Nieuwe knip onder Dafne Schippersbrug; automobilisten pakken groenstrook | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe knip onder Dafne Schippersbrug; automobilisten pakken groenstrook | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe knip onder Dafne Schippersbrug; automobilisten pakken groenstrook

Nieuwe knip onder Dafne Schippersbrug; automobilisten pakken groenstrook
De nieuwe knip onder de Dafne Schippersbrug in Utrecht is nog niet erg effectief. Door de gewijzigde verkeerssituatie gaan nu veel auto’s via de groenstrook. “Dit kan absoluut niet”, aldus de wijkagenten van Oog in Al.

De nieuwe knip onder de Dafne Schippersbrug in Utrecht is nog niet erg effectief. Door de gewijzigde verkeerssituatie gaan nu veel auto’s via de groenstrook. “Dit kan absoluut niet”, aldus de wijkagenten van Oog in Al.

De agenten van de wijk Oog in Al krijgen momenteel veel meldingen binnen omtrent de situatie op de Johan Wagenaarkade. Sinds kort is daar namelijk een zogenaamde ‘knip’ aangelegd ter hoogte van de Dafne Schippersbrug en Montessorischool.

Op de weg is er een paal geplaatst en een aantal varkensruggen. Het is de bedoeling dat alleen fietsers hier gebruik van kunnen maken en automobilisten via alternatieve routes gaan rijden. Toch zijn er automobilisten die of via de groenstrook erlangs rijden of alsnog tussen de geplaatste paal en varkensruggen doorrijden.

De wijkagenten van Oog in Al roepen daarom op om de gewijzigde situatie te accepteren en de regels niet aan de laars te lappen. “Wees niet egoïstisch in het verkeer en denk om anderen.”

De komende tijd gaan de wijkagenten hier vaker controleren in samenwerking met Toezicht en Handhaving van de gemeente Utrecht.

 

52 Reacties

Reageren
  1. Kaat

    Fijne mentaliteit hebben sommige mensen!

  2. HenQ

    HAHAHA, dat krijg je met dat zinloos autootje pesten. Waarom was daar sowieso in eerste instantie een knip nodig?

  3. Peter de V.

    Automobilisten zijn net fietsers…

  4. Statler

    @Kaat:
    klopt, fietsen op een trottoir of door een voetgangersgebied bijvoorbeeld.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  5. Herman

    Duurt niet voor er een vast komt te zitten in de modder……

  6. Keet

    @Kaat – tja de gemeente gaat ook maar z’n gang met auto pesten. Niet helemaal gek dat mensen daar zo op gaan reageren.

  7. Mark

    De gemeente heeft in dit ontwerp weer onvoldoende geanticipeerd op onfatsoenlijk gedrag, men kent op het stadhuis de doelgroep (en de situatie ter plekke) totaal niet, zo blijkt. Het is overduidelijk te zien dat je hier gemakkelijk langs kunt, en wat kan dat gebeurt ook, hoe jammer en asociaal dat ook is. Tijdelijk extra betonblokken over een paar honderd meter en ondertussen terug naar de tekentafel. Je kunt moeilijk structureel handhavers bij dit soort ‘knippen’ neerzetten om de ontwerpfouten weg te poetsen.

  8. Luuk Upuuk

    Toch niet zo moeilijk? Een verhoogd trottoirbandje maken, of wat jumbobetonblokken neerkwakken.

  9. jan

    Het is dan ook klassiek autootje pesten
    Vervolgens is de wijk straks drukker omdat iedereen aan het omrijden is

  10. Hans

    Een heg met een paar ferme wilde braamstruiken doet wonderen.

  11. Realist

    Soms zijn het net fietsers…

  12. Autovrije stad

    Een paar extra paaltje lossen dat vast wel op. En anders wel een flink hoge boete!

    En als je vindt dat deze gemeente aan autootje pesten doet ga je toch gewoon verhuizen naar een plek waar je lekker ongegeneerd kunt racen met je kar, en die overal kan neerzetten waar jij wil!?

    Een tijdje geleden bereikten we het trieste record van 9 miljoen auto’s hier in NL. De schaarse ruimte die we hebben moeten dus goed beschermen. Gelukkig komen er steeds meer autoluwe en autoloze gebieden, en zelfs – wijken. Hier in het midden vh land zijn we goed bezig i.i.g..

