Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken

Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken

Nieuwe poging om fietsen bij station Vaartsche Rijn van te stoep te halen lijkt niet te werken
Foto's: Bram van Toor
Bij station Vaartsche Rijn in Utrecht is onlangs een tekst op de stoep aangebracht waarmee fietsers worden opgeroepen het trottoir vrij te houden. Het lijkt tot dusver echter niet te werken want er staan nog steeds veel fietsen op deze plek.

Bij station Vaartsche Rijn in Utrecht is onlangs een tekst op de stoep aangebracht waarmee fietsers worden opgeroepen het trottoir vrij te houden. Het lijkt tot dusver echter niet te werken want er staan nog steeds veel fietsen op deze plek.

Eerder deze maand publiceerde DUIC al een artikel waarin te lezen was dat voetgangers en fietsers elkaar stevig in de weg zitten bij station Vaartsche Rijn. Doordat fietsers hun rijwielen achterlaten op de stoep, pakken voetgangers het fietspad en moeten geïrriteerde fietsers bellend en zigzaggend langs de voetgangers.

Niet lang daarna is op de grond bij het station een oproep geplaatst om de stoep vrij te houden. Er is een vierkant aangebracht met daarin de tekst ‘houd de stoep vrij, dan kan ik voorbij’. Daarbij is ook een poppetje met een blindenstok te zien. Het lijkt echter niet te werken want maandagmiddag stond het vierkant vol met geparkeerde fietsen.

Tekst loopt door onder afbeelding

AED

In het vierkant staat ook een paal met daarop een AED. Zo’n defibrillator kan gebruikt worden wanneer iemand een hartstilstand krijgt. Dit apparaat is door de geparkeerde fietsen ook minder toegankelijk.

Geert van der Wilt, ook wel bekend als de ‘filmende fietser‘, is de nieuwe situatie ook opgevallen. Op Twitter schrijft hij dat de oproep aan ‘dovemansoren’ is gericht. Hij roept de gemeente Utrecht dan ook op om met een andere oplossing te komen voor het ‘fietsprobleem’.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. passalacqua

    die bus met open bak vol fietsen zie ik vrijwel elke dag bij ingang HC mediamarkt, die kan toch ook hierheen? ook stickeren en wegslepen, hup!

  2. jan

    Maar misschien …. en nu ga ik even iets geks zeggen …. misschien is de titel van het nieuwsbericht verkeerd. Er is er gewoon helemaal geen plek voor die fietsen. Die stallingen om de hoek zijn ook bijna altijd vol. En als dagelijkse passant zie ik gewoon letterlijk dat er niet genoeg capaciteit is. Het is ook geen treinstation met een grote bushalte, dus ik denk dat er veel mensen zijn die met de fiets naar het station gaan. De titel van het bericht moet zijn : ‘gemeente utrecht heeft capaciteit voor het parkeren van fietsen nog niet opgeschaald’. Of de titel kan zijn ‘ontwerp station Vaartsche rijn faalt en dagelijks is er hierdoor een ophoping’. Je kan boos zijn op de fietsers en die als ‘foute groep’ wegzetten, maar blijkbaar is het ontwerp van het station niet zo geweldig.

  3. Lachgas

    Vraag is, hoelang tolereert dit gemeetebestuur het kosteloos parkeren van fietsen?.
    Automobilisten betalen zich blauw. Passen niet meer in straatbeeld, terwijl je je nek breekt over de bandeloosheid van de fietsers.
    Er komt een tijd dat we alleen nog te voet de stad mogen gebruiken.

  4. BdV

    @passalacqua: Zo’n sticker helpt niet. Dan staan er fietsen met een sticker waar ze niet mogen staan. De oplossing is dat er geen fietsen meer staan waar ze niet mogen staan. Onuitputtelijke voorraad voor minstens tien tweedehands fietsenwinkels en oud ijzer boeren.

