De Nieuwegracht en de Kromme Nieuwegracht kunnen weer open voor verkeer. Afgelopen periode ontstonden scheuren in de muren van werfkelders. De straten moesten dicht om die te kunnen onderzoeken en repareren. De Nieuwegracht is inmiddels weer open, de Kromme Nieuwegracht is dat vanaf 24 september.
De Nieuwegracht werd afgesloten nadat er een gat in de weg ontstond. Inmiddels zijn de kelders ter hoogte van nummer 137 gerepareerd, waarna de weg weer open kon. De Kromme Nieuwegracht werd ter hoogte van nummer 8 in december vorig jaar uit voorzorg afgezet omdat er een scheur was ontdekt in de werfkelder. Die scheur ontstond nadat zand onder de kluismuur ‘uitspoelde’, waardoor de muur verzakte. Volgens de gemeente is het niet aannemelijk dat de scheuren zijn ontstaan door het verkeer in de straat. In de kelder is een elektronische scheurmeter geplaatst, waarmee een eventuele nieuwe verzakking snel kan worden opgemerkt. De parkeerplaats boven de ingezakte kluismuur blijft wel buiten gebruik.
Afgerond
De Kromme Nieuwegracht kan ook tussen de Keistraat en de Ambachtsstraat vanaf 24 september weer worden gebruikt. Omdat de verbouwing van het Polmanshuis ook is afgerond, heft de gemeente de verkeersmaatregelen die nu gelden op.
Ook de weg op de Kromme Nieuwegracht bij rak 21B gaat weer open. Tussen het Hieronymusplantsoen en de Jeruzalemstraat is een werfkelder hersteld. Om dat te kunnen doen, moest ook een naastgelegen kelder worden vrij gegraven. Aan het gewelf van die kelder is grote schade ontdekt, die door de eigenaar zal worden hersteld.
Verkeerstellingen
De gemeente gaat vanaf half september op elf locaties in het wervengebied en op veertien plekken in zijstraten verkeerstellingen doen. De controles worden gedaan om een goed beeld te krijgen van de verkeerssituatie die ontstaat nadat de Kromme Nieuwegracht weer open is. De gemeente wil daarmee vooral te zwaar verkeer weren uit het wervengebied.
De gemeente onderzoekt komende periode ook een vrachtwagenverbod langs alle grachten met kelders. Naast dat verbod wordt ook gekeken of het gebied waar lengtebeperkingen gelden kan worden vergroot. De gemeente wil zo de kans op te zwaar verkeer op de grachten verkleinen.
Onder bewoners en ondernemers in de binnenstad is een enquête verspreid met vragen over voertuigen die geen vrachtwagen zijn, maar wel te zwaar beladen kunnen zijn. De gemeente wil de enquête gebruiken bij het onderzoek naar hoe zwaar verkeer definitief uit het wervengebied kan worden geweerd.
Gekoppelde berichten
Ook Oudegracht afgesloten vanwege werkzaamheden werfkelders
De Oudegracht is voorlopig voor een gedeelte afgesloten vanwege werkzaamheden aan meerdere werfkelders. De kelders…
Hoofdpijndossier in Utrecht: project wal- en kluismuren is flink onderschat
De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld in zijn de grachten zo opgebouwd…
Slechte constructie werfkelder oorzaak gat Nieuwegracht: 100 kelders worden geïnspecteerd
De Nieuwegracht blijft voorlopig gedeeltelijk afgesloten voor autoverkeer. De constructie onder het gat in het…
9 Reacties
ReagerenHopelijk wordt nu de route Herenbrug- Hieronymusplantsoen- Kromme Nieuwegracht-Nieuwegracht nu niet de nieuwe aanvoerroute naar de zuid-westelijke binnenstad. Krijgen we op het Hieronymusplantsoen weer een eindeloze stoet klusbussen, koeriersbedrijven, supermarktbussen, vastgoedonderhoudbedrijven, hondenuitlaatservices, onderhoudsservices etc langs onze huizen, van 7-17 uur. Net als toen de rijrichting van de Nobeldwarsstraat omgekeerd werd.
Het zou wel fijn zijn als zware vrachtwagens overal uit het centrum geweerd zouden kunnen worden. In mijn straat kunnen ze nauwelijks de bocht om, en voor de luchtkwaliteit is het ook beter.
@ Marie: nimby dus.
@ Wim
Grappig dat je in het andere topic (onterecht) loopt te klagen over GL en dat ze verzaken omtrent de aanpak werfkelders, terwijl datgene dat Inez hier aankaart daadwerkelijk de werfkelders de vernieling in helpt; en dat moet dan toegestaan blijven van jou. Vreemd dus.
Het werk aan de in de gracht zakkende middeleeuwse huisjes naast het Paushuize is inmiddels ook bijna af. Het wordt weer leuk aan de Kromme Nieuwegracht.
Bedenk wel dat de problemen bij 21B technisch weliswaar heel lastig waren maar dat de meeste tijd is gaan zitten in juridische conflicten tussen gemeente en eigenaren. Hoe lang was daar een bouwput? Ik heb het niet bijgehouden, maar minstens 5 jaar.
@ Uuutje
Je slaat hier wel vaker de plank mis beste man. Dat je het verschil tussen zwaar vrachtverkeer en lichte bestelbusjes niet kent past in dat beeld. Die busjes mogen gewoon over de grachten; zwaar vrachtverkeer met een aslast > 2 ton niet.
@Marie Verhoeff,
Al die ‘overlastgevende zaken’ houden onze economie draaiende.
En die economie is weer het resultaat van zo goed koop mogelijk (nu met online platforms en bestellingen) inspelen op het gemak en comfort wensen (extreme luiheid) van de sociale klasse die dat kan betalen (de nieuwe klasse slavendrijvers).
Er veranders echt nooit iets in het gedrag van homo sapiens.
Mbt tot het zware verkeer, hoezo eerst weer onderzoeken (tienduizenden euros belastinggeld verspillen aan…studiegenootjes/ideologie kameraadjes / impopulariteit vermijdend gedrag?) terwijl een zwaar verkeer verbodsbordje slechte €300 kost?
Vroeger ging men ook met de koeien dwars door de stad naar de veemarkt (tot de in jaren zestig) paar bordjes geplaatst, en de boeren gingen met hun koeien in de veewagen naar de veemarkt.
Ik begin ons politiek bestuur steeds vaker van belangenvertrengeling te verdenken, kan er echt niets aan doen.
@ Koel Hoofd
Die borden hangen er. Maar er wordt niet gehandhaafd. Totaal niet.
@Koel Hoofd | ‘Er veranders echt nooit iets in het gedrag van homo sapiens.’ Ik zal dit keer niet over al je spelfouten vallen, maar waarom val jij steeds je eigen soort zo af?