Nieuwe dienstregeling NS: wat verandert er op Utrecht Centraal? - De Utrechtse Internet Courant Nieuwe dienstregeling NS: wat verandert er op Utrecht Centraal? - De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe dienstregeling NS: wat verandert er op Utrecht Centraal?

Nieuwe dienstregeling NS: wat verandert er op Utrecht Centraal?
Utrecht Centraal, Jaarbeurszijde. Archiefbeeld DUIC / Nienke Kamphuis
De nieuwe dienstregeling van de NS is sinds dit weekend van kracht. Rond Utrecht Centraal zijn er geen grote veranderingen, maar er zijn wel verschillen. Een overzicht. 

De nieuwe dienstregeling van de NS is sinds dit weekend van kracht. Rond Utrecht Centraal zijn er geen grote veranderingen, maar er zijn wel verschillen. Een overzicht. 

Geen rechtstreekse verbinding met Tilburg

In ‘s-Hertogenbosch rijden de Sprinters uit Utrecht niet meer door richting Tilburg. Reizigers tussen Utrecht en Tilburg stappen in ’s-Hertogenbosch over op de Sprinter naar Dordrecht of de Intercity naar Roosendaal.

Minder treinen naar Amsterdam Zuid

Op het traject Amsterdam Zuid – Hilversum – Utrecht zullen in de avonduren en in het weekend minder treinen gaan rijden.

Meer treinen naar Leidsche Rijn

Op het traject richting Leidsche Rijn gaan dubbel zo veel treinen rijden. Frequentieverhoging: van 2 naar 4 Sprinters per uur.

Langere reistijd naar Almere

Tussen Almere en Schiphol gaan meer intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer. Ook kan deze treindienst tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen.

Bussen 

De nieuwe dienstregeling heeft ook effect op het busvervoer in Utrecht. Het is niet toevallig dat Syntus per dit weekend het regiovervoer heeft overgenomen. Om alles goed op elkaar te laten aansluiten zijn veel vertrektijden van bussen veranderd.

Daarnaast stoppen lijnen 18 en 28 nu ook bij station Leidsche Rijn en wordt lijn 95 naar Papendorp Zuid vervangen door lijn 181 van Arriva.

3 Reacties

Reageren
  1. Evert

    Niet te vergeten dat de sprinter van Utrecht naar Den Haag nu én 8 minuten stil staat op Woerden én vervolgens ook nog eens 8 minuten stil staat op Gouda Goverwelle. Voor reizigers vanuit Leidsche Rijn en Vleuten is de verbinding met Gouda/Zoetermeer/Voorburg waardeloos geworden.
    Klachten hierover worden weggewuifd door NS, omdat dit blijkbaar in het belang van de “meerderheid van de reizigers” is. Een antwoord op welke reizigers nu precies baat hebben bij deze absurde wijziging in de dienstregeling krijg ik echter niet …

  2. Reiziger

    Nou tis te zien dat snellere reizen xD. Ik ze op één verbinding na alleen maar verslechteringen. En idd de verbinding vanuit Utrecht naar Rotterdam en Den Haag is ontzettend langzaam door al dat wachten.
    Ook naar Amsterdam gaat t achteruit.

  3. Rob H.

    Ik zie het op meer trajecten. De focus lijkt bij de NS volledig op de IC’s te liggen. Heel veel stoptreinen zijn verslechterd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).