  5. Jeroen

    Wauw, wat een slechte communicatie.
    Dat vierkant is meer bedoeld voor de AED, wat tevens totaal geen zin heeft, want je zet je fiets dus buiten het vierkant en dan is die AED alsnog niet te bereiken, behalve met een drone.
    De boodschap over blinden en slechtzienden lijkt op deze manier ook alleen maar te gelden binnen dat vierkant, wat natuurlijk ook belachelijk is, want er wordt bedoeld een doorgaande route vrij te houden.

    Wie dit bedacht heeft moet eerst maar eens op communicatiecursus.

  6. Peer

    Fietsen verwijderen is het enig wat werkt!

  7. WvR

    @jan:
    Je zegt inderdaad iets geks.
    Je zegt: De fietser mag de fiets, ongeacht regels, neerzetten waar’ie wil. Want dan hadden ze maar plek moeten maken (als daar al een gebrek aan is).

    Als er geen plek is voor al die fietsers, moeten ze de fiets ergens anders neerzetten, of niet met de fiets komen. Dit is tenminste doorgaans de redenering voor ieder ander type voor vervoer.

    Toen ik nog een auto had heb ik talloze malen in een straal van 500 meter rondom mijn huis moeten zwerven om een parkeerplek te vinden. Ik had natuurlijk het ding gewoon midden op de stoep kunnen parkeren (gemeente Utrecht heeft capaciteit voor parkeren niet opgeschaald / ontwerp parkeerinrichting faalt), maar dat wordt dusdanig niet gewaardeerd dat er een boete van 90 euro op staat.

    Dus nee: Het heeft niks met de gemeente te maken, of met het ontwerp van het station. Nee, het ontwerp van De Fietser is niet zo heel geweldig.
    Die hebben, in grote getale, schijt aan alles, en tal van gebreken.

  8. passalacqua

    @Bdv
    ik bedoel sticker dat ie binnenkort wordt verwijderd, daarna kun je m ophalen op (voorheen)Kanaalweg, nieuwe locatie is mij niet bekend.

  9. Binnenstadsbewoners

    Handhaving.
    Fiets blijven verwijderen
    Plus boete

  10. Don

    @Jan helemaal mee eens in utrecht moeten we met z’n allen op de fiets en met het ov. Faciliteer de fietser dan ook die geen tijd zin heeft om in de rij te staan om in te checken om vervolgens je fiets ergens in een rek te tillen. Iemand die op de fiets naar het station gaat heeft haast want stel dat de trein deze keer wel op tijd vertrekt.

  11. Realist

    Automobilisten parkeren wel netjes en zijn prima te handhaven via het kenteken. Fietsers niet, die zijn asociaal en claimen veel te veel ruimte. Alle fietsen daarom de stad uit en auto’s erin.

  12. Hoera

    @Jan, volledig mee eens; fijn dat er ook af en toe eens een goed doordachte en beargumenteerde reactie op dit forum wordt geplaatst. Dat is toch wat anders dan ‘hup wegslepen’, ‘fietsen verwijderen’ en ‘slechte communicatie’, even los van de nog te komen reacties van buitenstadse lieden als JdV en SS.

  13. Metklem

    Als je tegen de rand (aan de waterkant) fietsklemmen bevestigd heb je hopenlijk maar 1 rij geparkeerde fietsen. Dan blijft er nog een stuk stoep beschikbaar. Ik fiets daar elke (werk)dag en ben vaak langslopende en overstekende ov reizigers aan het ontwijken.

  14. Binnenstadbewoner

    Fietsers zijn hardleers en passen hun gedrag pas aan als de kans op een boete en verwijderde fiets groot is. Fietsen trekken ook fietsen aan. Gewoon een kwestie van consequent en langdurig fietsen blijven verwijderen. Duidelijke borden plaatsen. In het begin ook nog even zo’n toezichthouder erbij plaatsen die fietsers wegstuurt.

