Nieuwe inrichting Socrateslaan en ’t Goylaan in Utrecht gaat van start Nieuwe inrichting Socrateslaan en ’t Goylaan in Utrecht gaat van start

Nieuwe inrichting Socrateslaan en ’t Goylaan in Utrecht gaat van start

Nieuwe inrichting Socrateslaan en ’t Goylaan in Utrecht gaat van start
De herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht gaat van start. Hoewel dit al langer op de planning stond, werd de uitvoering meerdere keren uitgesteld vanwege het werk aan de Jutfaseweg. Nu is het startsein gegeven: op 31 maart beginnen de werkzaamheden, die naar verwachting een jaar in beslag nemen.

De herinrichting van de Socrateslaan in Utrecht gaat van start. Hoewel dit al langer op de planning stond, werd de uitvoering meerdere keren uitgesteld vanwege het werk aan de Jutfaseweg. Nu is het startsein gegeven: op 31 maart beginnen de werkzaamheden, die naar verwachting een jaar in beslag nemen.

De Socrateslaan wordt, net zoals ’t Goylaan, ingericht als stadsboulevard. Dit betekent dat er minder ruimte komt voor auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en ook meer groen wordt toegevoegd. De herinrichting moet onder andere de verkeersveiligheid in de wijk verbeteren.

Tekst loopt door onder de foto

Zes fases

De werkzaamheden worden uitgevoerd in zes fases. De voorbereidende fase begint op 31 maart, waarbij obstakels op de bouwplaats worden verwijderd, waaronder de bomen op de Socrateslaan.

In de eerste fase van de herinrichting, die op 14 april begint, worden nieuwe bushaltes op ’t Goylaan aangelegd. Eerst worden de bushaltes aan de zuidkant onder handen genomen en daarna volgen de haltes aan de noordkant. 

Op 12 mei start de tweede fase, waarbij de gemeente werkt aan de noordkant van de Socrateslaan ter hoogte van huisnummers 1 tot 33 en langs de parallelweg van de Rijnlaan bij de nummers 246 en 270. Tijdens deze fase wordt het riool vervangen en krijgt de straat een nieuwe inrichting.

Later dit jaar wordt meer bekend over de planning van de volgende fases. 

Fases werkzaamheden Socrateslaan en ‘t Goylaan

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Prachtig plaatje!
    En straks zal het werken en binnen budget worden uitgevoerd?

  2. HenQie

    Super, nu kan de bus ook vaststaan in het verkeer zoals de overige automobilisten… 🤡

  3. Jeroen

    Mooi, en daarna snel verder met het Balijeplein en omliggende wegen. Dat plakkaat aan asfalt is op sommige plekken breder dan de A27, vrijwel boom- en schaduwloos en is daardoor een van de heetste plekken in heel Utrecht.

  4. M.A

    Ach het kan niet op en mag wat kosten, maar de eenzame ouderen die geen bezoek krijgen vanwege het vreselijke parkeerbeleid in o,a Lombok Utrecht die laten we stikken .Scanauto rijdt continue rond om zoveel mogelijk te bekeuren ook als is er plaats zat.De herinrichting in de Kanaalstraat is ook een fiasco, voor fietsers levensgevaarlijk

  5. M.A

    Heb wel degelijk gereageerd, maar weer niet geplaatst waarheid mag blijkbaar niet gezegd worden

  6. Waltet

    Wat een stel gekken in de gemeenteraad om bijna alles af te sluiten dit kan toch gewoon niet voor de automobilist!!

  7. Andy

    Weer een nieuw seizoen van ‘t Goylaan.

  8. Pee

    Maak eerst eens wat af voordat er weer ergens de boel word opengebroken, en verder een tijd weinig gebeurt.

  9. eric

    ‘ fijn’ dat komt er op neer dat er nog meer chaos zal komen in de ochtend en avond spits zal komen om op de rondwegen te komen.

    Ja College en mede autohaters, heel veel burgers uit hebben hun werk buiten de stad , en heel veel forensen hun werk in Utrecht. Met de fiets is natuurlijk geen optie, zeker als de afstand te grott is en je driekwart vh jaar in regen,wind en sneeuw rijdt. En het OV is en te duur, en te vaak te laat, of ligt stil.

    Aan Utrecht wordt verder gebouwd aan een enclave voor thuiswerkers ( lees yuppen en studenten)

    Wanneer komt Hans Spekman eens echt in actie tegen zijn moederpartij de pvda? eens een arbeiderspartij?

    Welke politieke partijen gaan beleid maken op terugdraaien van zinloze knips zoals de Catharijnesingel, Ledig Erf etc.

    Mijn stem en van vele andere Utrechters heeft u!

  10. RABE

    Wat een puinhoop is het in Utrecht. Hoe pest ik een automobilist de stad uit.
    Eerst een zoektocht om bij Haroekoeplein te komen vanaf Lunetten. Toen de terugweg weer via Oog in Al, Kanaleneiland en op de Socrateslaan stopte de rit. Via Rijnlaan, Balijelaan en de W.A. Vultostraat kon ik richting Lunetten. Een half uur extra reistijd. Dat is dus wat Utrecht wil, maar ik niet. De stadsboulevard is nu al een aanfluiting op Hoograven, ‘tGoylaan. Blij dat ik daar niet woon, want op de balkons kun je alleen maar uitlaatgassen snuiven. En ze doen maar waar ze zin in hebben. Het stadsbestuur luistert niet naar de bevolking.

