Nieuwe campagne om meer bezoekers naar het centrum van Utrecht te trekken - De Utrechtse Internet Courant Nieuwe campagne om meer bezoekers naar het centrum van Utrecht te trekken - De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe campagne om meer bezoekers naar het centrum van Utrecht te trekken

Nieuwe campagne om meer bezoekers naar het centrum van Utrecht te trekken
Foto: Robert Oosterbroek
Er moeten meer mensen naar het centrum komen, meent Centrummanagement Utrecht (CMU). Daarom start vandaag een nieuwe campagne om mensen uit omliggende gemeenten te verleiden om naar de Utrechtse binnenstad te komen.

Er moeten meer mensen naar het centrum komen, meent Centrummanagement Utrecht (CMU). Daarom start vandaag een nieuwe campagne om mensen uit omliggende gemeenten te verleiden om naar de Utrechtse binnenstad te komen.

Na jaren van teruggang groeit het aantal bezoekers van het centrum van Utrecht weer. Vorig jaar bezochten 29 miljoen mensen de binnenstad. Belangenvereniging CMU ziet dit aantal graag nog verder stijgen.

Om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken lanceert CMU vandaag de website en gelijknamige campagne Zin In Utrecht. De actie is vooral gericht op mensen uit omliggende gemeenten.

Vrolijk

Rianne Engels is eigenaar van een reclamebureau en verantwoordelijk voor de campagne. Ze vertelt: “Tja, Utrecht is een stad om van te houden, een stad waar je vrolijk van wordt! Dat weten Utrechters al lang, maar een heleboel anderen nog niet.” Mensen die nog niet weten dat ze vrolijk kunnen worden van Utrecht kunnen voortaan inspiratie opdoen via de nieuwe website.

Op de nieuwe website is een uitagenda te vinden en een lijst met tips voor bezienswaardigheden en winkels. Mensen kunnen ook zelf tips aandragen.

Jeroen Roose-van Leijden van Centrummanagement Utrecht vertelt: “We delen wat echte Utrechters en Utrecht-kenners nou zo leuk vinden aan ons centrum. Dat maakt het tot een echt interactieve en sympathieke campagne. De campagne verbindt winkels, musea, horeca, culturele organisaties en evenementen met elkaar. En dat is eigenlijk logisch, want die vinden het allemaal leuk als ze veel bezoekers kunnen verwelkomen.”

56 Reacties

Reageren
  1. MJPD

    “We delen wat echte Utrechters en Utrecht-kenners nou zo leuk vinden aan ons centrum. Dat maakt het tot een echt interactieve en sympathieke campagne. De campagne verbindt winkels, musea, horeca, culturele organisaties en evenementen met elkaar. En dat is eigenlijk logisch, want die vinden het allemaal leuk als ze veel bezoekers kunnen verwelkomen.”

    29 miljoen toeristen is natuurlijk bij lange na niet genoeg…. En wat wordt er nu eigenlijk “gedeeld” wat echte Utrechters en Utrecht-kenners nou zo leuk vinden aan ons centrum? Dat wordt niet echt duidelijk. Wel een hoop “vrolijkheid”, maar niet voor de binnenstadbewoners. Die moeten tenslotte maar naar een hutje op de hei verhuizen volgens de gemiddelde DUIC-reageruurder.

    En uiteraard vinden horeca en winkels het “allemaal leuk” als er veel bezoekers komen. Deze camapagne zal wel een hoog paarse broeken gehalte hebben.

  2. cas

    Ik snap dit niet…. Het is al bomvol en niet te doen in de stad. Ik snap dat mensen gaan winkelen in Nieuwegein en omstreken, je wordt daar tenminste niet onder de voet gelopen en het aanbod is precies het zelfde.

  3. Richard

    Waarom meer toeristen? Ik mis soms het doorvragen bij dit soort artikelen…

  4. wollie

    de kleine zelfstandigen worden eruit geconcurreerd, de grote ketens blijven over. en zo lijken alle steden op elkaar, dus waarom zouden mensen van buiten de provincie nog naar utrecht komen?

