Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen

Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen

Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen
Impressies uit de verkenning
Ruim 50.000 mensen, zoveel inwoners kunnen er in de toekomst in de nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht gaan wonen. In 2035 wil men starten met bouw van de 25.000 huizen. Ook liggen er plannen om rond Westraven en de Gallecopperzoom woningen bij te bouwen. Samen met Rijnenburg gaat het dan om 77.000 huizen. Enorme aantallen. Er moet dan ook nog het nodige gebeuren voordat de schop de grond in kan, zo blijkt uit nieuwe onderzoeken van de gemeente.

Ruim 50.000 mensen, zoveel inwoners kunnen er in de toekomst in de nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht gaan wonen. In 2035 wil men starten met bouw van de 25.000 huizen. Ook liggen er plannen om rond Westraven en de Gallecopperzoom woningen bij te bouwen. Samen met Rijnenburg gaat het dan om 77.000 huizen. Enorme aantallen. Er moet dan ook nog het nodige gebeuren voordat de schop de grond in kan, zo blijkt uit nieuwe onderzoeken van de gemeente.

De ogen van Utrecht, maar ook van de provincie en het Rijk, zijn al langer gericht op het polderlandschap Rijnenburg. Deze plek, waar nu nog uitgestrekte weilanden te vinden zijn, is een van locaties in het land waar nog vele woningen gebouwd kunnen worden. Waar Leidsche Rijn ooit als Vinex-locatie werd aangewezen, is Rijnenburg en Groot Merwede een Novex-locatie waar plek is voor hele nieuwe stadsdelen.

Projecten zo groot, dat het lastig is om te overzien. Alleen al in Rijnenburg moeten er meer woningen komen dan bijvoorbeeld in heel Leidsche Rijn of in heel de gemeente Houten.

Maar wat is dan er allemaal nodig om een nieuw stadsdeel als Rijnenburg te bouwen, wat komt er allemaal in de wijk en wat wordt de identiteit van het gebied? Daar is nieuw onderzoek naar gedaan, een verkenning, en dat is vandaag gepubliceerd.

Geld voor openbaar vervoer

Om maar te beginnen met wat er nodig is, enorme investeringen in infrastructuur. De snelwegen rond Rijnenburg zitten al bijna aan de capaciteit, en openbaar vervoer is er nauwelijks. Het Rijk moet dus met flink wat geld over de brug komen. Huizen die niet bereikbaar zijn, daar zit namelijk bijna niemand op te wachten. Een van de belangrijke oplossingen is het doortrekken van de tramlijn, vanaf station Utrecht Centraal via de nieuwe Merwedelijn aansluitend op de Rijnenburglijn. Dit bovenop nieuwe wegen, fietsverbindingen en mobiliteithubs – waarbij het autoverkeer in de wijk tot het minimum beperkt moet worden.

Tekst gaat verder afbeelding

Appartementen

In het nieuwe stadsdeel komen zo’n 25.000 woningen, vooral appartementen, voor ongeveer 50.000 mensen. Er moet ook een van de grootste landschapsparken van Nederland komen – waar ook de windmolens komen te staan. Verder moeten alle benodigde voorzieningen aanwezig zijn; scholen, winkels, werkplekken, zorg- en sportvoorzieningen. Er komt ook een centrum, maar dat wordt niet zo groot als Leidsche Rijn Centrum. Verder moeten er zo’n 12.500 werkplekken komen.

Ongeveer in het midden van de polder, langs een oude stroomgeul van de Hollandse IJssel, is de meest geschikte plek voor woningen want daar ligt goede grond om op te bouwen.

Rijnenburg moet dus geen monofunctionele wijk worden, waar men in de ochtend de auto pakt om ergens anders naartoe te gaan. Maar een stadsdeel waar alle voorzieningen aanwezig zijn in een groen gebied. De gemeente spreekt zelf van een landschapsstad, een stedelijk stadsdeel met landschappelijke eigenschappen.

Het plan dat nu gepresenteerd is, is een zogenoemde verkenning. Er moet nog een heleboel gebeuren voordat de schop de grond in kan. Er wordt nu gesproken over de start van de bouw in 2035.

