Nieuwe dienstregeling U-OV: lijn 7 andere route en geen lijn 28 bij bushalte Vredenburg Nieuwe dienstregeling U-OV: lijn 7 andere route en geen lijn 28 bij bushalte Vredenburg

Nieuwe dienstregeling U-OV: lijn 7 andere route en geen lijn 28 bij bushalte Vredenburg

Nieuwe dienstregeling U-OV: lijn 7 andere route en geen lijn 28 bij bushalte Vredenburg
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
U-OV heeft het nieuwe vervoerplan gepresenteerd. De nieuwe dienstregeling gaat op 15 december in en zal het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht flink veranderen.

U-OV heeft het nieuwe vervoerplan gepresenteerd. De nieuwe dienstregeling gaat op 15 december in en zal het openbaar vervoer in de stad en regio Utrecht flink veranderen.

De nieuwe dienstregeling is eerder al voorgelegd aan meerdere gemeenten en reizigers. Daarop zijn veel reacties gekomen en zijn ook een aantal wijzigingen doorgevoerd. De gemeente Utrecht maakt echter bekend teleurgesteld te zijn dat de plannen voor lijn 7 niet zijn aangepast.

Wethouder Lot van Hooijdonk hoopte dat de vervoerder met de nieuwe lijn 7 (momenteel lijn 4) door de Schaakbuurt in Zuilen zou blijven rijden. “Want niet iedereen kan zich makkelijk voortbewegen. Grote loopafstanden naar een bushalte kunnen een belemmering vormen om mee te doen in de samenleving.”

Klachten

Daarnaast stoppen niet alle bussen meer op bushalte Vredenburg per 15 december. Zo stopt de huidige lijn 4 (na 15 december dus lijn 7) er niet en ook de 28 per 15 december 2019 niet meer. Van Hooijdonk: “Ik betreur dat dit besluit is genomen aangezien de gemeente hierover ook klachten van reizigers heeft ontvangen.”

Een aantal voorgestelde wijzigingen zijn wel teruggedraaid na reacties van reizigers en gemeenten. Zo blijft Lijn 281 van het Science Park naar Houten buiten de vakantieperioden rijden in de spits.

U-link

De belangrijkste wijziging in de nieuwe dienstregeling is de komst van een snelbusnetwerk. Op 6 U-OV lijnen veranderen de bussen van uiterlijk. Deze gaan met een eigen kleur rijden onder de naam U-link. Hiervoor worden routes aangepast en worden een aantal haltes opgewaardeerd. U -link rijdt in de spits minimaal eens per 7,5 minuut en wordt met meer of grotere speciale bussen gereden.

Een andere grote verandering is de komst van de Uithoflijn, of ook wel: tramlijn 22. Omdat de tram gaat rijden komt er een routewijziging en frequentieverlaging van lijn 18, wordt lijn 6 naar de Galgenwaard doorgetrokken en lijnen 12 en 208 opgeheven.

Overigens rijdt de tram niet direct 12 keer per uur, maar 10 keer en pas in de loop van 2020 op volle capaciteit.

Andere wijzigingen

  • Lijn 3 gaat een snellere route rijden via de Zamenhofdreef-Brailledreef in plaats van de Rhônedreef-Taagdreef.
  • De trajecten van lijn 4 en 7 worden ten noordoosten van UCS gewisseld.
  • Lijn 5 wijzigt. Het traject Maarssen – Utrecht Centraal wordt geïntegreerd met lijn 120 van Syntus en krijgt lijnnummer 12. Lijn 12 en 120 gaan tussen halte Op Buuren en Utrecht Centraal dezelfde nieuwe route rijden via de Prins Bernhardlaan, Marnixlaan, Cartesiusweg en Vleutenseweg.
  • Het resterende deel van lijn 5 rijdt na Oog in Al niet meer naar bedrijventerrein Cartesiusweg maar naar Leidsche Rijn. Het bedrijventerrein wordt dus voortaan bediend via een centralere route door lijn 12 en 120.
  • Lijn 16 gaat vaker rijden. De route wijzigt: lijn 16 gaat via Utrecht CS Centrumzijde rijden en rijdt niet verder dan het Sint-Antonius Ziekenhuis.
  • Lijn 9 wordt opgeheven. Tussen Utrecht Centraal en De Meern-Oost zijn lijn 102 en 107 het alternatief.
  • Lijn 32 gaat tussen Maarssen en Overvecht-Zuid via Overvecht-Noord rijden in plaats van via Zuilen.

Voor meer wijzigingen en het gehele vervoerplan kijk op de site van U-OV.

18 Reacties

Reageren
  1. Dirk

    Dus 15 december gaat de tram rijden? Of sorteren ze wel voor op het rijden van de tram met deze nieuwe dienstverlening, zonder dat ze zeker weten dat hij dan rijdt?

    Zelfs de officiële website is er nog steeds ambigu over: https://www.uithoflijn.nl/algemeen/

    Vanuit het proces gezien is het bizar dat er nog steeds geen duidelijkheid over is.

  2. JdV

    Leuk dat er een complete nieuwe woonwijk in aanbouw is (Haarzicht/Haarrijn) met in totaal meer dan 1000 woningen en geen OV. Ga zo door!