  5. Fred

    Het heeft uiteraard allemaal te maken met het aanbod.
    Als alleen de grote winkelketens overblijven die je overal hebt, dan heeft het voor de meeste mensen weinig meerwaarde om af te reizen naar Utrecht, die winkels heb je in Nieuwegein, Houten en Zeist ook wel.
    Alleen voor diegene die voor culturele zaken zoals musea komen, maar dat was al zo.
    Steeds meer unieke winkels en speciaalzaken verdwijnen uit de stad.

  6. Scherpschutter

    @Fred 4/9/2019 – 10:51
    Het heeft uiteraard allemaal te maken met het aanbod.

    Ja, maar dat is een gevolg. Waarom verdwijnt het aanbod? Wat is de oorzaak?

    Simpel. Omdat de vraag verdwijnt! Het centrum van Utrecht trok in 2008 nog liefst 32 miljoen mensen. Deze aantallen zijn sindsdien nooit meer gehaald. Nu komen er dus nog 29 miljoen mensen en als je dat ruwweg vertaalt naar omzet dan is dat dus een daling van 10% voor de gemiddelde winkelier….Dat is stevig!

    Waarom komen die mensen niet meer? Simpel. Bereikbaarheid. Het gebrek daaraan, en om precies te zijn het gebrek aan bereikbaarheid per auto. De Gemeente heeft van Utrecht een logistieke nachtmerrie heeft gemaakt. Je komt bijna nergens meer met je auto in het centrum, parkeerplaatsen die zijn verdwenen, er is zinloos gehannes met milieuzones en de parkeertarieven zijn al helemaal krankzinnig….

    Er is zwaar ingezet op het OV en de fiets. Wel, tegelijk zijn tegelijk de kosten van het OV in de laatste 10 jaar dankzij compleet falend overheidsbeleid ook met 30%(!) toegenomen, waarmee ook het enige alternatief om naar het centrum van Utrecht te komen voor veel mensen minder en minder bereikbaar is. Verder is niemand natuurlijk zo gek om vanuit een omliggende gemeente op de fiets te gaan winkelen in Utrecht, maar krijgt dat een ambtenaar maar eens aan zijn of haar verstand.

    https://nos.nl/artikel/2299957-trein-en-auto-in-tien-jaar-kwart-duurder-kosten-bus-en-taxi-flink-omhoog.html

    En nu wordt dus in lichte paniek een paarse broek aangetrokken waarvan men kennelijk hoopt dat deze met wat leuke slogans en plaatjes op magische wijze de totale logistieke nachtmerrie die Utrecht is kan verdoezelen. Ofzo. Typisch Utrecht….

  7. 19Bentje48

    Marketing-praat, gebaseerd op eenzijdige aannames en waar je als bestuurder over 5 jaar later spijt van hebt. Dan komt er nieuwe marketing-praat gebaseerd op tegengestelde aannames en hoppa, daar gaan we weer. Er zijn bestuurders die dat vooruitgang noemen.

  8. Herman

    Mooi kans om Utrecht weg te zetten als “Amsterdam XXS”.
    Dat scoort internationaal goed en dekt de lading ook nog.

  9. Eenheidsworst geworden

    @Cas volledig mee eens. Het. Is. Al. Zo. Druk. En inderdaad niet met unieke winkels of concepten, maar steeds meer met hetzelfde winkelaanbod als in elk dorp of stadje elders in het land. Maar een leuk museum…? Als je het universiteitsmuseum en het centraal museum gehad hebt, en je houdt niet van religie, je bent te oud voor Nijntje… Nou dan heb je het wel gehad. Utrecht toeristenstad – de meerwaarde en gezelligheid gaan er hard af voor bewoners.