Grondeigenaren

Om alle plannen te realiseren moet de gemeente niet alleen samen optrekken met het Rijk en de provincie, de eigenaren van de gronden hebben ook een sleutelpositie in handen. De neuzen hebben niet altijd dezelfde kant opgestaan, omdat er ook al lang gediscussieerd wordt over de invulling van het gebied. Esther Agricola, directeur van BPD-regio Noord-West zegt namens het consortium van grondeigenaren: “Ik ben blij dat de geesten bij de gemeente Utrecht en de provincie rijp zijn voor woningbouw in Rijnenburg.”

Wethouder Eelco Eerenberg laat weten: “Heel veel mensen zijn op zoek naar een huis. En ook Utrechters maken zich zorgen of hun kinderen nog wel in onze stad kunnen blijven wonen door de wooncrisis. Om op de lange termijn te zorgen voor voldoende huizen hebben we nu plannen voor de grootste woningbouwlocatie van Nederland. Tienduizenden woningen voor tienduizenden mensen. En met deze verkenning bereiken we een mijlpaal.”

Zelf het document bekijken? Dat kan hier.

59 Reacties

Reageren
  1. De Beun

    Rijnenburg van weiland naar stadsgebied.
    Kabinet wil 100000 woningen per jaar 400000 in de komende jaren. Dat zijn enorme happen natuur ten koste van stedenbouw. Hoelang doen en willen we dit? Rijnenburg nadert IJsselstein. In het oosten zijn Houten en Bunnik al tot groot Utrecht te rekenen. Maarssen in het noorden idem dito. Net zoals Vleuten is opgeslokt. M.a.w. Randstad word echt een groot stedelijk gebied. Wanneer komt er 1 gemeente Randstad?

  2. Binnenstadbewoner

    Mooi initiatief. En wellicht dat ook beter nagedacht kan worden over OV. Proberen om niet al het OV via het nu al overbelaste Utrecht Centraal te laten lopen.

  3. rene

    Lees net in het AD dat er een recreatieplas ingepland staat. Lijkt mij redelijk overbodig met de nedereindse plas om de hoek. In het kader van de verwachte zeespiegelstijging lijkt me het zowiezo niet echt een ideale plek om vol te bouwen. Zoek ergens hogerop een plek en ga daar bouwen.

  4. Cor van Angelen

    “Ongeveer in het midden van de polder, langs een oude stroomgeul van de Hollandse IJssel, is de meest geschikte plek voor woningen want daar ligt goede grond om op te bouwen.” Dit is wel erg kort door de bocht, zo ideaal is die grond niet om woningen op te bouwen. Het is een meters diepe klei-polder en het ligt grotendeels onder N.A.P. Wil je geen vochtige woningen met natte kruipruimtes moet er eerst minstens miljoenen m3 zand op worden aangebracht en inderdaad veel hoogbouw in de vorm van appartementen etc. Maar net als destijds Overvecht en bij Woerden, Snel en Polanen, zal er eerst opgehoogd moeten worden.

  5. De Utregter

    Wellicht een optie om te bedenken dat ‘de groei’ eruit moet, of in ieder geval niet hoeft. Utrecht behoeft geen wereldstad te worden qua aantal inwoners, het is het al qua historie.

  6. Leon

    Dit gaat voorlopig toch niet door. Het is ook een heel onhandige plek om te wonen, daarom zijn er ook zoveel extra investeringen nodig. En gaat het dus voorlopig niet door.

  7. Van Puffelen

    Nou dat ziet er gelikt uit, maar nu de werkelijkheid; toen ik in Leidsche Rijn kwam wonen hadden ze belooft dat er hoogwaardig openbaar vervoer zou komen en een trambaan en de winkels werden te gelijk opgeleverd met de huizen.

    Conclusie er is geen trambaan gekomen en het hoogwaardig openbaar vervoer is nooit van de grond gekomen, de eerste winkel werd pas na dat ik er al +/-5 jaar woonde geopend, al die tijd moest ik naar de Meern, Vleuten, Maarsen, Nieuwegein en als het me lukte, kon ik ook mij boodschappen doen in Utrecht.