  13. Pierre

    @Keet: auto’s kun je niet pesten, ze hebben geen gevoel. Automobilisten hebben wel gevoel, helaas iets teveel zelfs, de zieligerds.

    En hoe is dit pesten? Als doorgaand autoverkeer niet gewenst is, wordt er een paal neergezet. Autoverkeer in mijn voortuin is ook niet wenselijk, vandaar dat ik er een muurtje heb staan. Is dat automobilist pesten?

  14. Edwin

    Spijkermatje neerleggen?

  15. Thuisblijver

    Die knip is er gekomen omdat de bewoners daar “last” hebben van andere weggebruikers. Toen hebben ze daar, lekker egoïstisch, net zo lang bij de gemeente over zitten huilen dat er uiteindelijk zo’n knip is aangelegd. Ik denk dat er straks ook geen binnenvaartschepen meer door het AR kanaal mogen varen. Ik zou zeggen: hek erom, ggz arts aannemen en nog wat meer psychiatrische patiënten huisvesten daar.

  16. Keet

    De gemeente, voor de duidelijkheid: dat zijn die lui die hun logo met droge ogen onder dit filmpje durven te zetten:…
    https://youtu.be/xiAmgzdrVF4

  17. Don

    Tja dat was te voorzien. Aan het oude postkantoor hangt een lelijk kunstwerk dat men weg wil hebben kun je de zaak mooi mee afzetten. Win win

  18. Kaat

    @Statler, dus is het maar ok dat iedereen doet waar ie zelf zin heeft? Want anderen doen het ook…

    @Keet, ja dat zal wel de echte reden zijn dat de paaltjes er staan. De overheid pest graag…

  19. Steve

    Stop de onzinnige knippen en bussluizen.
    Zonder transport staat alles stil.
    Zorg voor goede doorstroming.

  20. BW

    @jan
    Het is net andersom: deze route wordt vooral gebruikt om drukte (op Lessinglaan / Joseph Haydnlaan) te ontwijken.

  21. Statler

    @Kaat:
    zeker niet- ik gaf een ander voorbeeld van een “fijne mentaliteit”.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  22. deGroot

    Bij de gemeente blijkt het “waterbedfenomeen” blijkbaar niet bekend. Als je een knip of knijp in een route maakt wordt het ergens anders drukker. Voor sommige bewoners zal het aangenamer worden, voor anderen juist het tegenovergestelde.

    Tevens bestaat de kans dat verkeer verder moeten rijden als bij een ononderbroken route. Dit is eigenlijk (ook) slecht voor het milieu.

    Daarnaast krijg je dit enigszins begrijpelijke edoch ongewenst gedrag.

  23. Pee

    @Autovrije stad
    Als er een ambulance moet komen voor jou dan weiger je om vervoerd te worden door die ambulance en word liever met een bakfiets naar het ziekenhuis vervoerd , toch?
    De auto is nou eenmaal aanwezig en daar moet men maar aan wennen .
    Je kan niet zomaar iedereen verplichten om de auto af te moeten staan omdat er een paar een idee willen verwezenlijken dat een stad zonder auto’s mogelijk moet worden .
    Dan gaan zij maar in een hutje op de hei wonen .

    wonen waar geen auto’s komen .

  24. JQ

    Ondertussen al opgelost door het neerleggen van twee forse boomstammen. Goede snelle reactie van de gemeente

  25. Lombokker

    De oorzaak van dit probleem ligt bij het invoeren van de “stadsboulevards”.

    Dankzij het versmallen van – in dit geval – de Lessinglaan en Haydnlaan van 4 naar 2 rijbanen staat er daar regelmatig een file. Een deel van de automobilisten probeert de file te omzeilen (sluipverkeer) via de Johan Wagenaarkade. Een ander deel via de Laan van Nieuw Guinea en de Billitonkade; die staan hier dan bij de Muntbrug te toeteren omdat het niet genoeg opschiet.

  26. Walter

    Links haat auto s,zijn allemaal import stemmers yuppen en provinciale,door hun gedrag staat meeste tijd alles vast in de stad,ook best wel lekker voor het milieu!

  27. Scherpschutter

    LOL! Geweldig! Het moet ook maar eens afgelopen zijn met die vrijheidssabotages van overheidswege. Dit krijg je ervan.

