NS rijdt vanaf zondag 10 december volgens een nieuwe dienstregeling. Dit betekent onder andere dat er in de daluren meer intercity’s tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Utrecht en Den Haag gaan rijden. Ook wordt het aantal sprinters op rustigere momenten teruggeschroefd.
NS introduceert, net zoals veel andere vervoersbedrijven, aan het eind van het jaar altijd de nieuwe dienstregeling. In de coronaperiode werd vanwege het teruglopende aantal reizigers afgeschaald, maar nu breidt de spoorvervoerder weer uit. “De nieuwe dienstregeling past bij het nieuwe reisgedrag na corona”, is te lezen op de website van NS.
Voor Utrecht betekent dit dat er vanaf 10 december, de dag waarop de nieuwe dienstregeling in werking treedt, in de daluren meer intercity’s rijden op de trajecten naar Rotterdam en Den Haag. Zo rijden er straks op rustige momenten tussen deze steden vier intercity’s per uur terwijl dit er nu nog twee zijn.
Van maandag tot en met donderdag rijden er straks in de spits ook meer intercity’s over het traject dat van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam loopt. Hierdoor rijdt er straks op dit spoor op drukke momenten iedere tien minuten een trein.
Sprinters
Ook de dienstregeling voor sprinters wordt op een aantal punten aangepast. Zo wordt de reistijd van sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten verkort.
In de daluren rijden nu tussen Utrecht en Woerden nog vier sprinters per uur, maar dit aantal wordt teruggeschroefd naar twee. Dat geldt ook voor het aantal sprinters dat op vrijdag tussen Utrecht een Hoofddorp rijdt. Bekijk de website van NS voor een compleet overzicht van de nieuwe dienstregeling.
Bussen en trams
Vorige maand werd bekend dat het vervoersbedrijf U-OV niet lukt om alle geplande bussen en trams in Utrecht te laten rijden. Het vervoersbedrijf kampt al een tijd met personeelstekort en daardoor kan 16 procent van de ritten niet doorgaan.
Gekoppelde berichten
Vanaf december minder bussen en trams in Utrecht vanwege personeelstekort
Het lukt vervoerder U-OV niet om alle geplande bussen en trams in Utrecht te laten…
6 Reacties
ReagerenTop!
Een verbetering, en belangrijk dat de gehele Randstad beter verbonden is. Wat ontbreekt is ook een veel verquenter metro achtig netwerk die alle 4 grote steden en omliggende stations sneller verbindt. Randstad Rail like als in Den Haag Rotterdam. De 7 stations in de Utrecht metropool hebben nog niet alle een hogefrequentie .Op CS dient ook Schiphol Airport voor internationale bezoekers makkelijker te vinden zijn met extra borden zoals in andere landen vaak ziet.
Er is meer Nederland dan de metropool Utrecht.
Foto blijft mooi, maar wel zwaar gedateerd. Rond stadshuis staan inmiddels nodige torens….
@Metropool Utrecht
Treinen die net als een metro elke paar minuten rijden en overal op het traject stoppen…daar wil de NS al sinds de jaren negentig heen maar dat kan niet in het bomvolle Nederland met de vele spoorwegovergangen….
Dat weet ik van een NS hotemetoot die dat project toen als moest realiseren. Hij is intussen al lang met pensioen terwijl de hottentotten er nog steeds over dromen.
Een verbetering?
Dat voelt dubbel… Voor corona reden er altijd al vier treinen per uur naar Den Haag. Blij dat we weer teruggaan naar dit niveau, want het is altijd stampvol in deze trein.
Mogen het er in de spits niet elke 10 minuten één zijn? Dát zou pas uitmaken!