Grote reclamezuilen die ‘s nachts blijven branden en bedrijfsnamen in verlichte letters, de Natuur en Milieufederatie Utrecht stoort zich mateloos aan de reclameverlichting en vraagt dan ook iedereen die deze ergernis deelt, nachtelijke reclameverlichting te melden op de NMU lichthinderkaart.
Volgens de lichthinderpeiling van de NMU, zouden veel Utrechters graag willen dat de reclameverlichting ‘s nachts uit gaat. “Het is onnodig, de meeste mensen slapen en het kost veel energie”, zegt Pine Berg van de NMU.
Om in kaart te brengen om welke onnodige reclameverlichting het gaat, is de NMU een lichthinder inventarisatie gestart, speciaal gericht op reclameverlichting. Op een interactieve kaart kunnen mensen uit de provincie Utrecht (nachtelijke) reclameverlichting melden waar ze zich aan storen.
Overlast
De NMU voert campagne vóór de duisternis. “Te veel verlichting ‘s nachts verstoort het dag- en nachtritme, zowel voor mensen als voor dieren. Vogels en vleermuizen bijvoorbeeld raken gedesoriënteerd en daardoor uitgeput. Mensen hebben een donkere nacht nodig om tot rust te komen en te slapen”, aldus de NMU.
En vervolgt: “Bovendien kost nachtelijke (reclame)verlichting veel energie. Kostbare energie die in feite voor niets wordt gebruikt. Voor bedrijven is nachtelijke reclame meestal immers weinig effectief. De meeste klanten liggen op één oor.”
Petitie
Om een einde te maken aan de nachtelijke reclameverlichting zijn de Natuur- en Milieufederaties, waar de NMU deel van uit maakt, een petitie gestart. Via de website www.nachtvandenacht.nl kan iedereen in Nederland de petitie tekenen.
De kaart is te vinden op www.opdekaartvanutrecht.nl.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.