Op het recent onthulde slavernijmonument in het Griftpark in Utrecht zijn meerdere graffiti-tags aangebracht. Het gaat om het gedeelte van het monument dat op de heuvel in het park staat.
Het Monument van Vlucht en Verzet werd afgelopen 30 juni tijdens de herdenking van Keti Koti onthuld en staat symbool voor het trans-Atlantische slavernijverleden. Bij de onthulling waren honderden mensen aanwezig.
Vandaag blijkt dat er verschillende graffiti-tags op het monument zijn aangebracht. Het gaat in totaal om drie tags. De graffiti is aangebracht op de zuil die bovenop de heuvel in het Griftpark staat. Het lijkt vooralsnog niet te gaan om politiek geladen uitingen. Het grotere gedeelte van het monument dat naast de heuvel staat, is niet beklad.
De gemeente Utrecht laat in een reactie weten: “Ontzettend zonde dat het monument beklad is. Helaas kunnen we dit soort dingen niet voorkomen in de stad. Extra vervelend ook voor de kunstwerkgroep en de kunstenaar die er de afgelopen tijd ontzettend hard aan hebben gewerkt om dit monument te realiseren. We hebben de opdracht voor de schoonmaak met spoed uitgezet, het monument wordt vandaag nog schoon gemaakt.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Over het monument
Het monument, dat ontworpen is door patricia kaersenhout, heeft de vorm van een driehoek, verwijzend naar de driehoekshandel. Dat was een systeem van uitwisselingen in drie richtingen tussen Europa, Afrika en Amerika. Erbovenop staan de ‘Flying Africans’, figuren uit een Afrikaanse legende die terug over de oceaan zouden ontsnappen door een magische passage. Er is ook een vierde zuil met daarbovenop een Flying African, deze staat op de heuvel in het park. De haren van de figuren zijn gevlochten in cornrow, waarmee tot slaaf gemaakte mensen met elkaar communiceerden.
Rondom het kunstwerk liggen bakstenen, die werden gebruikt als ballast voor de schepen. Er zijn openingen in het monument met exact dezelfde afmetingen van een plek van een tot slaaf gemaakte op de slavenschepen. Onder het monument zijn 20.000 kaurischelpen verborgen, de prijs voor een tot slaaf gemaakte.
40 Reacties
ReagerenBehoorlijk respectloos natuurlijk.
Maar het is Nederland. Hier wordt zo’n beetje alles ondergekliederd en bevuild door de mens. Denk dat de dader zich nog niet eens bewust was van het monument.
Gaan we nu van ieder stukje graffiti op een beeld (zal vaker gebeuren) een nieuwsbericht maken?
Misschien dat de kunstenaars voortaal zelf wat graffiti als onderdeel van het kunstwerk op de sokkel willen sproeien. Probleem opgelost. Of je maakt het gewoon wekelijks schoon, zoals in andere landen (als dat niet al dagelijks gebeurd). In Nederland wordt ZELDEN iets schoon gehouden of onderhouden.
Was het niet de politie die de gemeente daarvoor al in een vroeg stadium waarschuwde..?
Maar nee, het monument moest en zou op die plek komen.
Het is een echte ziekte, die kliederaars die overal in de stad hun plasje tegen doen.
Snap sowieso niet waarom men recht denkt te hebben op het onderkliederen van openbaar en andermans eigendommen.
Sneuneuzen!
Je kon er op wachten.
Misschien wordt het eens tijd om dit soort kliederaars,publiekelijk onder te sprayen met smurfenspray,misschien dat ze het dan eens snappen.
De één zet een tag en de ander reageert op elk artikel op DUIC. Iedereen wil zich profileren op zijn eigen manier…
@ W
De politie? Wanneer dan?
De politie mag zich helemaal niet bezighouden met democratische beslissingen. Wat verbeeldt die politie zich eigenlijk tegenwoordig. Gaan die nu de hele tijd eigen (discutabele) politieke standpunten uitdragen?
Al erg genoeg dat sommige boeren vorige zomer ruim baan kregen om weken op rij allerlei wetsovertredingen te begaan, met maar een paar arrestaties tot gevolg. Dat is een keuze van de zogenaamd neutrale politie geweest.
Diegene die de stem via de media beheersen vinden zo’n monument normaal en gepast.
Er is ook een serieus grote groep die dit wat minder vinden. Deze groep heeft nauwelijks een stem in de media.
Maar dat wil niet zeggen dat ze het ermee eens zijn
Je kunt van alles vinden van de wijze waarop ze zich uiten, maar ontkennen helpt ook niet.
@ w
Klein verschilletje hè, dat die sneue kliederaars de openbare ruimte vervuilen. De reaguurders daarentegen vervuilen alleen het internet.
