Het nieuwe tracébesluit van de A27/A12 Ring Utrecht is gepubliceerd. In dit document staan de plannen voor de snelwegen rondom Utrecht. De plannen waren al zo goed als rond, maar er bleek dat er toch meer bomen gekapt moeten worden dan eerder gepland. Daarom is het tracébesluit aangepast.
Het eerdere tracébesluit werd in 2016 gepubliceerd. In de loop van de jaren kwam Rijkswaterstaat erachter dat er toch enkele aanpassingen aan het plan gedaan moeten worden. Er moet een kleine versmalling van het Merwedekanaal worden gemaakt en er moet over een lengte van ruim 20 kilometer meer groen worden verwijderd dan gedacht.
Het gaat om stroken groen direct langs de A27, A28 en A12 en in de knooppunten Rijnsweerd (A27/A28), Lunetten (A27/A12) en Oudenrijn (A12/A2) die samen een oppervlakte van ongeveer 28 ha hebben.

Rijkswaterstaat benadrukt dat al het verloren groen gecompenseerd gaat worden, en dat er zelfs extra oppervlakte groen voor terugkomt. Actiegroep Kerngroep Ring Utrecht is echter niet tevreden met deze belofte. “Het was de bedoeling dat nieuwe bomen na de verbreding binnen hetzelfde gebied zouden terugkomen. Dat blijkt niet mogelijk. Het Rijk stelt nu voor om 14 hectare in Haarzuilens bij te planten of anders maar bij IJsselstein. Van volwaardige compensatie kon je al moeilijk spreken: volwassen bomen en bosplantsoenen worden vervangen door wat jonge aanplant.”
De snelwegen moeten volgens Rijkswaterstaat verbreed worden om Utrecht en de regio bereikbaar te houden en files te verminderen. De gemeente Utrecht is echter tegen de verbreding. Voor veel actievoerders ligt vooral de verbreding van de A27 bij Landgoed Amelisweerd gevoelig.
Op woensdag 12 september en dinsdag 9 oktober houdt Rijkswaterstaat twee bijeenkomsten over de wijzigingen in het plan. Nu de eerder goedgekeurde plannen gewijzigd worden kunnen mensen ook weer in beroep tegen dit tracébesluit.
Gekoppelde berichten
Kerngroep Ring Utrecht boos over extra bomenkap voor verbreding A27
De Kerngroep Ring Utrecht reageert verbaasd en verontwaardigd op het nieuws dat er duizenden bomen…
Rijkwaterstaat moet meer bomen kappen voor verbreding A27
Rijkswaterstaat wil het tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht uit 2016 aanpassen.…
12 Reacties
ReagerenPrima. En nu snel aan de slag.
Zijn ze nou helemaal betoeterd ? Moet alles wijken voor asfalt en een paar auto’s die eens een keertje stilstaan ? Schande.
Nog wat extra fijnstof om in te ademen voor de omwonenden, dus nog een paar jaar extra van je leven af, hartelijk dank.
En zij die daar allemaal langs rijden en de lucht vervuilen wonen zelf ergens in het frisse groen, want daar kun je niet gaan wonen als je geen auto hebt.
@ Fred, of in de stad, want daar kun je ook gewoon wonen als je een auto hebt…..
een dubbeldeks snelweg zou uitkomst kunnen bieden, maar ja dan roept men weer over de extra kosten.
Waarom niet gelijk wat extra banen erbij? Scheelt weer voor over 10 jaar. Fijnstof is inmiddels voor meer dan de helft natuurlijk en het beetje van de auto’s komt voor de helft van bandenslijtage. En alle bomen die niet gekapt worden groeien weer wat sneller door de extra CO2 uitstoot! Iedereen blij! Dus meer asfalt genereert meer Groen.
Knettergek
Pappen en nathouden. De afslag naar de n230 moet dicht. Allemaal auto’s die doorrijden naar A2. Die kunnen ook de ringweg aanhouden. Dan hoeft dat krankzinnige plan van herstructureren van de N230 niet door te gaan. Stelletje klojo’s weten gewoon niet waar ze het over hebben ( en ik wel want woon in de buurt )
1. Een rijdende auto vervuilt MINDER, dan een file-rijdende auto.
2. Er komt meer groen terug, dan er verdwijnt.
Dubbele winst voor de luchtkwaliteit dus.
Waarom is men tegen verbreding?
En India mag volgens het Parijse klimaatakkoord gewoon hun CO2 uitstoot verdubbelen tot 2030. Dan maakt een paar rijbaantjes extra echt helemaal niets meer uit. https://indiaclimatedialogue.net/2018/08/21/india-to-double-emissions-by-2030-but-within-paris-commitments/
Wanneer gaan we eens met kleinere voertuigen de spits te lijf? Dan zijn dit soort verbredingen helemaal niet nodig.
Lijkt me ook enorm schelen voor de portemonnee. Vergelijk de kosten maar eens tussen een motor en een auto……..
Grove schande! Dan staan de auwto’s niet stil op de snelweg, maar bij de toegangen van de stad. Kappen met kappen!