De gemeente Utrecht is een nieuwe podcast gestart waarin het (v)mbo in een positiever daglicht moet worden gezet. De focus ligt volgens hen op dit moment veel op cognitief talent, terwijl er meer aandacht moet zijn voor creativiteit en het sociaal aspect. “Dat doet iets met leerlingen”, zegt verantwoordelijk wethouder Dennis de Vries.
Doordat er anders wordt gekeken naar het (v)mbo, ontstaat er op dit moment kansenongelijkheid en segregatie, zegt de gemeente. “Het (te weinig focus op andere talenten, red.) heeft een negatief effect op het zelfbeeld van kinderen en jongeren. Met de podcast vragen we daar aandacht voor.”
Ongelijke kansen
De podcast is een nieuwe poging van de gemeente om de waardering voor (v)mbo’ers omhoog te krikken. Zo schrijft de gemeente: “Onderzoek wijst uit dat vmbo-leerlingen en mbo-studenten zich niet alleen minder gewaardeerd voelen, maar ook daadwerkelijk minder gewaardeerd worden; hun kansen op de arbeidsmarkt zijn ongelijk, hun salarissen liggen lager. Het systeem leidt tot vroegtijdige segregatie.”
In Utrecht zijn er al verschillende stappen genomen om de behandeling van mbo-leerlingen en hbo-studenten recht te trekken. Zo wil de gemeente de termen laag- en hoogopgeleid graag zien verdwijnen. En in 2022 mochten sommige mbo-studenten voor het eerst deelnemen aan de UIT-week, die voorheen alleen was bestemd voor hbo- en universitaire studenten.
Verantwoordelijk wethouder Dennis de Vries pleit voor een grotere verandering in het onderwijssysteem. “Schooladviezen moeten ondersteunend – en dus niet doorslaggevend – zijn voor de ontwikkeling van onze kinderen. Het type diploma mag niet langer bepalend zijn voor de kansen van studenten in hun schoolloopbaan en verdere carrière.” De gemeente zegt te werken aan een ‘concrete oproep aan de politiek’. Het is nog niet bekend wat voor invulling dat zou krijgen.
4 Reacties
ReagerenEr is helemaal niks mis met het MBO. Er is nooit iets mis geweest met het MBO.
Wat er mis is, zijn de ouders die persé willen dat hun kroost naar minimaal HAVO-niveau doorstroomt vanaf de lager school, terwijl die dat niveau niet aankunnen.
Daarmee geven ze hun kinderen mee dat VMBO niet goed genoeg is. Die kinderen praten vervolgens hun ouders na.
Probeer dan nog maar eens die kinderen, die met hangen en wurgen het HAVO-diploma halen en na een jaar HBO onderuit glijden, te stimuleren om een MBO-diploma te gaan halen.
Leren is een talent. De één kan het goed, de ander minder goed. Het is geen verdienste om met een leertalent een 10 te halen voor een toets op de lagere school.
Op de lagere school creëren we over het paard getilde mensen die te horen krijgen dat zij geweldig goed zijn, terwijl zij er totaal geen moeite voor hoeven te doen. Frustrerend ook voor de leerling zelf, omdat er geen uitdaging is.
De kinderen zonder leertalent krijgen het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn (bijles ten koste van creatieve vakken is hun deel). Sommigen houden er zelfs een minderwaardigheidscomplex aan over.
Idioot dat we dit nog steeds zo doen. We willen toch juist dat mensen gelukkig worden en op hun plek zitten in hun latere leven?
@ Nina: inderdaad. En het gaat natuurlijk nog veel verder, Hoogopgeleiden – m.n. degenen die goed kunnen leren zonder er veel voor te hoeven doen – maken ook zeer goede kans op een (zeer) goed salaris. Kunnen arts, notaris, apotheker, ICT specialist, advocaat, beleidsambtenaar etc. worden. Salarissen verdienen waar meeste praktisch opgeleiden van dromen en zonder hun lichaam kapot te hoeven werken. Riant leven, veel vakanties, groot huis, uitstekend pensioen, veel vrije tijd, hogere kans om pensioenleeftijd in goede gezondheid te halen etc.. Geld is geen issue voor deze groep. Financiële malaise kent men alleen via de verhalen in het nieuws. En ja vakmensen kunnen ook goed verdienen, maar meestal niet zo veel en zo gemakkelijk als hoog opgeleiden.
…Wie is de doelgroep van die podcast?
De hbo/wo opgeleide a.k.a. de babbelende kaste in de zelf gecreerde babbelbubbel die zich hier al brabbelend verteld dat ze de bubbelbabbel moeten uitbreiden door nieuwe babbeltermen te bedenken voor hetzelfde beestje wat ze nog steeds als lastdier gebruiken want ‘iemand moet dat werk toch voor me doen?’
Homo sapiens is een werktuigen gebruikende kale aap welke zelfs hun soortgenoten als werktuigen gebruikt om in hun behoeften en wensen te voorzien. Babbelen is ook een behoefte…
Er is inderdaad geen waardering voor VMBO’ers en MBO’ers en in dat geval gaat een gekleurde podcast het probleem sowieso niet oplossen. Dat interesseert de enige relevante doelgroep (iemand zonder waardering voor VMBO’ers en MBO’ers) uiteraard geen ene reet…Lijkt me logisch.
Er is wél waardering voor VMBO’ers en MBO’ers en in dat geval hoeft een podcast ook niets op te lossen…
Dat roept dus een beetje de vraag op; waar is deze wethouder nou eigenlijk helemaal mee bezig? Die lijkt een beetje verdwaald te zijn geraakt in zijn eigen hersenspinselen. Er is geen probleem.