Een innovatieve elektrische bus genaamd ‘Aptis’ wordt vandaag getest in Utrecht. De bus is wendbaarder in vergelijking met normale stadsbussen, elektrisch en heeft grote ramen.
“Dit is een mooie kans om de unieke invoeg mogelijkheden van de bus in een stedelijke omgeving te laten zien”, zegt Marcel Miller, directeur Alstom Benelux. De bus wordt vandaag in Utrecht getest in samenwerking met Qbuzz.
Beide assen van de elektrische bussen kunnen worden bestuurd. De wielen staan bovendien ver uit elkaar, hierdoor heeft de bus een kleine draaicirkel. De bussen zijn daarom zeer wendbaar. Ook zit er een automatisch parkeersysteem in de bussen, waardoor ze met minder ruimte nog kunnen parkeren.
@Aptis_AlstomNTL, the #MobilityExperience developed by #Alstom and @NTLmobilite starts test operation in the Netherlands! @QbuzzGD @RETRotterdam ➡ https://t.co/mUmO3la6Rs #AptisRoadshow pic.twitter.com/howkqZEhQz
— Alstom (@Alstom) 9 April 2018
De bussen worden gekenmerkt door een lage vloer en grote dubbele deuren, hierdoor kunnen passagiers makkelijk in- en uitstappen, ook met een rolstoel. Verder zijn de grote ramen opvallend; naar eigen zeggen 20% groter dan bij conventionele bussen. Achterin de bus zit een lounge gedeelte.
De bus – die ontwikkeld is door Alstom en NTL – heeft de innovatie prijs gewonnen op de mondiale bustentoonstelling Busworld, in oktober 2017 in Kortrijk (België). De prototypes worden momenteel getest in verschillende Europese steden.
Volgens het bedrijf zullen de kosten voor de bus gelijk zijn aan een dieselbus.
Deze bijzondere bus rijdt over een paar maanden in #Utrecht. De @Aptis_AlstomNTL wordt getest door @UOV_info, in samenwerking met @infoQbuzz. https://t.co/kD4xHpPtlN pic.twitter.com/6d3teGPbER
— OV-Magazine (@OV_Magazine) 26 February 2018
6 Reacties
ReagerenMooi. Weg met die stinkdiesels!
Het werd eens tijd, practice what you preach nietwaar.
Maar waarom zouden elektrische voertuigen toch altijd zo’n oenig uiterlijk krijgen?
@ Angelique
Hoezo oenig?
Gewoon mooi ontwerp.
Jammer van die stang waar je je aan moet vasthouden, deze zit te laag dus stoot je je hoofd
Interessant ontwerp en technologie als de achteras inderdaad ook meedraait. Ben wel benieuwd of dit echt goed werkt. In Eindhoven had men ook zo’n bus (Phileas) met deze technologie, maar dat heeft uiteindelijk nooit gewerkt.
@ Trappelaar
De Philes had helemaal niet dit systeem.
En als je het over elektrische bussen hebt: Venlo> de stadsdienst rijdt overdag volledig elektrisch, net als die in Eindhoven zo goed als volledig elektrisch rijdt met VDL-bussen. Ook het schipholnet rijdt nu volledig elektrisch met honderden bussen, de grootste vloot van Europa.
Dus niets nieuws pf pilot-achtigs aan, gewoon dagelijkse realiteit. Diensten rijden na wat proef gedraaid te hebben ook zo goed als volledig storingsvrij.