Nieuwe stationshal Utrecht Centraal opent op 31 juli: zo ziet de hal eruit | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe stationshal Utrecht Centraal opent op 31 juli: zo ziet de hal eruit | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe stationshal Utrecht Centraal opent op 31 juli: zo ziet de hal eruit

Nieuwe stationshal Utrecht Centraal opent op 31 juli: zo ziet de hal eruit
Een groot gedeelte van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal gaat op 31 juli open. Daarna moet er nog een jaar gewerkt worden om de grootste OV-terminal van Nederland volledig klaar te krijgen.

Een groot gedeelte van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal gaat op 31 juli open. Daarna moet er nog een jaar gewerkt worden om de grootste OV-terminal van Nederland volledig klaar te krijgen.

Utrecht Centraal is al jaren te klein voor het aantal reizigers. Het station is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar. Maar op dit moment maken jaarlijks zo’n 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe, naar verwachting tot zo’n 100 miljoen reizigers in 2030.

De nieuwe OV-terminal wordt in stappen gebouwd. Vanaf 31 juli is het laatste gedeelte aan de beurt, het laatste stukje oude stationshal zal dan verdwijnen. De grootste uitdaging tijdens de bouw is dat het treinverkeer en de forenzen zo min mogelijk hinder moeten ondervinden.

Voorzieningen en winkels komen alleen nog aan de twee lange zijden van de stationshal. Op het balkon komt een Grand Café. Aan de andere kant is er zicht op de treinen. Het nieuwe station wordt overdekt met een groot golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval.

Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Stationsplein West met het Stationsplein Oost.

(Foto’s: Robert Oosterbroek)

_DSC9204 _DSC9211 _DSC9266 _DSC9273 _DSC9292  _DSC9363 _DSC9402 _DSC9416 _DSC9418

4 Reacties

Reageren
  1. Niels Bokhove

    Hiep hoi! Misschien een goede aanleiding om de stationsonderdelen, die al veel eerder klaar waren, schoon te maken. Bij zo’n lange bouwperiode zien de vroegst voltooide onderdelen er later alweer qua onderhoud verwaarloosd uit. (Bij het nog niet voltooide Den Haag CS zitten er al lange tijd deuken in de bekleding van de bovengrondse trambanen.)

  2. Toine Goossens

    ´Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Stationsplein West met het Stationsplein Oost.´

    Hé, daar komt de Corio aap uit de mouw. Corio is bang dat de winkels niet te verhuren zijn als de Rabobrug rechtstreeks toegang tot de perrons biedt.

  3. Matthijs

    @Toine:
    Kom je daar nu pas achter…?

  4. Jan

    Waar is de voorkant en ingang van het station ?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).