Nieuw straatmeubilair om Domplein veiliger te maken Nieuw straatmeubilair om Domplein veiliger te maken

Nieuw straatmeubilair om Domplein veiliger te maken

Nieuw straatmeubilair om Domplein veiliger te maken
Gemeente Utrecht wil een veiligere situatie op het Domplein. Foto: Bas van Setten
Het Domplein krijgt nieuw straatmeubilair. Gemeente Utrecht wil hiermee het plein veiliger maken voor voetgangers, die de ruimte delen met fietsers, auto’s en bussen. In de tweede week van september wordt het meubilair op het Domplein geplaatst.

Het Domplein krijgt nieuw straatmeubilair. Gemeente Utrecht wil hiermee het plein veiliger maken voor voetgangers, die de ruimte delen met fietsers, auto’s en bussen. In de tweede week van september wordt het meubilair op het Domplein geplaatst.

Achter de Dom komen stenen paaltjes. Op het plein, voor de Domkerk, komen 20 zittingen. Naast extra comfort, moet het nieuwe meubilair een betere verkeerssituatie opleveren. De zogeheten shared space op het Domplein moet namelijk veiliger, vinden de gemeente en belanghebbenden in de omgeving.

Sinds de herinrichting delen stadsbussen, taxi’s, fietsers en voetgangers het plein. Er is geen onderscheid tussen de rijbaan of de stoep. Het is de bedoeling dat verkeersdeelnemers rekening houden met elkaar, maar in de praktijk levert het vaak onveilige situaties op. Fietsers rijden bijvoorbeeld tussen de voetgangers dwars over het Domplein. Voetgangers die van onder de Dom het plein opkomen, verrassen buschauffeurs en fietsers.

Aanpassingen Domplein

Het Domplein heeft de nieuwe inrichting sinds 2017, inclusief de bijbehorende shared space. Gemeente Utrecht gaf toen al aan dat de aanpassingen aan het Domplein nog niet klaar waren. Ook nu is het niet zeker of dit de beste oplossing is. Het is volgens de gemeente namelijk moeilijk in te schatten hoe verkeersdeelnemers uiteindelijk op de aanpassingen reageren. Wat het effect van de maatregelen is, gaat de gemeente gedurende twee maanden monitoren.

10 Reacties

Reageren
  1. Klaas Voetis

    Heerlijk dat naïeve wensdenken van de Gemeente Utrecht….
    En vooral niet opgeven ..of toegeven dat je (alweer) de plank mis slaat..

  2. Koel Hoofd

    Het hele probleem met shared space is dat het is “bedacht” door een dorpsbewoner in het hoge noorden. Een dorpie waar mensen elkaar kennen….
    Kennelijk reisde deze man amper buiten Nederland, want Shared space is doodnormaal in landen buiten Europa.

    Ondanks dat er daar wel degelijk verkeersregels zijn en grote hoeveelheden politie met wie je vooral niet in discussie moet gaan want ze hebben de macht, zijn de aantallen gruwelijke ongevallen voor onze begrippen fenomenaal hoog. Want letterlijk alles en iedereen deelt daar hetzelfde asfalt om van A naar B te komen.

    Want shared space is slechts een ideologische benaming voor “het recht van de sterkste”… En de mens heeft als handicap dat de ogen voor in het hoofd staan, dus men kan alleen vooruit kijken, en ziet dan ook nog alleen wat men wil zien…

  3. karla

    Een goede overheid zorgt er voor dat het recht van de sterkste NIET geldt. Dus…

  4. Binnenstadbewoner

    Niet alleen de shared space zelf is onduidelijk, ook is onvoldoende duidelijk waar die ophoudt. Toeristen lopen over het Domplein naar de Korte Jansstraat (= geen shared space meer) en lopen daar vervolgens nog steeds breeduit maar dan dus midden op straat.

  5. bawang putih

    die lelijke uitvergrote mentos als zitjes, gaan die weg?

  6. Repelstelen

    Dat wordt slalom met fietsen. De utregse fietsmentaliteit. “ik met mijn sneeuwvlok karakter heb altijd voorrang op de fiets”

  7. hans

    Dat wordt slalom met fietsen. De utregse voetgangersmentaliteit: ik loop midden op straat. “met mijn sneeuwvlok karakter heb ik altijd voorrang boven de fiets”

  8. Hunties

    @Koelhoofd: in iedergeval maak je nu duidelijkst jij onder shared space verstaat.

  9. Cico

    Lastig discussieren over ‘shared space’, als er geen cijfers zijn over de daadwerkelijke ongevallen. Het wordt dan snel weer ouwehoeren over ‘beleving’ in het verkeer. Krijg daar jeuk van, net als ‘gevoelstemperatuur’ of ‘snelheidsbeleving’ op de snelweg. Wat kunnen mij die gevoelens nou bommen

  10. Pieter

    100%eens met koel hoofd

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).