  28. Quilindschy

    Beste Lombokker,

    Enlighten us. Wanneer zijn de Lessinglaan en de Haydnlaan ‘versmald van 4 naar 2 banen’ zoals een “stadsboulevard”? Deel hier de link naar één foto uit het stadsarchief waarop die wegen 4 banen hebben en je ontvangt een krat bier. Als je een document vindt waar deze wegen bij die betreffende versmalling ‘stadsboulevards’ werden genoemd, krijg je er een fles whisky bij.

    Vooruitlopend op het resultaat een advies: spui toch niet zo loos je pro-(benzine)auto VVD-clichéteksten, zonder eerst eens wat uit te zoeken.

  29. Rutger

    “gaan nu veel auto’s via de groenstrook. “Dit kan absoluut niet”, aldus de wijkagenten van Oog in Al.” : zo te zien moeten die agenten naar de oogarts

  30. Koel Hoofd

    @Quilindschy
    Kom maar op met dat kratje bier en die fles whisky… Zal het delen met Lombokker. Want het woord stadsboulevard is pas uitgevonden in 2005 en toen was de versmalling al een feit.

    3x de Lessinglaan als op 2 baans breedte

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/f626f8f0-2ebe-526d-b703-8cac8b86c360/media/7a467ed5-f6d6-d92c-9a2c-ad7df8c0ae9e?mode=detail&view=horizontal&q=lessinglaan&rows=1&page=51

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/2e0dc97b-699e-5b03-8f8b-5d188ee1ba4d/media/5f45df75-38fa-3415-f08b-bbb8982434e5?mode=detail&view=horizontal&q=lessinglaan&rows=1&page=41

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e107f081-30e2-579a-97ec-b9e00f4e58b1/media/ff5c40d7-1bdd-0a63-9613-1b2b4708c670?mode=detail&view=horizontal&q=lessinglaan&rows=1&page=33

    Natuurlijk ook de Haydnlaan op volle breedte

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/4c60a9a9-4765-54df-a7fb-b846aba58638/media/cbde2187-e198-ac6e-86e8-e9f22afd6a44?mode=detail&view=list&q=haydnlaan&rows=1&page=80&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19060000%20TO%2019950000%5D&filterAction

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/85bfcbe2-152b-5e7d-8eea-23346fd55350/media/a7519b3c-ba94-c7aa-68c5-c5fa94561778?mode=detail&view=list&q=haydnlaan&rows=1&page=66&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19060000%20TO%2019950000%5D&filterAction

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/c68de7ec-6e66-517d-b22a-3f082fe36cc4/media/89382397-d17f-74fb-f083-4106ba5571a9?mode=detail&view=list&q=haydnlaan&rows=1&page=19&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19060000%20TO%2019950000%5D&filterAction

    Saillant detail als toegift, de weg was zo breed dat er heel veel harder dan 50km/u werd gereden en de Ooginallers op hun achterste beentjes stonden van de stress…

    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/37e551cb-2fdd-5223-ac78-650540852269/media/e9598d81-bace-214a-b41b-0ff4a3759f84?mode=detail&view=list&q=haydnlaan&rows=1&page=30&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19060000%20TO%2019950000%5D&filterAction

    Kortom, die mensen aan het kanaal woonden ooit rustig, totdat die ooginallers zich begonnen te roeren…. En onze gemeente doet al vele jaren aan verkeerskundig hobbyisme om de achterban te plezieren.

  31. Jeroen

    Dank voor de mooie foto’s. Ik zie daar wel brede banen, maar geen 2 rijstroken; waar zijn de strepen op de weg om de rijstroken te scheiden?

    Het is dus nog even de vraag of die krat bier terecht verdiend is.

  32. Johan

    @ KH

    Je faket, met al je vooroordelen. Je hebt er niet gewoond. Ik wel. Het is nooit een vierbaansweg geweest. Het is altijd een weg geweest met aan twee kanten een enkele rijstrook en een parkeerstrook. Volgende keer ietsje beter kijken beste man, dan zie je dat de auto’s rechts leeg zijn, oftewel geparkeerd staan.

  33. Leon

    Omdat automobilisten aso’s zijn die denken dat de wereld om hun en hun lelijke barrel draait.

