Nieuwe verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht aangepast na reacties over felheid Nieuwe verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht aangepast na reacties over felheid

Nieuwe verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht aangepast na reacties over felheid

Nieuwe verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht aangepast na reacties over felheid
Foto: Rijkswaterstaat (Rinse Fokkema)
Rijkswaterstaat heeft de intensiteit van de nieuwe verlichting in de Leidsche Rijntunnel aangepast nadat er reacties waren gekomen over de felheid ervan. De verlichting in de tunnel wordt vervangen omdat de lampen aan het eind van hun levensduur zijn.

Rijkswaterstaat heeft de intensiteit van de nieuwe verlichting in de Leidsche Rijntunnel aangepast nadat er reacties waren gekomen over de felheid ervan. De verlichting in de tunnel wordt vervangen omdat de lampen aan het eind van hun levensduur zijn.

De twee parallelbuizen in de Leidsche Rijntunnel kregen onlangs nieuwe duurzame ledverlichting. Rijkswaterstaat hoort over het algemeen van weggebruikers dat de verlichting beter is geworden en prettig is bij het in- en uitrijden van de tunnel. Er kwamen echter ook reacties binnen van mensen over de felheid van de lichten. Rijkswaterstaat heeft de verlichting daarom iets aangepast.

Rijkswaterstaat gaat in november verder met de werkzaamheden. Dan wordt ook de verlichting in de hoofdrijbuizen vervangen. De werkzaamheden gaan in november verder zodat de hinder voor automobilisten in de Leidsche Rijntunnel niet te veel samenvalt met hinder van andere werkzaamheden in de omgeving van Utrecht. Rijkswaterstaat waarschuwde eerder al voor veel verkeershinder door grootschalige werkzaamheden.

Eind van de levensduur

De verlichting in de Leidsche Rijntunnel moet worden vervangen omdat die inmiddels veertien jaar oud is en het einde van zijn levensduur bereikt. “Verlichting is essentieel voor de veiligheid in de tunnel, daarom vervangen we deze lampen nu tijdig.” De nieuwe lampen geven wit licht en zouden leiden tot betere zichtbaarheid dan de oude lampen. “Het witte licht geeft daarmee ook een rustiger wegbeeld.” Niet alleen de lampen zelf worden vervangen, ook de installatie en de software worden aangepakt.

9 Reacties

Reageren
  1. W.

    Fijn dat ze dit nog aanpassen. want sommige lampen zijn inderdaad erg fel. Verder vind ik de nieuwe verlichting een flinke vooruitgang. Veel beter overzicht en het maakt mensen die abuis zonder verlichting door de tunnel rijden beter zichtbaar.

  2. Zonnewende

    Voor iedereen die (wel eens) last heeft van LED+verlichting; anwb doet onderzoek ernaar. Je kunt/kon een enquete invullen. Ik weet niet of het al afgelopen is, maar ze zullen vast nog wel geïnteresseerd zijn in input.

    Ikzelf ervaar vaak hinder.
    Voor mij zijn de lichten zo fel, dat ik verblind wordt en m’n aandacht wordt er toch steeds naartoe getrokken.
    Ook is er door de strakke lichtbundel en de afstand van de palen tussen elkaar, geen continue lichtzone. Daardoor ervaar ik hetzelfde al in een trein met een rij bomen waar de zon door komt. Stroboscoopachtig effect.
    Verder is bepaalde verlichting (zoals reclame en informatieborden zoals matrixborden) qua felheid afgesteld op zichtbaarheid overdag. Dat betekent dat die in de avond en nacht veel te fel is. Dat zou eigenlijk automatisch gedempt moeten worden.

    Ik doe nu vaak in de avond m’n zonneklep naar beneden in de auto 🙂
    Bijvoorbeeld op de Maliebaan.

    Dat gezegd hebbende; iedereen doet zijn best, dus het is makkelijk toeteren vanaf de zijkant 🙂

  3. JdV

    Waarschijnlijk een RWS medewerker ff naar de Hornbach gereden voor 2 led dimmers.

  4. Koel Hoofd

    @Zonnewende
    Je bent zeker niet de enige die daar last van heeft.
    De menselijke maat is vervangen voor technologisch wensdenken.

  5. Wim

    Waarom doet de verlichting tussen Abcoude en Maarssen het bijna nergens?

  6. Wim

    @ zonnewende

    Klopt op de Maliebaan staan de armaturen veel te laag. Echt hinderlijk licht daar.

  7. Zonnewende

    Oh oh, nu lees ik dat ik een paar kapitale spelfouten heb gemaakt @ ik (…) wordt

    Oeps :-))))

  8. Zonnewende

    Het is helaas niet alleen van deze tijd… vader vertelde dat hij als ingenieur bij Philips eind jaren 60 uit opdracht van overheid onderzoek deed naar de beste wegverlichting. Ze kwamen uit op een bepaalde afstand tussen de palen, met palen van een bepaalde hoogte.
    Besloot de overheid het plan te volgen, maar met palen die korter waren… hahaha, weg continuïteit lichtbeeld.

  9. Zonnewende

    Dank Wim en Koel hoofd.
    Blij te horen dat ik niet de enige ben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).