    Wat was ik blij dat ik een auto had, ik heb in die jaren 20 duizend kilometer per jaar gereden, ja alles zat in een andere gemeente, werk, tandarts, huisarts enz.
    Ik wens de mensen in de nieuwe wijk Rijnenburg erg veel fiets plezier en bivakeren, want een auto kan je wel vergeten en ik hoop voor hun, dat de winkels wel open gaan als de eerste woningen opgeleverd worden, (Ik denk zelf van het niet, want dan verdienen ze nog te weinig, dat kregen wij ook keer op keer te horen).

    ik denk zelf dat deze wijk er in 2050 er nog niet staat, want ze hebben aan genomen in het bestuur dat als er zoals konijnen en andere dieren wonen er niet gebouwd mag worden en ik kan je vertellen dat het er van stik, zoveel konijnen lopen er rond,. Maar de zonnen parken en Windmolens die staan er natuurlijk wel al in 2027.

  8. Katja

    Daar gaat het groen…een gemiste kans om er een bos van te maken, daar heb je meer aan dan aan meer mensen.

  9. Nina

    @ De Beun

    Minder woningen bouwen is alleen haalbaar met bevolkingskrimp. De Nederlandse bevolkingsgroei is volledig te wijten aan immigratie (o.a. asielzoeker/statushouders, buitenlandse studenten en expats).

  10. Nina

    @ rene
    Wel bijblijven, hoor 😉

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/rampscenario-zeespiegel-komt-niet-uit-antarctica-brokkelt-langzamer-af-dan-gevreesd~b1e0ff51/?referrer=https://www.google.com/

  11. Nina

    @ Cor van Angelen

    Nederland is het duin- en waddengebied van Duitsland. Wij zijn experts in droogpompen en ophogen, anders had half Nederland natte voeten.

  12. Nina

    Het lijkt erop dat dit plaatjes ter vermaak zijn en dat op deze manier de windmolens alvast snel geplaatst kunnen gaan worden? Nog niet zo lang geleden wilde men nl. woningbouw in Polder Rijnenburg 🤔

    Iets met een drammende wedhoudster?

  13. Claire Obscur

    Heerlijk dat krampachtig aangestuurde auto-luwe beleid van Utrecht. Je ziet nu al een tijd op de doorgaande wegen, Marnixlaan, Van Tuyllkade en ook elders in Utrecht de boel helemaal vastlopen. Het tijdvenster wordt ook steeds groter, eerst was het alleen nog in en rond de spits, nu begint het om 14.00 al. En waarom? Hierom: mensen hebben voor de flexibiliteit de auto nodig. Ieder heeft daar zo zijn eigen persoonlijke motieven voor. En dat blijft ook zo. Zelf ga ik ook lekker in die rij staan, radiootje aan en dan maar tien minuten later de wijk uit of thuis. En gelukkig denken zo velen met mij. Aanschouw de rijen auto’s en geniet ervan.

  14. Olijfje

    Geografisch gezien is het niet logisch om de polder Rijnenburg, die achter twee snelwegen ligt, dichter te bebouwen dan Leidsche Rijn, nadat we een tunnel hebben aangelegd om te voorkomen dat de A2 de stad door midden zou snijden. Het zou beter zijn om meer flats te bouwen aan de oostkant van Leidsche Rijn.

    En als we ooit een mega-investering kunnen krijgen van een Europees wegenbouwfonds, zouden we de A12 van Woerden tot Odijk naar het zuiden kunnen verleggen. Dan kan de noordelijke helft van Rijnenburg gewoon bij Leidsche Rijn gevoegd worden. En aan de andere kant zou het landgoed Amelisweerd hersteld kunnen worden.

  15. W.

    @binnenstadbewoner: dat gebeurt uiteraard. Een van plannen is een grote ov-hub bij Lunetten.
    Een plan dat veel reaguurders belachelijk vonden want lange termijn en gemeenten dienen niet méér te doen dan plantsoenen schoffelen.
    Enorm kortzichtig, dat ben ik met je eens.

