Nieuwe inrichting Voorstraat en Wittevrouwenstraat stap dichterbij - De Utrechtse Internet Courant Nieuwe inrichting Voorstraat en Wittevrouwenstraat stap dichterbij - De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe inrichting Voorstraat en Wittevrouwenstraat stap dichterbij

Nieuwe inrichting Voorstraat en Wittevrouwenstraat stap dichterbij
Het ontwerp voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat is weer wat verder uitgedacht. Bekend was al dat fietsers en voetgangers meer ruimte moeten krijgen en dat er meer groen komt. Nieuw is onder andere dat de Predikherenstraat afgesloten wordt voor autoverkeer.

Het ontwerp voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat is weer wat verder uitgedacht. Bekend was al dat fietsers en voetgangers meer ruimte moeten krijgen en dat er meer groen komt. Nieuw is onder andere dat de Predikherenstraat afgesloten wordt voor autoverkeer.

Uit verkeerskundig onderzoek blijkt dat het mogelijk is de Predikherenstraat af te sluiten voor autoverkeer en dat er geen nadelige effecten op het verkeer in de noordelijke binnenstad worden verwacht. Ook zou het positief uitpakken voor fietsers en voetgangers.

Daarnaast worden er drie drempels geplaatst, in plaats van zes zoals eerder werd gemeld: één bij de schooloversteek naar de Ridderschapsstraat, één voor de kruising met de Wijde Begijnestraat en één voor de kruising met de Harde Bollenstraat/Slachtstraat.

Eenrichtingsverkeer

Verder moet het aantal auto’s en bussen in de straten verminderd worden door een eenrichtingsverkeer in de Wijde Begijnestraat in te voeren. Daardoor wordt het autoverkeer in de Wittevrouwenstraat en de Voorstraat tot aan de kruising Wijde Begijnestraat gehalveerd, maar omdat auto’s daardoor niet meer rechtsaf kunnen slaan, komt er iets meer autoverkeer op het stuk Voorstraat tot aan de Neude.

In verband met zorgen van bewoners wordt het eenrichtingsverkeer op de Wijde Begijnestraat gefaseerd ingevoerd en worden de effecten eerst gemonitord. De start van de herinrichting staat gepland in de zomer van 2019. Vitens en Stedin zullen tegelijkertijd ook de leidingen in de straat vervangen.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Sjaak

    En de bussen? Gaan die in het vervolg over de Nobelstraat?

  2. Biking

    De voorstraat is al jaren een levensgevaarlijk straat voor fietsers
    Dat daar nog nooit een dode is gevallen is toeval
    Weg met bussen door voorstraat en nobelstraat
    Zo smerig

  3. Bart

    Ik vraag mij af of meer auto’s op het stuk van de Voorstraat naar de Neude wel zo verstandig is. De kruising van de Voorstraat met de Neude is een van de drukste kruisingen.

  4. Lily

    Dat wordt dringen op de Hopakker

  5. bee

    in theorie klinkt het leuk maar in de praktijk gaat het echt niet werken.

  6. Steve

    De asociale fietsers krijgen hun zin.
    De binnenstad gaat steeds meer op slot voor auto’s.
    Je zal maar ondernemer in de binnenstad zijn.
    Er zullen meer winkels noodgedwongen moeten stoppen omdat ze minder bereikbaar zullen worden, door ons linkse stadsbestuur.
    Het is niet voor niks dat City Plaza in Nieuwegein zo goed draait.
    Dat is tenminste bereikbaar voor iedereen inclusief auto.

  7. Gerard Brugmans

    Onze middeleeuwse binnenstad is ongeschikt voor autoverkeer. Ondernemers moeten zich veel meer richten op de voordelen van deze wereldplek. Een prettig autovrij centrum biedt uiteindelijk veel meer toekomstperspectief voor alle betrokkenen. De eenheidsworst van al treurige winkelcentrums in de ons omringende slaapdorpen heeft een heel andere functie en is niet te vergelijken met de unieke sfeer van onze binnenstad!

  8. Joep

    @ Steve

    Verreweg de meeste bezoekers van de binnenstad komen met de fiets (of te voet of met OV), veel mensen zijn dagjesmensen, stedentrippers.

