Er start een nieuwe dienstregeling in het openbaar vervoer binnen de provincie Utrecht. Per 14 december 2025 gaat deze dienstregeling van start, waarbij er nieuwe verbindingen komen en er op veel plaatsen vaker en langer bussen zullen rijden.
De provincie Utrecht laat weten dat ze de komende jaren willen investeren in een flexibeler OV-systeem dat inspeelt op de veranderende reizigersaantallen en het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen, zoals omliggende dorpen. Daarnaast zijn ze van plan snelle, frequente verbindingen te versterken en de bereikbaarheid van bedrijventerreinen te verbeteren.
Wat betekent dit voor de Utrechter?
Er zullen meer bussen rijden richting onder andere Groenekan, Maartensdijk en Schoonrewoerd. Maar ook de OV-gebieden in onder meer Bilthoven, Maarssen, Woerden en Linschoten zullen worden uitgebreid met extra haltes.
Tekst loopt door onder afbeelding.

Voor het versterken van snelle, frequente verbindingen zullen buslijnen in zowel Utrecht Binnen als Utrecht Buiten vaker gaan rijden. Voor Utrecht Binnen betreft dit 14 lijnen, die Utrecht met onder meer Nieuwegein, Maarssen, Zeist en Bilthoven verbindt. Ook nieuwbouwlocaties zoals de Merwedekanaalzone zullen in de toekomst beter bereikbaar worden. Daarnaast zal het nachtnet, dat in en rondom de stad rijdt, vanaf december ook in de nacht van donderdag op vrijdag gaan rijden.
Wat betreft de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park zullen er eveneens verbeteringen plaatsvinden. Er gaan vijf lijnen richting Utrecht Science Park, waaronder de tram, vaker rijden. Daarnaast komt er een nieuwe buslijn tussen Houten en het Utrecht Science Park.
4 Reacties
ReagerenWat iedereen natuurlijk wil weten, Duic, is of de tram straks ook in de weekenden naar de Uithof (zo heet ‘Utrecht Science Park’ eigenlijk) gaat rijden.
@willem: speak for youself. Mij interesseert dat geen lor
Ik zou graag willen dat er bussen naar bedrijven terreinen rijden niet iedereen heeft een auto ik woon in nieuwegein mijn dieren arts zit op westraven moet nu vragen of de buren mee kunnen er rijd gewoon geen bus
@Wilgerich
Het OV in nieuwegein is ook van bizar derdewereldniveau. Ik woon er ook en zelfs mijn gewone niet-electrische fiets is al sneller. Het ding stopt letterlijk overal of het rijdt rustig een maand of 2 niet door Vreeswijk. Ik neem zelden de bus of tram. Er had hier 30 jaar geleden al gewoon een metro liggen met de ontwikkeling van de wijk, zoals in Amsterdam of Rotterdam ook gebruikelijk is. Iedereen had kunnen voorzien dat de metropool dicht wordt gebouwd en dat werkt het beste als de infra er al ligt. Verder is nachtOV in Nederland uberhaupt al bijzonder, helaas.
Die metro ligt er helaas morgen nog niet, dus ik omarm verder lapmiddelen als de deelfiets of scooter die er ook ‘s nachts staat (Tier/Dott). Zolang de kwaliteit maar hoog blijft en je geen verloederde brikken op straat ziet met 5 KM range en waarvoor je ook nog eens 10 minuten kan lopen. De-privatiseer dat nu eens en maak het een inspanning van de provincie en gemeente, zodat mobiliteit/vervoer een basisrecht blijft en geen winstmarge of ‘effect van de markt’. Dan kun je deelvervoer ook in wat minder dicht stedelijke gebieden neerzetten wat nu ‘niet rendabel’ is.