Vertraging voor voorstel om snorfiets van het fietspad te weren | De Utrechtse Internet Courant Vertraging voor voorstel om snorfiets van het fietspad te weren | De Utrechtse Internet Courant

Vertraging voor voorstel om snorfiets van het fietspad te weren

Vertraging voor voorstel om snorfiets van het fietspad te weren
Snorfiets op het fietspad in Utrecht. Archieffoto
Het lijkt niet echt op te schieten met het plan om de snorfiets in Utrecht van het fietspad te halen. Na een eerdere vertraging zou de gemeente eigenlijk voor de zomer met een nieuw plan komen, maar dat wordt nu sowieso al na de zomer.

Het lijkt niet echt op te schieten met het plan om de snorfiets in Utrecht van het fietspad te halen. Na een eerdere vertraging zou de gemeente eigenlijk voor de zomer met een nieuw plan komen, maar dat wordt nu sowieso al na de zomer.

De gemeente wil al langer af van de snorfiets – met blauw kenteken – tussen de fietsers. De brommers zouden geluidshinder, overlast door uitstoot en gevaarlijke situaties opleveren.

Ook het Rijk heeft eerder dit jaar besloten dat gemeentes en alle andere wegbeheerders mogen besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. In Amsterdam worden de snorfietsen al sinds april geweerd van de fietspaden.

Nood- en hulpdiensten

Hoewel Utrecht ook heeft aangekondigd om de regel in te voeren lijkt dit niet echt voorspoedig te voorlopen. In oktober 2018 gaf de gemeente aan dat de maatregel in mei 2019 in werking zou treden. Dit ging echter ook niet door.

De Commissie Beheer Inrichting en Gebruik openbare ruimte (BING) waarin ook de nood- en hulpdiensten vertegenwoordigd zijn zagen het nog niet zitten. De zorgen richten zich op de snelheidsverschillen en de mogelijke vertraging voor de aanrijtijden van de nood- en hulpdiensten.

De afgelopen maanden heeft de gemeente gekeken hoe het plan zo aangepast kan worden dat alle partijen ermee instemmen. Dit is echter nog niet gelukt. Daarom is er nog geen nieuw voorstel, wat eerder aangekondigd was, maar wordt dit over de zomer heen getild.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. J

    Laten we alle verbrandings-bromfietsen van de fietspaden weren! Waar deze bijna allemaal opgevoerd zijn en dus veel te hard gaan zal het zeker een positief en belonend effect hebben op het aantal elektrische varianten, die zich meestal wel aan de snelheid houden. Is nog goed voor de luchtkwaliteit ook!

  2. Angelique

    Snorfietsen creeeren op de rijbaan net zoveel geluid en uitstoot.
    Gevaarlijke situaties verplaatsen zich naar andere slachtoffers. Blijkbaar zijn we al zo ver dat de veiligheid van die snorfietsgebruikers geen onderwerp van belang is.
    Ik wijs er daarbij graag op dat snorfietsen niet alleen door roekeloze tieners worden gebruikt, maar ook door ouderen die niet meer kunnen fietsen.

  3. Koel Hoofd

    @J Wat een milieufreak onzin!
    Laten we dan ook gelijk alle eBikes van het fietspad af sturen want die gaan ook veel te hard. En zijn nog asocialer dan die scootertjes met of zonder verbrandingsmotor want die hebben nog een rijbewijs wat ze kan worden afgenomen….

    Moraal verhaal, een deel van de mensheid houdt zich gewoon niet aan de verkeersregels omdat hun ego te groot is, ongeacht met welk voortuig ze rijden. Dus ik sta achter de nooddiensten, die redden mensenlevens. Levens welke soms door asociale mensen met een hysterische milieu en klimaatreligie in gevaar worden gebracht.

  4. Paul

    Te gek voor woorden, een snor fiets op de openbare weg!
    Hoeveel gewonden en doden gaat dat wel niet opleveren Groen College?

    Alles ten kostte voor “schonere lucht” , wat een College!

    P.S. verbied de fietsers en snorfietsen eerst eens geen oordopjes meer in te hebben, die gasten horen niets wat er om hen heen gebeurd!

  5. Hugo Aylva

    Dat verbod kan m.i. niet snel genoeg worden ingevoerd, dagelijks word je als fietser vergast door die ranzige snorfietsenz die vaak maar een fractie sneller rijden dan jij. Wat mij betreft wordt er een uitzondering gemaakt voor elektrisch aangedreven snorfietsen.

  6. Bernhard

    @Paul: Verbieden GEEN oordopjes meer in te hebben? Oké…

    @Jammeraars over ouderen op scooters: er is zoiets als openbaar vervoer, de taxi en ik zie vooral opgeschoten jeugd en dikke tokkies op scooters.

  7. Toine Goossens

    J, en Aylva,
    U praat onzin. In de discussie in 2018 heb ik op DUIC uitgebreid laten zien dat er geen enkele wetenschappelijke basis is om snorfiefsers van het fietspad te weren. In tegendeel het SWOV is duidelijk: ‘ Dit is het vergroten van de risico’s’.
    Als u het te druk vindt op het fietspad, dan dient u GroenLinks te vragen om die breder te maken.