  15. Marko

    @Jan. De fietsenrekken om de hoek zijn nooit vol, en de twee fietsenstallingen pal onder het station ook niet. Het is gewoon teveel moeite om daar gebruik van te maken. Of er slechtzienden, andere voetgangers en rolstoelers zijn die er niet meer veilig langs kunnen, dat interesseert deze foutparkeerders geen bal, want je inleven in de medemens dat is iets wat je hoogstens nog in een instagramwerkelijkheid doet om voor je volgers sociaal bewustzijn te faken.

  16. P. Puk

    Teksten noch bordjes helpen, dat zie je ook elke dag bij de AH Neude.
    Nu dacht ik toch dat de hoogopgeleide bevolking van Utrecht zou kunnen lezen en ook plaatjes zou kunnen begrijpen, maar nee dus. Zorgelijk!

  17. JdV

    @hoera: wellicht kan Duic u verwijderen van dit gremium wegens leugens. Ik ben geboren en getogen in deze stad en heb nog niet 1 dag in die inmiddels meer dan 50 jaar niet in Utrecht gewoond. Uw leugens over buitensteedse woonplaatsen zijn laster, en niks minder dan dat.

  18. Graffiti

    @P.Puk

    Het is denk ik dat de hoogopgeleide bevolking die teksten en plaatjes vooral als graffiti ziet 😉

    Ik denk (zelluf fietser), gewoon de knoet erover: handhaven! Zelf parkeer ik zoveel mogelijk in stallingen.

  19. Jan

    @ Don
    “Iemand die op de fiets naar het station gaat heeft haast”
    Iemand die haast heeft moet eerder opstaan

  20. JvS

    Ventielen eruit draaien, elke dag weer. En een klein handpompje neerleggen wat net niet lekker werkt.

    Door de actiegroep “we love free air”. Want alle lucht moet vrij zijn.

  21. BdV

    @passalacqua: Aangezien het daar zeer snel vol staat, vrees ik dat er te weinig tijd is om de stickers aan te brengen en vervolgens de eigenaars de tijd te geven hun fiets te verplaatsen. Een bord met de tekst ‘fout geparkeerde fietsen worden verwijderd’ en dat vervolgens ook handhaven lijkt me efficiënter.

  22. Angelique

    Er is best plek voor 1 rij fietsen aan de oostkant, het is daar wel 5 meter breed. Gewoon 1 rij fietsklemmen daar plaatsen aan het water zou prima zijn.
    Aan de westkant kan dat ook, omdat de stoep aan die kant helemaal niet noodzakelijk is voor voetgangers.
    Dan heb je alles praktisch gedaan mbt capaciteit.

    En dan handhaven op fietsen die buiten het rek staan en de doorgang blokkeren, net zoals op het jaarbeursplein. Meer een kwestie van doen dan praten dit.

  23. Herman

    Kom op zeg ga handhaven.
    Roep paar boa’s op en stel werklozen, bijstandmensen of vluchtelingen. Huur busje en ga met betonscharen alle verkeerd gestalde fietsen weghalen.
    Doe dat een maand lang en vervolgens iedere maand op een wisselende dag
    Opgelost!

  24. mees kees

    Weesfietsenstickers gebruiken met opschrift “eerste en tevens laatste waarschuwing, uw fiets wordt hier na (datum) verwijderd” met op de achterkant, adres, terugkoopbedrag én de verplichte werkstraf (eigen rekening) in revalidatieoord of blindeninstituut.

  25. Jeroen

    Hoezo werkt niet? Betonschaar/slijptol, grote bakwagen. Haal ze maar op bij de schroot. Wat een gelul zeg. Handhaaf gewoon eens. Niet luisteren? Prima. Dan maar voelen.

  26. Peter

    Gemeente U kijk wat er aan de hand is, is er ruimte genoeg in de stalling of niet, kun je daar snel inchecken etc. Als er niet genoeg ruimte is dan extra stalling maken (desnoods boven het water), als er genoeg is verbod te parkeren en handhaven. ingewikkelder kunnen we het niet maken.

