De drie nieuwe flitspalen in Utrecht worden deze week geplaatst. Er komen twee nieuwe flitspalen in Kanaleneiland en één in Overvecht. Er gaat eerst een testfase in, maar over een aantal weken krijgen mensen een boete die worden geflitst.
De komst van de drie nieuwe flitspalen brengt het totale aantal in Utrecht op negen. De flitspalen moeten te hard rijden en door rood rijden tegengaan.
De palen in Kanaleneiland komen op de Beneluxlaan bij de kruising met de Van Heuven Goedhartlaan en op de Beneluxlaan ter hoogte van de Bernadottelaan. In Overvecht gaat het om de aansluiting van de Humberdreef op de Einsteindreef.
De politie en de gemeente Utrecht hebben de aanvraag voor de flitspalen ingediend bij het Openbaar Ministerie. Eerst moet duidelijk zijn dat andere maatregelen niet helpen, voordat een flitspaal kan worden geplaatst. Het Openbaar Ministerie besloot vervolgens dat flitspalen op genoemde kruispunten kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid.
DUIC stelde al eens de vraag: waarom staan er niet veel meer flitspalen in Utrecht?
17 Reacties
ReagerenIk woon hier in de buurt, en het is de hoogste tijd. Mensen scheuren hier met 100+km/h door de wijk. Soms in de vorm van een politieachtervolging. Hopelijk is het de laatste keer geweest dat er een traumaheli aan te pas moest komen
Snap niet waarom er nog steeds geen flitspaal staat op de Adelaarstraat. De straat is een racebaan, en zijn geregeld ongevallen, zelf dodelijke. Dus wat dat betreft voldoet de straat aan alle door OM en gemeente gestelde eisen.
Hier op de Graad van Roggenweg staan ook twee palen; die reageren op snelheid én door rood rijden. Daar zie je dus regelmatig dat er zo’n idioot aan komt scheuren, vlak voor de paal in de remmen gaat, en vervolgens weer vol op het gas. De busbaan – afslag Jaarbeurs – wordt kennelijk niet geflitst, dus die gebruiken ze om door rood te rijden.
Om de echte verkeersaso’s te pakken helpen alleen mobiele controles die regelmatig op een andere plek staan. Of een heleboel palen neerzetten waarin een beperkt aantal camera’s regelmatig van paal wisselt. Beide methodes kosten echter menskracht, en daar heeft de politie helaas een tekort aan, dan wel andere prioriteiten.
Wat is er mis met particuliere verkeershandhaving? Mits betrouwbaar uitgevoerd. Ik zou graag n kamera op m’n fiets hebben.
Ik denk dat het beter is om aandacht te besteden aan dingen die echt nodig zijn. Laat mensen toch een beetje lekker kunnen doorrijden als ze dat willen of nodig hebben. Beter wat extra stoplichten plaatsen en de voetgangers duidelijk maken dat ze op moeten letten. Op al die plekken kan verantwoord best een stuk harder gereden worden (maar 50km/u binnen de bebouwde kom is vaak echt een onzinsnelheid).
De grootste les die ik geleerd heb tijdens mijn autorijlessen is dat auto rijden het leukst is als je je zo beetje aan alle regels houd.
Nu jaren verder ben ik het er nog steeds voor de volle 100% mee eens.
Verder geeft het mij ook nog heel veel plezier om kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers even voorrang te geven terwijl zij eigenlijk helemaal geen voorrang hebben.
Dit levert vaak even een leuk contact momentje op zoals even zwaaien naar elkaar.
Het is uiteindelijk een klein gebaar maar het geeft wel levensvreugde.
Eens met Lombokker.
Mensen zijn opportunisten, dus ff remmen waar het moet en racen waar het kan.
Kan je pissig om worden of een mening over hebben, maar zo werkt de wereld nu eenmaal.
Snel gaan kijken, die dingen zullen snel kapot en/of verdwenen zijn….
@lombokker: kost geen menskracht hoor – gaat allemaal automatisch.
@,Henk. Ik zou graag een camera in mijn auto willen mits fietsen ook kentekens krijgen.
Gewoon al die Audi’s en Golfjes in die wijken uitrusten met een soort gps-controle en er is geen flitspaal meer nodig
nu nog op de stadsbaan Leidsche Rijn.
daar rijd men vaak te harder
@Kadoendra: U houdt zich aan alle verkeersregels, én tegelijkertijd overtreedt U de voorrangsregels. En daarmee brengt U door onvoorspelbaar gedrag (zoals plotseling remmen op een voorrangsweg om die kwetsbare verkeersdeelnemer voor te laten gaan) anderen in gevaar. Maar dat is iets waar camera’s niet op kunnen controleren: want alleen snelheid = gevaarlijk = fout = boete.
Dat inmiddels bijna iedereen met een telefoon in de hand rondrijdt, onder invloed is of gewoon lomp maakt niet uit, zolang je niet te hard de flitspaal passeert
@Andre
Wat betreft de verkeersregels moet u weten dat er TOTAAL GEEN VERBOD is op het voorrang geven aan een voetganger of fietser!
Verder kan u ook wel weten dat ik dit slechts doe in verkeerssituaties waar ik geen hinder oplever voor al het andere verkeer!
Jammer, niet op de ASW. Vooral motoren zijn asocialen.
Marnixlaan/Einsteindreef is ook een racebaan. 100 halen ze hier regelmatig. Met name in de avond.
Dus ik begrijp dat de flitsplaal nu in testfase is dus vanaf waneer word je beboet meteen of over een paar weeken