    Laten we het nog eens duidelijk onder ogen zien. De ANWB leden vinden Utrecht de meest onveilige fietsstad van Nederland. Op de Biltstraat werd ik recent bijna overhoop gereden door een jonge vrouw die zich niets aantrok van het rode licht. Sorry zeggen was er ook niet bij, geen tijd voor; dan moet je afremmen.

    Het fietsgedrag van jong vol wassenen in Utrecht is stuitend. Het is hoog tijd dat de gemeente camera’s installeert en de politie handhavend optreedt.

  8. Jacques

    Wat zijn de ervaringen in A’dam na 3 maanden, hoor eigenlijk niks…, lijkt prima te gaan?

  9. [email protected]

    Als we nu eens eerst stevig gaan handhaven op fietsers die zich niet aan de regels houden, en lak hebben aan alle verkeersregels, zou het een stuk aangenamer in het Utrechtse verkeer zijn.

  10. Harry

    En dan te denken dat de lucht in de stad nog nooit zo schoon is geweest. Maar de Groene Khmer wil altijd meer, meer en meer wat doet denken aan Rupsje Nooitgenoeg. En maar huilen dat het planeetje dood gaat maar ondertussen begint het allemaal te lijken op een grote beperking van onze persoonlijke vrijheden en zelfbeschikkingsrecht. En als de gewraakte brommertjes dieseltjes en vliegtuigjes ooit door de overheid als geschikt zijn bevonden voor de openbare weg of lucht moeten we of niet zeiken of de eigenaren die deze producten hebben aangeschaft financieel geheel worden gecompenseerd. Zo niet is dat opnieuw een voorbeeld van de onbetrouwbare overheid.
    Tenslotte een bericht aan alle planeetreddertjes: Stop het koeioneren van anderen met je groene overtuiging maar laat anderen hun eigen leven leiden.

  11. Dirk

    Die snorfiets hoort door haar breedte en het snelheidsverschil met de andere weggebruikers niet op een fietspad.

    Het is ironisch dat snorfietsgebruikers dezelfde argumenten gebruiken voor hun eigen veiligheid om niet op de rijbaan te hoeven rijden tussen de auto’s, maar dit niet relevant (genoeg) vinden als het over de veiligheid van fietsers gaat.

    Als je (semi-)gemotoriseerd op het fietspad wilt rijden dan koop je maar een e-bike (die, als je meetrapt, ook de 25 haalt, maar die veel minder zwaar is, die niet abnormaal veel ruimte inneemt en waar ook niet twee mensen samen op kunnen zitten).

  12. BW

    @Toine Goossens
    Ah, de Toine die anderen steevast beticht van onzin en naar eigen reacties verwijst in bewoordingen als “ik heb gehakt gemaakt van” etc. Ik heb de discussie van vorig jaar nog eens nagelezen (de link staat direct onder dit artikel), daar kwam je inderdaad nogal lekker uit de verf. Vooral het terugbrengen van deze kwestie tot een klassenstrijd tussen hoog- en laagopgeleiden was een meesterzet waar niemand van terug had.

    On topic: natuurlijk zijn er risico’s verbonden wanneer snorfietsen de rijbaan op gaan, maar de risico’s op de steeds drukkere fietspaden met steeds grotere snelheidsverschillen zijn eveneens evident. Vanwege de uitstoot is scheiding trouwens ook wenselijk, want voor de totale uitstoot maakt het natuurlijk niet uit of een snorfiets op de rijbaan rijdt of op het fietspad, maar de lucht is echt niet te harden als je voor een stoplicht achter een snorfiets moet wachten. Is me vanmorgen nog overkomen en dan blijf ik er maar een meter of 3 achter staan.

    Maar goed, Toine zal nu wel weer waterdicht bewijs leveren dat dit allemaal maar flauwekul is.

  13. BramD

    Als we nou de fietsers van het fietspad afhalen?
    De meeste fietsers rijden met hoge snelheid dus die passen uitstekend tussen de auto’s. En veel auto’s rijden er in de binnenstad überhaupt al niet meer.
    Dan kunnen de voetpaden weer hun oude breedte terugkrijgen.

  14. M

    Bijzondere discussies. Vooral als we het hebben over een brommer die “te breed” is. Wat te denken van een groepje fietsers die naast elkaar fietsen? De uitdaging ligt in het feit dat er steeds meer mensen fietsen en dat de verschillen in snelheid veel te hoog zijn. Ik hoor vrij weinig mensen over racefietsers. Zij scheuren harder langs mij heen dan de gemiddelde brommer. Je kunt zeggen zij zijn lichter dan een brommer. Klopt, maar toch hebben zij mij al een paar keer onderste boven gefietst. Of doordat je schrikt of doordat zij je een duw geven. Volgens mij is het slimmer om te kijken naar een maximum snelheid op fietspaden. Alles boven 30 km op de gewone weg. Veel wegen voor auto’s zijn inmiddels gemaximaliseerd tot 30.

