Nieuwe omroep op station Utrecht Centraal: ‘Loop je even door’ | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe omroep op station Utrecht Centraal: ‘Loop je even door’ | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe omroep op station Utrecht Centraal: ‘Loop je even door’

Nieuwe omroep op station Utrecht Centraal: ‘Loop je even door’
Archieffoto
De NS speelt sinds deze week een omroep af op station Utrecht Centraal waarmee reizigers worden opgeroepen om zich te verspreiden over het perron. Het is de nieuwste maatregel tegen de drukte bij sporen 5 en 7.

De NS speelt sinds deze week een omroep af op station Utrecht Centraal waarmee reizigers worden opgeroepen om zich te verspreiden over het perron. Het is de nieuwste maatregel tegen de drukte bij sporen 5 en 7.

Reizigers die regelmatig bij sporen 5 en 7 komen kennen de enorme drukte tijdens de ochtend- en avondspits. Vanaf deze plek vertrekken onder andere de treinen naar Amsterdam Centraal en Schiphol.

De NS laat weten dat de perrons inderdaad druk kunnen worden, maar door de reizigers beter te spreiden gaat het al een stuk rustiger aanvoelen. Veel mensen zouden namelijk vlakbij de (rol)trappen blijven staan.

Daarom klinkt er sinds deze week de volgende oproep door de speakers: “Loop je even door, dan is er ruimte voor iedereen.” Op deze manier hoopt de NS dat reizigers zich beter gaan verspreiden. Deze septembermaand is de aller drukste periode voor de NS ooit.

19 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Het is ook eigenlijk een heel onhandig perron. Omdat er wat bouwseltjes op staan, heb je met name bij spoor 5 maar heel weinig ruimte op sommige plekken, en dat kan in de spits flink wringen. Ze hadden die bouwseltjes eigenlijk moeten verplaatsen (voor zover dat kon natuurlijk) tijdens de grote verbouwing.

  2. M

    @Tim, mja, mensen kunnen ook gewoon iets verder lopen dan het einde van de (rol)trap. Elke ochtend staat er weer een kluitje sufkezen bij dezelfde deuren te dringen terwijl je verderop gewoon naar binnen kunt, zelfs in de spits. Is gewoon luiheid.

  3. Vincent Z

    Oh dit vatte ik anders op, als in : maak een beetje tempo. ik betwijfel of de oproep werkt mensen staan graag op kluitje. Vaak vraag ik me af wat er in het hoofd omgaat van degene die aan de rand staat en een zee van ruimte naast zich ziet. Ook de nul reactie wanneer een buschauffeur oproept door te lopen wijst op weinig succes.

  4. Ferry

    Sporen en perrons worden altijd door elkaar gehaald. De sporen 5 en 7 liggen aan het derde perron op Utrecht centraal. Dit station telt 8 perrons.

  5. Coen Mobach

    Vaak is het mij overkomen dat ik bij voorbaat al doorloop naar een rustiger deel van het perron, maar dat de trein dan korter is dan gedacht… Dan moet ik dus weer een heel stuk terug lopen.

  6. Pino

    Het zou pas echt handig zijn als de NS middels lichtsignalen zou aangeven waar precies de deuren zijn van de aankomende trein, inclusief het verschil tussen 1e en 2e klas, fietsplaatsen, invalideplaatsen en stiltecoupés. Zo komt iedereen bij de juiste deur te staan en zal de in/uitstap veel sneller verlopen. En sta je ook niet verkeerd zoals Coen hierboven(en ik ook regelmatig).

    Het perron bij Spoor 5 blijft trouwens te smal voor de trein naar Amsterdam.

  7. Charles Chamboné

    Ik weet zo gauw even niet waar maar er is/was een station waar met een soort lichtkrant precies werd aan gegeven waar de trein stopte en waar de deuren zouden komen. Dacht dat er zelfs werd aangegeven waar nog plaats was.

  8. Anoniem

    Zoals meerdere mensen zeggen zet de NS op deze trajecten regelmatig ineens een veel kortere trein in. Dan moet je een heel stuk teruglopen en is de kans op een zitplaats verkeken. Wat dat betreft vind ik deze oproepstem dubbel irritant: ik voel me aangesproken (mogen mensen die niet zo snel kunnen lopen verdomme ook de trein nemen) en het is niet accuraat.

  9. F. Orens

    @ Pino: via de NS App kun je dat al enige tijd zien! Een aanrader dus!

    @ Charles Chamboné: dat is op Station Schiphol AirPort.

  10. Lombokker

    @Pino

    Nee man, juist die onzekerheid maakt van treinreizen een soort Russisch roulette. Fantastisch dat je dag gemaakt of gebroken kan worden door een simpele deur die niet voor je neus stopt. Dát is leven gap.

