De drukte op de Utrechtse wateren is reden voor het Utrechts college om de regels rond vergunningen hiervoor aan te passen. Opvallendste is dat exploitanten vanaf 2022 moeten loten voor een vergunning.
De stad heeft namelijk maar negentien vergunningen te vergeven aan exploitanten, maar er zijn op dit moment veel meer botenverhuurders actief. Ook wil Utrecht met de maatregel voor een betere balans tussen de belangen van bewoners, ondernemers en toeristen zorgen.
Ook krijgen de vergunningen een einddatum, nu zijn de verstrekte papieren nog voor onbepaalde tijd geldig.
5 Reacties
ReagerenDe Gemeente Utrecht toont zich hier een buitengewoon onbetrouwbare handelspartner. Heb je als ondernemer fors geinvesteerd in de veronderstelling van de zekerheid van een vergunning, kan die stekker er zomaar ineens uitgetrokken worden omdat de Gemeente arbitrair besluit dat er maar 19 vergunningen zullen worden verstrekt.
Waarom? Ik zie geen enkele andere logische verklaring dan de verklaring die zoveel onverklaarbare handelingen van de Gemeente verklaart: Doelgerichte en dus bewuste de-industrialisatie van Utrecht, om het de-industrialiseren. We worden terug in de tijd geworpen.
Het is geen de-industrialisatie als een overheid haar zorgplicht invult: het botenverkeer op de oude gracht loopt volledig uit de hand, en iedereen heeft daar nu rechten, die in de praktijk niet meer waargemaakt kunnen worden. Als je wilt weten waar dat op uitdraait moet je eens een dagje in leiden of amsterdam op het water zijn: daar is het voor de kleine partikulier onmogelijk geworden om te varen door het geweld van te veel en te grote boten. En dan is het water daar ook nog veel groter.
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, en dan vind ik de keuze voor het behouden van de doorvaart voor kleinere bootjes wel zo sympathiek.
Wel moet de gemeente paal en perk stellen aande maat van boten. Als je ziet wat voor gevaarten er nu zo af en toe door de gracht schuiven, dan weet je dat de volgende opknapbeurten voor beschadigde doorgangen en bruggen versneld zullen moeten worden wegens de schades.. Rondvaartboten veroorzaken die meestal zelf niet (zeker die kleinere niet) maar dragen wel bij aan de opstopping.
Schuttevaer zou moeten loten? Die hebben een erf recht! Politicie zijn gevoelig voor hun plaatsje en steun stemmetjes. Laat ze dat even weten met moties van wantrouwen of andere akties.
Krijg opeens hoop dat de gemeente hiermee een start maakt met het beteugelen van ongebreidelde groei. Commerciele belangen zijn natuurlijk te respecteren maar er zit wel een grens aan al die feestboten die de singels en grachten ‘opleiekn’. Zou mooi zijn als dat bredere invulling krijgt met een doorontwikkelde visie op de overige grenzen van de stad voordat onze aantrekkingskracht onze nuchtere blik vertroebeld. Nog mooier als we daarmee Amsterdamse toestanden, in ieder geval deels, zouden kunnen voorkomen. Artikel van Michiel Verhulst in Vrij Nederland over de toeristentsunami daar van harte aanbevolen. We zouden daar ons voordeel mee kunnen doen door niet te wachten tot het te laat is. @redactie: kunnen jullie dat delen?
Excuses. Michiel Hulshof