Nieuw onderzoek naar verkeersveiligheid van onlangs vernieuwde Oudwijkerdwarsstraat Nieuw onderzoek naar verkeersveiligheid van onlangs vernieuwde Oudwijkerdwarsstraat

Nieuw onderzoek naar verkeersveiligheid van onlangs vernieuwde Oudwijkerdwarsstraat

Nieuw onderzoek naar verkeersveiligheid van onlangs vernieuwde Oudwijkerdwarsstraat
De Oudwijkerdwarsstraat na de herinrichting.
De gemeente Utrecht laat opnieuw onderzoek doen naar de verkeerssituatie van de onlangs heringerichte Oudwijkerdwarsstraat. De werkzaamheden aan de straat zijn recentelijk afgerond en volgens een groep omwonenden is de veiligheid er niet op vooruitgegaan. De PvdA heeft daarom samen met het CDA het college om uitleg gevraagd.

De gemeente Utrecht laat opnieuw onderzoek doen naar de verkeerssituatie van de onlangs heringerichte Oudwijkerdwarsstraat. De werkzaamheden aan de straat zijn recentelijk afgerond en volgens een groep omwonenden is de veiligheid er niet op vooruitgegaan. De PvdA heeft daarom samen met het CDA het college om uitleg gevraagd.

Februari vorig jaar begonnen de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat. Volgens de gemeente zijn de buurtbewoners betrokken bij het maken van de herinrichtingsplannen. Toen werd ook al door omwonenden aangegeven dat er vooral zorgen waren over de verkeersveiligheid.

“Tijdens de verschillende bijeenkomsten hebben we stilgestaan bij de herinrichting en ook bij verkeersveiligheidsmaatregelen”, is te lezen in een reactie op de vragen. “Een van de verkeersveiligheidsmaatregelen die we toen bijvoorbeeld in overleg met bewoners bewust hebben geschrapt zijn drempels.”

Maatregelen

Uiteindelijk is er een aantal maatregelen genomen dat de snelheid uit het verkeer moet halen, maar de gemeente zegt daarbij dat de mogelijkheden hiervoor na gesprekken met de buurt beperkt bleken. Zo zouden de bewoners liever geen drempels, plateaus of klinkerverharding zien omdat daardoor de kans op trillingen toeneemt.

Wel is de rijbaan 50 centimeter smaller gemaakt en zijn er op vier plekken wegversmallingen aangelegd. “Hierbij moesten we rekening houden met de bus die door de straat rijdt.” Daarnaast is groen toegevoegd en dit moet volgens de gemeente het smallere profiel benadrukken.

Tekst loopt door onder afbeelding

Corona

De gemeente geeft toe dat beide maatregelen nog niet optimaal functioneren. Het groen heeft namelijk nog niet de omvang die het op termijn zou moeten krijgen en vanwege corona rijdt er nog minder verkeer door de Oudwijkerdwarsstraat. Hierdoor zijn de wegversmallingen minder effectief.

“Het duurt dus nog even voordat deze positieve effecten echt zichtbaar worden. We denken dat dit allemaal een rol speelt in de beleving van een onveilige situatie en in het rijgedrag in de straat.”

Desalniettemin laat de gemeente het ontwerp van de straat nogmaals toetsen bij een externe partij en wordt in de tussentijd de intensiteit van verkeer en de snelheid in de straat gemonitord.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Tom

    Dus de omwonenden wilden geen drempels en geen klinkers, en klagen nu dat de verkeersveiligheid niet is verbeterd?

  2. Leon

    De bewoners willen geen maatregelen die de snelheid beperken, maar klagen wel over de snelheid van de auto’s? Gooi die straat gewoon vol drempels en klaar is kees.

  3. Lombokker

    Het probleem van verkeersveiligheid zit hem allang niet meer in de inrichting van de wegen. Het probleem is de mentaliteit van een deel van de automobilisten, in combinatie met een gebrek aan handhaving.

  4. Uuutje

    Ik zie het probleem niet. De straat oogt hetzelfde als de oude Oudwijkerdwars, alleen dan beter, mooier en groener. Het was (en is nog steeds) een erg rustige straat, waar je prima kan fietsen. Weinig autoverkeer. Alleen de buschauffeurs moeten zich gedragen.

    Ik zie vooral nieuwe yuppiebewoners in de oude semi volksbuurt (die de buurt onbetaalbaar hebben gemaakt) uudie om alles op hoge poten staan en zich om alles verenigen (en veel miepen). Zijn ze ook betrokken bij de rest van de stad? Nou, ik dacht het niet. Genoeg verbeteringen te gaan nog; elders eerst!

  5. G.H.

    Bewoners, gefeliciteerd met uw trillingsvrije racebaan!

  6. JdV

    Niets aan de hand mensen, doorlopen maar. Wederom een succesvol verkeersproject. Lang leve de beste jonge bestuurder van NL. Proest.

  7. Katja

    Dus volgens de gemeente moet er meer verkeer komen, zodat de maatregelen werken ? Willen ze dan meer auto’s door de straat ? Wat is dat voor gekkigheid ?

  8. Ger

    mooie print middenop als op de Nachtegaalstraat en een paar zebra s dan is t al een stuk beter

  9. Ed.

    Cameraatje ophangen en kassa!