  10. Herman

    @Fred, je mist iets, namelijk de unieke sfeer, deze vind je in de stad Utrecht. In de door jou genoemde steden overheerst een kille saaie Vinex sfeer. Daarnaast is het aanbod in Utrecht echt nog wel stukken breder en dieper dan in de omgeving.
    loop eens een rondje door Utrecht, zowel de binnenstad als HC en ga dan eens kijken in Nieuwegein of Houten, dan zul je vele tientallen winkels wel in Utrecht, maar niet elders gezien hebben.

  11. Simon

    Eens met Richard. Kom op Duic, dit kan beter. Dit artikel roept zo veel vragen op.

  12. maria

    hoe is het mogelijk terecht de van origine Utrechters gaan naar massaal naar Leidse rijn en nieuwegein en zien met veel afschuw hun stad afglijden naar een een overvolle stad met teveel mensen. Maar Utrecht wil op de grotere steden lijken en een ieder weet wat daar de gevolgen van zijn!!!!!

  13. Inez

    Ik vind Utrecht ook al vol genoeg. Meer mensen geeft meer conflicten, niet meer vrolijkheid.

  14. Peter Blok

    Ik vind het wel gezellig al die mensen maar ik vind wel dat ze allemaal eerst langs moeten bij Rianne Engels en Jeroen Roose uit Leiden voor een intake-gesprek: zijn ze krediet(w)aardig, hoeveel gaan ze besteden, eten en drinken ze wel genoeg calorieën en alcohol. We zouden ze dan ook, net als bij festivals, muntjes moeten aansmeren zodat ze niet gelijk doorhebben wat een biertje en een zak met frietjes echt kosten.

  15. Peet

    Nog meer bler en bral cafees
    Nog meer horeca
    Nog meer bezopen volluk
    Er wonen 20.000 mensen in de binnenstad
    En dat zijn echt niet allemaal yuppen
    Klein gedeelte
    Utrecht moet geen Amsterdam worden
    Rolkoffergeluidstad

  16. Marcel

    “We delen wat echte Utrechters en Utrecht-kenners nou zo leuk vinden aan ons centrum“

    Wat leuk is (of zou moeten zijn) is niet een centrum vol met toeristen, maar juist met de Utrechters zelf. Je hoort steeds meer andere talen langskomen in het centrum en toeristen met rolkoffertjes lopen.
    Ga toch niet Amsterdam achterna.. dat is ook van een eigen centrum omgevormd naar een pretpark vol rondsjokkende toeristen.

  17. Jan

    Ik heb nog wel een ideetje om meer mensen naar de binnenstad te krijgen: Optuigen van het roemruchte Zandpad. Midden in het hartje van stad!

  18. Jan Rom

    Neem een voorbeeld aan Haarlem waar de gemeente heeft besloten dat er ( meer dan) genoeg bezoekers komen. Daar gaat men het ontmoedigen. Als er teveel zijn krijg je ze nooit meer weg. Zie Amsterdam Barcelona Venetië etc. We kunnen nu al over de hoofden van de bezoekers lopen. Denk niet alleen aan het belang van de middenstand, maar ook aan de bewoners.

  19. cas

    @ Herman, zo jammer dat iemand de woorden Amsterdam en Utrecht positief met elkaar verbindt terwijl Amsterdam juist problemen heeft met de vele bezoekers in de stad. Werk jij soms bij utrecht city marketing of zweven jou gedachten echt ergens rond op een plaats die ik nog moet vinden?

  20. Anne Marie ten Berge

    Na het referendum in 2002 waar wij burgers voor meer groen kozen aan de randen van het centrum, heeft de politiek gekozen voor hoge bebouwing, En nu al die stenen er liggen moet het opeens weer leuk worden ? Misschien kan Ti Ta Tovenaar iets doen ?

  21. Karla

    Een van de dingen die toeristen juist waarderen is het feit dat er (nog) verstilde plekjes zijn waar je je nog in de Middeleeuwen waant. Maar ja, dat vindt CMU niet belangrijk. CMU is tenslotte de ondernemersvereniging, dus het gaat helemaal niet om de mooie monumentale plekjes die Utrecht uniek maken, het gaat om omzet.

