Nieuwegracht afgesloten na vondst gat in wegdek Nieuwegracht afgesloten na vondst gat in wegdek

Nieuwegracht afgesloten na vondst gat in wegdek

Nieuwegracht afgesloten na vondst gat in wegdek
Foto's: Robert Oosterbroek
De Nieuwegracht in Utrecht is gedeeltelijk afgesloten voor al het verkeer nadat er een gat is gevonden in de weg en de daaronder liggende kelder. De gemeente onderzoekt op dit moment wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen.

De Nieuwegracht in Utrecht is gedeeltelijk afgesloten voor al het verkeer nadat er een gat is gevonden in de weg en de daaronder liggende kelder. De gemeente onderzoekt op dit moment wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen.

Het gat van ongeveer 30 centimeter diep werd maandagavond ontdekt. Er is inmiddels onderzoek gedaan in de kelder onder het wegdek. Het betreft een afgesloten, ongebruikte ruimte.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

De Nieuwegracht is aan een kant gedeeltelijke afgesoten.

De weg blijft voorlopig afgesloten voor  al het verkeer totdat verdere inspecties zijn afgerond en de nodige herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Fietsers, voetgangers en automobilisten moeten een andere route nemen.

De gemeente schrijft verder: “Hoewel er op dit moment geen concrete aanwijzingen zijn, kunnen we niet uitsluiten dat vrachtverkeer een rol speelt bij het gat aan de Nieuwegracht.” De gemeente is daarom bezig om aanvullende maatregelen te nemen om zware vrachtwagens te weren van de grachten.

16 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Verbaast mij niets, het wegdek is daar al jaren beroerd met verzakkingen. Alleen maar personenauto’s onder de 1000 kilo toelaten.

  2. Joske

    Geen auto’s meer toelaten. Parkeergarage onder Maliebaan. Belachelijk dat je daar met de auto mag rijden.

  3. Harry

    Komt door die Tesla’s. Die zijn veeeels te zwaar.
    Met dieselauto’s was dit niet gebeurd. Maar ja men wil niet luisteren hè.

  4. Scherpschutter

    Te bizar dit. “We hebben geen enkel bewijs dat dit door vrachtwagens komt, maar omdat we tegelijk niet kunnen uitsluiten dat dit ene verzakkinkje wel door een vrachtwagen is ontstaan, nemen we extra maatregelen om vrachtverkeer te weren”.

    Het beleidsniveau in Utrecht, ladies and gentlemen. Stand back in awe…

  5. WV

    Beste onscherpe schutter.

    Ik woon aan de Nieuwegracht. En ik kan je verzekeren dat er veel vrachtauto’s overheen gaan die de maximaal toegestane aslast ruimschoots overschrijden. Heeel veel. Dus dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen te zwaar verkeer en inzakkende kelders is meer dan waarschijnlijk.

    Met groet.

  6. MJPD

    De gemeente is toch een expert in begrotingsgaten dichten?

    @WV
    Scherpschutter citeert slechts. Hebt u het artikel wel gelezen? En als ik aan de Nieuwegracht zou wonen, dan had ik het honderden keren gemeld en niet hier lopen klagen en had de gemeente niet naar de oorzaak hoeven gissen.

    Met groet.

  7. VincentDV

    @Harry
    Heb je wel eens overwogen om voor je iets schrijft, even te controleren of het wáár is wat je wilt zeggen? Een Tesla Model 3 heeft een ledig gewicht van 1611 kg. Een Audi A5 TDI weegt leeg 1550 kg. Als die Audi net getankt heeft, is ie precies zo zwaar als een Tesla.

    We weten nu wel dat je van iedere gelegenheid gebruik wilt maken om te laten merken hoe overtuigd je bent van het feit dat de wereld ten onder gaat aan alles wat ‘groen’ is. Dat je liever gelooft in sprookjes dan in onweerlegbare feiten is jouw goed recht. Maar dat je die waanbeelden verbindt aan ongeveer ieder nieuwsfeit, is toch wel een beetje beschamend, imho.

    Klimaatverandering is een feit en de oorzaak is het verstoken van fossiele brandstoffen. Een Tesla Model 3 weegt evenveel als een Audi A5 TDI met volle tank. De feiten blijven de feiten. En al deze feiten hebben niets te maken met een verzakking op de Nieuwe Gracht. De oorzaak daarvan wordt uitgezocht maar als het om een zwakke werfkelder gaat, ligt het wel heel erg voor de hand dat die verzwakking eerder het gevolg is van te zwaar verkeer – ik zag er onlangs een truck van Jumbo rijden, wat moet die daar nou? – dan van personenauto’s.