  16. Will kolenbrander

    Een overheid die decennia lang al zijn afspraken niet nakomt en burgers als melkoe en werkslaven ziet. Dan nu ineens ern stadsdeel met 50.000 woningen realiseren. Er komt geen reet van terecht. Chineese stadsbouw met piep kleine appartementen, zie Cartesiusweg en wijk rond de kanaal zone. Gettho bouw voor de toekomst met te weinig leef m2 en veel beperkingen in de wijk. Tramlijnen!!!, met het brakke materieel wat er nu rondrijd gaat dat niets worden een godsvermogen is nodig om er wel iets van te maken.
    Zoek uitbeiding in de bestaande stadsdelen en omliggende dorpen en steden daar is al infrastructuur. Maak van Rijnenburg inderdaad maar een natuurgebied veel beter en toeasselijker in dat gebied.

  17. Joost

    Geen woord over rolstoelers en gehandicapten, ook niet in de pdf van de gemeente. Dat moet toch bijna onrechtmatig zijn!

  18. arbeider

    Toe maar….50.000 nieuwe bewoners, graag zonder auto, m.a.w. nieuw stemvee voor Groenlinks/pvda.

    Nog meer yuppen, het kan niet op.

    En weer groen weg via een partij die haar naam daar ooit aan verbonden heeft!

  19. Van Puffelen

    Katja@@@ Wat jij oppert kan natuurlijk niet, er komen jaarlijks zo veel asielzoekers Nederland binnen, dat er nauwelijks tegen aangebouwd kan worden met al die milieu en stikstof eisen. Maar al die mensen moeten wel ergens kunnen wonen Katja en die willen niet allemaal in een bos wonen, ik weet dan wel dat ze heel snel weer terug gaan vanwaar ze vandaan komen, dat dan wel weer!!!!

  20. Toine Goossens

    Inderdaad @Puffie,

    Een stad bouw je om de mobiliteitsinfrastructuur heen. Daar begin je mee. De allereerste steden lagen allemaal aan een rivier. Hier bij ons ontstonden de steden ook langs de Romeinse heirwegen. Eerst zorg je voor bereikbaarheid en dan zet je er mensen, bedrijven en voorzieningen neer.

    Toen Leidsche Rijn ontwikkeld werd had Utrecht veel geld voor infrastructuur. De toenmalige participatiegroep zei stop dat geld in LR. Echter, het ging naar de verbinding met de Uithof, pardon USP, en andere verbindingen.

    Zal het nu anders gaan? Het Rijk koppelt het ontwikkelen van Rijnenburg aan het verbreden van de A27 ter plekke én aan het opheffen van het weefvak A27/A28. Rijk en gemeente steggelen op dit moment over welk van de 2 plannen het gaat zijn. Het Rijksplan of het lokale. Het Rijk wacht in ieder geval de uitspraak van de RvS af voordat zij haar kaarten prijs geeft.
    Als de veiligheid van de weggebruikers de doorslag geeft, dan gaat het Rijksplan gewoon door.

    En dan de OV verbinding. Utrecht heeft in 2021 Mobiliteit 2040 het licht laten zien. Daar is met geen woord gerept over OV in Rijnenburg. Dat bewuste negeren zal de stad stevig opbreken.

  21. Toine Goossens

    Er komen zo’n 25.000 woningen voor 50.000 bewoners. Dat is vreemd. Rijnenburg is een gebied dat aansluit op Leidsche Rijn. Daar zijn 30.000 woningen voor 90.000 inwoners gebouwd. Daar wonen de gezinnen zoals de bedoeling was.

    In het plan Merwede komen 10.000 woningen voor 20.000 inwoners, en hé zo wordt het ook in Rijnenburg. Merwede is totaal ongeschikt voor gezinnen. Gaat Utrecht de flater begaan om ook in Rijnenburg konijnenhokjes te bouwen? En geen gezinswoningen?
    Dat is niet acceptabel. Rijnenburg is altijd bedoeld als vervolg op Leidsche Rijn. Jonge gezinnen verlaten Utrecht omdat er niet meer voor hen wordt gebouwd. Het inwonersgetal in de regio groeit als gevolg daarvan. Die bewoners gebruiken voor woon/werk de auto, is dit college er op uit om deze mensen definitief de stad uit te jagen?

  22. Xander

    De olifant in de kamer wordt weer eens niet benoemd: bevolkingsgroei. Nederland is een van de dichtstbevolkte gebieden in Europa en verdere groei gaat ten koste van de leefbaarheid en natuurbescherming. Ook is klimaatbeleid niet uitvoerbaar als het aantal uitstoters als maar toeneemt – dat betekent ofwel nog meer beperkingen per persoon ofwel de doelen niet halen.