    Een andere insteek zou kunnen zijn om de prijzen van winkelvastgoed te verlagen zodat meer leuke unieke winkels zich zouden kunnen vestigen i.p.v. alleen ketens die overal zijn. Dan krijg je wel mensen die graag hierheen komen voor het leuke winkelaanbod, en is ook aardig voor bewoners. Maar ja, de zegeningen van de “vrije markt” zijn vooral een zegen voor de vastgoedcowboys. Een een gemeentebestuur dat volstrekt NUL visie heeft op een monumentale binnenstad (en de stad louter ziet als een economisch verdienmodel) en CMU dus de vrije hand geeft om de binnenstad te vernaggelen, helpt ook niet bepaald mee.

  22. Wegwezen CMU

    Voor CMU is maar een belang,,,,poen poen poen
    Met de 20.000 binnenstadsbewoners heeft de CMU geen enkele binding

    Ps de voorzitter van CMU woont zelfs niet in onze stad

  23. Binnenstadbewoner

    Maar als ik het goed lees stellen al die binnenstadbewoners zich maar een beetje aan met dat gejank dat het steeds drukker aan het worden is. De afgelopen 10 jaar is het dus alleen maar rustiger geworden. Niet zo piepen dus

  24. JdV

    Ja, goed plan. Een stel provinciale marketing kindjes die 030 aan de man gaan brengen. Daar wordt echt niemand beter van. Behalve de marketing kindjes. Die cashen. Dat dan wel weer.

  25. Erik

    Ik begrijp die jongens van CMU wel. Kijk op hun website bij dit onderwerp. Was nog even zoeken, maar het is hun campagne team gelukt om een volledig lege winkelstraat te fotograferen. Ze moesten er wel vroeg hun bed voor uit, maar dan heb je ook wat. Een campagne, die ons wilt doen geloven dat de binnenstad van Utrecht er zo uitziet kan niet deugen.

  26. Gerard Brugmans

    De meest relevante samenvatting: volgens Jeroen Roose-van Leijden van Centrummanagement Utrecht verbindt de campagne winkels, musea, horeca, culturele organisaties en evenementen met elkaar. Bewoners worden hier natuurlijk niet genoemd, want die vindt Jeroen hinderlijke bijvangst…

  27. George Knight

    Het is merkwaardig dat in Utrecht marketing en snelle winst blijkbaar voor kwaliteit gaan. Voelt het centrum-linkse Utrechtse gemeentebestuur van GroenLinks, D66 en ChristenUnie dat werkelijk zo en vindt dat dat de weg die Utrecht moet gaan? Namelijk de weg van de minste weerstand en de snel verdiende euro. Is dat de stadspromotie die het gemeentebestuur echt voor ogen heeft?

    Het Utrechtse gemeentebestuur gaat niet ondubbelzinnig voor duurzaamheid, klasse of kwaliteit, maar voor volume, kwantiteit en de korte termijn. De coalitiepartijen laten zich kennen als populistisch en gemakzuchtig. Niet het uitgangspunt wat de stad en de inwoners nodig hebben en aankunnen is leidend, maar de pragmatiek van de ongebreidelde toestroom waarbij een gedragsprogramma (‘nudging’) om de toestroom in banen te leiden dient als pleister op de wonde.

    Wie bezoek ontvangt ruimt eerst het eigen huis op. Dat zou Utrecht ook moeten doen in die delen van de stad waar het bezoek ontvangen wordt. Opruimen, stroomlijnen en op orde brengen en dan het bezoek ontvangen. Maar dat doet het gemeentebestuur niet. Het zet de deur open voordat het huis is opgeruimd. Zo loopt het continu achter de feiten aan.

    Laten we ervan uitgaan dat het meeste bezoek in het centrum ontvangen wordt. Er is nauwelijks nog een trottoir dat vrij toegankelijk is en niet versperd wordt door geparkeerde fietsen. Het is niet alleen geen gezicht, het is ook gevaarlijk voor hoogbejaarden, gehandicapten, blinden en kinderen die hun weg willen vinden.