  34. BW

    @Koel Hoofd
    Ehm, dat is exact wat Quilindschy zegt, Einstein: in Oog in Al heeft altijd 2*1 rijbaan gelegen (vroeger wel veel bredere rijbanen overigens) en het heeft daar nooit ‘stadsboulevard’ geheten.

    Verder woonden de mensen aan het kanaal niet rustig totdat OoginAllers zich begonnen te roeren, ze woonden rustig tot de afslag naar de A2 in 2008 is gesloten. Daarna is het veel drukker geworden op de Lessinglaan / Joseph Haydnlaan en toen is het sluipverkeer langs het kanaal ontstaan.

  35. Wim

    @ Koel Hoofd
    Mijn beste man, u bent een kletsmajoor zonder verstand van zaken met teveel vrije tijd. Er was nooit een tweede rijbaan. Wat u ziet zijn stilstaande, men noemt dat geparkeerde, auto’s.

  36. Lombokker

    @Quilindschy

    Het kratje bier heeft Koel Hoofd al binnen gehaald, voor de fles whiskey zie hier:
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/westelijke-stadsboulevard/#c443145

    Overigens bezit ik geen auto, en heb nog nooit VVD gestemd (GL trouwens ook niet).

  37. Heethoofd

    Fun. Borden met een oproep om de snelheid te beperken tot 50 km/h.
    Dankzij het dystopische Utrechtse verkeersbeleid is op dat stuk rondweg inmiddels de permanente stilstand bereikt. Je mag tegenwoordig blij zijn als je daar af en toe een beetje vooruit kunt rollen.

  38. Realist

    @Leon. Hun en hun? De Hunnen reden nog geen auto, die reden paard.

  39. JQ

    Ik woon er sinds 1992, ik ken het niet anders dan een weg met een enkele rijbaan aan beide zijden. Oog in Al heeft altijd tegen een vierbaans (2×2) gestreden.
    Er was /is ook een aparte stichting Ronduitweg geheten voor belangenbehartiging van de bewoners Gemeente heeft wel enkele pogingen gedaan om er een deel van een rondweg (binnenring)van te maken de wijk wilde dit nooit.

  40. HenQ

    @autovrije stad
    Inderdaad nergens voor nodig, want er zijn immers metrolijnen, hyperloops, ambulancedrones en politie VTOL’s in Utrecht. Want zomaar iets verbieden zonder er iets voor terug te geven, dat doe je als sociale / socialistische gemeente niet.. Oh wacht.. Autoverkeer wensdenk je niet zomaar even weg, hoe hard je ook op de grond stampt en na-na-na-na roept.

  41. Quilindschy

    @Koel Hoofd: weinig toe te voegen aan Johan en BW. Jammer, maar je bier dit weekend komt echt uit eigen zak. Er is nooit een versmalling geweest op deze straten, alleen het officieel maken van wat de facto al parkeerplaatsen waren. Sad, om in de woorden van je favo politicus te spreken.

    Geen bier of whisky dus, maar voor mij is de eeuwige gloat richting 2 van de ergste praatjesmakers op DUIC. Bereid je voor lezers, want @Lombokker en @Koel Hoofd zitten vol met dit soort ongefundeerde nonsens! Veel pret in het verschiet!

  42. Jasper

    Mijn broer en zwager werken beiden bij de hulpdiensten. Menigmaal kunnen zij niet op tijd ter plaatse zijn vanwege verkeers- beperkende maatregelen die in Utrecht zijn aangebracht. Ook al hebben ze ontheffing, kan door de drukte die uit die maatregelen voortvloeit, er onvoldoende worden doorgereden. Dit heeft heftige consequenties voor ieders veiligheid in Utrecht. Ik roep dan ook de gemeente op om te stoppen met deze belemmeringen in de straten van Utrecht.

  43. sander

    In den Haag hebben ze een knip proberen te maken met een paaltje dat omhoog komt. 50 waarschuwingsborden erbij. Paaltje moet nu weg omdat er teveel automobilisten toch nog probeerden snel achter een bus langs over het paaltje te rijden, met veel schade als gevolg.

    Blijkbaar zijn er automobilisten van wie het iq daalt tot onder 0 zodra ze in de auto stappen. Dat zie je hier ook maar weer.