    Utrecht bokst boven haar gewicht – men wil naar 400.000 inwoners op termijn – en dat gaat ten koste van de huidige inwoners. De gemeenteraad en het college houden zoals gewoonlijk geen enkele rekening met de Utrechters en duwen hun megalomane idealen door.

  23. Moniek

    @Van Puffelen,
    Je mag tegenwoordig al blij zijn als de straat bestraat is bij oplevering van huizen. En aanleggen van electriciteitsvoorzieningen schijnt ook te stagneren.

  24. Herman

    Gebruikelijke weg.
    Eerst keer roepen, iedereen boos, even wachten, nog een keer, al wat minder boos.
    En dan zijn er plots plannen.
    Discussie over wel of niet bouwen is behendig overgeslagen.

  25. Positief Plan !

    Eindelijk een doorbraak ! Dit agrarische monocultuur gebied ligt zeer dicht bij het centrum van onze stad. Essentieel is dat we zoveel mogelijk natuur sparen hier in de Randstad. Dus compact bouwen van een compleet stads deel is het meest zinvol. OV metro/ tram is essentieel, zo ook goede aansluitingen op andere treinstations dat Utrecht Centraal. Montfoord zou een eind punt kunnen worden voor deze metro lijn. Aangrenzend Papendorp zou aanvullend
    intensiever kunnen worden bebouwd.
    Het woning te kort ondanks Rijnenburg zal nog blijven daarom moet ook in de rest van Metropool Utrecht nog woningen worden toegevoegd met goede tram/ metro ontsluiting. Utrecht pakt de problemen aan, hopelijk met ook daadwerkelijke overheidssteun zodat automobiliteit niet toe neemt.

  26. JdV

    @xander: bevolkingsgroei? 100% afkomstig uit immigratie.
    Stop de immigratie en je hoeft alleen maar bij te bouwen om de wachtlijsten weg te werken. Niet voor groei. Stem op een partij die de immigratie wil stoppen en dus ook de groei. Dan helpt u mee aan de oplossing.

  27. Toine Goossens

    W. 20/9/2024 – 14:46

    @binnenstadbewoner: dat gebeurt uiteraard. Een van plannen is een grote ov-hub bij Lunetten.

    @W,

    U en ik weten donders goed dat een OV hub alleen daar mogelijk is waar heel veel bedrijvigheid, voorzieningen en wonen te realiseren is. Gaan we al het groen tussen Utrecht en Bunnik opofferen? Inclusief Amelisweerd, de Lunetten en het fort bij Rhijnauwen? Droom rustig verder over het ‘Wiel met spaken’. Daar wordt in Den Haag hartelijk om gelachen.

  28. Hoge Weide

    Mooie verkenning, hoop dat alle onderzoeken voorspoedig verlopen de komende jaren. Rijnenburg is een mooie ontwikkeling voor de stad, voor de lange adem natuurlijk, zoals ieder ander project van deze omvang. Goed om te zien dat er voor hogere dichtheden gekozen wordt, zolang het gebied goed verbonden is met omliggende gebieden, zal dit stadsdeel voldoende nabijheid hebben om hoogstedelijk te kunnen zijn. Tevens is dat soort woningbouw perfect voor alleenstaanden, waarvan te weinig voor is gebouwd tot nu toe. Ik hoop dat ik de realisatie in goede gezondheid kan meemaken.

  29. Sj

    Een polder is helemaal niet geschikt voor woningbouw.

  30. Woningnood

    @toine, de realiteit is dat slechts 25 % in grote steden in de Randstad uit gezinnen bestaan. Dus bouwen voor de 75 % anderen is logisch.

  31. Heaven

    Een ondergrondse metro lijn naar verschillende delen van Utrecht zou wel fijn zijn voor zon grote stad. Die aan het uitbreiden is en drukker wordt

  32. Y

    Het is nu een weiland zonder functie, je rijdt er langs en dat is het. Utrecht mag zeker een stukje uitgebreid worden want alleen in de stad bouwen gaat niet. Men durft niet de hoogtes in te gaan voor meer woningen. Enigste optie is Rijnenburg dan ben je gelijk van de woning crisis af in Utrecht. Heel erg centraal en heel erg gewild.