    Dus @Harry, is het niet een aardig idee om bij het volgende bericht een keertje ‘on-topic- te blijven? En het dan ook bij de feiten te houden?

  8. Koel Hoofd

    @WV het is waarschijnlijker dat achterstallig onderhoud de werkelijke reden is. Want wegbeheer vind de gemeente echt niet chique om te doen, geld verspillen aan peperdure nutteloze herinrichten vind men wel heel erg chique…
    Dus scherpschutter heeft echt wel een punt.

  9. Scherpschutter

    @WV

    O ja? Hoe denkt u mij dat te kunnen verzekeren? U heeft die vrachtwagens persoonlijk gewogen of…?

    Met alle respect, maar dit is je reinste flauwekul. U doet hetzelfde als de gemeente: feiten fantaseren, waarbij het natuurlijk wel kwalijker is dat gemeente beleid op pure fantasie baseert, waar uw totale zinsbegoocheling onschuldig van aard is.

  10. Frank

    Sterker nog. Op 13 november is een grote vrachtwagen met oplegger betrapt op precies de plek van het gat (ik heb de foto) Deze vrachtwagen is kort daarna staande gehouden en bekeurd door de politie.

  11. Anne Marie ten Berge

    Beste WV, Ik woon met mijn neus op de Nieuwegracht en kom er vaak. Ik zie daar alleen (vracht) wagens rijden en stoppen die daar mogen komen zoals verhuiswagens, vuilniswagens, bezorgdiensten. waarbij de asdruk niet wordt overschreden, zelfs niet toen de kades hersteld werden. Maar ik geloof uw ervaring met de vele, met vracht beladen auto’s die daar rijden. En als u gelijk heeft dan is het wachten op nog meer verzakkingen van het wegdek langs beide kanten van de Nieuwegracht. Maar het kan ook zijn dat de betreffende kelder een beetje ingestort is door slecht onderhoud of nog door de beschadigingen die het opblazen (28X) van de Bunker in 2004 hebben teweeggebracht aan huizen en funderingen in een straal van 300 meter. Maar daar praat de Gemeente liever niet over. En wat ook vooral van belang is dat zwaarder wegverkeer niet over straatkeien dendert… Strekte ermee.

  12. Chris

    Beste Harry en al die andere linkse gutmensch bashers, historische binnensteden zijn niet gebouwd voor al het gemotoriseerd verkeer. Tesla’s, BMW’s, vrachtwagens, bestelbusjes etc.

    Doodmoe wordt je van die bejaarde rechtse pubers..

  13. Harry

    @Vincent DV
    Tesla model S: Massa leeg 2.241 kg
    Populairste middenklasser VW Golf: Massa leeg 1223 kg

    Tip: Daarom zou ik nog eens kritisch kijken naar uw eigen feiten. Al was het maar om de wetenschap een beetje vooruit te helpen.

  14. VincentDV

    @Harry:
    Een Tesla S vergelijken met een Golfje is niet serieus en bovendien misleidend. De S is een slagschip vergeleken met die Golf. Als je de S wilt vergelijken, doe het dan met een auto uit een vergelijkbare klasse. Kijk eens naar de diesel SUV’s die er rijden.

    En dat alles is bovendien nogal onzinnig omdat over de grachten nu vrachtauto’s van 20 ton rijden. Personenauto’s zijn niet het probleem.

    Waar het om gaat is dat jij feiten verdraait om je stokpaardje “groen is fout” te kunnen bereiden en met die instelling iedere discussie probeert te kapen. Blijf eens een keer on-topic en probeer eerlijk te zijn over feiten, in plaats van absurde vergelijkingen te maken die niets bewijzen.

  15. Eveline

    @Frank,

    Goedemorgen, is het mogelijk om deze foto te ontvangen van u? Wij zouden graag hierover contact met u hebben per mail.

    Groet,
    Eveline

  16. Luuk Upuuk

    @Harry en @VincentDV, als jullie toch aan het cijfeneuken zijn, wat weegt een paard met (beladen) wagen? Want daar zijn de straten bovenop de werfkelders gebaseerd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).