Met de werkzaamheden aan de bovenleidingen in 2012 gaat de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Houten dit jaar een nieuwe fase in. De werkzaamheden voor aanleg van het Ranstadspoor zijn al geruime tijd in volle gang. Begin januari richt aannemer BAM langs het spoor een werkterrein in ter hoogte van de Opaalweg.
In 2012 wordt een start gemaakt met de aanleg van sporen op de nieuwe onderbaan vanaf Utrecht Centraal richting Houten. In oktober 2012 moeten deze werkzaamheden zijn afgerond, omdat de treinen dan over de verplaatste sporen moeten rijden. Daarna kan de aannemer verder met de bouw van de dive-unders bij Lunetten. Ook de sporen tussen Utrecht richting Driebergen/Zeist worden verplaatst. Deze verplaatsing is eind november klaar. Werkzaamheden aan sporen en bovenleidingen zijn alleen ’s nachts toegestaan omdat er dan geen treinen rijden en er geen spanning op de bovenleidingen staat.
Ook wordt vanaf deze week een aanvang gemaakt met het afbreken van de treinwasstraat bij station Utrecht Centraal. Daar worden in januari de bestaande sporen weggebroken waarna in februari wordt gestart met de sloopwerkzaamheden. De sloop vindt, evenals het afvoeren van materialen via de Mineurslaan, overdag plaats. Ook hier worden ’s nachts de bovenleidingen en de masten weggehaald.
Over de bouwactiviteiten en ontwikkelingen aan en langs het spoor wordt door ProRail informatie verstrekt via www.prorail.nl
2 Reacties
ReagerenWat zijn dive unders? Is daar ook een nederlandse naam voor?
Zie Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dive-under