In 2017 opent tussen het Beatrixgebouw en de Rabobrug een nieuwe, overdekte fietsenstalling. Fietsenstalling De Knoop gaat ruimte bieden aan 3.200 fietsen verdeeld over drie verdiepingen. Vanuit de nieuwe stalling moet je via de Rabobrug naar het centrum kunnen wandelen of naar de hal van Utrecht Centraal.
De stalling komt onder het Forum te liggen: het verhoogde plein dat alle gebouwen aan de Jaarbeurskant van het spoor moet gaan verbinden. De stalling is langgerekt en ligt parallel aan de nieuwe busbaan en langs het busstation.
De bouw van de stalling schijnt niet gemakkelijk te zijn omdat de fietsenstalling onder het Forum komt. Daar moet in de toekomst nog flink gebouwd worden. Daarom zal een deel van de stalling weer afgebroken worden als de bouw van de kantoren start. Dit weghalen is echter ook weer tijdelijk. Wanneer de bouw van de kantoren klaar is, komen deze plekken weer terug.
(Afbeeldingen bron CU2030)



13 Reacties
ReagerenWellicht moeten we eens denken aan een ander “fietsontwerp”. De fiets Is tenslotte alleen ontworpen om te fietsen en niet om op te bergen/te parkeren (en dat doet “hij” 90% van zijn tijd). Lichte materialen en inklapbare pedalen zijn er al, wat te denken van wegklapbare sturen. Met een vouwfiets kom je wellicht al aardig in die richting. Ik heb er een .
@jos: ik snap wat je bedoeld maar dat heeft geen enkel nut ben ik bang.
Ten eerste zijn voor mijn gevoel 75% van de fietsten die rondom het station staan minstens 10 jaar oud. Stel dat we nu een nieuwe fiets introduceren die er meer op gebouwd zijn om te stallen zal het nog minstens 5 jaar duren voordat 25% hier gebruik van maakt en zullen dus de oude fietsen rekken moeten blijven.
Ten tweede zie ik nog vaak genoeg dat een fiets met zo’n ‘handig’ rekje voor op. Hier zijn de huidige rekken al niet op gemaakt en deze fietsen steken vaak uit, nemen 3 plaatsen in beslag of duwen de fietsen daar tegenover uit het rek. Als men daar al aan blijft vast houden terwijl het zeer onwenselijk is denk ik niet dat ze snel nog compactere fietsen zullen kopen.
sorry Max, zat me even wat te vervelen. Ik was ook ooit voor een 10 minuten metro tussen Leidscherijn en de Uithof (zoals in Stockholm) onder de binnenstad door met stationnetjes bij de jaarbeurs, station, Vreeburg, Janskerkhof, schouwburg en het stadion etc. Dat was pas fantastisch geweest en de oplossing voor vele fiets/verkeersproblemen, maarja…., we rommelen/reageren voort.
Haha Jos, wie gaat die metro door de eeuwenoude binnenstad betalen? En bouwen? En hoe krijg je al die vouwfietsen in de trein naar Amsterdam? Die puilt nu al uit van de mensen, laat staan dat daar nog fietsen bij komen.
En sluit deze fietsgarage nu direct aan op de mega fietsstalling die iets verder op ligt onder het busstation?
Metro’s gaan voor een groot gedeelte onder de grond en daar. zijn (nieuwe) machines voor. Wel duur natuurlijk, maar dat zijn nou typische “overheids” uitgaven, waar andere breinen (bedrijven/particulieren) weer op kunnen inhaken, zo ontwikkel je dan een stad en kunnen bestuurders weer gewoon besturen. Nu weet men het niet meer en wordt er aan monorails en skiliften (haha) gedacht. Fijne Paasdagen.
Helemaal eens, Jos!
Een deels ondergrondse metroverbinding voor (in eerste instantie) de moeizame oost-west verbinding van de stad was en is de beste oplossing voor veel problemen.
Of de kosten-baten analyse gunstig uitvalt, is (zoals zo vaak) afhankelijk van de termijn waarin je investeringen wilt terugverdienen.
“Rommelen” is het woord dat de stedebouwkundige planning in Utrecht het beste omschrijft. Grachtje dempen en weer aanleggen, HOV-baan in plaats van tram of metro, een knipje heir of daar om de luchtkwaliteit in elk geval op papier enigszins te verbeteren, stationsgebied wordt visie A noch visie 1 maar een epische 1 Aprilgrap en het Westplein blijft een open verkeersriool. See You 2030.
Ik word helemaal naar van deze zoveelste serie ‘artist’s impression’ over Utrecht. Ik krijg al constipatie van (ik noem alleen even de meest recente): De Kade, trein naar De Uithof, WTC-gebouw, plan West-Utrecht, Westplein, nieuwe ingang HC, koeienbrug in Amelisweerd, en ga zo maar door. Mag het een onsje minder? Waar blijft trouwens de doorgetrokken Catharijnesingel? Dáár is dan weer geen geld voor. En dan komt er een ‘Rabobrug’. Heel graag een andere naam a.u.b.
Verder lees ik over verbindingen via metro, monorail, watertaxi, tram, trein, fiets, schone auto’s boven en onder de grond, door de lucht.
Dit alles voor onze gelukkige toekomst, waarin wij als ratten in het riool langs en over elkaar heen zullen krioelen. Ik geloof dat het iedereen in de bol is geslagen is.
Zo, nu neem ik even een valeriaantje.
Is de stalling ook toegankelijk voor aangepaste fietsen? Dat wil zeggen geen steile helling of een fietslift en ook toegankelijk voor mensen met een fiets met motortje?
@Jeronimo. Fietsen helpt tegen constipatie: http://www.crohn-colitis.nl/crohn/colitis-ulcerosa/voeding/verstopping2 🙂
Toen de ( metro) tramlijn in de 70’jaren naar Nieuwegein & ijselstijn
werd aangelegd is een Metro buis tussen CS en de bilstraat overwogen.. 600 mij. Gulden koste dat… men vond dat te duur.. hoe blij zouden we NU zijn indien deze wel was aangelegd !
Utrecht moet snel verderbouwen aan een zeer goed metro net van Tram & Randstad Spoor combi. Nu heeft Utrecht stad 7 trein stations, en stads regio ongeveer 25 tramstations, dat moet er veel meer worden ! Kijk naar Duitsland, daar weten de grote steden goed hoe ze het moeten aanpakken.
Er is destijds tijdens de discussie over het stationsgebied ook geopperd om de tram ondergronds te laten gaan met een ondergrondse aansluiting op CS.
Wat betreft de fietsenstalling; jammer dat je (weer) niet direct uit de fietsenstalling naar het busstation kunt lopen.