Utrecht start met een proef om files te voorkomen. Met nieuwe technieken om het verkeer beter te regelen wil de gemeente files bij de A12 vanaf de opritten bij de Europalaan en de Papendorpseweg gaan voorkomen.
Op deze plekken staan de komende weken borden met ‘inregelen verkeerssystemen’. De nieuwe techniek moet files voorspellen op dit stuk van de A12. Bij mogelijke filevorming wordt het verkeer aangepast dat de stad uit wil. Dit verkeer moet iets langer wachten, maar kan daarna wel blijven doorrijden. Doel is dat er geen of minder files ontstaan.
In de huidige situatie veroorzaakt een file op de A12 in het hele zuidelijke deel van de stad opstoppingen. Met de uitkomsten van deze proef hoopt de gemeente dat deze situatie verbetert.
12 Reacties
ReagerenIk weet een heel goed systeem voor het voorkomen van files op de A12. Dat noem ik ” extra rijstroken”. Een voor Utrecht revolutionair idee waarbij je het aantal rijstroken uit de jaren 70 aanpast aan de realiteit van vandaag. Ik stel dit idee gratis en voor niets beschikbaar, mevrouw van Hooijdonk mag hier naar hartelust gebruik van maken om de doorstroming van verkeer te bevorderen en de luchtverontreiniging door in de file staande auto’s te verminderen. Als oprechte filantroop heb ik het beste voor met mijn mede bewoners van onze mooie stad.
Dus, door het verkeer dat de stad uit en de snelweg op wil, verminderen de opstoppingen in het zuidelijk deel van de stad… Is dat logisch? Lijkt me dat er dan meer verkeer in de stad blijft stilstaan, wachtend op het moment dat de stoplichten het toestaan de stad te verlaten. Tóch?!
Beetje Kip & Ei verhaal.
Op de Waterlinieweg staat een bord dat als je naar Kanaleneiland wilt, je de A12 moet nemen omdat de ‘t Goylaan wordt versmald.
Heel Lunetten moet dus nu de A12 op, dat geeft weer extra files op de A12 zodat bewoners/bezoekers Kanaleneiland in de rij staan te dampen om diezelfde A12 op te kunnen.
Het is een keuze.
Ik begrijp het niet meer. Mevr. van Hooijdonk” wring je niet meer in allerlei bochten. Sluit alle op en afritten waar dan ook. Slecht hulpdiensten mogen er nog door en fietsers natuurlijk alleen niet de snelweg op. Hoewel als het aan mevr. van Hooijdonk ligt, natuurlijk wel. Op die manier heeft u de door u zo gewenste isolatie van de stad. Buitengebied genoeg om voor het groene voedsel zelfvoorzienend te zijn. En het door u zo verfoeide bedrijfsleven vertrekt vanzelf.
Er staan toch al verkeersdoseer-stoplichten. Hoe zou dit anders zijn?
Tis grappig. En uiteindelijk ook diep diep treurig. Onze wethouder van fietsen en mobiliteitshinder wil het verkeer van de binnenring naar buiten drukken, naar de snelwegen rondom de stad. Daarvoor gaat ze die autopesterige stadsboulevards aanleggen.
En dus loopt het verkeer op de snelwegen vast, want er komt een te grote stroom uit de stad die de snelweg op wil, wat de snelwegen niet aankunnen.
Waardoor we nu het verkeer dat de snelweg op wil moeten afknijpen.
Hebben we in the end de complete stilstand bereikt. Op de stadsboulevards en 30kmstraatjes van ons Lotje.
Inderdaad hilarisch. Dit bewijst nu al dat het beleid van Lotje vastloopt, letterlijk.
@Johnny,
Scherp gezien, dat wordt een chaos in Utrecht zuid. Ik ben benieuwd hoe het wordt op topdagen van de jaarbeurs.
Het Mobiliteitsbeleid van Lot houdt alleen rekening met het milieu. Dan is het niet verbazend dat de 2 gevaarlijkste kruispunten van Nederland allebei in Utrecht liggen. Zouden die 2 vaste schrijvers van de mobiliteit en milieu brieven van Lot wel verstand van veiligheid hebben?
Daar komt straks Utrecht Zuid gewoon bij.
Files worden veroorzaakt door 1. teveel auto’s in dit land, en 2. omdat elk flutdorp zonodig een aansluiting wil. Hoe meer opritten, des te meer auto’s er tegelijkertijd de weg opkomen.
Tja, de capaciteit van de snelweg is eenvoudigweg te laag op sommige tijdstippen. Deze maatregel zal op deze tijdstippen ervoor zorgen dat de auto’s zich in de stad eerst ophopen. Vervolgens gaat (met behulp van Tomtom etc.) het verkeer naar alternatieve routes de stad uit zoeken. Want wachten is vervelend en vervuilend. De alternatieven (Goylaan, 24-okt plein, papendorp?) hebben echter geen overcapaciteit om dit op te vangen en lopen dus ook vast. Leuke dynamiek. Maar, wanneer gaan we op ons wegennet dezelfde gedachtengang toepassen als op ons electriciteitsnet, gasnet en waterleiding net? Dit betekent voldoende capaciteit ten allertijden! Ofwel rijstrook erbij schilderen op het asfalt wat er meestal tóch al wel ligt. Zo niet, dan bruggen en andere knelpunten verbreden en ‘t extra rijstrookje erbij tekenen dmv de witte lijntjes. De snelheid op smalle stroken mag best omlaag naar 80 consistent overal op de ring. Dit beinvloed de veiligheid, capaciteit, lawaai en lucht kwaliteit ten gunste terwijl de doorvoertijd nauwelijks langer wordt. Let wel dat de capaciteit van een weg mét of zonder file maar nauwelijks varieert, maar binnen die variatie is ie bij 80km/uur ‘t gunstigst. Daar valt niets meer te verbeteren. De doorvoertijd varieert echter oneindig bij een te lage capaciteit en juist die onzekerheid in doorvoertijd is heel vervelend voor alle weggebruikers. Dus, capaciteit verhogen, niet de toevoer knijpen. Knijpen is alleen verplaatsen van probleem. Tenzij er een buffer is…. Maar ik ben nog nooit een verkeersbuffer tegen gekomen, en zeker geen waar mensen vrijwillig uren in vertoeven om te wachten tot de capaciteit van de weg niet meer volledig benut wordt. Aja, wordt er ook beloofd dat in rustiger tijden ‘t verkeer zonder belemmeringen direct naar de snelweg zal worden doorgelaten? Groene golf bij 70km/uur o.i.d….
De wethouder heeft gefaald. Overduidelijk! Wie stuurt dat mens eindelijk eens naar huis?
Ik rijd zelden met de auto in en rond Utrecht, maar vanochtend reed ik eens over de A27 naar de A12 en het viel mij op dat vrijwel iedereen daar in de file in z’n eentje in een auto zat. Is het niet veel handiger om dat wat meer te delen? Het lijkt me toch dat er met al die duizenden auto’s altijd wel een paar dezelfde route volgen. Dan kun je toch met elkaar meerijden? Onzinnig dat iedereen zijn eigen prive auto wil om daarmee vervolgens de snelwegen vol te zetten, de stad vol te parkeren en de fijnstof de lucht in te jagen. Verzin daar eens een handig systeem voor, dan is dat hele verkeersprobleem opgelost.
Overigens, voordat jullie daar over beginnen, reed ik mee met een collega, en namen we ook nog iemand anders mee, dus wij deelden ook een auto.