    Sinds binnensteden in Europa sinds de jaren zeventig en tachtig autoluw zijn gemaakt zijn de bezoekerscijfers enorm gestegen> zie Duitsland. Het funshoppen, zonder stress en auto is in zwang geraakt. Vandaar dat we nu ook de in periode van consumentisme leven. Funshoppen heeft nuttig shoppen vervangen. De meeste ondernemers weten dat ze hier enorm garen mee spinnen. Vandaar ook dat je verschuiving van het aanbod ziet. Wat je daar van vindt is natuurlijk aan jezelf. Ik vind het ook niet per sé fantastisch, maar hier gaan lopen beweren dat het slecht is voor de ondernemers slaat nergens op

    Overigens is City Plaza in Nieuwegein en Leidsche Rijn Centrum precies bedoelt voor shoppers uit de regio (met auto). Niet voor niets zijn deze winkelcentra eigendom van dezelfde vastgoedboeren als het merendeel van Utrecht Centrum en Hoog Catherijne. Het verdelen van het marktpotentieel. Voor ieder wat wil.s

    Stop dus met het uitkramen van onderduikgevoelens op basis van aantoonbare nonsens. Het centrum heeft nog nooit zo goed gedraaid als tegenwoordig. Alle cijfers kunnen dat bevestigen. Het aanbod verandert alleen en sommige ondernemers worden ingewisseld voor anderen. That’s all.

  9. Linda

    @ bee

    Wat volgens jou niet werken is, is exact de bedoeling. Weg met het autoverkeer uit deze straten die de drukte helemaal niet aankunnen. verbreden kan niet, dus is weg ermee de beste oplossing. Meer verkeer kan niet, dus dan is minder de oplossing.

  10. Bernhard

    @Steve: bron?

  11. Tim

    @Steve: Cityplaza draait goed? Hoe kom je daar nou bij? Cityplaza kampt juist al sinds de crisis met een hardnekkige leegstand. Geldt ook voor veel andere sfeerloze winkelcentra die met de auto zo goed bereikbaar zijn. De Voorstraat gaat ook helemaal niet “op slot”, je kan er straks gewoon nog steeds in rijden.

    Verder blij dat de herinrichting dichtbij is. Hoop vooral dat het bij de Neude wat overzichtelijker wordt.

  12. Fiets loop en bewonder de utregse binnenstad

    Weg met al die stinkende autoos en bussen uit de binnenstad
    De utregse binnenstad is gebouwd honderden jaren gelee
    Dus totaal ongeschikt voor autoos

  13. Stadsliefhebber

    Nu nog een busstation in de buurt van de Berenkuil… daar stoppen stads- en regionale bussen en passagiers voor de binnenstad stappen over op een (gratis?) tram de binnenstad in. Geen bussen meer door de Voorstraat en Nobelstraat. En verder alleen laden en lossen tussen 9-11 uur en alleen bestemmingsverkeer met pasje. Ik droom verder…

  14. Herman

    @Tim,
    Vorige week nog in het nieuws, zo wel de Utrechtse binnenstad als Citty plaza doen het goed.
    Overvvecht, Bisonspoor en kanaleneiland hebben het zwaar.
    Steve heeft het helemaal juist.

  15. Marcel

    Een goed doordacht plan voor Utrecht zou top zijn. Niet iedere keer weer wat. Dat schijnt echter moeilijk te zijn. Door de hele stad 1 richting verkeer. Zoals nu bij de singels en kruisstraat en Biltstraat etc is waardeloos. Afsluiten, hobbyisme om er steentjes te leggen ( Singels ) en auto te gast met lage hekjes ( die al veel kapot zijn, maar dat is weer werk ) is echt ondoordacht. Je moet Utrechter zijn om te weten hoe en waar je moet komen. En dat geklets van iedereen op de fiets krijg je toch ook genoeg van? Gewoon nadenken en dan doen. Kunnen de ambtenaren dat ff gaan doen? Bestuur Utrecht weet hier niks van!!!

  16. bee

    @linda
    als je je een beetje voor kan stellen wat die veranderingen teweeg gaan brengen
    zal je constateren dat er knelpunten gecreëerd worden waardoor alle verkeer in en rondom het centrum totaal vast loopt.
    dan heb ik het nog niet eens over de hulpdiensten die dan ook vast staan net als het openbaar vervoer.
    helemaal autovrij gaat niet lukken .

  17. Kees

    @! Marcel

    of dat geklets van de standaard ongefundeerde, gefrustreerde gele-hesjes-achtige reaguurders van met name rechtse signatuur die namens het volk spreken, maar helemaal niet weten hoe en wat er in de hoofden van veel mensen in het land omgaat. Lekker spreken voor en namens het volk, maar daar hoort dan kennelijk 80% van de inwoners niet bij, dat wereldbeeld.

    De meeste bezoekers van het centrum komen met de fiets of te voet. De omwonenden vinden de maatregelen ook prima.

    De mensen die koste wat kost overal met een auto willen komen zorgen met name voor de overlast.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).