Nieuwe elektrische bussen draaien proef op lijn 1 | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe elektrische bussen draaien proef op lijn 1 | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe elektrische bussen draaien proef op lijn 1

Nieuwe elektrische bussen draaien proef op lijn 1
Eén van de nieuwe elektrische bussen op Utrecht Centraal. Foto: Hans Ende.
Maandag hebben de nieuwe elektrische bussen van U-OV hun eerste kilometers op lijn 1 gemaakt. De tien bussen, die volledig elektrisch zijn, moeten op den duur de huidige Mercedes-dieselbussen vervangen. 

Maandag hebben de nieuwe elektrische bussen van U-OV hun eerste kilometers op lijn 1 gemaakt. De tien bussen, die volledig elektrisch zijn, moeten op den duur de huidige Mercedes-dieselbussen vervangen. 

Het was een opvallend gezicht voor de vaste reizigers van lijn 1. In plaats van de gebruikelijke grijs-gele dieselbussen, doken er maandag ineens stille bussen op, met het opvallende “100%” en de opdruk van een batterij op de zijkanten. De bussen kwamen eind juni aan in de stad, maar hebben tot nu toe nog niet op reguliere buslijnen gereden.

Een woordvoerder van U-OV bevestigt dat de bussen vandaag hun eerste kilometers hebben gemaakt. “Ze worden inderdaad met ingang van vandaag getest”, zegt Arjan van der Molen van U-OV. “Ze moeten allerlei testen ondergaan, onder andere voor de nieuwe apparatuur. Dat betekent dat ze dus ook af en toe passagiers meenemen.” Het testtraject duurt tot 6 september, dan worden de bussen – als alles goed gaat – officieel op lijn 1 in gebruik genomen. “Daar zullen ook enkele ‘speciale’ passagiers bij aanwezig zijn, maar wie, dat kan ik nog niet zeggen”, lacht Van der Molen.

De bussen zijn onderdeel van de verduurzamingsstrategie van U-OV. In 2028 wil provincie Utrecht met 100% emissieloze bussen rijden. Ze maken ook maar 65 decibel (dB) geluid, een stuk minder dan de 80 dB die de huidige dieselbussen aan geluid maken.

Bijladen

De bussen kunnen niet een hele dienst op één batterij rijden. Ze worden tussendoor opgeladen op eindpunt Vechtsebanen, meldt U-OV op een speciale aan de bussen gewijde website. Zo kan de batterij kleiner blijven, waardoor er meer passagiers mee kunnen.

Ook in de remise gaan de bussen aan de stekker, maar daar dienen de bussen ook als batterij: als de remise extra stroom nodig heeft, bijvoorbeeld om ‘s nachts de wasstraat te gebruiken, worden de batterijen van de bussen aangesproken.

Volgens een oplettende Twitterraar zijn de bussen nog wel iets trager dan hun dieselende collega’s.

11 Reacties

Reageren
  1. Piet

    100% emissieloos bestaat niet. Ook de zonnepanelen of windmolens dienen geproduceerd te worden en hebben dus een voetafdruk. Wil niet zeggen dat het een stap de goede kant uit is.

  2. Gregor

    Mee eens Piet, goede nuance. Maar die fabrieken staan in China. Dus who cares!

  3. Schoon

    Raar om te doen dat dit zo uniek en nieuw is. De stadsbussen in Venlo, alle lijnen, zijn vanaf begin van de huidigeconcessie al volledig elektrisch. Ook een groot deel van de stadslijnen in en Eindhoven en Maastricht worden al bijna een jaar volledig elektrisch gereden. Utrecht hobbelt weer eens achter de feiten aan en presenteert zichzelf nu als voorloper. Hilarisch.