    Het is merkwaardig dat dat door het gemeentebestuur wordt toegestaan en er niet allang een actieplan in werking is getreden om de stad begaanbaar en visueel aantrekkelijk te maken. Waar komt deze passiviteit van het centrum-linkse gemeentebestuur vandaan dat suggereert zich voor de burger in te zetten? Op dit moment maakt het gemeentebestuur dat niet waar.

    Waarom geeft het gemeentebestuur aan handhaving geen prioriteit? Als afleiding worden bruggen en nog een paar vaste plekken vrijgehouden van fietsen, zodat de verantwoordelijke wethouder de kritiek kan neutraliseren, maar de rest van de binnenstad wordt overgeleverd aan de chaos van geparkeerde fietsen.

    Het gemeentebestuur heeft het huis niet op orde. De bouw van parkeergarages voor fietsen is prima, maar kan geen excuus zijn om de rest van de binnenstad dan maar over te leveren aan de wildgroei van kriskras neergesmeten en onhandig geparkeerde fietsen.

    Kortom, bezoek in de and ontvangen is best. Maar zorg dan eerst voor een stad die op orde is. Dat is in het belang van de commercie en van de inwoners.

    Zorg voor een goed toegankelijke stad. Zorg voor openbare (dames)toiletten. Zorg voor goede looproutes. Zorg voor openbaar vervoer dat aansluit op de behoeften van het bezoek en goed de publiekstrekkers (musea) ontsluit. Zorg voor parkeerplekken voor auto’s en fietsen. Zorg voor een kwalitatief hoogstaand winkelaanbod. Zorg ervoor dat leegstaande panden ondanks geldende maatregelen niet alsnog een horecabestemming krijgen. Zorg dat terrassen en private uitingsvormen niet de publieke ruimte bezetten en verdringen. Zorg er met op maat gemaakte marketing voor dat bulktoeristen ontmoedigd worden om Utrecht te bezoeken. Zorg ervoor dat Utrecht synoniem wordt met kwaliteit en niet met haveloosheid en onverzorgdheid.

    Utrechts gemeentebestuur van GroenLinks, D66 en ChristenUnie besef wat meer bezoek in de stad betekent en besef de urgentie ervan, doe je huiswerk beter dan nu en ga nou eens goed, doelgericht en hard aan het werk. Pas dan kan een marketingcampagne gebruikt worden om extra bezoekers te trekken. Dan is de stad het waard. Dan pas, als de stad er klaar voor is, niet eerder.

  28. M. Teunisse

    Meer groen en meer sociale woningbouw in de binnenstad, dat maakt de stad leuk en vrolijk, dus lege (winkel) panden voorzien van een woonvergunning voor de lagere inkomens en leuke appartementen in het pand van hudson bay .

  29. Max Hiehle

    CMU, wilt u echt nog meer bezoekers de stad binnenhalen? Heeft u wel eens buiten Utrecht rond gekeken, kranten gelezen? In dat geval zou u kunnen weten dat wat u wilt al is mee te maken in andere plaatsen, waar het als probleem wordt ervaren; Amsterdam, Venetië, maar ook op andere schaal Giethoorn. Overal waar de toeristen en andere mensen van buiten de stad de stad overspoelen.
    Zo’n foto van de Lijnmarkt op uw website is een waar kunststukje. Dit maakt een normaal mens nooit mee. Laat ik dit maar beschouwen als een staaltje misleiding door uw organisatie. De foto over dit onderwerp in de DUIC met de Steenweg in beeld is er een die beter met de werkelijkheid past.

  30. Hildegard

    De binnenstad in in het weekend? mij niet gezien met al die toeristen die er nu al lopen.
    Haarlem komt ook al terug op hun eerdere plannen en willen minder toeristen. Dus Utrecht….bezint eer ge begint

  31. Frits

    Complimenten voor George knight
    Doordacht stuk
    Nadenken dat zouden d66 en groenlinks ook eens moeten doen

    Ik zie geen enkele positive reactie op dat gemanipuleer van de CMU

  32. Koel Hoofd

    Jullie hebben allemaal helemaal gelijk!