  11. Nlz

    Misschien moet er iemand van de NS een weekje of twee op stage in Japan. Hier staat op de borden aangegeven hoe lang een trein- of metrostel is, en is op de grond aangegeven voor welke wagon je waar in kunt stappen.

  12. Jos

    @ nlz en anderen

    De NS heeft bij wijze van proef de afgelopen (rustigere) maanden op de normale vertrekborden al aangegeven welke wagons in welke vakken vol zijn, leger of leeg. Ook werd er aangegeven met aftellende minuten hoe lang het duurde voordat de trein vertrok.

    Den Bosch had net als Schiphol de lichtkrant die aangaf waar de de deur stopte en rode en groene balken die aangaven of er nog plek was. Nu alleen nog Schiphol.

    Misschien is uit de proef gebleken dat mensen er geen oog voor hebben? Het aangeven van lege plekken heeft vaak geen zin. Het is een indicatie en mensen stappen uit. Utrecht is voor veel mensen de bestemming. Dan klopt de info al niet meer.

    De NS kijkt al regelmatig naar Japan. Station A’dam Zuid heeft iedere zoveel meter mensjes in hesjes die in de spits ervoor waken dat mensen achter de strepen op de perrons blijven bij binnenkomende treinen (veiligheid) en erop toezien dat instappers eerst mensen laten uitstappen en deze niet in de weg gaan staan. Ook on alkes soepel en SNEL te laten gaan in relatie tot vertragingen.Utrecht heeft/ had ook toezichthouders in hesjes in de spits. De vergelijking met Japan gaat verder mank, omdat Japanners zich beter gedragen; gedusciplineerder, netter, wellicht intelligenter.

    Perron tussen Spoor 5/ 7 is een ontwerpfout op het nieuwe Utrecht CS. Superdruk/ toename van reizigers iedere zoveel maanden, want trein naar A’dam, maar en smal EN met grote objecten die ruimte in beslag nemen. Dat geldt voor zo’n beetje alle perrons bij sporen die gebruikt worden voor de westelijke/ noorderlijke richting. Juist de Randstad!

    De (veelal nieuwe) perrons die gebruikt worden voor de zuiderlijke/ oosterlijke richting zijn veel breder.

    Verder: mensen die dagelijks reizen zouden moeten weten waar de deuren veelal stoppen en waar 1e klas e.d. zit. Dat is vaak min of meer op dezelfde plek. TIP: De app/ website geeft aan hoe lang treinen zijn, waar 1e klas/ 2e klas zit, etc., incl. drukteindicatie. De blauwe lampen op de perrons (of blauwe ruiten met nummers erin op kleine stations; de nummers geven aan waar de trein stopt in relatie tot het aantal wagons) geven aan waar de machinist moet stoppen naast het perron.

  13. Cp

    Hopelijk schaffen ze het snel weer af, erg afleidend en totaal niet duidelijk voor wie het bedoelt is.

  14. Gw

    De omroeper zal het allemaal wel heel vriendelijk bedoelen, maar OMG wat is dit verschrikkelijk irritant om elke tien seconden om de oren te krijgen. Ben blij als de omroep(st)er dit geneuzel onderbreekt om een vertraagde trein aan te kondigen…

  15. Thomas

    Dit omroepbericht is wel tijdelijk toch?! Allemachtig.. alsof er niet al genoeg prikkels zijn, zet gewoon bordjes neer.

  16. Henkjan

    Dit klinkt echt heel naar, beetje Orwelliaans zo als je uit de trein stapt. napte de omroep ook helemaal niet en het wordt echt constant herhaald. Heel irritant.

  17. Anoniem

    Maar mannnn, moet dit echt om de paar seconden? En is die hele bijzondere klemtoon ook echt nodig?

  18. Robin Staal

    Super irritant!! Dat ding gaat ook af als er 1 persoon de trap af komt. Volgens mij zijn er betere technische oplossingen, waardoor ‘het geluid’ alleen hoorbaar is als het ook echt nodig is.

  19. Isa

    Hmm, dan heb ik hem al die tijd verkeerd opgevat.. haha

    Ik studeer in Utrecht en hoor het dus elke ochtend juist als ik de trap òp loop.
    Dat gaat namelijk ook zo verschrikkelijk langzaam tijdens de ochtendspits..
    en nu er daarbij ook nog continu omgeroepen wordt dat je door moet lopen, wordt er alleen maar meer nadruk gelegd op het tragische slakkentempo van de reismassa..
    “Loop je even door?” Was het maar zo’n feest ja..! Want met zn allen de trap oplopen moet blijkbaar altijd op het tempo van opa&oma..

    Achja, ik zie het altijd maar als een training voor mijn geduld en ochtendhumeur 😛

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).