de stalling zet ik dat pasje niet bij me heb………

    Daarnaast heb ik nooit problemen gehad met de papieren bonnetjes……..

  10. Medewerker U-Stal

    Even ter info: De stalling op het jaarbeurs plein is een samenwerking tussen de gemeente en de NS vandaar dat dit kan met de OV-chipkaart. De rest van de stallingen zijn in beheer van de gemeente Utrecht.
    En dan nog iets er wordt alleen geregistreerd hoelang uw fiets in de stalling staat dus er worden geen persoonlijke gegevens vast gelegd. Dit systeem werkt volledig anoniem.
    Bij binnenkomst wordt de barcode op de fiets gekoppeld aan het pasje zodat dat u een bewijs heeft dat het uw fiets is. En bij vertrek worden deze 2 barcodes weer los van elkaar gekoppeld.
    Ook wordt het systeem gebruikt om te checken of u de fiets langer dan 24 uur hebt laten staan en of u dan eventueel moet betalen.

  11. Johan

    Wat een gefrustreerd gebral weer, vooral van naamgenoot @Johan… Leg mij nou eens uit wat er onvriendelijk en wat de barriere is aan dit systeem..?! Het werkt als een trein, enige punt is dat de gebruikers even een stickertje op de fiets krijgen, wellicht dat dat de wachtrij veroorzaakte.

  12. Anlies

    Prima systeem!! Chapeau voor u-stal

  13. Johan

    Andere Johan, dat is nu een volledig misplaatste, of misschien ook juist wel weer volledig geplaatste, vergelijking: ‘Het werkt als een trein’. Wel eens in een trein gezeten en het gevoel gehad dat het werkte..? En over de uitleg die je vraagt: ik zou zeggen, neem de overige posts op dit item tot je. Ik wens je veel succes met het meeslepen van die loodzware sleutelhanger met al die barcodes in je broekzak.

  14. Naj

    @medewerker u-stal.

    Dit geloof je zelf ook niet toch? Data van het doen en laten van burgers is het kostbaarste goed dat er is tegenwoordig.

  15. Johan

    @johan: het is duidelijk dat je niet weet waar je over praat. Heb je de sleutelhanger met barcode wel gezien? Of heb je überhaupt geen fiets, stal je je fiets derhalve niet in de stallingen en roep je dus maar wat?
    @Naj: waarom zou je twijfelen aan wat de medewerker van u-stal schrijft? De kaart is anoniem, dus leg mij maar eens uit wat voor gegevens van de burger u-stal heeft.

  16. Medewerker U-Stal

    @ Naj het enige wat wordt vast gelegd hoeveel barcodes er gekoppeld worden aan elkaar en hoeveel er los worden gekoppeld en hierdoor wordt vastgesteld hoelang je fiets in de stalling staat. Voor de rest wordt er niks vast gelegd van persoonlijke gegevens, het is volledig anoniem verder. U-Stal weet niet van wie de fiets is en hoe de persoon heet of waar die woont. De barcodes worden willen keurig uitgegeven zonder enige registratie.

  17. André

    Ter informatie: dit barcodesysteem is geen Utrechtse uitvinding. Het bestaat al sinds jaar en dag in publieke, gratis fietsenstallingen in het centrum van Apeldoorn. Even wennen tot iedereen een code heeft en … klaar is Kees. Gemakkelijker voor alle (!) betrokkenen, zowel gebruikers als beheerders.

  18. Hans Oudwijk

    Wat nu als je een geleende fiets met barcode maar zonder pasje – vergeten – wil stallen?
    Wordt je dan met een nieuwe pas en barcode op de fiets toegelaten of vuil aangekeken en verdacht een fietsendief te zijn waarop men terstond de politie belt?

  19. Medewerker U-Stal

    @Hans Oudwijk. Indien uw bij binnenkomst niet meer in bezit ben van de fietssleutelhanger met barcode maar nog wel een barcode op uw fiets heeft dan wordt er een nieuwe fietssleutelhanger met barcode aan u verstrekt en deze aan elkaar gekoppeld.

    Mocht u beide niet meer hebben of met een leenfiets komen dan krijgt u van ons een barcode op de fiets en een fietssleutelhanger met barcode.

    Mocht u tijdens het stallen uw fietssleutelhanger met barcode verliezen dan wordt u verzocht een formulier in te vullen en u te legitimeren en hierna mag u de fiets meenemen. Deze gegevens worden vast gelegd om te voorkomen dat mensen met iemand anders zijn fiets er vandoor gaan en als dit mocht gebeuren dat wij degene kunnen achterhalen.
    Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik dat graag.

  20. Eugene

    Fijn, alle “critici” uitgeluld… 🙂
    Dank je @Medewerker u-stal.

  21. NAj

    Ik vind het naief om te denken dat de data niet wordt opgeslagen. De data is er immers voor de statistieken. Een goede (big) data analist knoopt de data uit (verschillende) bronnen zo aan elkaar dat je redelijk eenvoudig de persoon kan aanwijzrn die bij een barcode hoort.

    Maar goed veel plezier ermee

  22. Willem

    @Naj: ik daag je uit om uit te leggen hoe dat mogelijk is. Er wordt een hoop onzin over big data verkondigd, daar doe jij ook aan mee.
    Overigens: als het jou gaat om de big data en de mogelijkheden die de overheid heeft om jou te volgen, zijn er volgens mij wel nijpender gevallen. Maar dit terzijde.

  23. NAj

    @willem,

    Doorgaans is dit eenvoudiger dan je denkt. Ik verkondig weinig onzin, dit is eenvoudig mogelijk, met opzichzelfstaande losse in en uitcheck informatie en bijvoorbeeld camera beelden en betaalgegegevens uit de stalling. Ik ben het met je eens dat er nijpender voorbeelden zijn.

    Ik geef enkel aan dat ik het naïef vind dat mensen geloven dat de fietsdata niet zal worden opgeslagen. En ik vind het ook naief om te denken dat men niets met de gegevens kan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).