  33. Jan

    Gelet op de grote eenstemmigheid van de reacties leeft de weerzin tegen de CMU plannen breed. Werk aan de winkel(!) voor actiegroep binnenstad030.

  34. S.

    Wat ik zo om mij heen hoor is dat een heleboel ‘echte Utrechters’ en ‘Utrecht kenners’ juist liever wegblijven uit het centrum….omdat ze het er niet meer leuk of gezellig vinden. Ik sluit mij daarbij aan: ik woon al bijna 30 jaar hier, kan voor iedere bezoeker van buiten ook een mooie lijst maken met de mooiste en interessantste plekjes, maar ja, de schoonheid ervan komt pas goed naar voren als het rustig en stil is. Beetje zoals je ook niet in stilte en rust van de Nachtwacht kan genieten vanwege de menigte die ervoor staat.

    Ik kom zelf alleen nog maar op doordeweekse dagen in het centrum en alleen voor 11.00, daarna ben ik weg, terug naar mijn rustige woonwijk. En zelfs dat doe ik veel minder vaak dan tot voor een paar jaar terug: ik voel mij gewoon minder prettig met de drukte. Ik kan mij er ook niks bij voorstellen hoe dat moet zijn, wonen in het centrum vandaag de dag.

  35. Don

    Kunnen de binnenstad van Utrecht beter de Utrechteling gaan noemen alleen de bordjes als u hier staat nog 45 minuten ontbreken nog.

  36. Albert Richie

    Alles wat uniek, eigenwijs, origineel, specialistisch, cult, cultureel of een niche is wordt langzaam uit de binnenstad verdreven. En in het geval van winkels worden ze met de hoge lasten in de binnnenstad gewoon door het internet weggeconcureerd . Er zijn veel dingen die geen geld opbrengen maar een stad wel aantrekkelijker maken.
    Een paar goed vindbare en bereikbare gratis openbare toilet gebouwen met fulltime toezicht/onderhoud en babykamer. Maakt voor een gezin een bezoek aan de stad een stuk makkelijker.
    Straatartiesten voooral als je de goede aantrekt, voegen wel wat toe. Maar als je ze als ongewenste bedelaars en semicriminelen behandeld en ze om de 15 minuten door nep agenten laat opjagen, dan vertrekken de serieuse straat artiesten wel naar een stad waar ze wel welkom zijn.
    Voor kinderen moet er ook wat te doen zijn in het centrum. Wat heeft het cetrum van Utrecht waardoor kinderen bij hun ouders gaan zeuren dat ze naar Utrecht willen? Ik kan me zo niets bedenken.

  37. Ali

    Het is allemaal zo simpel. Het aantal bezoekers loopt terug en dat blijft met de komst van online shoppen.
    Met campagnes als deze wordt Utrecht net als Amsterdam, dat moeten wij Utrechters toch niet willen?

  38. Cico

    Wiens belangen dient deze lobbyclub eigenlijk? Niet het algemene belang, in ieder geval. Van winkeliers? Ik vind dit echt ontzettend schimmig gedoe over de rug van burgers die uiteraard de lasten mogen hebben.

  39. Mimi

    “Loop eens een rondje door Utrecht” Meen je dat nou?!? Ik doe dit graag, als ik eens doordeweeks een dagje vrij heb, en dan geniet ik inderdaad van de mooie stad, een koffietje of lunch onderweg, leuk. Maar in het weekend kún je niet eens meer een rondje lopen, hooguit schuifelen, terwijl ik het liefst wil rennen, naar huis!
    Het centrum van Utrecht is simpelweg te klein voor al die bezoekers, en bovendien wat levert het nou werkelijk op als je je eigen inwoners daarmee wegjaagt? Ik begrijp werkelijk niet waarom de gemeente met alle geweld dezelfde fouten die Amsterdam heeft gemaakt, moet herhalen. Zou DUIC inderdaad sieren als ze op dat punt (of eender welk ander punt, als ik eerlijk ben) een wat kritischer houding zou aannemen.