  33. Boogschutter

    @ Obscure Klara

    “Zelf ga ik ook lekker in die rij staan, radiootje aan en dan maar tien minuten later de wijk uit of thuis. En gelukkig denken zo velen met mij. Aanschouw de rijen auto’s en geniet ervan”.

    Heerlijk om te lezen: deze fundamentele acceptatie van het fileprobleem!

    Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan onze Klara beste klagers in uw Heilige Koe. En wijs voortaan naar uzelf als u weer eens jammert over het moeten aansluiten in de rij. Ons stadsbestuur maakt de stad groener en fietsvriendelijker, goddank. En ja, autorijden = aansluiten in de rij. Vind u het erg? Koop een motorfiets en slalom ertussendoor. Of ga fietsen. Nog beter.

    Overigens – on topic – vraag ik mij af of bouwen in een laaggelegen gebied verstandig is. Maar we hoeven beslist niet te treuren om een weiland meer of minder, het is doorgaans ‘grasfalt’ waar we het over hebben. Steden herbergen tegenwoordig meer biodiversiteit dan lappen land die slechts de bedoeling hebben om de veevoederindustrie van grondstoffen te voorzien. De artistimpressies zien er best goed uit wat mij betreft. En woningen zijn broodnodig.

  34. Nina

    @ Herman

    Met als hoogste doel de windmolens uiteraard.

  35. Jac

    Voor de ontsluiting is een snelweg-bypass nodig. NRU doorgetrokken, achterlangs Leidsche Rijn over de Haarrijnse Rading via de Veldhuizerweg met een nieuw knooppunt Veldhuizen aansluitend op de A 12 en dan verder langs de westkant van Rijnenburg weer naar de A2. Een nieuwe ring Utrecht.

  36. Claire Obscur

    @Boogschutter: dat is dus mijn hele punt hier, er wás helemaal geen fileprobleem maar dit is een honderd procent gecreëerde situatie. Wij automobilisten bedenken de krankzinnige regeltjes van dit spel niet, we spelen alleen maar méé.

  37. Toine Goossens

    @Woningnood,

    Die gezinnen vertrekken naar omliggende gemeenten zoals ik schrijf. Die 75% is een bewuste keuze door alleen maar konijnenhokjes te bouwen. In de sociale huur konijnenhokjes worden studenten gehuisvest. Daar vereenzamen zij, maar krijgen als goedmakertje wel huursubsidie.

    In ieder hokje woont 1 student. Op het oppervlak van 2 van die hokjes kan ook collectieve huisvesting voor 5 studenten worden gebouwd. Alleen , dan verdient de gemeente minder. Zij ontvangt per wooneenheid 30 á 40 duizend euro. Tel uit je winst.

  38. Koel Hoofd

    Leuk, even simpel rekenen door aantal woningen te delen door inwoners.
    LR 2.5
    VdM 2.7
    Houten 2.4
    Rijnenburg 2… slechts 2???
    En dan weer die ideologie van die autoloze compacte stad vol windmolens en eco-onkruid die je nooit hoeft te verlaten omdat alles op loop/fietsafstand is.
    Klinkt steeds meer als open lucht gevangenis.
    Maar goed, er moet nog vele jaren over worden gepraat en zo.

    Pas over ruim 10 jaar zal er ooit een keer de eerste schop de grond in gaan.
    Dat is nou een Mega Gemiste Kans, de eerste betaalbare (NB) eensgezinswoningen in Rijnenburg hadden namelijk nu al opgeleverd kunnen worden. Dat dit niet is gebeurd komt door GL/D66.

    @Xander
    Strak punt. NL is nu al verrekte vol.
    Maar er ligt een tikkende tijdbom onder onze economie en de welvaart van de EU: de Duitse autoindustrie. Als die milieurakkers daar hun zin krijgen, hoeven wij hier Rijnenburg straks niet eens te bouwen.