  44. Statler

    @Sander:
    het schijnt dat fietsen het hoofd leegmaakt, te vrezen is dat dat bij sommige fietsers een permanente toestand geworden is.
    @Jasper:
    dit is nog niets, wacht maar tot de e-bikes, bakfietsen en andere,- de fietsersbond onwelgevallige transportmiddelen naar de versmalde rijbaan verbannen zijn.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  45. Lombokker

    @Quilindschy
    De enige die hier ongefundeerde nonsens verkondigt bent U zelf.
    Daarnaast zit U ook nog eens vol vooroordelen en bent U een slecht verliezer!

  46. Quilindschy

    @Lombokker Verliezer? Je hebt de berichten van bewoners hierboven niet gelezen he? Met je ongefundeerd.

    Nooit vierbaans geweest, nooit versmald. Haydnlaan noch Lessinglaan. De spinozabrug kan bijvoorbeeld nooit versmald zijn, die is eenbaans gebouwd. De foto’s van koel hoofd laten zien dat de situatie slechts op 1 punt ooit is veranderd: officiële parkeervakken ipv een rij losse geparkeerde auto’s aan de stoeprand. Waarom hij/zij denkt dat dit iets anders bewijst is een raadsel, maar ik ben hem dankbaar.

    Welnu , hoe is dit ongefundeerde nonsens? Kom eens met een tegenargument? Eentje is genoeg. Alsjeblieft?

  47. Wim

    Leesbrilletje kwijt, Lombokker?

  48. Koel Hoofd

    @Quilindschy @Wim @Johan @Jeroen@BW

    Wie weet er nog hoe de Vleutenseweg er in 1985 uitzag?
    Dat was een baan heen en een baan terug met scheidingslijn in het midden. Maar elke baan was wel zo breed dat het feitelijk een tweebaans weg was, en dan was er nog parkeerruimte over ook.
    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/560dde45-8386-52fe-9960-d761fe5639ed/media/9ba78181-3505-87ec-e910-51ba74e1ddf7?mode=detail&view=list&q=Vleutenseweg&rows=1&page=56&fq%5B%5D=search_i_periode:%5B19600000%20TO%2019950000%5D&filterAction

    And they all meandered happily down the middle of the road…
    Dus het ontbreken van wegbelijning zei in die tijd niet zoveel.
    In 2001 is de Vleutenseweg heringericht vanwege verbetering verkeersveiligheid en doorstroming snelbus met voorrang voor de fiets, dat is intussen ook al weer een hele generatie geleden. Mensen vinden het er nu doodeng en levensgevaarlijk terwijl er niets aan de hand is.

    @BW
    Dank voor de correctie mbt ooginallers.
    Vroeger hadden ze te maken met vele veel te hardrijders, nu met veel teveel sluiprijders.

    @Heethoofd
    Dat langzaam rollen op een 50km/u weg vind de gemeente nog te snel, daarom moet het verkeer tot stilstand komen op een 30km/u woonboulevard, recreatieparkweg, oh nee, stadsboulevard.

    @Lombokker
    Proost! 😉

    @Jasper
    Ik begrijp precies wat jullie bedoelen want zie het regelmatig gebeuren in de stad. Maar vrees dat de gemeente niet gaat luisteren. Pas als het schattige kalfje is verdronken zal men gaan debatteren om de put ooit te gaan dempen.

  49. Wim

    Ach Koel Hoofd toch, ga eens iets nuttigs doen met je tijd in plaats van eindeloos op oude plaatsje zoekend hopeloos elke keer je ongelijk aan je toetsenbord toe te vertrouwen. Man man man wat een zinloos gezwets.

  50. Johan

    ‘En toch is de aarde plat’, zei Koel Hoofd. En om dat te bewijzen presenteerde hij na een dag zoeken, een vaag en helemaal nietszeggend plaatje van Mars.

  51. Sjef van Ondiep

    Onder de Dom was het vroeger ook vierbaans, ondanks dat er geen lijnen staan. Echt waar, niemand die het kan beamen behalve ik, maar ik heb het uit foto’s geconcludeerd dus het is waar.

  52. Jasper

    @koel hoofd.
    Ze zullen eerst zelf ermee geconfronteerd moeten worden alvorens er mogelijk iets gaat veranderen.
    Inzicht is vaak een kwestie van tijd en ervaring.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).