Was wel te verwachten omdat een aantal mensen die hun Ego te klein vinden en niet begrijpen wat respect is…dit zouden gaan doen. Oplossing; plaats zo snel mogelijk camera’s, stel effectieve aanpak crimineel in, en maak hun actie nutteloos door dagelijkse inspecties. In mijn buurt haal ik ook tags weg, en dat werkt !
@ Herman
1) Bewijs dat deze graffiti vandalisme met een bedoeling is, oftewel een actie. Of als je meer weet, vertel ons meer.
2) Ook al voelen mensen zich niet gehoord, van monumenten voor de medemens blijf je met je flikken af.
3) Je zegt nu dat de mensen die zich niet gehoord voelen mensen zijn die de slavernij niet erkennen (een feitelijke historische gebeurtenis), de ernst ervan bagatelliseren en daarom doelbewust een herdenkingsteken molesteren? En iemand moet respect hebben voor dit schorie morie dat jij beschrijft?
4) Overigens wordt de sociale media beheerst door (extreem) rechts en zeer conservatief rechts in de reactievelden. Zij doen ons laten geloven in complotten, niet in de werkelijkheid. Extreem gevaarlijk.
@Uuu: weleens van Google gehoord?
Afijn, voor deze keer plak ik de link erbij. Heeft gewoon op Duic gestaan hoor.
https://www.duic.nl/politiek/zorgen-vanuit-politie-over-locatie-slavernijmonument-in-utrecht-zorg-dat-het-verplaatsbaar-iss/
Overigens reageer je nogal hysterisch. De politie houdt zich helemaal niet bezig met politieke beslissingen, maar wel met vandalisme en veiligheid en nog 1756 onderwerpen.
Het enige wat ze zien is een stukje oppervlak waar ze hun teleurstellende en nietszeggende jaren tachtig tag op kunnen spuiten. Meer dan vervuiling is het niet.
@Uuu, denk dat je mijn reactie niet helemaal begrijpt. Ik praat die actie niet goed, ik ben het er niet mee eens.
Ik signaleer alleen dat het keurige deurbeleid dat je overal leest en hoort absoluut niet het algemene beeld is.
Velen hebben afwijkende meningen, alleen willen we dat niet horen en is er behalve internet weinig media ruimte voor dit geluid.
Doe met deze constatering wat je wilt, maar besef dat de tweedeling groter is dan je uit de media kan opmaken.
Kattenkwaad
Herman heeft gelijk. Daarnaast integreert het beeld wat mij betreft wel beter in het park met een beetje gekrabbel erop. De wereld is geen vitrinekast.
@ Herman
De tweedeling is in de praktijk, op straat, juist veel kleiner dan je via media en sociale media verneemt.
De media duiken altijd op de extremen en verdelen een samenleving in voor of tegen. Zo simpel zit de mens echter niet in elkaar. Mensen worden door dit wereldbeeld wel beïnvloedt en gaan daadwerkelijk kampen kiezen, terwijl ze daar bij voorbaat niet in zaten. Sociale media is sowieso al vaak de spreekbuis, al dan niet bewust, van de extremen, allesbehalve representatief.
Tja, graffiti. Pakkans zeer gering, boetes een lachertje.
Wel jammer dat er foto’s van worden geplaatst, daar is het die lui juist om te doen.
Ik ben al jaren niet meer in de buurt van de griftpark geweest en toch was dit te voorspellen. Of het gedaan is door mensen die ertegen zijn, of door mensen die het puur doen om te sprayen kan ik niet zeggen.
Kattenkwaad of “Rechts” slaat toe
Overal worden zaken beklad van elektriciteit kastjes en huisjes tot bruggen en tunnels.
Het park staat bekend om (hangjongeren)overlast, dan kan je dit verwachten. Uiteraard bijzonder jammer.
Links versus rechts = oeverloos gelul in de ruimte
Oud spreekwoord: alleen gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen.
De stad/wereld zit vol gekken en dwazen, hun tags kom je dan ook overal tegen.
Dit is toevallig een vierkante paal boven op een heuveltop, ze taggen hun namen ook in het Colliseum, Pompei, El Djem (colliseum Gladiator), Japanse tempel, de Berlijnse muur….
Geen reden om je over op te winden, de tags van 6.000 jaar geleden noemen we tegenwoordig petroglyfen en zijn onderwerp van wetenschappelijke studie….
Gewoon in stilte schoonmaken en geen ruchtbaarheid aan geven.
@Anne-Fleur
Zou u dat ook zeggen als het beeld van Anne Frank op het Janskerkhof op dezelfde wijze zou worden ondergespoten?
@Wouter
En terecht
Mensen kladden monumenten onder: graffitti, en zichzelf: tattoos. Exhibitionisme.
@Herman, ik vind dat je helemaal gelijk hebt. De nadruk die er in de politiek en media op het slavernijverleden wordt gelegd komt totaal niet overeen met het sentiment in mijn, vrij diverse, sociale cirkels.