  39. Van Puffelen

    Boogschutter@@@ “Koop een motorfiets en slalom ertussendoor.” daar hebben ze echt wel goed over na gedacht het linkse college, ze maken de wegen zo smal dat je er met geen mogelijkheid er langs kan, met een motor, brom/snorfiets of fiets!! Dat betekend ook als er een ambulance, brandweer of politie er niet langs kan en dat andere geen mogelijkheid hebben om uit te wijken om de hulpdiensten er langs te laten gaan, maar dat zal ze ook verder een worst zijn.

  40. Koel Hoofd

    @Boogschutter
    De enige die jammeren en janken over files zijn die suffe fietsers.
    Automobilisten zijn die files al sinds de jaren zestig gewend en leren als kind al geduld op de achterbank.
    Geduld, dat zouden die fietsers ook eens moeten leren omdat ze hun ongeduld best vaak met ernstig letsel of zelfs de dood moeten bekopen.

  41. Bill

    Een auto is niet nodig, die zijn slecht voor het klimaat.
    Alleen een goede OV-verbinding is nodig, naar Schiphol.
    En fatbikes natuurlijk. Veel fatbikes. Fatbikes zijn de eindoplossing voor het auto probleem.

  42. Otto

    @hoge wijde: helemaal eens !

  43. Utrechter

    Als het meezit na wat protesteren start 2050

  44. Koel Hoofd

    @Bill
    Op naar het stenen tijdperk.

    @Van Puffelen 21/9/2024 – 14:08
    Ambulances en politie met gillende sirenes?
    Die moeten met een noodtempo over het fietspad heeft het fietsLot besloten.
    Zag dat recentelijk weer eens gebeuren: fietsers stoven alle kanten op en een wegwerker met kruiwagen moest rennen voor zijn leven.
    Ging weer eens net goed, maar het gaat echt een keer helemaal fout.
    En dan dat onzinnige gebrabbel van onze gemeente over verkeersveiligheid van fietsers….

    @Utrechter 22/9/2024 – 9:28
    pas na 2050?
    Volgens CBS prognoses wordt er dan niet eens meer door Nederlanders voor Nederlanders gebouwd.

  45. Woningnood

    @Toine. Als je kijkt naar de demografische ontwikkeling in Nederland en wat in Europese grote steden gebeurt dan is aangetoond dat in alle leeftijds categorieen er behoefte is aan zelfstandige woonruimtes. In grote steden wonen vrijwel altijd middenklasse bewoners in kleinere woningen. Niemand is verplicht exact binnen de gemeente grenzen van Utrecht te wonen. In feite is Nieuwegein Utrecht nieuw zuid, of Houten Utrecht nieuw Z.O. Er is een Metropool regio waar binnen we de beperkt beschikbare ruimte naar behoeften dienen te verdelen, willen we in de toekomst onze kinderen niet de resterende open natuur ruimte ontnemen.

  46. Rob H.

    @Clair obscur: U heeft gelijk. Het is voor 100% een gecreëerde situatie, door tientallen jaren voorkeursbeleid voor de auto, waardoor een onleefbare situatie ontstaan is. Die wordt nu gelukkig terug gedraaid.

  47. Pee

    Maakt duidelijk dat het ”klimaatprobleem” helemaal geen probleem is want waarom zal je gaan bouwen op een plek die bij het minst of geringste stijging van de zeespiegel onderwater loopt.
    Conclusie;
    Of ze nemen het risico om toch te bouwen , met alle gevolgen van dien.
    Of ze weten donders goed dat het klimaatverhaal onzin is.
    Van die vele mensen die er bijkomen word natuurlijk verwacht dat ze geen auto bezitten , daar vergissen ze zich lelijk in .
    Het is dus de bedoeling dan je zo’n nieuwe wijk niet uit (mag) hoeft om boodschappen te doen , naar de kapper , restaurant te bezoeken of bioscoop enz.
    Het enige wat er nog aan ontbreekt is een hek om zo’n wijk .
    Misschien heb je in de toekomst wel een paspoort nodig om een andere wijk te bezoeken.
    Hoe groen is groenlinks eigenlijk in dit

  48. Utrecht West

    Waarom kan de voorveldsepolder niet worden volgebouwd en die kleine stukjes groen tussen Utrecht en de Bilt? Daar liggen de voorzieningen al en ligt een stuk dichter bij het ”centrum” van Utrecht. Aan de westkant van Utrecht wordt er constant uitgebreid maar de Oost-kant van Utrecht blijft lekker zitten met hun stukjes groen.

