Er worden nog eens 1000 extra fietsdeals aangeboden aan inwoners met een U-pas. Dat laat de gemeente Utrecht weten. Met een fietsdeal kunnen U-pashouders voor 30 euro een goede tweedehands fiets inclusief een jaar lang reparatie krijgen. De proef om fietsdeals aan te bieden startte in april 2021 en werd vorig jaar februari ook al eens verlengd. Volgens de gemeente zijn de afgelopen jaren al meer dan 1300 fietsdeals afgesloten.
“Uit de reacties zien we dat een deel van de kopers ook daadwerkelijk enthousiast is geworden om meer te gaan fietsen door de fietsdeals. Daarom ben ik blij dat we dit voortzetten en dat het een plek heeft in het uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “We zien dat de vraag naar fietsdeals er nog steeds is. Daarom zijn we per 1 februari begonnen met het verstrekken van nog eens 1000 fietsdeals. (…) We verwachten dat de vraag naar fietsdeals de komende jaren blijft bestaan”, zo is te lezen in een brief aan de raad.
Vervoersongelijkheid
Vervoer is om verschillende redenen nog niet altijd voor iedereen toegankelijk, dat wordt ook wel vervoersongelijkheid genoemd. De gemeente noemt enkele voorbeelden: “Zo zijn er Utrechters die vanwege lichamelijke beperking minder makkelijk kunnen reizen. Of inwoners voor wie een eigen auto of een deelauto te duur is. Ook kunnen mensen bussen en trams mijden omdat ze het OV-systeem te ingewikkeld vinden.”
Met het uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid ontwikkelt de gemeente een aanpak gericht op het wegnemen van drempels in vervoer. “Uit de eerste resultaten lijkt het erop dat de fietsdeal bijdraagt aan vermindering van vervoersongelijkheid, op een kosteneffectieve manier.” Naast de fietsdeals verbetert de gemeente onder meer looproutes van en naar OV-haltes, het fietsnetwerk en het aanbod en vindbaarheid van parkeerplaatsen voor gehandicapten.
Betrekken van doelgroep
De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle aanpak van vervoersongelijkheid is volgens de gemeente het betrekken van de doelgroep. Daarom gaat de gemeente verder in gesprek met inwoners over de problemen die zij ervaren, wat dit voor hen betekent en mogelijke oplossingen en wensen die zij hebben. Ook doet de gemeente de komende jaren verder onderzoek naar de ontwikkeling van vervoersongelijkheid in Utrecht.
Gekoppelde berichten
Utrechtse proef met betaalbare fietsen voor U-pashouders krijgt vervolg; nog eens 500 fietsen beschikbaar gesteld
Verschillende Utrechtse organisaties gaan nog eens 500 fietsen beschikbaar stellen voor Utrechters die zelf geen…
8 Reacties
ReagerenZijn er ook 1000 extra fietsenstallingsplekken gebouwd wellicht ? Of is dit gewoon extra overlast bovenop het al bestaande probleem?
Mooi initiatief voor de mensen die dit goed kunnen gebruiken.
Er zijn toch twee tot drie fietsen per inwoner?
Waar zijn die dan?
Mooi initiatief naast de benenwagen die vrijwel iedereen standaard al mee krijgt.
“Zo zijn er Utrechters die vanwege lichamelijke beperking minder makkelijk kunnen reizen.”
De wethouder maakt ze dat al sinds 2014 nog moeilijker door ze te dwingen te gaan fietsen want dat is gezond.
“Of inwoners voor wie een eigen auto of een deelauto te duur is.”
De wethouder maakt al sinds 2014 autobezit onbetaalbaar voor die arme mensen omdat ze moeten gaan fietsen om het wereldklimaat te redden en de kindertjes duurlinks schone lucht te geven.
“Ook kunnen mensen bussen en trams mijden omdat ze het OV-systeem te ingewikkeld vinden.”
Of ze mijden simpelweg het OV omdat ze er niet mee kunnen komen waar ze moeten zijn, of omdat het te duur/ te tijdrovend is om er mee te komen waar ze wel moeten zijn.
Vervoersongelijkheid wordt heel bewust door de politiek gecreerd omdat die willen dat iedereen gaat fietsen en daarmee in een bubbel met een straal zo groot als een kwartiertje fietsen blijft. Want die vervoersgelijkheid is goed voor milieu, klimaat en gezondheid. Dat het ook weer zal leiden tot inteelt en achterlijkheid achter die stadsgracht met stadwal, zoals het geval was toen de NS Utrecht de moderne tijd in trok, is bijzaak.
Vervoersongelijkheid is ordinair greenwashing van iets wat 50 jaar geleden nog gewoon bij de naam werd genoemd omdat het een economisch probleem was wat ongelijkheid faciliteerde en stimuleerde, namelijk vervoersarmoede.
Maar armoede bestaat niet meer bij deugend links, die noemen het menstruatie armoede, energie armoede, en nu ook fiets armoede want dan hoeven ze niet dfe hand in eigen boezem te steken om te erkennen dat zij die armoede veroorzaken met hun achterlijke inhumane ideologie..
Tijd voor een functie elders want het begint een genante vertoning te worden…
@Rutger
Zeker! Helaas is het voor een lichamelijk beperkte lastig om die benenwagen te gebruiken. Hobbelig wegdek, slordig neergekwakte fietsen, uitgedijde geveltuinen, op de stoep geparkeerde auto’s…
Een prachtig initiatief. Ik lees dat het inclusief reparatie is, wordt de gebruikers geleerd hoe je eenvoudige reparaties zelf kan doen? Bijvoorbeeld een band plakken, mag toch hopen dat dit gewoon geleerd wordt (als dat nodig is) en dat er bijvoorbeeld een plaksetje of werkplaats beschikbaar is? Vind het een beetje over de top (van ons gemeenschapsgeld) als reparaties compleet overgenomen worden. We stevenen af op 27 miljoen tekort.
Zelfredzaamheid mag ook gestimuleerd worden.
@ pee die staan bij de mensen thuis. Gemiddelde Utrechter met (boven) modaal inkomen: 1 oud barrel met terugtraprem om mee naar de binnenstad te fietsen, 1 goede stadsfiets met versnellingen voor boodschappen en woon/ werkverkeer, 1 e-bike voor tochten in de omgeving. Eventueel ergens aan de muur: 1 racefiets.
Gezinnen met jonge kinderen en boven modaal inkomen: plus 1 elektrische bakfiets.