  40. Harry

    Als er moeten staat dan haak ik direct af.

    Als inwoner uit Utrecht doe ik dus mijn boodschappen in Bilthoven.
    Gaat mijn diesel voor onderhoud en de APK naar Bilthoven.
    Kan ik gratis parkeren in Bilthoven.
    Heb ik het gevoel dat ik welkom ben.
    Is het opgeruimd en zijn de mensen aardig.
    Is het heerlijk rustig en zijn er nog genoeg bakkers, viszaken, groentemannen, schoenmakers, onderdelenzaken, garages, etc etc.

    Zaken die ik dus een beetje mis in Utrecht.

  41. Bertje 030

    Als Utrechter kom je niet veel meer in de stad, winkelen kan veel relaxter in Amersfoort en uit eten is leuker in de omliggende wijken.

  42. Bakfiets

    Mooi initiatief, leefbaarheid van utrecht houdt ook in een goed (en groeiend) aantal toeristen/bezoekers/dagjesmensen.

    Wij zijn er allemaal bij gebaat immers vernieuwd/vergroot/diversiveerd hierdoor ook het aanbod van recreatie in Utrecht. Mooi om ook meer mogelijkheden qua spreiding te hebben met de stadsboulevards die je hier dus voor moet gebruiken.

    De bereikbaarheid is wel een issue, zelfs als bewoner is het al praktisch onmogelijk om iets te bereiken als je niet met de dure trein wil of kan.

  43. Martin

    Ook op de Steenweg kan je zo’n foto maken zonder mensen. Maak een foto met een 10 stops ND-filter en het lukt je. Je moet de foto wel lange tijd belichten. Het resultaat is een foto met een lege straat.

  44. Binnenstadbewoner

    Slecht plan! ‘Meer’ is niet altijd beter. Het is hier al druk zat en de toeristenaantallen nemen al jaren vanzelf toe. Ook zonder campagne dus . Vooral op de zaterdagen en dagen met mooi weer eigenlijk al te druk. Niet nog meer toeristen naar de binnenstad lokken. Zo wordt de binnenstad helemaal een pretpark/ openlucht museum.
    .

  45. Jan Maarten Dalmeijer

    quote: Om meer bezoekers naar de binnenstad te trekken lanceert CMU vandaag de website en gelijknamige campagne Zin In Utrecht. De actie is vooral gericht op mensen uit omliggende gemeenten. /quote

    Alsof de omliggende gemeentes al geen last hebben van teruglopende klandizie en verschraling van het aanbod. Welk doel is hiermee gediend? Het beleid van het CMU is vast niet afgestemd op het beleid van de gemeente Utrecht. De gemeentelijke planologen beschouwen de Utrechtse binnenstad als overvol en laten niet na te benadrukken dat het centrum niet is opgewassen tegen de snelle bevolkingsgroei. Daarom dient het historische centrum uitgebreid te worden met een nieuw stadscentrum in het stationsgebied en het Jaarbeurskwartier. Daar komt nog bij dat de gemeente Utrecht het nodig acht de bevolkingsexplosie op te vangen met een tweede stadscentrum: Leidsche Rijn Centrum. Dit alles om de overbelasting van het historische centrum te verminderen.

    Nu komt CMU het gemeentelijke beleid verstoren met een actie om het centrum nog voller te proppen. Dit zijn twee tegengestelde beleidsplannen en het is duidelijk dat e.e.a. niet op elkaar is afgestemd.

    Gezien de reacties op het nieuwsbericht zou DUIC er goed aan doen om een openbaar toegankelijk debat te organiseren tussen Arjan Kleuver (voorzitter CMU) en een vertegenwoordiger van het ruimtelijk beleid van de gemeente Utrecht.