    Laat de Bilt ook eens beginnen met uitbreiden dit lijkt mij een stuk logischer dan tussen de snelwegen te gaan wonen. Of komt dit omdat daar alle rijke bestuurders en mensen met invloed wonen waardoor die lekker in het groen blijven zitten en wij wonende in West-Utrecht al 20 jaar de sjaak zijn.

  49. Yvette Evers

    Daar gaat weer een stukje mooi oudhollandsch landschap. Er blijft niet veel meer van over zoo. En dat terwijl wij al minstens 22 jaar geleeden de grenzen dicht willden. 😔

  50. eric

    TIP:

    Geef alle woningzoekenden uit Utrecht eo voorrang op een huis!

    Niet de as yuppen uit Abcoude eo! zo hou je de prijzen ook betaalbaar voor de gewone Utregters!

  51. Nina

    We kunnen als Utrecht toch niet achterblijven, mensen:

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/707102837/amsterdam-investeert-honderden-miljoenen-in-woonwijk-waar-auto-ruim-baan-krijgt

  52. Marieke

    Ja, en dit gaat dus ten koste van de natuur en de weidevogels… 🙁 mensen zijn niet het centrum van het universum, en er hoeven niet overal alle voorzieningen aangelegd te worden. Nog meer winkels, nog meer consumptie. En de weidevogels en andere kwetsbare soorten zijn er geweest. Diep triest.

  53. Utrechtvoorutrecht

    @Utrecht West. Kijk even hier waar de gemeentegrenzen liggen: https://www.atlasleefomgeving.nl/bestuurlijke-grenzen-gemeenten-provincies Over her gebied ten westen van Utrecht, gaan andere gemeentes. Ik kan me voorstellen dat die niet zitten te wachten om de groei-ambities van Utrecht op te lossen.

  54. Rietje

    Lekker meg die windturbines in je achtertuin

  55. Rob H.

    Goed idee, Nina!

    “Behalve de fysieke scheiding door de autowegen, is er minder woningbouw mogelijk en zullen meer bewoners geluidoverlast ondervinden. “

  56. JdV

    Utrechtvoorutrecht: prima als die gemeentes niet willen meewerken. Dan wel graag reciprociteit. Bewoners van die betreffende gemeentes mogen vanaf dat moment geen gebruik meer maken van faciliteiten die worden betaald (mede door geld van) de stad Utrecht. Dus geen toegang voor deze mensen in gesubsidieerde utrechtse zwembaden, schouwburg, theater, bioscoop, etcetera etcetera.

  57. w

    @Utrecht west: “… en wij wonende in West-Utrecht al 20 jaar de sjaak zijn.”
    huh? de sjaak in welke zin?

  58. Biltenees

    Utrecht West 22/9/2024 – 19:07
    Kleinere gemeentes zoals De Bilt hebben andere ambities dan Utrecht.
    Overigens lopen of starten er in die gemeente genoeg projecten voor woningbouw, echter zijn dit veelal projecten die binnen de kernen van de gemeente plaatsvinden. Overigens weet je blijkbaar verdomde weinig over de inwoners van de gemeente, het zijn niet allemaal rijke bestuurders e.d. die daar wonen.

    Overigens is er in het verleden al grond afgestaan voor jullie hippe sciencepark.

  59. Zonnewende

    @Utrecht West,

    Waarom geen woningen in de Voorveldse polder?
    Dat vroeg ik me ooit ook af.

    In de voorvoelde polder mag niet gebouwd worden, omdat het onderdeel is van het NNN, NatuurNetwerkNederland. Dat gebied is bedoeld om verschillende natuurgebieden dmv ecologische zones met elkaar verbonden te houden.

    En aan de andere kanten kan ook niet uitgebreid worden in De Bilt, want dat is Utrechtse Heuvelrug.

    Overigens komt er een geheel nieuwe wijk in De Bilt, op de Schapenweide bij het RIVM. En ook zijn er diverse andere projecten afgerond. En ja, daar zijn ook veel Utrechters gaan wonen 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).