  11. MtU

    Wel ja, nóg een her-inrichting van een doorgaande weg. Het wordt tijd voor een kaart waarop alle wegen staan die níet opgebroken zijn….

  12. JdV

    Eindelijk. Het was natuurlijk vreselijk zoals het daar nu is. Goed dat dat nu eindelijk opgepakt gaat worden. Eindelijk het belangrijkste probleem jn Utrecht aangepakt. /sarcasme-modus uit/

  13. W

    @ma: lekker on topic

  14. Koel Hoofd

    Auto’s de stad uit pesten = kapitaal de stad uit pesten.
    Op naar het pauperparadijs.

  15. S

    @koelhoofd: alleen paupers rijden auto’s haha

  16. Wil

    @heethoofd: amsterdam heeft het laagste aantal auto’s per inwoner. Toch is het niet bepaald een pauperparadijs. Je praat dus onzin.

  17. blabla

    De reacties waarvan je wist dat ze gingen komen……

    Ze vertegenwoordigen alleen niet een meerderheid van meningen van inwoners in deze stad. Daarnaast wordt het autorijden helemaal niet verboden in Utrecht, het wordt alleen maar in andere banen geleid, niets meer of minder.

    Voorbeeld: Autoluwe wijken krijgen nog steeds parkeergarages of P + R’s (in de nabijheid). Niet onmogelijk dus om daar met een (eigen) auto te wonen, wel minder gemakkelijk als voorheen. Je moet waarschijnlijk een stukje naar je voiture wandelen en er zijn minder parkeerplekken, omdat de woningen vooral gericht zijn op met name jongere inwoners die veel op de fiets, met het OV of met een deelauto/ huurauto doen. Ook nog gezond. Laden en lossen kan nog steeds in de voetgangersgebieden, want er kan tijdelijk en met ontheffingen gereden en geladen en gelost worden.

    Op de ‘t Goylaan gaat ook niet veel veranderen, omdat het verlengde van deze plek al aangepast en aangepakt is, het is gewoon een aanpak die al op de planning stond en in het verlengde lag van.

  18. Wim

    @ uuu

    En het maakt ook allemaal niet uit deze herinrichtingshysterie, want het kost toch niks.

  19. Wim

    De hele herinrichting van de stad is een blamage . Vandaag 3 x hulpdiensten over het gras en fietspad zien rijden omdat de file op de stadsboulevard , oog in al , catesiusweg en Thomas a kempisplantsoen geen ruimte kon maken voor de hulpdiensten. Er gaan nog doden vallen omdat hulpdiensten niet door de file,s heen kunnen komen

  20. Jeroen

    In het koele hoofd van Koel Hoofd is het nog steeds 1954…

  21. JdV

    @blabla/uuu: “Op de ‘t Goylaan gaat ook niet veel veranderen..”
    Echt? Dus deze straat gaat niet voor de 4e keer worden opengebroken en aangepast? Jeetje. Goed nieuws joh.
    Nu ff wachten op de volgende keer dat de socrateslaan aangepast gaan worden. Ik gok op 2028.

  22. K

    Tja, wat moet je hier van zeggen. Als bewoner van de binnenstad is er echt wel flink wat te voelen van dit beleid. Lang bezig om uit mijn werk thuis te komen. Iedere week weer een verrassing wat de route deze keer weer brengt. Zo rijdt je een bepaalde route, zo kan het de volgende dag weer helemaal anders zijn doordat er ineens een straat weer maanden open ligt.

    Het beleid is inderdaad gestoeld op ontmoediging van autobezit. Parkeerplekken verdwijnen. Overigens vervangen voor plekken waar veelal na enige tijd fietswrakken hun einde vinden. Grote doorrijroutes worden verkleind van 2 naar 1 baans zodat je 2 keer langer onderweg bent met de auto. Uiteraard met bijpassend stoplicht terreur waarbij ieder groen licht gemiddeld 4 auto’s laat doorrijden om vervolgens 5 minuten op rood te staan. Overigens zorgt dit stilstaan voor meer uitstoot dan ooit tevoor omdat de auto er toch wel is.
    En als kers op de taart liggen de straten die ze herinrichten (vaak voor de 4e keer minimaal) ook nog eens maanden open.

    En dan komt fietsminnend Nederland de automobilist nog even mooi de les lezen over dat je ook alles op de fiets kan doen. Het is namelijk zo dat we fantastische fietspaden en openbaar vervoer hebben. En je kan als stucadoor met 50 zakken stuc prima met een bakfiets naar je klus *sarcasmekop uit*

  23. de Roeptoeter

    Volgende stap is electrisch of plugin hybride verplichten alles binnen 3km van het centrum. Je kan prima naar een P&R met je vervuilende bak om of een fiets te pakken of het OV.
    Heel goed gemeente, ik adem ook graag schone lucht in, utrecht is na Pernis zo’n beetje de smerigste plek kwa fijnstof van Nederland. Er mag nog meer actie komen.

    Dus als er files ontstaan met auto’s met uitstoot, dan is dat het volgende. Mogen mijn kinderen aub zonder longkanker oud worden?

    Die ikke ikke ikke mentaliteit van automobilisten die met 4 mensen een hele straat blokkeren (want carpoolen ho maar) mag wel een keer oplazeren.

  24. Loejoe

    Wordt er ook nog rekening gehouden met mijn auto!! Die heeft ruimte en asfalt nodig. Schone lucht is echt niet nodig voor mijn auto, ik heb ook geen kinderen ofzo.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).