  46. Binnenstadbewoner

    Ah ja, zojuist even bekeken wie er in het bestuur van CMU zitten en dat verklaart alles:

    – De Bijenkorf (ook namens andere grootwinkelbedrijven) : hoe meer bezoekers hoe meer omzet
    – Vastned -> beursgenoteerde winkelvastgoedonderneming”: hoe meer bezoekers hoe hoger de waarde van het vastgoed
    – Belangenvereniging Hoog Catharijne : idem, hoe meer bezoekers hoe meer omzet en dan graag voor HC
    – Stichting Utrechts Museumkwartier : graag meer museumbezoekers
    – 3 bestuursleden ‘ondernemers Vredenburgkwartier’: idem, hoe meer bezoekers hoe meer omzet en dan graag voor Vredenburgkwartier;
    – slechts 1 adviseur (ambtenaar) van de gemeente Utrecht.

  47. Erwin

    Moet er eerst wat gebeuren aan de leegstand. Veel lege winkelpanden in de Steenweg, en het wordt alleen maar erger! Geen lol aan!

  48. Katja

    Nóg meer ? Zijn ze nou helemaal gek geworden ?

  49. W.

    Groter, meer, drukker… waarom? Heb zelf na 44 jaar de stad verlaten. Dit is niet leuk meer. Kom gezellig bij mij in het dorp wonen, hier is er nog een ontspannen sfeer.

  50. Erwin

    @W: waar is “hier”?

  51. Martin

    Het nieuwe Hoog Catharijne is verschrikkelijk. De gemeente heeft aan vastgoedondernemer Kleppiere veel teveel macht uit handen gegeven. Dat je vanaf het station niet meer rechtstreeks de stad in kunt lopen maar door die sfeerloze koopgoot wordt gedwongen is een hele slechte zaak.

  52. Zucht

    Hopelijk leest de lokale politiek de comments op DUIC ook weleens, iets met je voelsprieten uitstekend…
    Het kan ze toch niet ontgaan dat ze zelden tot nooit positieve reacties op deze en soortgelijke kwesties krijgen, maar wel heel veel negatief commentaar? Welke partij luistert er nou eens wél naar wat inwoners willen? En dan écht luisteren, niet plan 1 of A voorleggen en dan in praktijk uitkomen op het niet gekozen plan. 🙁

  53. Koel Hoofd

    Wat mij opvalt, er is maar één positieve reactie, die van Bakfiets.
    Was die reactie nou sarcastisch bedoeld of is deze nou echt zo onnozel?

    Maar dankzij meningen zoals bakfiets wordt onze stad steeds minder leuk!

  54. k. de vries

    Mooi en goed voor Utrecht. Zal de lokale economie stimuleren. Hopelijk wordt het horeca aanbod erop aangepast: meer restaurants met ruimere terrasmogelijkheden. Er is te weinig plek, terrassen zijn overvol jammer genoeg. Dan kunnen de touristen wat gastvrijer worden ontvangen. Meer gezelligheid is altijd welkom! Misschien levert het ook nog wat banen op. Mooi meegenomen! Ik steun het initiatief ieder geval. Zet onze stad nog beter op de kaart.

    En wat betreft de vermeende overlast: als je niet van drukte houdt, ga dan niet in de binnenstad wonen. Zoek je rust, neem dan een woning in het bos o.i.d., of in een andere rustige landelijke omgeving.

  55. S.

    @k.devries nog meer banen in de horeca is geen goed idee: er is al een hopeloos tekort aan personeel.

  56. anke colijn

    Zin in Utrecht? Vanaf donderdag en het hele weekend brallende en kotsende dronken jongeren in het centrum. Het lijkt me dat genoeg eens genoeg moet zijn.

    Eerst wordt onder invloed van het CMU het winkeloppervlak in Hoog Catharijne VERDUBBELD en dan zeuren ze als er elders wat leeg komt te staan?

    Alle ondernemers in het centrum van Utrecht dragen via hun OZB bij aan de subsidie van het CMU, die als een rupsje Nooit genoeg onze stad kapot vergroot.
    Anke

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).