    Dan iets over de mensen die weer gaan zeiken dat elektrisch rijden net zo smerig is als dieseltijden; dat is flauwekul! In Nederland wordt een hoop elektriciteit opgewekt in gas gestookte centrales. Veel mee elektriciteit dan in kolencentrales opgewekt wordt. Ook de kolencentrales zijn veel schoner dan iedereen denkt, want die zijn voorzien van giga-roetfilters, ook al zijn ze natuurlijk nog wel gewoon vervuilend. Nederland importeert een hoop groene energie uit Scandinavië en Duitsland via het elektriciteitsnetwerk. Misschien een idee om groot zonne-en (modern-) windpark (met veel minder overlast voor de omgeving) te realiseren? Speciaal om auto’s en bussen te kunnen opladen? Daarnaast is het natuurlijk veel beter om uitstoot op een plek te hebben waar mensen over het algemeen niet wonen, dan om veel fijnstof tussen de gebouwen en de omwonenden in de stad te hebben. Die dieselwalmen zijn natuurlijk niet goed voor mensen op de plek waar ze geconcentreerd bij elkaar wonen en waar dus ook de meeste mensen zijn, zonder dat het vaak lekker kan doorwaaien.

  4. Ben

    Fijn, minder uitstoot in de stad! Zouden alle auto’s/bussen/vrachtwagens een minimale elektrische actieradius hebben van 2 km, dan kan de uitstoot in de steden zo enorm omlaag.

  5. Tony Hayward

    Diesel, opslagtanks, olietankers, boorplatforms en alle andere bijkomstigheden van de fossiele brandstof moeten ook geproduceerd worden én het afval moet ergens worden gedumpt, dus dan graag ook daar wat nuance.

    Ook al is nu nog niet 100% van de stroom duurzaam, dat kán tenminste (als de benzinofielen de vooruitgang niet eeuwig proberen te traineren). Diesel kan niet duurzaam zijn, en al helemaal niet bij grootschalige verbranding middenin het stadje Utrecht.

  6. NAj

    Arnhem heeft al decennia een elektrisch busnetwerk….

  7. Diesel snuiver

    Afgezien dat het voor het mileu een enorme stap vooruit is, wordt de belasting betaler er beter van, zowel op het vlak van uitgaven op de totale levensduur van de bussen (veel goedkoper in gebruik en onderhoudt. en het wordt goedpkoper voor de gezondheidszorg… Vervuilde lucht is nog steeds killer nummer 1…

  8. FD

    December 2013 zijn de stadsbussen van Utrecht vervangen door de nieuwe Mercedes dieselbussen.
    Dit besluit is genomen door de BRU, een volstrekt overbodige tussenlaag tussen de stad Utrecht en de provincie.
    Veel gedoe over geweest.
    Een groot deel van de Blauw-Witte bussen van het GVU liep op het schone LPG gas.
    Deze bussen waren nog lang niet afgeschreven maar moesten weg voor de nieuwe vieze dieselbussen.
    Het zou de duic sieren als ze eens diep in dit OV debacle zouden duicen.

  9. cas

    waarom gaan ze niet over op hybride waterstof bussen? die zijn al 60 efficiënter dan een conventionele verbrandingsmotor en hebben een grotere reikwijdte dan elektrische voertuigen. De uitstoot is daarnaast ook vele malen schoner (100% schoon lijkt mij ook niet geloofwaardig).
    Want als een bus maar de helft van de tijd kan rijden… zijn er dus 2x zoveel bussen nodig. Wat uiteindelijk ook weer productie, opslag en kosten met zich meebrengt.

  10. Katja

    Waarom geen trolley”s ?
    Was ook handiger geweest ipv dure Uithoflijn met rails.

  11. WP

    @FD, wat pas echt onzinnig is, is dat de Provincie Utrecht bepaalt wat er in de Stad Utrecht gebeurt wat betreft openbaar vervoer. BRU als samenwerkingsverband was in die zin best effectief waar het ging om openbaar vervoer. Wellicht voor andere zaken niet. Opheffen van BRU was vooral uit kinnesinne van de Provincie Utrecht die in de Stad niks meer te zeggen had. En dat was helemaal niet zo slecht kijkend naar de professionaliteit van de Provincie…

    @Katja, nu de bovenleidingen maken voor trolleys is velen malen duurder, dan een moderne bus met accu’s. Trolleysysteem is echt ouderwets…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).