NMU pleit tegen uitstel aanpassing Noordelijke Randweg | De Utrechtse Internet Courant NMU pleit tegen uitstel aanpassing Noordelijke Randweg | De Utrechtse Internet Courant

NMU pleit tegen uitstel aanpassing Noordelijke Randweg

NMU pleit tegen uitstel aanpassing Noordelijke Randweg

Een milieuorganisatie pleit niet vaak voor het zo spoedig mogelijk aanpakken van een weg. Toch vraagt de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) de Tweede Kamer om het project Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) niet verder uit te stellen.

Dit vooral om de leefomstandigheden in een groot deel van Utrecht niet verder te laten verslechteren door een overmaat aan autoverkeer in de stad.

De aanpassing van de Noordelijke Randweg zou eigenlijk in 2016 moeten beginnen. De gemeente heeft bovendien veel tijd gestoken in het participatietraject met omwonenden. En het is een project binnen het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit).

‘Weg geeft uitzicht op betere leefomstandigheden’

De Natuur- en Milieufederatie Utrecht is hier niet blij mee. “In dit geval komen wij tot de conclusie dat de weg inderdaad uitzicht biedt op betere omstandigheden voor de omgeving en voor het verkeer. Met de aanpak van de A27/Ring Utrecht en de verdere groei van Leidsche Rijn in het verschiet verwachten wij een bijzonder slechte verkeerssituatie aan de noordkant van Utrecht, die daarmee ook direct veel omwonenden treft. Wij vinden het daarom van belang dat de NRU aangepast is voordat de A27 eventueel wordt verbreed.”

De plannen voor de NRU zijn bovendien in een vergevorderd stadium. Bij uitstel met tien jaar zal bijna al het onderzoek opnieuw moeten plaatsvinden, met alle extra kosten van dien, vreest het NMU.

‘Bij uitstel dreigt één groot verkeersinfarct’

De NMU vreest ook voor een verkeersinfarct. “De huidige NRU verwerkt 45-60.000 auto’s per dag, oplopend naar 70.000 tot 80.000 (of meer) in 2020. Dat is vergelijkbaar met een snelweg buiten de Randstad. Alleen staan vlakbij deze weg woningen, zonder enige bescherming tegen geluid of luchtvervuiling. Er zijn nu al vaak files. En met de verwachte groei en het extra binnenstedelijk verkeer tijdens de aanpak van de A27 zullen stevige extra maatregelen nodig zijn, wil Utrecht niet veranderen in één groot verkeersinfarct.”

2 Reacties

Reageren
  1. kees van oosten

    Niet te geloven! Is de NMU een afdeling geworden van Rijkswaterstaat? Precies dezelfde argumenten.
    En maar klagen over al dat autoverkeer dat om Utrecht heenrijdt en de langs die wegen wonende mensen vergiftigt.

  2. Pepijn Binkhorst

    Precies, en daar blijven wij ook over klagen: zeker langs de NRU komt het verkeer vlak langs de woningen. Daarom niet blijven wachten. Het voorstel wat er nu ligt betekent geen uitbreiding van rijbanen, geen grote verhoging van de snelheid en enkele kruispunten gaan er uit. De variant die er nu ligt is redelijk, hoewel zeker niet goudgerand voor de omgeving. Met wachten komt geen verbetering maar eerder verslechtering. Een andere situatie dan bij de A27 vraagt om een andere inzet. We hebben er goed over nagedacht. Niet uitstellen is onze conclusie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).