Ook online, op bijvoorbeeld algemene nieuwssites als Nu.nl en Ad.nl is het overgrote deel het oneens met de huidige aanpak van het slavernijverleden. Er zijn veel argumenten om vraagtekens bij dit beleid te zetten, maar deze argumenten worden zwaar onderbelicht in de media en politiek.
Dus ook ik, en velen met mij, hebben het idee dat een schreeuwende minderheid dit beleid door de strot van de rest aan het drukken is.
Is dat een reden om het kunstwerk te bekladden? Absoluut niet! Was het te verwachten? Jazeker!
Heeft mi niks met het monument of politiek/rechts te maken. Ik zie geen teksten maar alleen de bekende tags die overal staan, Loop maar een rondje door het park en de omgeving. Er zit overal graffiti. Is al jaren een plaag voor omwonende waar ook al genoeg over geklaagd is en waar niks tegen gedaan wordt of kan worden,.
Gemeente is laks in het snel verwijderen van graffiti in de openbare ruimte na meldingen. Dat ondanks haar eigen beleid. Gevolg er komt nog meer graffiti zooi bij. Gehandhaafd wordt er sowieso niet want je ziet steeds een groepje van dezelfde lelijke tags.
Ja, we gaan weer los. We kiezen een tolerant Nederland. We kiezen een tolerant Utrecht. Alles wat we hier lopen te mekkeren komt voort uit het bestuurloze Utrecht. Of het nu de ramen en deuren van de horeca zijn, fietsbeleid, verkeersbeleid, griftparkbeleid, er is geen beleid. Probeer dit is in Zwitserland? Flits en je hebt een boete van 12% van je jaarinkomen. Kijk dat zet zoden aan de dijk. We durven hier geen beleid te maken. Je zou is lang in de bak moeten zitten. Camera heeft iets van je eigen identiteit verraden op een plek waar je niet hoort te zijn, zou kunnen. Dus geen camera. Wel een oproep voor als je toevallig in de buurt was laat je even horen. Camera op straat gericht mag niet. En op kladderen staat verder geen straf. Hooguit: dat mag u niet doen. Of: wilt u dit aub niet doen?
@ Janah:
Juist! Het heeft allemaal met ‘buitenkant’ te maken. Vaak gebruikt wanneer de ‘binnenkant’ niet zoveel voorstelt. Helaas komt dat in onze maatschappij steeds meer voor.
@ GH beeld van Anne Frank wordt bijna maandelijks ontdaan van graffiti, zelfde tekens zaten afgelopen maand ook op beeld van de kunstenaar in het zocherpark
@ Tom de Laat:
Aha, dus als we de dader hebben, kan hij als straf beide een jaar lang schoon houden, en misschien nog wat extra’s.
Het gaat niet om de symboliek van het kunstwerk. Alles wordt beklad in Utrecht door mensen die te beroerd zijn om een canvas te kopen om hun expressie op los te laten.
Heeft niks met kunst te maken, want waarom zou je als kunstenaar een kunstwerk van anderen verpesten. Pure aandachttrekkerij, volgens mij.
@ties… toch tijd om eens goed te verdiepen in het enorme leed wat deze mensen is overkomen door onze handel. Het vergt wellicht wel empathie en bewust wording, ook van je omgeving.
Het monument wil hier bij stil staan, dat is de intentie ervan.
Het heeft een tijd geduurd voordat er Holocaust monumenten kwamen. Over de komende jaren verspel ik dat vele mensen en steden ook de bewust wording toelaten en het verhaal willen horen.
@Bewustwordingsproces
Je bedoelt bewustwording omdat mensen er mee doodgegooid worden?
Bij mij stond de slavernij periode nog gewoon op het geschiedenis curriculum, incl alle mensonterende ellende die er mee gepaard ging. Het is er pas eind jaren negentig dankzij de onderwijsvernieuwingen van PvdA uitgehaald omdat men vond dat studenten beter sociale en computervaardigheden konden leren. Zie rapport Commissie Dijsselbloem 2008.
@ Koel Hoofd
Dikke leugen dit.
Slavernij geschiedenis is in het verre verleden nooit onderdeel geweest van kerndoelen/ eindtermen of methodes.
Getekend,
En gepensioneerde geschiedenisdocent.
En je wordt niet doodgegooid met het onderwerp slavernijgeschiedenis. Hoe kom je daar eigenlijk bij?
Er worden ook voor het eerst in slechts een handjevol Nederlandse steden (de overgrote meerderheid niet) wat monumenten opgericht. Nounou, poepoe. Je bent gewoon in de rechtse sociale media fuik gelopen en compleet gebrainwashed of je bent misschien gewoon onderdeel van die fuik.
Er is voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis eens wat meer en wat consequenter aandacht voor, waar je er in het verleden in de media nauwelijks tot niets over hoorde. Dat is wat er aan de hand is.
Een van de beelden is nu verdwenen!!
Is dit gestolen of wordt dit gerestaureerd??