Tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn gaat het spoor verdubbeld worden. Onderdeel van het project is de bouw van een nieuwe en stillere spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Dat is deze week bekend gemaakt door de gemeente Utrecht en ProRail. De nieuwe spoorbrug komt straks tussen de huidige brug en de Hogeweidebrug te liggen. Ook wordt de bestaande spoorbrug stiller gemaakt. De brug moet eind 2017 gereed zijn.
Om de overlast de omgeving zoveel mogelijk te beperken komt het werkterrein op de locatie van de toekomstige wijk Leeuwensteyn bij Leidsche Rijn Centrum. Op deze manier kunnen grote brugdelen straks over het water naar dit terrein worden aangevoerd, waar ze vervolgens in elkaar worden gemonteerd. Hierdoor is er geen transport nodig door de wijk en kan de bouw van de brug aanzienlijk sneller. Een ander voordeel is dat er in de omgeving van deze locatie veel minder woningen staan, zodat er overlast wordt bespaard.
Spooruitbreiding Utrecht Centraal – Leidsche Rijn
Om het groeiende aantal reizigers op te vangen is er meer spoor nodig. Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal wordt het aantal sporen daarom verdubbeld van twee naar vier. Na de spoorverdubbeling kunnen er zes treinen per uur gaan rijden tussen Utrecht Centraal en Woerden in plaats van vier en wordt de krapte op het spoor opgelost.
Naar verwachting is het project voor de dienstregeling in 2019 klaar.
15 Reacties
Reagerenhoud het nooit eens op alles verdubbelen, verbreden….
Best begrijpelijk dat het belangrijk is om zo snel mogelijk met zoveel mogelijk mensen tegelijk LR te kunnen verlaten. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden 🙂
@carel : Zullen we dan maar de Chinese eenkindpolitiek gaan handhaven zodat er geen behoefte is aan verdubbelen, verbreden of andere vormen van uitbreiding van infrastructuur, huizen, faciliteiten, etc. ?
@Max
dat is weer het andere uiterste
maar de laatste 20 jaar is er zoveel verdubbeld, verbreed, en het kan niet anders, maar vind het soms jammer, maar ja teveel mensen… 😉
gelukkig woon ik nu op het platteland…. 🙂
Als ze hem maar wel de zelfde kleur geel geven, beetje kleur en eenheid kan geen kwaad.
Expansie van de bevolking maakt dit nodig, en aangezien er steeds meer mensen in Nederland komen die ook alleen maar in grootte steden willen wonen, ontkom je hier eenvoudig niet aan, dus ook niet vanuit LeidscheRijn waar sommige mensen wel plezierig wonen.
Kwoot: “De nieuwe spoorbrug komt straks tussen de huidige brug en de Hogeweidebrug te liggen.” Ben benieuwd hoe dat gaat gebeuren …
@Bahco, gewoon, zoals op die visualisatie.
Maar wat een prachtige brug hebben ze toch uitgekozen! Mooi contrast met die overdreven kunstzinnige fietsbrug bij Oog in Al.
Is dat dan de reden dat een deel van die mooie bomen rondom de voormalige ‘Rode Doos’ zijn gekapt?!
@kn, de sporen van de oprit liggen er al, alleen de brug moet nog gebouwd worden.
Dat spoor ligt een stukje verder dan die rode doos. Er is dus geen verband met kappen bomen en de spoorbrug.
De brug is nodig voor het Randstad Spoor Net,
ofwel de het Metronet op bestaand spoor.
Weet de redactie dat niet…. ?
De 7 Stads stations worden verbonden met alle stadsregio stations met een zeer frequente vertrektijden.
Top dat de landelijke en regionale overheid (en prorail) investeert in onze stad.
Het spoor tussen Woerden en Leidsche Rijn is al jaren geleden verdubbeld , waardoor Sprinters en Intercities op hun eigen spoor rijden en elkaar daardoor niet in de weg zitten. Deze 2e spoorbrug is nodig om het probleem van de resterende flessehals tussen station Leidsche Rijn en Utrecht Centraal op te lossen, zodat er meer treinen kunnen gaan rijden.
En waarom er nog steeds mensen zijn die denken dat elke woonwijk binnen de Ring Utrecht prettiger woont dan Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern is voor mij een groot raadsel. Wie wil er nou dood gevonden worden in een ruim huis met voor- en achtertuin met energielabel A in een gebied zonder betaald parkeren?????
Ben benieuwd of de autoverbinding met de A2 – dus de aansluiting van de Vleutenseweg naar de Wolfgang Pauliweg rechtstreeks onder de spoordijk door – na voltooing weer hersteld wordt.
@Ernst
Volgens mij niet, maar dan moet je even de toekomstplannen van de wijken kijken. Dan zie je wat, op dit moment, het idee is hoe ze het in willen richten.
Voor de rest, degenen die klagen over de verbreding, het komt tussen twee bestaande bruggen te liggen dus dat is geen probleem. En wat Randstad spoor zegt, volgens mij ligt de nadruk op een hogere frequentie voor de sprinters. Vooral als straks Leidsche Rijn centrum af is, dan is het niet rendabel dat er maar 1x in het half uur een trein stopt op het station zoals het nu is.