  27. TJA…

    Zorgen voor goed fijnmazig openbaar vervoer. Dan verdwijnen de fietsen vanzelf.
    (Bijna) niemand vindt woon-werkverkeer op de fiets aangenaam om te doen.

  28. W

    HANDHAVEN!
    Een aantal weken achter elkaar!
    Het is lamlendigheid troef bij die fietsers!
    Als ik met mijn auto verkeerd parkeer wordt is weggesleept en krijg een fikse boete!
    De wethouder moet niet meten met twee maten!

  29. Jeff

    Stoep moer jou eenmaal vrij. Of er nou elders wel of geen plek is. Dat is het probleem voor mense zelf en niet de gemeente. Fietsen weghalen en boete geven van 100 euro om hun fiets elders weer te mogen halen. Gewoon flink tegen handhaven en de mensen stoppen er wel mee. Al die smoesjes die ik voorbij zie komen in de commentaren.

  30. Hoera

    @JdV, hahahaha, ga jij nou klagen over leugens? Dat is toch al te mal. Ik kan legio voorbeelden aandragen waarin jij juist de waarheid verdraait, onwaarheden verkondigt en ga zo maar door. Dus kom niet aan met mijn ‘buitenstads’ (niet buitensteeds) terwijl dat etiket prima op je past, ook al ben je inwoner van deze stad.

  31. Inez

    Weggehaalde fietsen staan volgens mij nu in het noordelijkste stukje Overvecht, in het industriegebied. Straatnaam weet ik niet.
    Daar is ook de afdeling gevonden voorwerpen van de gemeente.

  32. JdV

    @Hoera: Aha, kijk, al is de leugen nog zo snel, Hoera die bekent hem wel. Fijn dat je nu toegeeft dat ik wel degelijk een inwoner van deze stad ben.

  33. Statler

    @ Tja doet al een voorzet: fiijnmazig openbaar vervoer verminderd de noodzaak tot fietsgebruik. En: forensen met de fiets is niet per definitie leuk. Helaas draait het college ( de mogelijkheid tot ) fijnmazig OV consequent steeds verder de nek om.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  34. Miffie

    Misschien ook wat instructies/waarschuwingen in het Engels geven? Het merendeel van de fietsers in dit deel van Utrecht spreekt en begrijpt de Nederlandse taal niet want student of expat. Zou al veel schelen waarschijnlijk.

  35. Lexus

    @Miffie: ook fiets- en verkeerscursussen zouden wat mij betreft voor vreemdelingen verplicht gesteld moeten worden. Ga om dat te checken maar eens in de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat kijken. Inheemse verkeersdelinquenten kunnen als taakstraf meteen meegenomen worden.

  36. Hans

    @ Realist
    “ Automobilisten parkeren wel netjes en zijn prima te handhaven via het kenteken. Fietsers niet, die zijn asociaal en claimen veel te veel ruimte. Alle fietsen daarom de stad uit en auto’s erin.”
    Ik moet altijd vreselijk lachen om uw bijdragen.
    En ditmaal zelfs onbedaarlijk!
    Uw posts zijn bijna altijd zo kostelijk ironisch dat de letterlijke inhoud als vanzelf omklapt in haar tegendeel. Daarom ben ik blij dat ik u goed begrijpen kan. Nogmaals: erg leuk!

    Ga door! Ga door!

  37. Hoera

    @JdV, blijkbaar lastig maar ik verkondig geen leugens, ik ben geen JdV-er.
    Enfin, terug on topic, iets wat JdV ook niet kan, die houdt zich alleen maar bezig met randzaken: fietsers dienen hun fiets daar te stallen waar ze geen overlast geven. Dan maar wat verder lopen. Hetzelfde geldt ook voor die enorme berg lanterfanters die hun fiets op het stationsplein ‘pleuren’ en te beroerd zijn de grootste fietsenstalling van Europa te gebruiken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).