  15. Ben

    Het is bijzonder jammer dat dit voorstel vertraging oploopt. Ik ga er vanuit dat je iemand niet opzettelijk kwaad wilt doen en ziek wilt maken. Brommerbezitters doen er echter goed aan om eens na te zoeken wat er uit hun uitlaat komt. GGD en longartsen hebben jaren geleden al gezegd dat het zo gevaarlijk is voor fietsers en voetgangers dat deze brommers ‘gisteren’ al verboden zouden moeten worden.
    Maar wat ik hier in het bijzonder afvraag – een vraag die kennelijk de journalist niet stelt – is wat de situatie voor hulpdiensten hier anders maakt dan in Amsterdam. Het lijkt politiek ingegeven rommelgedrag. Kan dit niet publiek gemaakt worden?

  16. Harry

    Inderdaad alle fietspaden opheffen en omzetten naar voetpaden. En op de asfalt rijbanen rechts een rijstrook voor langzame fietsers. Maken we van de busbanen weer een gewone rijbaan. En over fijnstof hoeven we het al helemaal niet te hebben. Er is helemaal geen fijnstof veroorzaakt door Utrechters meer. Het huidige fijnstof in van buiten Utrecht. Zout van zee, zand van de akkers en rubber van de veel te zware leukemieauto’s op batterijen.

  17. bee

    @
    ben

    `´Het lijkt politiek ingegeven rommelgedrag. Kan dit niet publiek gemaakt worden?“

    dien een WOB verzoek in.

  18. Koel Hoofd

    Dat geneuzel over schone lucht!
    Als je dat allemaal moet geloven is het werkelijk een wonder dat ik mijn jeugd heb overleefd, en met mij 5 miljard anderen op de wereld!

    Kernprobleem is en blijft dat men zich niet aan de verkeersregels houdt en geen rekening houdt met andere weggebruikers. Dus opvoeding en handhaven, dat is de basis.

  19. Toine Goossens

    @ BW,
    Drie meter van ook varken of een zwerver afstaan zult u ook wel vervelend vinden. Uw neus heeft daar last van, de mijne ook. Maar ik ben niet zo dwaas om dan te zeggen dat dat mijn gezondheid bedreigt.
    Ik lees dan wat de wetenschap ervan zegt, en spreek mensen als u tegen. Wen er maar aan.

  20. Vroemvroem

    Mensen voelen zich wel echt aangevallen zeg. Heel opvallend. En dat alleen maar wanneer snorfietsen naar de rijweg worden gedirigeerd. Die dingen zijn nou eenmaal lomper, zwaarder en sneller dan de gemiddelde fietser. En ja je hebt snellere fietsers (racefiets, elektrische fiets die vol ervoor gaat), maar gemiddeld zijn fietsers veel langzamer.

    Mooi voorstel om de fietspaden breder te maken. Alleen van wie pak je de ruimte dan Ag? Wandelaars zodat onze stad Amerikaanse taferelen krijgt? Of automobilisten zodat je je auto alleen nog kan parkeren in een Vinex-wijk of de p&r? Ook als inwoner…

    De optie fietspad voor de fietsers, rijbaan voor verbrandingsmotoren e.d. klinkt dan toch veel haalbaarder…

  21. BramD

    @Vroemvroem: en what about de weg indelen in rijbaan en voetpad? Rijbaan voor alles wat rijdt en voetpad voor de voetgangers. En ja, rollator mag ook op het voetpad, het is tenslotte, net als de wandelstok, een hulpje bij het lopen.

  22. Marcel

    Leuk hier. Ik werk op de Biltstraat. Dat is helemaal het plaatje van hoe ons fietspad is ingericht. Lees en huiver:
    Ga maar kijken: Bakfiets elektrisch met 2 kinderen razendsnel op fietspad ( eigenlijk te breed.)
    Elektrische piza bezorger met brede koffer razendsnel op fietspad. Te breed?
    Snorscooter met zn 2en naast elkaar met 40 km op fietspad.
    Snorscooter alleen met 50 km op fietspad.
    Zware motoren met 80decibel op de rijweg waar dan de snorscooter tussenmoet.
    Wheely van snorscooter op de rijweg.
    Kriskras op kruizing wittevrouwenbrug singels. Niemand snapt er een reed van en alles door elkaar.
    Fietsen en scooters op de stoep zo breed dat voetganger op het fietspad moet.
    Nog even doorgaan?
    Wat ik bedoel: het is een bizar zooitje. Kijk ook even naar de Voorstraat :-))
    Heeft u nog plannetjes?

  23. BW

    @Toine Goossens
    Geen last van. NIet erg relevant bovendien, maar daar ben ik al aan gewend.

  24. Drik

    Zo snel mogelijk aub. Ook meteen motivatie voor bezorgbedrijfjes om over te stappen op elektrisch.

  25. HAROLD

    Weg met die snorfietsen van het fietspad. ze rijden veel te snel, vaak asociaal en ze stoten veel rommel uit. Elektrische snorfietsen wel welkom die kunnen bovendien niet zo hard.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).