Nieuwe busremise Westraven in Utrecht zaterdag in gebruik genomen Nieuwe busremise Westraven in Utrecht zaterdag in gebruik genomen

Nieuwe busremise Westraven in Utrecht zaterdag in gebruik genomen

Nieuwe busremise Westraven in Utrecht zaterdag in gebruik genomen
Beeld: Provincie Utrecht
De nieuwe busremise Westraven in de Utrechtse Transwijk is zaterdag in gebruik genomen. Duurzaamheid speelde een belangrijke rol in het ontwerp. Zo wordt energie opgewekt met zonnepanelen, heeft de remise een groen dak en is er tijdens de bouw gebruikgemaakt van tweedehands materialen.

De nieuwe busremise Westraven in de Utrechtse Transwijk is zaterdag in gebruik genomen. Duurzaamheid speelde een belangrijke rol in het ontwerp. Zo wordt energie opgewekt met zonnepanelen, heeft de remise een groen dak en is er tijdens de bouw gebruikgemaakt van tweedehands materialen.

Vrijdag werd Westraven geopend door gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht), wethouder Lot van Hooijdonk, CEO Gerrit Spijksma (Qbuzz, uitvoerder van U-OV), Huibert van der Ven (aannemer Van der Ven BV) en de Nieuwegeinse wethouder Ellie Eggengoor. De remise biedt plek aan meer dan 160 bussen en het is daarnaast een werkplaats en kantoor.

“Met de opening van Westraven zetten we een belangrijke stap in het versterken van het OV in de regio Utrecht”, zegt Schaddelee. “Vorig jaar openden we de nieuwe tramremise en nu de nieuwe busremise. Een resultaat neergezet samen met vervoerder U-OV op weg naar nog meer schone, milieuvriendelijke bussen.”

Elektrische bussen

U-OV is sinds begin dit jaar gaan rijden met 55 nieuwe elektrische bussen voor de stads- en streekdienst, waarmee het vervoersbedrijf nu in totaal 69 elektrische bussen heeft. Het onderhoud hiervan vindt plaats op Westraven.

Schaddelee: “De stalling is voorbereid op uitbreiding van de elektrische busvloot. We zetten daarmee een belangrijke vervolgstap richting onze ambitie om in 2028 in de gehele provincie 100 procent volledig schoon busvervoer te verzorgen.”

Groen

Naast de elektrische bussen is Westraven zelf ook duurzaam gebouwd. De werkplaats is bijvoorbeeld zo ingericht dat er gebruik gemaakt wordt van daglicht. De helft van de energievoorziening wordt daarnaast opgewekt met zonnepanelen en het dak van de remise is groen, dat weer bijdraagt aan onder andere de biodiversiteit.

Bij de bouw is gebruikgemaakt van hergebruikte materialen of onderdelen die in de toekomst makkelijk opnieuw gebruikt kunnen worden. Zo bestaan de aluminium kozijnen uit gerecycled materiaal en is de staalconstructie niet gestort in het beton.

Ook komt er veel groen op het terrein, waaronder klimplanten. Hierdoor staat straks bijna het hele jaar door het buitenterrein van de remise in bloei. Tot slot zijn er voor de dieren insectenhotels en broedkasten opgehangen.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Bram de Goede

    Gerommel in de marge. Waarom kan er boven de bussen niet gewoond worden?

  2. André Veenbrink

    @Bram de Goede: Woningen vlak naast een terrein met olietanks? Geen slim idee.

  3. Suus

    Eerste wat ik denk: bouw er studentenwoningen boven!! Gemiste kans!

  4. Herman

    Komt er ook een nieuwe afwerkplek aan de achterkant

  5. Erwin

    Die elektrische bussen zijn een ramp! Ze rijden het asfalt aan gort en veroorzaken enorme trillingen in de huizen! Hierover klagen heeft geen zin want koste-wat-kost moet er elektrisch gereden worden.

  6. Aad

    Bij Tram heet het Remise ( in Belgie: stelplaats)
    Bij Bus heet het Garage

  7. Aad Griffioen

    Bij een Tram spreken over Tram Remise
    Bij Bus over een Garage

    Aad

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).