  10. Esrin W.

    Onderzoekje hier, projectgroepje en stuurgroepje daar… “nieuw onderzoek”? Was er al een onderzoek geweest dan? Het mag blijkbaar weer wat kosten. Zolang de burger het goéd vindt.

  11. Uuutje

    @ JdV

    Volgens mij snap jij NOG STEEDS de functie van een wethouder versus de rest van het gemeenteapparaat niet echt.

    Wethouder> beleidslijnen
    Ambtenaren> betrokken bij onderzoek, klankbord, ontwerp en uitvoering van dergelijke projecten. Daar bemoeit de wethouder zich echt niet intensief mee hoor. Als het project maar deugdelijk onderbouwd is. Met dit project is niks mis trouwens.

    Overigens is er met heel veel projecten in Utrecht weinig mis. Het stikt alleen van de eeuwige zeikerds in onze stad. Als er iets Utregs is, is dat het wel.

  12. Marcel

    2 partijen stellen vragen. Echt bizar. Ambtenaren regelen alles met verkeer. Dat wordt in commissies snel behandeld met een handtekening. Als het goed is hoort de hele gemeenteraad hier van te weten. Dat gemekker en gezeur is alleen maar voor de buhne. Net als CWM werken ambtenaren autonoom met een handtekening van hokus. De hele gemeenteraad weet helemaal niks van wat ambtenaren en CWM regelen. Misselijk makend geheel.

  13. BdV

    Misschien is de combinatie bus – fiets – wegversmalling niet altijd even ideaal, maar als de bewoners het nu weer anders willen dan kan dat toch? Maak maar een gezamenlijk potje.

  14. Moniek

    “Het groen heeft nog niet de omvang die het op termijn zou moeten krijgen.”
    Wat moet ik me daarbij voorstellen? Woudreuzen waar het verkeer “op termijn” omheen moet slalommen? Op de foto zie ik slechts een border.
    Dit lijkt me dus een erg gezocht argument.

  15. Josje

    @ Esrin W

    Het is juist de burger die overal wat over te miepen heeft en veel beleid blokkeert en frustreert. Dat er een onderzoekje hier en daar is, is de vraag van de burger. Dat kosten exploderen, komt vaak door de burger die vaak maar tot in het oneindige in beroep blijft gaan. En dan ook daar weer over zeuren……..

  16. wollie

    er wprdt inderdaad hard gereden… door koeriersdiensten en bewoners uit de zijstraten.

  17. Pee

    @Josje
    De plannen zijn al goedgekeurd als men inspraakavonden aankondigt ,om de mensen het idee te geven dat ze wat in te brengen hebben,lees tolsteeg.

  18. Jolanda

    Er ligt nu in het midden van de Oudwijkerdwarsstraat snelheidscontroleapparatuur. De buschauffeur en automobilisten remmen vlak voor de meter en trekken daarna weer vrolijk op.
    Waar het om gaat is dat verkeersdrempels en het remmen van mn de bussen, zorgen voor trillingen in/aan de huizen in de OWDstraat, daarom wilden bewoners geen drempels. (Overigens rijdt de bus momenteel nog maar een richting in de OWDstraat.) Kennelijk hebben ze niet goed nagedacht over wat de consequenties daarvan zijn.
    Persoonlijk vind ik het wel lekker ruim opgezet, maar ja, dat nodigt uit tot het paspedaal indrukken.

  19. Nina

    En wij inwoners moeten extra gemeentelijke belastingen betalen.

    Wat een armoe.

  20. JdV

    @uuutje: volgens mij snap jij niets van het begrip eindverantwoordelijkheid. Als wethouder ben je eindverantwoordelijk, ook voor het eventuele prutswerk van je ambtenaren. Niet typisch Utregs trouwens.

  21. Thuisblijver

    Eens met Lombokker en G.H.

    Zou het een idee zijn om onze ambtenaren (die schijnbaar allemaal buiten de stad wonen) verplicht DUIC te laten lezen?

  22. Uuutje

    @ JdV

    Er is alleen geen prutswerk van ambtenaren.

    Er zijn bewoners die om alles miepen. Er is werkelijk weinig mis met de Oudwijkerdwars. Hij is zelfs op advies van de bewonerscommissie zo aangelegd.

    Daarnaast begrijp je nog steeds de rol van een wethouder niet. Dan heeft het ook geen zin om het nog een keer uit te gaan leggen.

    @ jolanda

    De weg is letterlijk smaller dan hij voorheen was. Hoezo brede baan? En er is gewoon een maximunsnelheid daar. En prima dat de bus nog maar 1 kant op rijdt. Dat had al decennia eerder moeten gebeuren. De bus hoort al jaren bij de Oudwijkerdwars. Had je moeten weten als je daar een huis koopt trouwens. En verder: Wat je eigenlijk zegt is dat een aantal automobilisten tot de categorie hufter behoren. Ook buurtbewoners. Er zijn nauwelijks maatregelen die werken tegen hufters. Het moet namelijk in de eerste plaats vanuit de hufter zelf komen. Hufters scheuren ook door woonerven heen.

  23. Peter van Zoest

    Na de herinrichting met dat strakke asfalt oogt de straat als een heuse racebaan. Levensgevaarlijk en onbegrijpelijk dat zo’n gedrocht aangelegd kon worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).