  3. Willemradio

    Het industriegebied Nijverheidsweg wat een behoorlijke facelift aan het ondergaan is, waardoor er meer publiek heen gaat, komt zonder bus te zitten (lijn 5 verdwijnt daar). Mensen mogen nu het gebied uitlopen (lekker ‘s avonds laat in de wintertijd) naar de Cartesiusweg om daar dan een 12 of een 120 te pakken.

  4. Fred

    En je kan ook om de 3 minuten gaan rijden met 4-dubbel gelede bussen, alles wordt gedaan lijkt het om maar GEEN tram aan te hoeven leggen.
    Als ze dat OV-netwerk nou eens een keer serieus opwaarderen, nu het rijk er geld voor beschikbaar wil stellen, zeker met het oog op alle extra benodigde woningen.
    We kunnen op de Merwedekanaalzone prima 10.000 huizen bouwen, maar wel ALS je er dan ook een goede tramverbinding langs legt, maar plannen….ho maar…..
    Echt dramatisch de gemeenteraad in Utrecht.

  5. Piet

    Het is niet alleen dat de route van lijn 7 wordt aangepast maar ook dat de frequentie behoorlijk wordt teruggeschroefd. Da’s met de drukte in die bus toch echt wel een aderlating.

  6. Tim

    Het U-link principe is sympathiek, maar als je niks concreets aan de infrastructuur verandert, zijn de bussen geen seconde sneller en ga je die hoge frequenties nooit op een betrouwbare manier halen. Kijk maar bijvoorbeeld naar de 77 die in Nieuwegein al standaard te laat is of de huidige 72 die vastloopt op ‘t Goylaan en Waterlinieweg. Beide lijnen worden straks U-link lijnen. Ben heel benieuwd, wordt nog net niet lachwekkend.

  7. isabelle krijgsman

    Een rechtstreekse bus van Utrecht CS naar Terwijde bestaat ook al tijden niet meer.

    De aansluiting is nu een aanfluiting.

  8. Harry

    Pak toch gewoon de auto. Geen last van betweterige ambtenaren.

  9. Peet

    Lijn 4 richting Zuilen stopte in de st Jacobsstraat zoals al het busverkeer richting
    Zuilen en Overvecht, dus logisch is dan dat de “nieuwe” lijn 7 naar Zuilen ook in de st Jacobsstraat gaat stoppen. De nieuwe lijn 4 richting Voordorp zal wel het Vredenburg aan doen. Jammer dat Lot dit verward.
    Lijn 28 niet meer op het Vredenburg is wel een gemiste kans , vooral in de richting Leidsche Rijn.

  10. WimUtrecht

    Het is van de gekke dat het volstrekt overbodige bestuur van de provincie zeggenschap heeft over het OV in de stadsregio. Wanneer het hen uitkomt de stad te pesten zullen ze het niet nalaten. Niet stoppen halte TivoliVredenburg voor lijnen 7 en 28 is daar gewoon een gemeen voorbeeld van.

  11. scager

    gaat er nu helemaal geen bus mer van oorsprongpark naat tivoli
    ze blijven maar alle lijnen en nummers veranderen
    zo onderhand weet niemand meer welke bus nu waar komt
    gewoon een boekje huis aan huis bezorgen .

  12. Evert Bouws

    Als je het OV op die manier aanpakt, zal er niets terechtkomen van de voornemens van de provincie om het OV in Utrecht met 20% te laten groeien. Integendeel, de meeste veranderingen zijn verslechteringen.

  13. Frank

    De kracht van lijn 28 is juist dat de 4 belangrijkste binnenstadshaltes (TivoliVredenburg, Potterstraat, Janskerkhof en Schouwburg) worden bediend.
    Als het om de rijtijd gaat, haal dan de halte Centrum boulevard of er uit.

  14. Utrechter2

    Als journalist kun je, als je tijd en middelen hebt, het beste naar de provinciekantoor in Rijnsweerd gaan i.p.v. de gemeente. Want de provincie is verantwoordelijk voor het niet kunnen faciliteren van groei zonder elders het OV te verslechteren. Nu kan Lot van Hooijdonck zich als behendig politicus mooi als (mede-)slachtoffer opstellen.

    Ik mis soms de tijd dat het CDA overal de touwtjes in handen had. In die tijd waren vragen wat kritischer.

  15. Jan Monden

    Waarom halte TivoliVredenburg bij lijn 28 laten vervallen? Veel mensen waar onder veel ouderen, worden hierdoor ernstig gedupeerd bij bezoek aan dit stadsgebied. Bewegen is goed maar niet op deze manier!

  16. Bertje 030

    Half Zuilen zit zonder bus omdat lijn 120 over de Burgemeester Norbruislaan gaat rijden, achter de andere lijnen aan die dezelfde route afleggen, geen bus meer over de ASW tot de Lessepstraat betekent een groot gemis voor de wijk.

  17. Utrechter2

    Voor Papendorp en De Meern zijn de 102 en 107 vooral ook een duurder alternatief omdat die lijnen niet gedekt worden door alle U-OV abonnementen.

    En is de frequentie echt omhoog gegaan of is de frequentieverhoging gebruikt door lijnen samen te voegen. Want dan heb je eigenlijk alleen maar een nummerwijziging maar geen frequentiewijziging.

  18. Katja

    @Harry; of de fiets, schijnt ook te kunnen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).